Apart netwerk voor gasten appartement + Chromecast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-08 07:28
Mijn vraag:

Hoi,

Mijn schoonouders verhuren een appartement aan huis (in Zeeland). In dit appartement bieden ze ook WiFi aan. Een aantal jaren geleden hebben ze hiervoor een Ubiquiti UAP-AC-Pro laten installeren door een externe partij. Deze is aangesloten met een kabel op hun normale kabel modem/router van DELTA (via een POE adapter om de AP van stroom te voorzien). Dus DHCP enz. wordt volledig afgehandeld via de DELTA modem/router. Het WiFi netwerk voor de gasten heeft een aparte SSID via de Ubiquiti AP, dan wat ze privé in hun eigen woonhuis gebruiken, via de DELTA modem/router.

Nu willen ze ook graag een Chromecast aanbieden, zodat de gasten kunnen streamen. Echter werkte dit niet omdat op het WiFi netwerk van de Ubiquiti AP, de clients elkaar niet konden zien/ benederen. Ook leek het erop dat het 'gasten' WiFI netwerk enigszins gescheiden was van het privé netwerk. Ik vermoed dat 'Netwerk isolation' was enabled?

Om de Chromecast werkend te krijgen op het netwerk voor de gasten, hen ik de Ubiquiti AP opnieuw geconfigureerd. Dit had nog redelijk wat voeten in de aarde om het te verbinden met de UniFI app op mijn telefoon. Na een Factory reset kreeg ik de AP niet verbonden met mijn telefoon in standalone mode. Na veel geklooi, heb ik op een laptop 'UniFI network sever' geïnstalleerd, en heb ik een UniFI netwerk opgezet en kon ik de AP hierin adopteren. Dus ik heb nu een UniFI netwerk met 1 AP.
(bijkomende voordeel is wel dat ik nu wel de laatste firmware op de AP heb geïnstalleerd via de 'Netwerk Server).

Het is me toen wel gelukt om weer een gasten WiFi network op te zetten via de UniFI server. Volgens mij zit het het appartement en het prive huis nu op het zelfde netwerk. Echter kreeg ik de chromecast nog steeds niet werkend. Al leek het initieel wel te werken. Ook zat het me niet lekker dat de gasten op het zelfde netwerk zitten als alle privé apparaten.

Dus ik heb de volgende vragen:

- Hoe kan ik het beste een apart netwerk voor de gasten in het appartement op zetten met de Ubiquiti AP, waar de gasten kunnen streamen naar een Chromecast dat ook op dit netwerk zit.

- Kan dit met alleen de Ubiquiti AP of heb ik hier nog andere hardware voor nodig (zoals een Managed Switch of Vlans af te handelen oid)

- Ik snap ook niet waarom de chromcast nu niet werkt, alhoewel nu alles open staat volgens mij. Enige suggesties?

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Sagecom 3890
- Ubiquiti 10/100 PoE Injector
- Ubiquiti UAP-AC-Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Herconfiguratie Ubiquiti UAP-AC-Pro in standalone mode? Echter krijg ik dit nu alleen voor elkaar via de 'Network server' geïnstalleerd op een laptop.

- Ik zat zelf te denken om een VLAN oid op te zetten voor het appartement, echter lijkt de Delta modem/router geen VLANs te ondersteunen. Er wordt wel IPTV gebruikt in het woonhuis (niet in het appartement). Maar hier heb ik waarschijnlijk minimaal een managed switch voor nodig.

Alvast bedankt aan iedereen die me op de goede weg kan helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-09 17:48
Het AP kan een apart SSID opzetten, maar dit is het draadloze gedeelte tussen de client en het AP.
Iedere nieuwe client die zich aanmeld op een netwerk, zal om een IP adres vragen (DHCP).
Het is dus van belang om je gescheiden netwerken een eigen (sub)net te laten hosten met een eigen range en een eigen DHCP server.

Je ontkomt er dus niet aan om een router toe te voegen, die ondersteuning biedt voor VLAN.
Tip: maak eerst een ontwerp van je netwerk, zodat je weet wat je wilt en hoe je het wilt.
Kijk anders ff hier hoe je dit zou kunnen doen: https://github.com/katocz...uiti%20Home%20Network.pdf

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Staat host seperation (oid) aan op de accesspoint? Dat voorkomt ook dat hosts onderling kunnen praten en dus een Chromecast niet werkt.

Heeft ook een computer!