Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 08:11

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb problemen met mijn ASUS ROG STRIX X870-I moederbord en hoop dat iemand hier me kan helpen. Ik heb onlangs een systeem samengesteld met dit moederbord en hoewel het aan gaat, start het niet door naar Windows. Dit is de situatie:

Systeem Specificaties:

Moederbord: ASUS ROG STRIX X870-I
CPU: 7800X3D
RAM: CORSAIR VENGEANCE DDR5 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 AMD EXPO (CMK32GX5M2E6000Z36)
GPU: MSI VGA 16GB RTX4080 VENTUS 3X OC 3DP/HDMI GeForce RTX 4080 16GB VENTUS 3X OC
Opslag: Samsung 990 2TB
Voeding: Cooler Master V850 SFX Gold, EU Plug - 850W 80 PLUS Gold, Modulaire Voeding

Wat er gebeurt:

Het systeem gaat aan – ventilatoren draaien en de LED’s lichten op.
Ik kan de BIOS/UEFI-interface openen, maar het gaat niet verder met opstarten naar Windows.
Soms zie ik een zwart scherm; andere keren kom ik vast te zitten in een bootloop.
Wat ik al geprobeerd heb:

CMOS resetten: Geen verandering.
Verbindingen controleren: Alles lijkt goed vast te zitten, inclusief CPU, RAM en opslag.
Testen met minimale componenten: Geprobeerd op te starten met alleen de CPU, één stick RAM en opslag.
Windows opnieuw installeren: Geprobeerd op te starten vanaf een USB-installatieprogramma, maar dat loopt vast.
Controleren op foutcodes/LED’s: De diagnostische lampjes van het moederbord lijken geen specifiek probleem aan te geven.
BIOS-update uitgevoerd: De nieuwste BIOS-versie is aanwezig.
EXPO: Met en zonder getest, geen verandering

Ik weet niet meer wat ik nog kan doen. Heeft iemand anders dit ervaren met de ASUS ROG STRIX X870-I of een vergelijkbaar moederbord? Zou dit een BIOS-probleem kunnen zijn, defecte hardware, of iets anders wat ik over het hoofd zie?

Alle hulp of suggesties zijn zeer welkom. Ik sta open voor verdere tips of dingen om te controleren. Alvast bedankt!

Goedzo !

Beste antwoord (via Patje040175 op 05-01-2025 02:05)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alle drivers heb ik middels Driver booster geinstalleerd
Daar zou ik sowieso mee stoppen. Het is nergens voor nodig zulke vage programma's te gebruiken. Laat Windows het meeste maar doen en wat over is kan prima via de site's van de fabrikanten.

Wat betreft het probleem lijkt het er op dat er iets mis gaat met de hardware. Zonder drivers wordt hardware vaak niet volledig gebruikt en zit het meer in een soort safemode. Bijvoorbeeld de GPU geeft normaal beeld tot dat de driver je de kaart echt kan laten gebruiken waarbij het fout gaat. Vaak genoeg gezien dat met een defecte GPU het goed gaat tot dat je de driver installeerd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:15

SpamLame

niks

Als je Linux installeert, boot het systeem dan wel door? Niet dat je Linux moet gaan gebruiken maar meer om het os uit te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:33
Andere usb stick geprobeerd voor windows?
Of een andere poort ook

geen lampjes die gaan branden,als foutmelding,

De gebruikte ram staat niet op de QVL
Kan dus ook een dat die niet compatible is,welke versie van die corsair ram is het.
Dit neigt namelijk naar ram problemen naar mijn mening vandaar

Corsair en AMD is wel vaker een probleem,omdat ze ondanks dezelfde dezelfd sku,verschillende versie hebben die ook nog wel vaker verschillende cihip ect gebriuiken

Zou echt een setje nemen wat op de QVL lijst staat,mocht het inderdaad een compatibiliy probleem zijn

heb je trouwens ook al een oudere versie bios geprobeerd,nieuwe zijn helaas niet altijd beter

[ Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 01-01-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
SpamLame schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:20:
Als je Linux installeert, boot het systeem dan wel door? Niet dat je Linux moet gaan gebruiken maar meer om het os uit te sluiten
Dat kan ik idd nog even proberen

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
freaky35 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:30:
Andere usb stick geprobeerd voor windows?
Of een andere poort ook

geen lampjes die gaan branden,als foutmelding,

De gebruikte ram staat niet op de QVL
Kan dus ook een dat die niet compatible is,welke versie van die corsair ram is het.
Dit neigt namelijk naar ram problemen naar mijn mening vandaar

Corsair en AMD is wel vaker een probleem,omdat ze ondanks dezelfde dezelfd sku,verschillende versie hebben die ook nog wel vaker verschillende cihip ect gebriuiken

Zou echt een setje nemen wat op de QVL lijst staat,mocht het inderdaad een compatibiliy probleem zijn

heb je trouwens ook al een oudere versie bios geprobeerd,nieuwe zijn helaas niet altijd beter
Met die Ram sticks klopt, alleen het gekke is dat het wel heeft gewerkt. Het bovenstaande probleem is ontstaan nadat ik een werkende Windows installatie had en de nvidia drivers installeerde voor de 4080. Ik kreeg direct na installatie stotterende performance in Windows. Nu las ik op het Asus forum dat er veel problemen zijn met dit bord icm geheugen, bios en EXPO profielen.

Heb ook al een Windows installatie gedaan met alleen de interne graphics, dit heeft wel gewerkt maar dat lukt nu ook niet meer

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
even voor de duidelijkheid, heeft het systeem wel goed gewerkt hiervoor, tis geen nieuw systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
freaky35 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:34:
even voor de duidelijkheid, heeft het systeem wel goed gewerkt hiervoor, tis geen nieuw systeem?
Het systeem is nieuw, er was een issue bij assemblage mbt een WD ssd die niet goed samenwerkte met Windows. Die is RMA gegaan en vervangen voor de Samsung 990. Bij installatie op die ssd geeft het eerst wel gefunctioneerd, totdat ik de nvidia drivers installeerde. Daarna een herinstallatie geprobeerd maar daar blijft hij nu op hangen

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ook getest zonder SSD/HDD aangesloten of het systeem dan wel goed kan starten van Windows USB installatie/WinPE/Linux.

Eventueel testen met andere (SATA?) HDD/SSD als je deze beschikbaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zie dat je in veilige modus kunt geraken en gebruik dan ddu om de nvidia drivers er af te doen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
The_Doman schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:31:
Ook getest zonder SSD/HDD aangesloten of het systeem dan wel goed kan starten van Windows USB installatie/WinPE/Linux.

Die veiligheidsmodus heb ik geprobeerd, dan zijn ineens mn inloggegevens kwijt en kan ik niet meer inloggen

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
The_Doman schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:31:

De ssd heeft gefunctioneerd, ik denk niet dat daar het probleem zit. Die Linux optie ga ik nog uitproberen

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
Even een update:

De windows install is gelukt, maar erg stabiel is hij niet. Alle drivers heb ik middels Driver booster geinstalleerd, behalve de nvidia drivers (want die geven juist problemen bij installatie). Om te testen maak ik een herstelpunt aan zodat ik altijd naar de stablieste versie kan terugkeren. Het bleef overigens met 1x opstarten, daarna bleef hij hangen en starte windows niet meer. Ook een Clear CMOS uitgevoerd, geen boot van windows...

Heb inmiddels wel andere RAM gekocht, deze staat wel op de QVL.

Inmiddels Linux Mint geinstalleerd en die draait stabiel, geen opstartproblemen, graka problemen of RAM problemen.......

[ Voor 24% gewijzigd door Patje040175 op 02-01-2025 22:23 ]

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
heb je trouwens ook al een oudere bios versie geprobeerd,bij deze borden is de versie met de laatste agesa,meestal niet de beste namelijk,meest stabiele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
freaky35 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:34:
heb je trouwens ook al een oudere bios versie geprobeerd,bij deze borden is de versie met de laatste agesa,meestal niet de beste namelijk,meest stabiele.
Als ik dat probeer blijft hij hangen en kleurt de Hive een witte led aan (video probleem) wat niet kan kloppen omdat hij wel functioneerd in Ubuntu....

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:10

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zou dit doen:

-Bootable usb memtest stick maken en draaien.
-Kijken of de videokaart een biosupdate heeft via de website van de fabrikant en toepassen.
-Met een andere videokaart proberen te installeren en/of jouw kaart in een ander systeem testen.
Je psu heeft standaard volgens mij geen 12VHPWR standaard, zit dat allemaal goed qua gebruikte adapter?
-Kijken of de 990 Pro SSD een firmware update heeft en toepassen, maar eerst de SSD testen.
Al begin je dan maar met iets als Crystal Disk Info.
Maar volgens mij heeft het programma van Samsung (voor de firmware update) ook smart readout.

Niet specifiek in bovenstaande volgorde.

Het kan compatibility zijn maar er kan ook iets defect zijn.
Je zult toch nog verder componenten moeten gaan uitsluiten.

[ Voor 38% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-01-2025 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
Wat ik heb gedaan:

-Bootable usb memtest stick maken en draaien.
Dit geeft als resultaat dat het RAM goed is

-Kijken of de videokaart een biosupdate heeft via de website van de fabrikant en toepassen.
Behalve MSI center kan ik zo niks vinden mbt firmware

-Met een andere videokaart proberen te installeren en/of jouw kaart in een ander systeem testen.
Interne graphics werken, maar in Ubuntu werkt de 4080 ook

Je psu heeft standaard volgens mij geen 12VHPWR standaard, zit dat allemaal goed qua gebruikte adapter?
Een officiele van Coolermaster in gebruik voor de videokaart

-Kijken of de 990 Pro SSD een firmware update heeft en toepassen, maar eerst de SSD testen.
Dit is uitgevoerd met Samsung Magician

Daarnaast is hij net geboot in Windows en kan ik nu weer software installeren, waarschijnlijk loopt hij weer vast als ik opnieuw opstart

[ Voor 8% gewijzigd door Patje040175 op 02-01-2025 23:20 ]

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Patje040175 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Die veiligheidsmodus heb ik geprobeerd, dan zijn ineens mn inloggegevens kwijt en kan ik niet meer inloggen
Volgens mij heb je de verkeerde gequoot :+ maar in veilige modus account weg zou ik nogal vreemd vinden. Swat er zit ergens iets fout.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
En toch is het zo, dit fenomeen heb ik al 3x gehad mbt veilige modus

Goedzo !

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Alle drivers heb ik middels Driver booster geinstalleerd
Daar zou ik sowieso mee stoppen. Het is nergens voor nodig zulke vage programma's te gebruiken. Laat Windows het meeste maar doen en wat over is kan prima via de site's van de fabrikanten.

Wat betreft het probleem lijkt het er op dat er iets mis gaat met de hardware. Zonder drivers wordt hardware vaak niet volledig gebruikt en zit het meer in een soort safemode. Bijvoorbeeld de GPU geeft normaal beeld tot dat de driver je de kaart echt kan laten gebruiken waarbij het fout gaat. Vaak genoeg gezien dat met een defecte GPU het goed gaat tot dat je de driver installeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
Nu heb ik hem wel zover gekregen dat ik een ouder bios flash, de 805 versie. Daar blijft hij nu in boot hangen...

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Krijg/kreeg je nog specifiek BSOD foutmeldingen in Windows?
Patje040175 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:04:
De ssd heeft gefunctioneerd, ik denk niet dat daar het probleem zit. Die Linux optie ga ik nog uitproberen
Als je dat nog niet gedaan had zou ik toch eens testen zonder die Samsung SSD aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
En start ehm maar eens zo kaal mogelijk op,zonder gpu erin bv (de 7800x3d heeft zelf een gpu),heb je ook al een geheugentest laten draaien?

En wat er al gezegd is,dit neigt echt naar defecte hardware,nu nog uitzoeken dan wat het is

[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 03-01-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
Linux Mint draait nu, op een Kingston ssd en ook met EXPO ram profiel. Daar heb ik geen hakkelige performance oid. Daarnaast draait de 4080 ook gewoon. Het wachten is nu op de andere Ram sticks om een Windows installatie uit te testen

[ Voor 33% gewijzigd door Patje040175 op 03-01-2025 14:08 ]

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Kan je Windows niet installeren/testen met het nu aanwezige geheugen en de andere SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
The_Doman schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:32:
Kan je Windows niet installeren/testen met het nu aanwezige geheugen en de andere SSD?
Dat ga ik vanavond uitproberen, alleen ben ik bang dat dit niet gaat lukken aangezien hij dan voorheen al hing bij het installeren

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Patje040175 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Dat ga ik vanavond uitproberen, alleen ben ik bang dat dit niet gaat lukken aangezien hij dan voorheen al hing bij het installeren
Wat ie nu doet deed ie eerder niet toch?

Ik zou het gewoon proberen.
Het lijkt erop dat het in elk geval verbeterd is.
Missschien dan toch een ssd die niet ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
Heb inmiddels de benodigde RAM sticks gekregen, vanavond ga ik de boel weer ombouwen (koeler moet eruit om bij de RAM sticks te komen) en doe dan meteen een nieuwe Windows installatie

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Patje040175 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:00:
Heb inmiddels de benodigde RAM sticks gekregen, vanavond ga ik de boel weer ombouwen (koeler moet eruit om bij de RAM sticks te komen) en doe dan meteen een nieuwe Windows installatie
Ik zou dan toch eerst ook nog testen met de nu aanwezige RAM/SSD combinatie die blijkbaar wel goed werkt onder Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
Windows install gedaan met de nieuwe RAM sticks. Blijkt toch dat de graka stuk is, heb geen hakkelend beeld als ik de internal graphics gebruik en wel als ik de 4080 aanslinger. Bedanktt voor de hulp, de 4080 gaat RMA

[ Voor 10% gewijzigd door Patje040175 op 05-01-2025 02:05 ]

Goedzo !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
Update: Het was de riser kabel van de fractal terra die issues gaf!! Deze werkt niet goed samen met mijn hardware keuze (schijnt al eerder een issue geweest te zijn in een andere case). Door in de bios gen3 te forceren op het PCIe slot werk hij wel weer goed.

Goedzo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Patje040175 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:54:
Update: Het was de riser kabel van de fractal terra die issues gaf!! Deze werkt niet goed samen met mijn hardware keuze (schijnt al eerder een issue geweest te zijn in een andere case). Door in de bios gen3 te forceren op het PCIe slot werk hij wel weer goed.
Zat even in de TS te kijken, maar zie nergens staan dat het om een riser ging. Naja, maakt nu ook niet meer uit. Mooi dat je het hebt gevonden :)

PCI-E Gen3 kost je wel een klein beetje performance. Niet heel erg veel hoor, er staat een video op Youtube met een RTX4080 waarbij het ietjes scheelt in de praktijk met verschillende games. Ga je een keer echter naar een snellere kaart dan kost het je wel veel en zou ik een andere oplossing zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patje040175

Patje040175

Zwarte koffie !!!

Topicstarter
PilatuS schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:23:
[...]

Zat even in de TS te kijken, maar zie nergens staan dat het om een riser ging. Naja, maakt nu ook niet meer uit. Mooi dat je het hebt gevonden :)

PCI-E Gen3 kost je wel een klein beetje performance. Niet heel erg veel hoor, er staat een video op Youtube met een RTX4080 waarbij het ietjes scheelt in de praktijk met verschillende games. Ga je een keer echter naar een snellere kaart dan kost het je wel veel en zou ik een andere oplossing zoeken.
Klopt, dat was ook niet het eerste waar ik aan dacht, maar als de kaart rechtstreeks op het moederbord geprikt zit werkt hij prima en met de riser bagger. Nu is de kast bij Azerty gekocht dus ga even overleggen wat de beste oplossing is want ik wil wel graag een PCIe gen4 riser kabel in de kast

Goedzo !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:39
Ik heb dit topic al eerder voorbij zien komen maar ik had niet echt het idee dat ik kon helpen.
Jammer dat je de riser niet hebt benoemd want ik heb nagenoeg hetzelfde probleem gehad alleen kreeg ik helemaal geen beeld, een phanteks riser gen4 heeft me geholpen.

Denk er aan dat als je de bios update dat je weer tegen dit probleem aanloopt, in de bios word het weer naar gen4 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
JappieR schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:06:
Ik heb dit topic al eerder voorbij zien komen maar ik had niet echt het idee dat ik kon helpen.
Jammer dat je de riser niet hebt benoemd want ik heb nagenoeg hetzelfde probleem gehad alleen kreeg ik helemaal geen beeld, een phanteks riser gen4 heeft me geholpen.

Denk er aan dat als je de bios update dat je weer tegen dit probleem aanloopt, in de bios word het weer naar gen4 gezet.
inderdaad riser kabels zijn berucht om problemen te geven,was wel zo handig geweest dit te vermelden
Pagina: 1