Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen in 1440p/4k. Af en toe wat doen met obs/davinci resolve maar dat is voor mij bijzaak. Ik speel meestal op een 1440/144hz monitor en soms op een 4k tv. 1440p performance is voor mij belangrijker, als dat nog iets uitmaakt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat zelf te denken aan zo'n 1500 euro voor een nieuw systeem, give or take zo'n 100 naar boven of beneden.
Een upgrade van mijn huidige systeem zou voor mij het liefst wat goedkoper uitvallen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn schermen en opslag sowieso mee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Enige wat ik me kan bedenken is dat ik geen silent case wil. Verder maakt met me niet zo veel uit. Hoeft van mij geen bepaalde form factor of rgb circus te zijn.
Ga je overklokken?
Niet van plan
Wat verwacht je van ons?[i]
Nou, hier komt ie.
Ik was oorspronkelijk van plan om mijn huidige PC te verkopen en hem compleet te vervangen. Lekker simpel; budget opstellen, componenten uitzoeken en klaar. Maar toen ik rond aan het zoeken was voor componenten kwam ik er achter dat er ook nog best flink ruimte was om op AM4 te upgraden, helemaal vanaf de eerste generatie Ryzen waar ik nog op zit.
GPU koop ik waarschijnlijk wat later; ik wil sowieso nog even kijken wat de nieuwe GPUs later deze maand gaan doen, ik wil ongeveer in de prijs/performance klasse blijven als die 7900XT. (Goede framerates op 1440p zonder dat het écht bizar duur wordt)
Over de AM4 optie zat ik ook nog met een paar dingen:
-Mijn huidige mobo heeft alleen PCIe 3.0, zou dit voor een bottleneck zorgen icm moderne GPUs?
-Ik heb wel eens begrepen dat quad channel ram niet altijd goed gaat, is dat nog steeds het geval als ik precies dezelfde reepjes koop als die ik al heb?
Anyway, hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk. Ik ben benieuwd wat jullie over de twee opties denken. Verbeteringen en/of besparingen zijn zeker welkom.
Dit is mijn huidige systeem:
Dit is waar ik aan zat te denken als ik op AM4 zou blijven:
-CPU naar een 5700x3D
-Twee extra reepjes ram erbij
-Ruimere voeding
-Nieuwe GPU
Dit is waar ik aan zat te denken als het richting een compleet nieuw systeem gaat:
Gamen in 1440p/4k. Af en toe wat doen met obs/davinci resolve maar dat is voor mij bijzaak. Ik speel meestal op een 1440/144hz monitor en soms op een 4k tv. 1440p performance is voor mij belangrijker, als dat nog iets uitmaakt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat zelf te denken aan zo'n 1500 euro voor een nieuw systeem, give or take zo'n 100 naar boven of beneden.
Een upgrade van mijn huidige systeem zou voor mij het liefst wat goedkoper uitvallen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn schermen en opslag sowieso mee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Enige wat ik me kan bedenken is dat ik geen silent case wil. Verder maakt met me niet zo veel uit. Hoeft van mij geen bepaalde form factor of rgb circus te zijn.
Ga je overklokken?
Niet van plan
Wat verwacht je van ons?[i]
Nou, hier komt ie.
Ik was oorspronkelijk van plan om mijn huidige PC te verkopen en hem compleet te vervangen. Lekker simpel; budget opstellen, componenten uitzoeken en klaar. Maar toen ik rond aan het zoeken was voor componenten kwam ik er achter dat er ook nog best flink ruimte was om op AM4 te upgraden, helemaal vanaf de eerste generatie Ryzen waar ik nog op zit.
GPU koop ik waarschijnlijk wat later; ik wil sowieso nog even kijken wat de nieuwe GPUs later deze maand gaan doen, ik wil ongeveer in de prijs/performance klasse blijven als die 7900XT. (Goede framerates op 1440p zonder dat het écht bizar duur wordt)
Over de AM4 optie zat ik ook nog met een paar dingen:
-Mijn huidige mobo heeft alleen PCIe 3.0, zou dit voor een bottleneck zorgen icm moderne GPUs?
-Ik heb wel eens begrepen dat quad channel ram niet altijd goed gaat, is dat nog steeds het geval als ik precies dezelfde reepjes koop als die ik al heb?
Anyway, hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk. Ik ben benieuwd wat jullie over de twee opties denken. Verbeteringen en/of besparingen zijn zeker welkom.
Dit is mijn huidige systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B350-F Gaming | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT S340 Elite Zwart/Blauw | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 550 Gold | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 39,99 |
Dit is waar ik aan zat te denken als ik op AM4 zou blijven:
-CPU naar een 5700x3D
-Twee extra reepjes ram erbij
-Ruimere voeding
-Nieuwe GPU
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X3D Tray | € 194,66 | € 194,66 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B350-F Gaming | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT | € 715,99 | € 715,99 |
1 | Behuizingen | NZXT S340 Elite Zwart/Blauw | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | € 39,90 | € 39,90 |
2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 39,99 | € 79,98 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 129,90 | € 129,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.160,43 |
Dit is waar ik aan zat te denken als het richting een compleet nieuw systeem gaat:
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Boxed | € 339,- | € 339,- |
1 | Moederborden | MSI B650 Gaming Plus WiFi | € 165,52 | € 165,52 |
1 | Videokaarten | Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT | € 715,99 | € 715,99 |
1 | Behuizingen | Lian Li Lancool 207 Zwart ATX | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | € 39,90 | € 39,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30 | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 129,90 | € 129,90 |
Totaal | € 1.580,11 |