1440p/4k Gaming PC - op AM4 blijven of nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sack
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-04 15:49
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen in 1440p/4k. Af en toe wat doen met obs/davinci resolve maar dat is voor mij bijzaak. Ik speel meestal op een 1440/144hz monitor en soms op een 4k tv. 1440p performance is voor mij belangrijker, als dat nog iets uitmaakt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat zelf te denken aan zo'n 1500 euro voor een nieuw systeem, give or take zo'n 100 naar boven of beneden.
Een upgrade van mijn huidige systeem zou voor mij het liefst wat goedkoper uitvallen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn schermen en opslag sowieso mee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Enige wat ik me kan bedenken is dat ik geen silent case wil. Verder maakt met me niet zo veel uit. Hoeft van mij geen bepaalde form factor of rgb circus te zijn.

Ga je overklokken?
Niet van plan

Wat verwacht je van ons?[i]
Nou, hier komt ie. :9
Ik was oorspronkelijk van plan om mijn huidige PC te verkopen en hem compleet te vervangen. Lekker simpel; budget opstellen, componenten uitzoeken en klaar. Maar toen ik rond aan het zoeken was voor componenten kwam ik er achter dat er ook nog best flink ruimte was om op AM4 te upgraden, helemaal vanaf de eerste generatie Ryzen waar ik nog op zit.
GPU koop ik waarschijnlijk wat later; ik wil sowieso nog even kijken wat de nieuwe GPUs later deze maand gaan doen, ik wil ongeveer in de prijs/performance klasse blijven als die 7900XT. (Goede framerates op 1440p zonder dat het écht bizar duur wordt)

Over de AM4 optie zat ik ook nog met een paar dingen:
-Mijn huidige mobo heeft alleen PCIe 3.0, zou dit voor een bottleneck zorgen icm moderne GPUs?
-Ik heb wel eens begrepen dat quad channel ram niet altijd goed gaat, is dat nog steeds het geval als ik precies dezelfde reepjes koop als die ik al heb?

Anyway, hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk. Ik ben benieuwd wat jullie over de twee opties denken. Verbeteringen en/of besparingen zijn zeker welkom.

Dit is mijn huidige systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B350-F Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT S340 Elite Zwart/Blauw€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 39,99€ 39,99
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 39,99

Dit is waar ik aan zat te denken als ik op AM4 zou blijven:
-CPU naar een 5700x3D
-Twee extra reepjes ram erbij
-Ruimere voeding
-Nieuwe GPU
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 194,66€ 194,66
1MoederbordenASUS ROG Strix B350-F Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT€ 715,99€ 715,99
1BehuizingenNZXT S340 Elite Zwart/Blauw€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 39,90€ 39,90
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 39,99€ 79,98
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.160,43

Dit is waar ik aan zat te denken als het richting een compleet nieuw systeem gaat:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 165,52€ 165,52
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT€ 715,99€ 715,99
1BehuizingenLian Li Lancool 207 Zwart ATX€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,90€ 109,90
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 1.580,11

Beste antwoord (via sack op 03-01-2025 17:14)

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 13:16
De adviezen hierboven zijn goedbedoeld, maar missen wel context en toelichting. Hier mijn 2 cents om het hopelijk duidelijker te maken voor je :)
-
RAM
Het geheugen uitbreiden met 2 extra sticks naar 4 sticks voor in totaal 32GB kan gewoon. Er wordt al snel geroepen dat dat niet kan of niet goed zou werken, waarschijnlijk door AMD's opgegeven specs. Het punt is alleen dat dit de gegarandeerde snelheden zijn, en je in de praktijk echt wel hoger kunt gaan, net als wanneer je 1 of 2 sticks gebruikt.

Om 4 sticks op 3000 MT/s of hoger te draaien, is het wel essentieel dat je de bios van je moederbord bijwerkt naar de nieuwste versie. Daar zit namelijk nieuwere microcode in, onder andere voor de geheugencontroller, die dit beter en stabieler laat draaien dan bij oudere bios'en/microcode. Wel is de kans dat je 4 sticks op hoge snelheid stabiel kunt draaien met een nieuwere Ryzen-processor (5000 serie) stukken groter dan met jouw cpu (uit de 1000-serie) omdat er een veel betere geheugencontroller in zit. Op alle AM4-processors draai je overigens maximaal dual channel, quad channel bestaat op dit platform niet en vanuit dat opzicht zul je dus geen verbetering in prestaties zien met 4 tov 2 sticks geheugen.

Als je graag wil upgraden naar 32GB dan zou ik alsnog voor een nieuwe kit gaan en de oude idd verkopen. Waarom? Omdat je, volgens je lijstje, bereid bent om 40 euro te betalen voor die extra 16GB, maar je voor een tientje extra ook deze 32GB-kit kunt kopen die sneller is en sowieso stabiel op 3200 MT/s werkt.
CPU
De Ryzen 7 5700X3D is de no-brainer upgrade op AM4, in gaming is hij even snel als veel cpu's van de nieuwste generatie. Mocht je de upgrade echt zo goedkoop mogelijk willen houden dan is de Ryzen 5 5600 ook een prima optie en eveneens enorm veel sneller dan de 1700X.
Videokaart en voeding
Nog 1 of 2 maanden wachten tot de nieuwe generatie videokaarten er is lijkt me heel verstandig, al is het maar om te zien wat er van de huidige gen in de aanbieding gaat. In het verlengde daarvan is nu al een nieuwe voeding kopen onzinnig, je weet immers nog niet wat je nodig hebt. Bovendien zijn er heel wat videokaarten die prima op jouw voeding kunnen draaien. De 5700X3D is een behoorlijk zuinige cpu en in je systeem zitten verder geen gekke dingen zo te zien. Met een degelijke 550W-voeding zoals die Focus Plus Gold durf ik daar wel een videokaart in te stoppen die 250-300W verstookt. En wat betreft de beperking van PCIe 3.0, een videokaart van het kaliber RX 7900 XT heeft daar zeker geen noemenswaardige hinder van.
TLDR
Gefeliciteerd! Je hebt een systeem wat bij uitstek geschikt is voor een hele mooie upgrade. Als allereerste is de bios van je moederbord updaten een goed idee, en sowieso vereist voordat je er een nieuwe CPU in zet. Zet de nieuwste bios op een usb-stick en kies vanuit je bios voor 'Tool' en dan 'EZ Flash'. Daar kun je de bios bijwerken.
Check daarnaast of je geheugensticks in DIMM A2 en B2 zitten (dus niet A1+A2 of B1+B2) en schakel na het updaten van de bios en/of het installeren van een nieuwe CPU opnieuw XMP weer in zodat het geheugen op de juiste snelheid werkt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:09
Geen 4 reepjes ram in AM4, dat is trager. Verkoop je oude reepjes.
Enige wat je in praktijk bewaard is je mobo en je behuizing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:52
Qua performance zijn deze 2 systemen ongeveer identiek op 1440p. Opzich dus een hele mooie upgrade voor een stuk minder geld. Wel ff checken of je die B350 chipset moet flashen voor 5700X3D support.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:47
Dekar schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:10:
Qua performance zijn deze 2 systemen ongeveer identiek op 1440p. Opzich dus een hele mooie upgrade voor een stuk minder geld. Wel ff checken of je die B350 chipset moet flashen voor 5700X3D support.
Niet alleen checken. :P Gewoon sowieso een BIOS update doen voordat je je oude CPU eruit haalt.
Verder eens met Ruud om niet te lopen pielen met 4 ram sticks (al dan niet van dezelfde batch) en gewoon (tweedehands) een setje van 2x 16GB nemen (3200\16 of 3600/18).

[ Voor 17% gewijzigd door Boris1986 op 02-01-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 14:38
Als ik zoveel zou moeten vervangen voor een upgrade dan begin ik liever helemaal opnieuw. Een upgrade is voor mij 1 of maximaal 2 zaken vervangen.
Maar wat is het bezwaar tegen een stille kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardleers
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-05 09:13
Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan afgelopen ronde. Een volledige upgrade naar AM5 was voor mij ook nog niet (echt) nodig. Een R5 3600 naar de R7 5700x3D en een 2070s naar een RX 7800 XT. Daarbij toegegeven dat ik ook een nieuwe voeding heb genomen (was echt mega goedkoop tijdens black friday). Ik had namelijk ook een seasonic, maar dan nog de wat oudere 520W variant, die het gewoon niet aan kon af en toe. Tot nu toe geen spijt. Ding draait als een tiet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Jan1337
De adviezen hierboven zijn goedbedoeld, maar missen wel context en toelichting. Hier mijn 2 cents om het hopelijk duidelijker te maken voor je :)
-
RAM
Het geheugen uitbreiden met 2 extra sticks naar 4 sticks voor in totaal 32GB kan gewoon. Er wordt al snel geroepen dat dat niet kan of niet goed zou werken, waarschijnlijk door AMD's opgegeven specs. Het punt is alleen dat dit de gegarandeerde snelheden zijn, en je in de praktijk echt wel hoger kunt gaan, net als wanneer je 1 of 2 sticks gebruikt.

Om 4 sticks op 3000 MT/s of hoger te draaien, is het wel essentieel dat je de bios van je moederbord bijwerkt naar de nieuwste versie. Daar zit namelijk nieuwere microcode in, onder andere voor de geheugencontroller, die dit beter en stabieler laat draaien dan bij oudere bios'en/microcode. Wel is de kans dat je 4 sticks op hoge snelheid stabiel kunt draaien met een nieuwere Ryzen-processor (5000 serie) stukken groter dan met jouw cpu (uit de 1000-serie) omdat er een veel betere geheugencontroller in zit. Op alle AM4-processors draai je overigens maximaal dual channel, quad channel bestaat op dit platform niet en vanuit dat opzicht zul je dus geen verbetering in prestaties zien met 4 tov 2 sticks geheugen.

Als je graag wil upgraden naar 32GB dan zou ik alsnog voor een nieuwe kit gaan en de oude idd verkopen. Waarom? Omdat je, volgens je lijstje, bereid bent om 40 euro te betalen voor die extra 16GB, maar je voor een tientje extra ook deze 32GB-kit kunt kopen die sneller is en sowieso stabiel op 3200 MT/s werkt.
CPU
De Ryzen 7 5700X3D is de no-brainer upgrade op AM4, in gaming is hij even snel als veel cpu's van de nieuwste generatie. Mocht je de upgrade echt zo goedkoop mogelijk willen houden dan is de Ryzen 5 5600 ook een prima optie en eveneens enorm veel sneller dan de 1700X.
Videokaart en voeding
Nog 1 of 2 maanden wachten tot de nieuwe generatie videokaarten er is lijkt me heel verstandig, al is het maar om te zien wat er van de huidige gen in de aanbieding gaat. In het verlengde daarvan is nu al een nieuwe voeding kopen onzinnig, je weet immers nog niet wat je nodig hebt. Bovendien zijn er heel wat videokaarten die prima op jouw voeding kunnen draaien. De 5700X3D is een behoorlijk zuinige cpu en in je systeem zitten verder geen gekke dingen zo te zien. Met een degelijke 550W-voeding zoals die Focus Plus Gold durf ik daar wel een videokaart in te stoppen die 250-300W verstookt. En wat betreft de beperking van PCIe 3.0, een videokaart van het kaliber RX 7900 XT heeft daar zeker geen noemenswaardige hinder van.
TLDR
Gefeliciteerd! Je hebt een systeem wat bij uitstek geschikt is voor een hele mooie upgrade. Als allereerste is de bios van je moederbord updaten een goed idee, en sowieso vereist voordat je er een nieuwe CPU in zet. Zet de nieuwste bios op een usb-stick en kies vanuit je bios voor 'Tool' en dan 'EZ Flash'. Daar kun je de bios bijwerken.
Check daarnaast of je geheugensticks in DIMM A2 en B2 zitten (dus niet A1+A2 of B1+B2) en schakel na het updaten van de bios en/of het installeren van een nieuwe CPU opnieuw XMP weer in zodat het geheugen op de juiste snelheid werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met een 5700X3D kan je in gaming weer mee met de nieuwe systemen. 3D V-cache zorgt ervoor dat de CPU ongevoelig voor geheugen snelheden/latencies wordt.

Als je veel goedkope RAM wilt zoals 2x 32GB of zelfs 4x 32GB is wat ik heb, dan is AM4 upgraden de betere keuze. DDR5 zit in de vroege fase traag geheugen, zwakke geheugencontrollers en niet meer dan 2 latjes als je nog wat snelheid wilt overhouden vs DDR4 zit in de late fase van snel geheugen, sterke geheugencontrollers en 4 latjes kan zonder performanceverlies.

Het mixen van 2 DDR4 3200MT/s CL16 64GB geheugenkitjes werkt in mijn systeem stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ro28iMK1GPJZxpd8LfggPbyPxMU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d6U8iTxtHiWYZf2vyJ6gKaVb.jpg?f=user_large

64GB RAM is goed om alle applicaties open laten staan en daarboven gaan gamen en in komende jaren ga je geen tekort aan RAM hebben.

Voeding upgraden is wenselijk wegens de power spikes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V9iA6wh8bHSDSA2ikNt6TxL8Xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFhDp2RBiq3mJjqJQQHNmmY4.jpg?f=fotoalbum_large

Daarvoor zijn er standaarden gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://b2c-contenthub.com/wp-content/uploads/2022/04/Excursions.jpg?quality=80&strip=all&w=800

Voor de GPU kan je de aankondigingen volgende week, de releases, de FOMO,... uitwachten. 2 à 3 maanden later zullen de prijzen van AMD GPU's al goed doorgezakt zijn. AMD heeft een gewoonte van te hoge MSRP kiezen en de markt wacht op een stevige korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 20:48
ik ben zelf voor een AM4 upgrade gegaan (ryzen 5 1600 -> 5700x3d), draait als een tierelier en gaf mij ook meer ruimte in budget voor GPU.

Het lijstje bij een nieuw systeem lijkt me onvolledig. Want ga je dan alle harde schijven/ssds overzetten?
Na vervangen MoBo heb je ook een nieuwe windows installatie nodig (met nieuwe key) en dat is vaak een moment om gelijk de boot-ssd te vervangen door iets nieuws/snellers dat zijn dan ook verborgen kosten die je bij een nieuwe build ws ook maakt

[ Voor 8% gewijzigd door Metaalhoofd op 02-01-2025 11:57 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
rapture schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:35:
3D V-cache zorgt ervoor dat de CPU ongevoelig voor geheugen snelheden/latencies wordt.
Geheel ongevoelig niet, wel een stuk minder gevoelig.
64GB RAM is goed om alle applicaties open laten staan en daarboven gaan gamen en in komende jaren ga je geen tekort aan RAM hebben.
Is zoveel RAM echt nodig voor @sack? Ik ben misschien van het andere uiterste aangezien 16GB voor mij nog prima voldoet voor 1440p gaming, maar waarom zoveel geheugen voor een gamingsysteem? Het levert totaal geen extra prestaties op en kost enkel geld wat naar de videokaart zou kunnen gaan.
Voeding upgraden is wenselijk wegens de power spikes.
"De" power spikes? :) Een overgeklokte RTX 3090 in Furmark van jouw voorbeeld is meteen de overtreffende trap. TS geeft aan een RX 7900 XT op het oog te hebben. Bij TPU maten ze op die kaart spikes tot 412W, wat voor een fatsoenlijke 550W voeding met genoemde onderdelen geen probleem zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het verschil tussen 3600MT/s CL16 sweet spot en 3200MT/s CL16 is klein. 4x 32GB werkt op 3200MT/s CL16 goed.

Als je 4 latjes DDR5 wilt gebruiken, dan kan de snelheid onder die van DDR4 zakken.
Is zoveel RAM echt nodig voor @sack? Ik ben misschien van het andere uiterste aangezien 16GB voor mij nog prima voldoet voor 1440p gaming, maar waarom zoveel geheugen voor een gamingsysteem? Het levert totaal geen extra prestaties op en kost enkel geld wat naar de videokaart zou kunnen gaan.
Ik beschreef het als een luxe mogelijkheid voor als je veel software open laat staan en daarboven op wilt gamen.

Voor DaVinci Resolve of gaming op zich niet nodig. Maar het is luxe om Davinci Resolve, honderden Firefox tabbladen,... open laten staan en een game opstarten.
"De" power spikes? :) Een overgeklokte RTX 3090 in Furmark van jouw voorbeeld is meteen de overtreffende trap. TS geeft aan een RX 7900 XT op het oog te hebben. Bij TPU maten ze op die kaart spikes tot 412W, wat voor een fatsoenlijke 550W voeding met genoemde onderdelen geen probleem zou moeten zijn.
Ik schreef wenselijk (optioneel) om met de hedendaagse stand van de techniek mee te zijn. Zijn huidige voeding is van voordat er sprake van power spikes was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sack
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-04 15:49
Ik denk dat ik dan toch voorlopig even op AM4 blijf. 5700x3D en een nieuw kitje 32gb RAM erin en over een tijdje een nieuwe GPU erbij. Voeding laat ik ook nog even voor wat het is, kan ik inderdaad beter beslissen als die GPU er ook komt.

Erg bedankt voor alle reacties, het was voor mij echt een twijfelgevalletje, dus het is tof om alle tips, meningen en ervaringen van anderen die ook zo'n upgrade hebben gedaan te lezen. Heeft me zeker geholpen de knoop door te hakken. Ook zeker dank aan @rapture en @Jan1337 voor de moeite. _/-\o_
Pagina: 1