Mini PC - Welke kiezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Goedendag mede-tweakers,

Ik heb momenteel een desktop pc bij mijn bureau staan, heb deze 4-5 jaar geleden in elkaar gezet meen ik, opzich voldoet deze nog prima maar ik zit toch te denken om te switchen naar een Mac Mini M4 voor bij m'n bureau.

Ik zit echter nog met wat Windows software die ik dan niet kan draaien en ben even aan het denken hoe ik dat het beste op kan lossen.
Nu zat ik te denken om misschien een mini-PC aan te schaffen voor erbij, en dan vanaf m'n Mac Mini een RDP sessie op te zetten naar de Mini-PC, om daar binnen de software te draaien. Ik zie regelmatig mini-pc's voorbij komen met bijvoorbeeld Intel N100 chip voor 100-250 eur, maar ik weet niet of deze goed genoeg is voor desktop gebruik? of kan ik beter naar een AMD mini-pc kijken, ook zou ik graag een laag stroomverbruik willen en liefst zo min mogelijk geluid.

In mijn huidige pc heb ik een Intel 10400 en 16GB memory. de mini-pc zou ook minimaal 16GB memory moeten hebben.

Tips zijn welkom, voor aanschaf, maar ook tips voor waar naar te zoeken of op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan een virtual machine programma gebruiken om in MacOS Windows te starten. Een andere mogelijkheid is het draaien van een versie van Wine, dat is Windows emulatie software. Extra hardware is zodoende niet nodig.

Als je een ARM processor hebt, moet de virtualisatie software die ook ondersteunen. Bijvoorbeeld een ARM versie van Windows, of een versie van Wine die daar mee om kan gaan. Crossover, Whisky, etc.

[ Voor 24% gewijzigd door mrmrmr op 02-01-2025 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

franssie

Save the albatross

@gise zonder te vertellen welke software je gebruikt (16GB is best veel voor een lichte toepassing) is het lastig in te schatten wat je aan processorkracht nodig hebt.

edit: ik heb het andersom, zware PC en mac mini M2 oid voor de lichtere studio/audio taken. Zou via RDP kunnen maar ik hebruik netwerk en een KVM switch, waar ook een NUC aan hangt omdat het kan voor linux spelerij.

[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 02-01-2025 02:29 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HijDieAllesWeet
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-07 17:32
Ik zou ook een VM gebruiken. Maar als je echt 2 machines wil zou ik liever een KVM switch gebruiken dan een RDP sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een KVM switch is voor mij niet gewenst want ik heb 3 monitoren op m’n bureau welke nu aan m’n pc hangen en ik dus straks wil omhangen naar de Mac Mini (met eventueel extra docking station om 3e monitor te kunnen aansluiten).
Ook wil ik geen PC aan 1 monitor en de Mac Mini aan 2 monitoren.

Ik wil gewoon MacOS als main OS gebruiken, en daarbinnen de applicatie (al dan niet via RDP) op 1 scherm hebben altijd en daarbuiten vloeiend gebruik kunnen maken van muis/toetsenbord en switchen tussen applicaties zonder vertraging of extra knoppen indrukken.

Virtualisatie kan… ik heb ook een MacBook Pro 2019 waarop ik Parallels heb staan met Windows, waarbinnen ik de applicatie heb draaien, maar gebruik dat niet als primaire machine en is ook niet mijn doel om dat te gaan doen, deze ligt vooral beneden als mobiel device en m’n kantoor is op zolder, wil niet de MacBook telkens van boven naar beneden meeslepen.
Daarnaast weet ik niet of de vertaling van Apple Silicon naar X86 überhaupt kan, of het goed werkt zonder extra vertraging of onnodig veel resources te gebruiken, en of het kan met mijn applicatie omdat er ook extra tools op geïnstalleerd moeten worden (bestanden inladen en in specifieke folders in de Windows-Profiel / install directories plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? We zien graag je pricewatch winkelmandje of shortlist met prebuilds verschijnen in Desktop koopadvies.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.