Elektriciteit valt geregeld uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:43
Sinds een kleine 2 maand, komen we geregeld wakker en constateren we dat de stroom er uit ligt. Telkens 1 groep, de hoofdzekering en de zekering van de zonnepanelen staan dan naar beneden. Altijd dezelfde groep. Dus ik dacht iets die op die groep zit, die zorgt voor verlies. Maar die groep heeft slechts 4 stopcontacten en zelfs als daar niets in zit, valt de elektriciteit nog steeds (volledig) uit. Heb de stopcontacten reeds uitgehaald, alsook de zekering en de bekabeling goed aangespannen.

Wat is er afgelopen tijd veranderd:

In april zonnepanelen geplaatst
31/10 werd een digitale meter geplaatst(België)

Problemen zijn begonnen half november. Heb dan een tijdje die groep laten afliggen(niet per se die stopcontacten nodig, zijn stopcontacten in slaapkamer van mijn zoon). 2 weken geleden dan de bekabeling in de zekering nog eens uitgehaald en weer ingestoken en heeft dan 1.5 week goed gewerkt. Dacht dus dat het opgelost was, maar vanochtend was het weer zo ver.

Had al elektricien gebeld, maar eer die afkomt...

Nu vroeg ik mij af: kan het aan die zekering zelf liggen dat die gevoelig is of deze een opstoot heeft gekregen na plaatsing digitale meter of ligt het toch aan de zonnepanelen? Is wel telkens dezelfde groep die zorgt voor problemen. Foto's hieronder van hoe de zekeringkast er uit ziet als de stroom is uitgevallen. Daarbij ligt de zekering van de zonnepanelen uit(REM staat bij beschrijving, dat is verliesstroom?) Zou het dan simpelweg op te lossen zijn door de zekering te vervangen? Foto van digitale meter niet zo duidelijk, maar is de zekering die af ligt.

Vind het vooral vreemd dat de volledige elektriciteit en zonnepanelen uitvallen ipv enkel die groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEy93mZkGUE_OYrywpT8x-e2K58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLrwhg7qN8Fk9iuAKdyNf59x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5nLoMDiNwsqUUrDfYmn_KqVaM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6jd0h0sVxNZhk3VXYUGLVZ8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door skelleniels op 02-01-2025 08:35 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:47

BCC

Tijd om het dak op te gaan en de kabels van de panelen te checken denk ik - gaat de zaak ook uit als je de werkschakelaar bij de panelen uit zet ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:25
Heeft veel geregend.. dus lijkt idd wat met de zonnepanelen

Installateur al gebeld die het heeft aangelegd ?

Die kan het het makkelijkste even checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Ik neem alvast eens contact op met de installateur, maar blijf het vreemd vinden dat telkens die ene groep er ook uit ligt? Ook met die groep uit, heb ik de indruk dat het niet gebeurt, maar vanacht heeft het inderdaad weer stevig geregend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

skelleniels schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:33:
Sinds een kleine 2 maand, komen we geregeld wakker en constateren we dat de stroom er uit ligt. Telkens 1 groep, de hoofdzekering en de zekering van de zonnepanelen staan dan naar beneden.
Is het een hoofdzekering, of een aardlekautomaat? (die groene automaat)
Altijd dezelfde groep. Dus ik dacht iets die op die groep zit, die zorgt voor verlies. Maar die groep heeft slechts 4 stopcontacten en zelfs als daar niets in zit, valt de elektriciteit nog steeds (volledig) uit.
Het ging toch om de groep waar de zonnepanelen op aangesloten zitten? Heb je daar nu ook nog rechtstreeks afnemers (stopcontacten) op geplaatst?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Question Mark schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:53:
[...]
Is het een hoofdzekering, of een aardlekautomaat? (die groene automaat)

[...]
Het ging toch om de groep waar de zonnepanelen op aangesloten zitten? Heb je daar nu ook nog rechtstreeks afnemers (stopcontacten) op geplaatst?
Die groene automaat is een automaat die geplaatst is geweest voor de zonnepanelen, ik vermoed dus een aardlekautomaat. Onder die automaat heeft de installateur ook REM geschreven.

Maar worden zonnepanelen niet om een fase geplaatst ipv 1 enkele groep? Het is telkens de E-Groep die uitgaat, waar inderdaad enkele (momenteel ongebruikte) stopcontacten op aangesloten zijn.

Hoofdzekering zit onder de digitale meter(eerste wat wazige foto) en die ligt er ook telkens uit.

[ Voor 6% gewijzigd door skelleniels op 02-01-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42
Question Mark schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:53:
Wilde ik ook vragen, in Nederland is dat sowieso niet toegestaan, van België weet ik dat niet zeker maar het zou me verbazen als het mag. Want je kunt de bedrading van die groep dan gemakkelijk overbelasten, iets waar de zekering juist voor gemaakt is om dat te voorkomen.

Het is overigens zeer de vraag of dat iets met het probleem te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:54
Het lijkt me toch dat de pv panelen op de nieuw geplaatste pv groep zitten? (Naast de rem automaat) En dus niet op groep E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
ingmar89 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:57:
Het lijkt me toch dat de pv panelen op de nieuw geplaatste pv groep zitten? (Naast de rem automaat) En dus niet op groep E?
Ja dat lijkt me ook... die is ook bijgeplaatst geweest met de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kun je eens een wat betere foto van beide automaten maken als ze uitgeschakeld zijn na een storing? Van sommige aardlekautomaten is te zien of deze uitgeschakeld zijn vanwege overstroombeveiliging of een fout naar aarde.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:07
Misschien is er ook sprake van een elektrisch bediend rolluik? Ook wel een kanshebber met het weer van de afgelopen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Question Mark schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:01:
Kun je eens een wat betere foto van beide automaten maken als ze uitgeschakeld zijn na een storing? Van sommige aardlekautomaten is te zien of deze uitgeschakeld zijn vanwege overstroombeveiliging of een fout naar aarde.
Ok doe ik van zodra dit terug uitgevallen is. Uit curiositeit: hoe kan je dat zien? Adhv hoe diep deze staat ofzo?
Fauna schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:13:
Misschien is er ook sprake van een elektrisch bediend rolluik? Ook wel een kanshebber met het weer van de afgelopen tijd.
Er is 1 elektrisch bediend rolluik, maar dat is een geëlektrificeerd rolluik, maw, een motortje op het lint die in stopcontact zit. Geen contact met buiten dus. Zit ook op een andere groep zou ik als eerste gedacht zeggen, maar ik test dat toch eens uit als ik groep E afleg, of ik het rolluik dan nog kan bedienen.

[ Voor 7% gewijzigd door skelleniels op 02-01-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 18:43
Hoe zijn de PV panelen aangesloten op het 230Vac50Hz deel van de installatie, een omvormer, of micro inverters?
Als het op een omvormerzit wat is het merk/type m.a.w. zit hier een aardlekautomaat in of een verklaring dat de lekstroom minimaal is en dat deze achter een 30mA aarlekschakelaar of automaat mag?
Indien micro omvormers zijn gebruikt zitten de 230Vac aansluitingen op het dak of binnen?
De wandcontactdozen, 4stks, die niet worden gebruikt zijn afgetakt in dozen, staat daar geen vocht in?
Een zekering gaat er uit op overstroom, overbelasting.
Een aardlekschakelaar gaat uit op lekstroom.
Een aardlekautomaat gaat uit op lekstroom en/of overstroom wat wat lastiger is met bepalen wat de oorzaak is.
Denk zelf dat de aardlekschakelaar niet selectief gekozen is maar kan het aan de foto's zo niet zien.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:27

paQ

Kun je iets anders dan een random reader gebruiken om de foto's mee te maken?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
Ik verwacht niet dat het probleem in de zonnepanelen zit, dan zou de PV-automaat (de 2-polige automaat rechts) uitschakelen. Achter de REM-automaat zit als het goed is juist de hele installatie behalve de zonnepanelen.

Het probleem zal toch echt in groep E zitten. Groep E en de REM-automaat zijn geen aardlekautomaten, ik verwacht de automaat van de netbeheerder ook niet, dus je hebt geen last van "verlies", je hebt last van een kortsluiting. Deze kortsluitstroom is blijkbaar dermate hoog dat de automaten ook niet selectief zijn.

Het probleem zal ook niet in de automaat zelf zitten, de kans dat je 3 defecte automaten hebt lijkt me heel erg klein.

Laat groep E anders eens langere tijd uit staan, als je deze inderdaad kunt missen. Als het goed is heb je dan ook geen problemen meer met de andere automaten die uitschakelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
amiaima schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:39:
Hoe zijn de PV panelen aangesloten op het 230Vac50Hz deel van de installatie, een omvormer, of micro inverters?
Als het op een omvormerzit wat is het merk/type m.a.w. zit hier een aardlekautomaat in of een verklaring dat de lekstroom minimaal is en dat deze achter een 30mA aarlekschakelaar of automaat mag?
Indien micro omvormers zijn gebruikt zitten de 230Vac aansluitingen op het dak of binnen?
De wandcontactdozen, 4stks, die niet worden gebruikt zijn afgetakt in dozen, staat daar geen vocht in?
Een zekering gaat er uit op overstroom, overbelasting.
Een aardlekschakelaar gaat uit op lekstroom.
Een aardlekautomaat gaat uit op lekstroom en/of overstroom wat wat lastiger is met bepalen wat de oorzaak is.
Denk zelf dat de aardlekschakelaar niet selectief gekozen is maar kan het aan de foto's zo niet zien.
- Betreft een Huawei SUN2000-4KTL-L1
- Ivm aftakking in dozen zou ik moeten kijken in het plafond vrees ik, kan ik niet zo snel aan. Maar op zich geen reden waarom daar vocht zou moeten aan kunnen...

Ik kijk om betere foto's te maken vanavond bij licht. Was met de flash van mijn gsm gemaakt voor ik naar mijn werk ging(drukke ochtend ivm kinderen), gezien ik geen licht had
Xander schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:55:
Ik verwacht niet dat het probleem in de zonnepanelen zit, dan zou de PV-automaat (de 2-polige automaat rechts) uitschakelen. Achter de REM-automaat zit als het goed is juist de hele installatie behalve de zonnepanelen.

Het probleem zal toch echt in groep E zitten. Groep E en de REM-automaat zijn geen aardlekautomaten, ik verwacht de automaat van de netbeheerder ook niet, dus je hebt geen last van "verlies", je hebt last van een kortsluiting. Deze kortsluitstroom is blijkbaar dermate hoog dat de automaten ook niet selectief zijn.

Het probleem zal ook niet in de automaat zelf zitten, de kans dat je 3 defecte automaten hebt lijkt me heel erg klein.

Laat groep E anders eens langere tijd uit staan, als je deze inderdaad kunt missen. Als het goed is heb je dan ook geen problemen meer met de andere automaten die uitschakelen.
Heb de groep enkele weken laten afliggen en geen problemen gehad. 1.5 week geleden dan de automaat eens terug opgezet en leek goed te gaan tot vanacht.

Stel nu dat er om 1 of andere reden water in een doos van Groep E terechtkomt. Is het dan logisch dat die groep, de REM van de PV en de hoofdschakelaar uit gaat?

[ Voor 32% gewijzigd door skelleniels op 02-01-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
skelleniels schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:57:
Stel nu dat er om 1 of andere reden water in een doos van Groep E terechtkomt. Is het dan logisch dat die groep, de REM van de PV en de hoofdschakelaar uit gaat?
Ja. Bij een hoge kortsluitstroom zijn automaten amper selectief te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:38

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hadden hier hetzelfde. Zwaardere aardlek ertussen en toen was het opgelost.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Ik heb in het keuringsverslag een afbeelding gevonden van hoe de groepenkast er van binnen uit ziet. Wat me opvalt aan de E-Automaat is dat die anders aangesloten is dan de andere automaten op bovenste rail?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaLkKTOJosVS7uFFHs69zfHbK4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rc5klk5eORgqiHsaH7qKmX2I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimitri
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-04 23:19
Heb je ook een thuis batterij? Gebeurd het enkel snachts?

Mij lijkt het probleem eerder op de groep met de 4 stopcontacten te zitten. Waarschijnlijk zit er daar ergens een kortsluiting. Daarom springt die hoofd automaat, de automaat van de pv, de remautomaat en die van de 4 stopcontacten.

Als de kortsluiting in de pv groep zit zou ik niet verwachten dat de remautomaat en de automaat met de 4 stopcontacten zou springen. Bij een kortsluiting in de pv groep zou ik verwachten dat de pv automaat springt en/of de hoofdautomaat.

Als het enkel 's nachts gebeurt en je hebt geen thuisbatterij dan kan ik het niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
mimitri schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:52:
Heb je ook een thuis batterij? Gebeurd het enkel snachts?

Mij lijkt het probleem eerder op de groep met de 4 stopcontacten te zitten. Waarschijnlijk zit er daar ergens een kortsluiting. Daarom springt die hoofd automaat, de automaat van de pv, de remautomaat en die van de 4 stopcontacten.

Als de kortsluiting in de pv groep zit zou ik niet verwachten dat de remautomaat en de automaat met de 4 stopcontacten zou springen. Bij een kortsluiting in de pv groep zou ik verwachten dat de pv automaat springt en/of de hoofdautomaat.

Als het enkel 's nachts gebeurt en je hebt geen thuisbatterij dan kan ik het niet verklaren.
Neen, geen thuisbatterij en ook geen auto die staat te laden 's nachts. Heb in september/oktober een tijdje mijn hybride van het werk een aantal keer thuis geladen overdag via stopcontact toen ik nog analoge meter had en is toen nooit uitgeslagen. Sedert digitale meter doe ik dat nu wel niet meer, maar zijn de problemen wel begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
NeFoRcE schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:37:
Hadden hier hetzelfde. Zwaardere aardlek ertussen en toen was het opgelost.
In dit geval tript er echter geen aardlekschakelaar of aardlekautomaat.

Er zitten maar 2 aardlekschakelaars in deze kast, "U" een 300mA aardlekschakelaar de hele installatie beveiligt en "O" een 30mA aardlekschakelaar die denk ik groep P t/m S beveiligt. Beide schakelen niet uit dus dan hoef je daar ook niet naar te kijken voor de oorzaak / oplossing.
skelleniels schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:52:
Ik heb in het keuringsverslag een afbeelding gevonden van hoe de groepenkast er van binnen uit ziet. [...]

[Afbeelding]
Xander schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:55:
Achter de REM-automaat zit als het goed is juist de hele installatie behalve de zonnepanelen.
Nu ik deze foto zie twijfel ik wel of het goed is. :o

Het is lastig om op zo'n foto de draden precies te volgen. Maar het lijkt er op dat de draden vanuit het hoofddifferentieel "U" naar de onderzijde van de REM-automaat lopen en dat de rest van de groepen, inclusief de PV-groep, aan de bovenzijde zijn aangesloten. Dat is niet waarvoor een REM-automaat is bedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pak8_E3g8XmbSBB7bs7sR0-v5h0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DURREHsZjLZ8WQCQT5VK3wPg.jpg?f=fotoalbum_large

De PV-invoeding zou juist aan dezelfde kant als het hoofddiffetentieel moeten zijn aangesloten.

Heb je een eenlijnschema wat je hier kunt delen?
Zou je eens een keer kunnen kijken of de PV-omvormer aanblijft wanneer je de REM-automaat uitschakelt? (Wel testen met zonlicht natuurlijk)

Dit lijkt zo op het eerste gezicht niet goed. Maar het zal ook niet de oorzaak zijn van je kortsluiting in groep "E".
Wat me opvalt aan de E-Automaat is dat die anders aangesloten is dan de andere automaten op bovenste rail?
De nuldraad aan de bovenkant bedoel je?

Dat is niets raars, deze is via de rode kamrail doorverbonden met de andere groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Dit zou het eendraadschema moeten zijn die ik bij de keuring heb gekregen van de zonnepanelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/is1DT2IU61o46DG9voPD7_QjX5k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nAVHSS4brioLfu5ocjEk3wAC.png?f=user_large

Ik heb thuis ook wel op papier het eendraadschema van de kast voor de installatie van de zonnepanelen, dat kan ik straks wel even uploaden.

Het testen van uitschakelen van de REM automaat, zal pas dit weekend kunnen lukken. Tegen ik thuis ben is de zon al onder na 17.00.

[ Voor 14% gewijzigd door skelleniels op 02-01-2025 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:44
@Xander vanaf de 300ma diff gaat het naar de bovenzijde van rem automaat, en naar de meter. (donkerblauwe nul)
Vanaf de onderkant van de rem automaat verdeelt het naar de diverse eindgroepen.
Dat lijkt allemaal wel juist.

Ergens achter groep E zit een harde sluiting.
Tript de C40 bij de meter nooit?

Het kan overigens nog steeds een aardfout zijn, je 300ma diff kan blind raken van DC foutstroom in de omvormers en trip deze niet.

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 02-01-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
jeroen3 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:20:
@Xander vanaf de 300ma diff gaat het naar de bovenzijde van rem automaat, en naar de meter. (donkerblauwe nul)
Vanaf de onderkant van de rem automaat verdeelt het naar de diverse eindgroepen.
Je hebt gelijk.

Dacht dat ik een draad gevolgd had van het hoofddifferentieel naar de onderkant van de remautomaat, zag ook nog eens dezelfde kleur adereindhulzen en was begonnen te typen. :+ Had niet op de verschillende varianten blauw gelet maar dat maakt het idd wel duidelijk.
Het kan overigens nog steeds een aardfout zijn, je 300ma diff kan blind raken van DC foutstroom in de omvormers en trip deze niet.
Deze omvormer mag volgens Huawei iig wel gewoon achter Type A.

https://kennisbank.wattkr...ttachments/13130534328082

[ Voor 39% gewijzigd door Xander op 02-01-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels

Ergens achter groep E zit een harde sluiting.
Tript de C40 bij de meter nooit?

De C40 onder de digitale meter vermoed ik dat je bedoelt? Ja deze lag vanmorgen in ieder geval ook uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Zopas elektriciteit weer uit: E automaat en REM zonnepanelen lagen uit, nergens stroom meer. Klopt dit als de REM uit is?

Hoofdschakelaar digitale meter lag wel nog aan.

Op dit moment ook geen regen en buiten televisie en wat lampen lag er niets speciaals aan. 0,2 kW verbruik continu laatste uur atm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
skelleniels schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:07:
Zopas elektriciteit weer uit: E automaat en REM zonnepanelen lagen uit, nergens stroom meer. Klopt dit als de REM uit is?

Hoofdschakelaar digitale meter lag wel nog aan.
Klopt niet helemaal; je zonnepanelen zullen nog spanning hebben gehad. ;)

Maar ja verder klopt dat wel.

Ik zou groep E uit laten staan totdat je het probleem gevonden hebt, regelmatig flinke kortsluiting maken is ook niet bevordelijk voor componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 23:04

WhiteDog

met zwarte hond

Het lijkt wel alsof de REM er gewoon standaard mee uit vliegt als er een ander circuit afslaat. Maak is bewust kortsluiting op de E en een andere groep om te kijken wat de REM doet?

Vervelend ook dat het daarna weer gewoon aangaat. Heb dat probleem hier ook met 1 groep die er letterlijk 1x per jaar uitvliegt. Ik gok dat ik net boven de 30mA verlies ga. Moet de meterkast nog is verdelen over 2 afzonderlijke 30 mA om te kijken of dat helpt. Ook jammer dat een digitale aardlekschakelaar (met logging) bijna niet te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morecowbells
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-05 12:35
Je stroom gaat uit omdat je een aardlek als hoofdschakelaar gebruik, mogelijk een 30mA aardlekautomaat voor je PV dat moet 300mA zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
morecowbells schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 01:13:
Je stroom gaat uit omdat je een aardlek als hoofdschakelaar gebruik, mogelijk een 30mA aardlekautomaat voor je PV dat moet 300mA zijn.
Dat zou groep E niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
WhiteDog schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:01:
Het lijkt wel alsof de REM er gewoon standaard mee uit vliegt als er een ander circuit afslaat. Maak is bewust kortsluiting op de E en een andere groep om te kijken wat de REM doet?
C20 achter C40 is dan ook gewoon niet selectief, dus heel vreemd is dit niet.

Bewust kortsluiting maken is niet de meest veilige diagnosemethode trouwens. Ik zou het laten, wat denk je hiermee aan te tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
morecowbells schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 01:13:
Je stroom gaat uit omdat je een aardlek als hoofdschakelaar gebruik
Nee hoor, want die aardlekschakelaar schakelt nou net niet uit.

Verder heeft @skelleniels op dit vlak weinig keuze want die 300mA hoofddifferentieel moet daar zitten in België.
mogelijk een 30mA aardlekautomaat voor je PV dat moet 300mA zijn.
De PV zit niet achter een (30mA) aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Vanavond komt er in ieder geval een elektricien en dan weet ik meer :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• skelleniels
Update: er zat verlies op de bedrading van eerste stopcontact naar zekeringkast zelf. Deze waren op een bepaald stuk geknakt en raakten elkaar af en toe. Bekabeling is vervangen nu, normaal alles ok nu.

Pagina: 1