XS4ALL fritzbox met daarachter extra router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-01 22:35
Hallo mensen,
Ik heb momenteel een XS4ALL abonnement over glasvezel met een 7490 FritzBox.
Op de fritzbox zit ion dect telefonie en de TV aangesloten.

Ik zou graag mijn lokale lan achter een extra router willen configureren zodanig dat mijn lokale lan ook in de lucht blijft wanneer de fritzbox en/of Internet wegvalt.
In mijn lokale lan heb ik ook een home Automation server draaien waarvan alle onderdelen moeten blijven werken bij genoemde uitval.

Ik zoek dus een oplossing hiervoor mbv bv Ubiquiti of MikroTik.

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij adviseren hoe dit aan te pakken?

M vr gr Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06 19:38
Statische ip adressen voor je LAN configureren? Je fritzbox zorgt voor internet en dhcp. Als die uitvalt, kan je met statische ips gewoon je home assistant server laten draaien. Of laat die evt de HA server dhcptje spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11

Cyphax

Moderator LNX
Als de opdracht is "LAN moet blijven werken als internetverbinding uitvalt", dan is een router eigenlijk niet het eerste wat je nodig hebt. :) Die is er eigenlijk hoofdzakelijk voor om verkeer tussen je LAN en je ISP te routeren. Mijn ervaring met extra router is dat het meeste wat mijn router toevoegt eigenlijk ook wel door de Pihole die ik ook heb draaien zou kunnen worden gedaan. Aan de LAN-kant is dat met name DHCP (naast DNS, wat de Pihole ook doet), en dat kan Pihole ook doen.

Ik zou me geen zorgen maken over het al dan niet uitvallen van die Fritzbox; elke router die je er nog tussenzet kan ook uitvallen/problemen geven, los nog van de Fritzbox zelf. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:15
DeltaBert schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:59:
Ik zou graag mijn lokale lan achter een extra router willen configureren zodanig dat mijn lokale lan ook in de lucht blijft wanneer de fritzbox en/of Internet wegvalt.
Als je een extra router toevoegt, hoe borg je dan dat dat je lokale LAN in de lucht blijft als die extra router wegvalt?

Als je internetsignaal wegvalt, blijft je lokale netwerk gewoon werken. Probeer het maar door die kabel uit te trekken.

Maar als je in je HA ook integraties hebt die via de cloud werken, dan gaat een extra router je ook niet helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45
DeltaBert schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:59:
Hallo mensen,
Ik heb momenteel een XS4ALL abonnement over glasvezel met een 7490 FritzBox.
Op de fritzbox zit ion dect telefonie en de TV aangesloten.

In mijn lokale lan heb ik ook een home Automation server draaien waarvan alle onderdelen moeten blijven werken bij genoemde uitval.

Ik zoek dus een oplossing hiervoor mbv bv Ubiquiti of MikroTik.

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand mij adviseren hoe dit aan te pakken?

M vr gr Bert
De werking van je home automation borg je niet met de beschikbaarheid van je internet op je netwerk. Die borg je door je home automation zo te maken dat het ook zonder die server kan werken voor die onderdelen waar je dat wenst en die borg je zeker zo dat het ook zonder internet werkt…

Verder blijft, zoals gezegd, je netwerk gewoon werken als je internet er uit ligt in je huidige opzet.