Welke AIO koeler kan ik het beste kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 14:12
Ik zoek een?
AIO koeler

Wat is je budget?
120 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Neuh, niet echt. Als hij wit is, zou dat fijn zijn want dat matched bij mijn kast (performance is belangrijker dan looks hoor!)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik zou graag een all-in-one (AIO) koeler eens willen installeren in mijn desktop. Ik heb een fractal design meshify mini 2. Volgens de handleiding is er een "clearance" van maximaal 37 mm mogelijk. De breedte mag maximaal 121 mm zijn en de lengte 240mm.(alhoewel deze review zegt dat er max 31 mm clearance is: YouTube: Fractal Meshify 2 Mini: The MATX Case you've been waiting for!)

Elke review wijst naar de Arctic Freezer II van 240mm maar die heeft een clearance van 38mm als ik het zo lees. Dus die valt dan af :(

Ik zie nu door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag een AIO die stil is of die je stil kan zetten. Ik heb nu een luchtkoeler (Cooler Master Hyper 212) maar die maakt naar mijn smaak teveel lawaai. Ik koop voor het eerst een dergelijke koeler, dus vergeef mij als ik niet alle info heb gedeeld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:27
En als je er dunne fans op zet?
Zoals uitvoering: Arctic P12 Slim PWM PST 1-pack, 120mm
Die zijn maar 15mm dik.

Nu zie ik ook dat die 38mm alleen over de radiator gaat, dus daar komen nog fans bij, van de Arctic website.

Radiator
Dimensions: 277 (L) x 120 (W) x 38 (H) mm

De Fractal Lumen S24 die in de video wordt gebruikt is inderdaad niet dik, 27mm. Reken daarbij de 25mm van de fans = 52mm
Doen we de Arctic van 38mm met 15mm fans dan kom je op 53mm.

Ik denk die ene mm dat het wel moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Flesdop schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:45:
En als je er dunne fans op zet?
Zoals uitvoering: Arctic P12 Slim PWM PST 1-pack, 120mm
Die zijn maar 15mm dik.

Nu zie ik ook dat die 38mm alleen over de radiator gaat, dus daar komen nog fans bij, van de Arctic website.

Radiator
Dimensions: 277 (L) x 120 (W) x 38 (H) mm

De Fractal Lumen S24 die in de video wordt gebruikt is inderdaad niet dik, 27mm. Reken daarbij de 25mm van de fans = 52mm
Doen we de Arctic van 38mm met 15mm fans dan kom je op 53mm.

Ik denk die ene mm dat het wel moet passen.
Wauw, wat een snel en fijn antwoord! Tja, het is "maar" 1mm, maar het is wel gewoon keiharde materie :D. Ik denk er nog even over na.

Ik zie nu naar dit te kijken: uitvoering: MSI MAG Coreliquid E240 Wit

Zit er nou echt heel veel verschil tussen al die koelers? Ik vind het als relatieve noob maar lastig in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
Misschien kun je me hele vorige post ook wel vergeten want: https://youtu.be/qTW2KHGzbM0?t=724

Hij praat heel snel maar als ik het goed begrijp is die clearance alleen voor radiators 140mm breed, de Arctic is 120mm breed.

Dit is geen mini 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Flesdop op 01-01-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:33
Waarom een AIO? Een goede luchtkoeler is doorgaans stiller en goedkoper. De fans van een luchtkoeler kan je heel langzaam en onhoorbaar laten draaien. Doen de fans van mijn uitvoering: Enermax ETS-T50 AXE en uitvoering: Enermax ETS-F40-BK ook. Die hoor ik bij lage en medium belasting totaal niet. De pomp van een AIO echter moet altijd een bepaald toerental maken en vaak is dat licht hoorbaar.

Welke cpu moet er gekoeld gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
Goed, https://youtu.be/Ca2UYQpoeuE?t=335.

Ik zou zeggen, meet de hoogte van je RAM, vanaf het moederbord, is deze onder de 37mm kun je denk ik zonder problemen de Arctic plaatsen.

Ik denk dat er met de clearance bedoelt wordt dat je RAM niet te hoog mag zijn omdat die tegen de AIO aan kunnen komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Flesdop op 01-01-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Uszka schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:59:
Waarom een AIO? Een goede luchtkoeler is doorgaans stiller en goedkoper. De fans van een luchtkoeler kan je heel langzaam en onhoorbaar laten draaien. Doen de fans van mijn uitvoering: Enermax ETS-T50 AXE en uitvoering: Enermax ETS-F40-BK ook. Die hoor ik bij lage en medium belasting totaal niet. De pomp van een AIO echter moet altijd een bepaald toerental maken en vaak is dat licht hoorbaar.

Welke cpu moet er gekoeld gaan worden?
Waarom een AIO?
Ik vermoed gelijke delen nieuwsgierigheid naar een dergelijke koeler en dat ik het idee had dat zo'n koeler beter koelt tegen lager geluid.

Qua airfan zat ik te kijken naar een Noctua NH-D15 G2 of een ID-Cooling Frozn A720 op basis van een paar reviews (Noctua ben ik altijd wel blij mee merk ik)

Noctua past niet.

Welke CPU?
AMD Ryzen 5 5600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Flesdop schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:03:
Goed, https://youtu.be/Ca2UYQpoeuE?t=335.

Ik zou zeggen, meet de hoogte van je RAM, vanaf het moederbord, is deze onder de 37mm kun je denk ik zonder problemen de Arctic plaatsen.

Ik denk dat er met de clearance bedoelt wordt dat je RAM niet te hoog mag zijn omdat die tegen de AIO aan kunnen komen.
Yes, die had ik ook gezien. Het stukje van de handleiding wat hij laat zien, heeft een blokje links bovenin. Daar staat precies de clearance in de case genoemd (37mm). Wel onhandig dat hij dat niet laat zien.

Heb je nog tips hoe ik dit handig kan opmeten? Er is niet zoveel ruimte natuurlijk en de meeste meetlatten die ik hier heb zijn gewoon te dik of niet flexibel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:31
d15 is erg grooot hoor,past die wel eens vaag ik me af.plus wat voor cpu moet die koelen

dus wat je je systeem

een 5600 is heet heethoofd volgens mij,dan kan je wel met een mindere koeler af en dat ie stil is

je huidige koeler zal ook meer als genoeg moeten zijn,is die we goed gemonteerd?

[ Voor 46% gewijzigd door freaky35 op 01-01-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
Je kunt ook andersom meten, zoek iets wat je naast de RAM kunt houden, potlood of weet ik veel wat. Zorg dat er op je ding waar je mee meet een streepje op 37mm staat en kijken of het streepje boven of onder de RAM is. Ik zou iets van niet metaal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
freaky35 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:09:
d15 is erg grooot hoor,past die wel eens vaag ik me af.plus wat voor cpu moet die koelen

dus wat je je systeem

een 5600 is heet heethoofd volgens mij,dan kan je wel met een mindere koeler af en dat ie stil is

je huidige koeler zal ook meer als genoeg moeten zijn,is die we goed gemonteerd?
Die noctua past inderdaad niet. Denk dat het geluid vna de huidige cooler mij gewoon irriteert. Dus een iets betere/stillere airkoeler kan ook al veel doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
[.

[ Voor 99% gewijzigd door freaky35 op 01-01-2025 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Dat moet een Hyper 212 prima en zonder veel geluid moeten kunnen koelen. Desnoods zet je er een andere, stillere fan op. uitvoering: Noiseblocker BlackSilentPro PL-2, 120mm bijvoorbeeld. Daar hoef je geen AIO van 100+ euro voor te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Uszka schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:27:
[...]

Dat moet een Hyper 212 prima en zonder veel geluid moeten kunnen koelen. Desnoods zet je er een andere, stillere fan op. uitvoering: Noiseblocker BlackSilentPro PL-2, 120mm bijvoorbeeld. Daar hoef je geen AIO van 100+ euro voor te halen.
precies mijn gedachte ook :) ,andere fans erop.

De fans bepalen het geluid,elke fan maakt een ander geluid
Een AIO heb je naast het geluid van fans,ook te maken met geluid wat de pomp maakt,dat verschilt ook enorm.

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 01-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Uszka schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:27:
[...]

Ik heb hier dus totaal niet aan gedacht. Wat een goed idee zeg! Dank je wel! _/-\o_
Wat is Tweakers.net toch een fijne community. Love you people O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Of uitvoering: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm als je richting Noctua wilt. Kost eens zoveel, dat wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:57
Die heb ik ook voor mijn Deepcool AIO gebruikt, onhoorbaar en prima prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bullpower
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-06 11:38
Heb eerlijk gezegd nog nooit de pomp van mijn Artic Freezer II gehoord, wellicht dat andere AIO-pompjes meer herrie maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 20:10

Floor-is

5.2

Muncher schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:06:
[...]

Waarom een AIO?
Ik vermoed gelijke delen nieuwsgierigheid naar een dergelijke koeler en dat ik het idee had dat zo'n koeler beter koelt tegen lager geluid.

Qua airfan zat ik te kijken naar een Noctua NH-D15 G2 of een ID-Cooling Frozn A720 op basis van een paar reviews (Noctua ben ik altijd wel blij mee merk ik)

Noctua past niet.

Welke CPU?
AMD Ryzen 5 5600
Met een 65W TDP is een AIO dan best wel heel dikke overkill. Je kunt ook een goede luchtkoeler kopen en die op relatief/heel laag toerental laten lopen.

De uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE wordt gezien als een heel fijne koeler voor weinig geld. Met de 120mm fans op een laag toerental ben je echt spekkoper.

Als dat qua hoogte niet werkt, kan je de iets duurdere uitvoering: Noctua NH-L9x65 overwegen. Staat ook bekend om de stilte, maar is wel ontwikkeld voor een lagere TDP en zal dus een iets hoger toerental nodig hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Floor-is op 13-01-2025 13:20 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
Ik heb uiteindelijk mijn bestaande hypercooler gehouden en de fan die daarop zat vervangen door een Noctua exemplaar. Scheelde 9 graden gemiddeld, dus misschien was er toch iets niet helemaal lekker. met de vorige fan.
Pagina: 1