Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 10:38
Bedankt voor het lezen! Ik kon het antwoord op mijn vraag niet vinden op het forum.

Helaas heb ik een cpapapparaat nodig voor mijn slaapapneu. Als de stroom een paar uur uitvalt in de nacht, ben ik de dag erna gesloopt en kan ik niet functioneren op mijn werk en ben ik een nachtmerrie voor vrouw en kinderen.

Ik ben op zoek naar een batterijoplossing waarmee ik een paar nachten mijn cpapapparaat van stroom kan voorzien wanneer de stroom uit zou vallen. Voor nu hoeft alleen mijn cpap stroom te krijgen uit de batterij.

Het apparaat is een ResMed aircurve 10 S. De stroomadapter die is meegeleverd heeft een capaciteit van 90W. Er wordt een reisaccu aangeboden maar die kan max 13 uur zonder luchtbevochtiger stroom leveren. Ik zoek iets voor meerdere dagen. Ik ga er niet mee reizen en de kosten vind ik niet heel relevant,

Wie kan mij helpen een batterijoplossing te kiezen? Ik ben constructeur en weet niets van electrotechniek.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Als het in Nederland is, zou ik de reisaccu nemen. Binnen 24u heb je meestal wel weer stroom, of kan je die met de auto wel ergens gaan halen.

Zit met hetzelfde schuitje, maar je zegt nu alleen cpap. Als je dan verder in je huis gaat kijken, kom je al heel snel bij koelkast, vriezer, Monoblock vorstvrij stand. Dan moet je toch alweer echt groter gaan denken. Dan ga je naar thuisaccu's met 15-30kWh inhoud en omvormer van 3-6kW. En dan hebben we het nog niet over zonnepanelen die de accu kunnen laden, direct of indirect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-08 14:53
Kijk eens bij omvormers voor campers en vrachtwagens. Een semitractie accu kun je in principe wel ontladen tot 50%. Het beste is daarbij wel een zuivere sinumomvormer naar 230V AC.

Maar ik zie ook bij de specificaties van het apparaat dat deze in principe op 24V DC werkt. Als je dan een vrachtwagenaccu neemt van 24V DC (idealiter een semitractie accu) dan hoef je geen omvormer en kun je de cpap rechtstreeks op die accu aansluiten bij stroomuitval.

3 nachten van 8 uur is in totaal 24 uur op 90W als hij dat al continu zou gebruiken. Ik denk dat de adapter vaak wat overbemeten is want het apparaat gebruikt normaal 53W. Laten we eens van 24 uur op 60W uitgaan, Een 24V, 230Ah accu zou dat dan wel 46 uur kunnen leveren. 230Ah/2 / 2.5A=46uur) (60W/24=2.5Azo ongeveer kunnen leveren. Opladen kun je met een gewone acculader als je wilt evt. daarna op druppelladerstand om hem vol te houden.

Toch denk ik echt dat we in NL veel grotere problemen hebben dan je cpap apparaat als de stroom 3 dagen uit zou vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Een power station zou dit moeten kunnen opvangen lijkt mij?

Voorbeeld https://www.ibood.com/nl/...00-stroomcentrale/1188148
Maar zijn er ook in zwaardere versies.

[ Voor 55% gewijzigd door franssie op 01-01-2025 13:54 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Met @Coolmint ^^^
Zet twee 12V accu's in serie, zet er een 24V acculader op en de stroom kan uren wegvallen zonder dat je het merkt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.anker.com/pro...fined&Sort_by=Recommended

Anker power station..
Bv zo aansluiten via een backup paneel dat alleen dat stopcontact werkt. Of zo dat bv je internet/lampen/koelkast blijft werken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 20:56

Reinier

\o/

Ben je nu niet een oplossing aan het zoeken voor een probleem dat nooit voorkomt?

Maar Anker, Ugreen, etc. hebben allerlei powerstations. Of een UPS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs2
Ik heb twee keer het meegemaakt dat de stroom er een paar uur af was in de nacht. Vernaggeld per eker minstens 1 dag compleet.

Bedankt voor alle tips en aanbevelingen!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je benoemt dat er een reisaccu is die je apparaat voor 13 uur van stroom kan voorzien. Dat is toch méér dan genoeg, voor 99,99% van de tijd?

Wanneer is de laatste keer geweest dat je meer dan 8 uur lang geen stroom hebt gehad? Ik denk niet dat ik dat ooit in mijn 37-jarige bestaan heb meegemaakt in Nederland.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs2
die 13 uur is zonder de luchtbevochtiger met een verwarmingselement. Dus ik haal ongeveer of net niet 1 nacht ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Matthijs2 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:30:
die 13 uur is zonder de luchtbevochtiger met een verwarmingselement. Dus ik haal ongeveer of net niet 1 nacht ermee.
En die hoef je alleen maar te gebruiken als de stroom (eens per jaar ofzo) uitvalt, toch? Of waarom zou 'ongeveer een nacht' niet genoeg zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:39

SeatRider

Hips don't lie

Of slapen zonder de bevochtiger? Die gebruik ik zelf ook nooit. Hij past ook niet in mijn cpap-reistas :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs2
Mijn neus zit dan snel verstopt als ik die niet gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:18
Een UPS nemen? Liefst wel 1 die stil is, of je moet de UPS in een andere ruimte zetten.
je moet alleen een paar batterijen vervangen: v&a aangeboden: APC Smart-UPS SMT1000I
Of als alternatief: v&a aangeboden: APC Smart-UPS C 1500VA LCD 230V
Eventueel wat verder zoeken, en je kunt ook nog zwaardere modellen vinden op Internet.

Of wat Jack Zomer, aangeeft die van IBOOD zou een mooie nette oplossing zijn. Deze is iets meer draagbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Rolfie op 01-01-2025 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:27
Is dit wat? Een draagbaar power station (LFP-accu's) met UPS-functie, die je CPAP toch wel een paar uur van stroom moet kunnen voorzien als de netspanning wegvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:15
Ik zou zeker geen standaard UPS nemen. Loodaccu's worden erg snel erg slecht als ze dieper dan 50% ontladen worden. Daarnaast is de levensduur beperkt. Ik zou zoals genoemd eerder gaan voor een LFP Anker, Ecoflow, Bluetti of vergelijkbaar power station. Heb zelf 'n Ecoflow en die doet dus ook Passthrough als ie vol is. Dit voor een aantal andere apparaten overigens, geen cpap. LFP UPS kan natuurlijk ook, maar die zijn nog niet heel dikgezaaid (al zijn ze er wel).

Hou wel rekening met de fan. Hij zal af en toe wel gaan bijladen omdat het apparaat zelf ook stroom verbruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 01-01-2025 14:51 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:26

DukeBox

loves wheat smoothies

Is het niet handiger eerst eens uit te rekenen hoeveel capaciteit je nodig hebt mét de bevochtiger? De eerder genoemde powerstations heb je in vele uitvoeringen (lees: capaciteiten). Voor een UPS achtige functie gebruiken wij ecoflow, in de praktijk worden ze alleen gebruikt als wij zelf (gepland) onderhoud doen, afgelopen 12 jaar geen stroomstoring gehad.

Gezien je het niet 24×7 nodig hebt (toch?) kan je deze ook nog ergens anders opladen als de storing erg lang duurt, al vraag ik mij af of een hotel overnachting waar wel stroom is niet eenvoudiger is.

N.b. de pro en delta zijn vrijwel passief tot een langdurige load van 600Watt

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 01-01-2025 14:57 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:15
Hou er trouwens na het berekenen ook rekening mee dat een powerstation door de inverter en het systeem zelf 'slechts' ongeveer 80% van de totale capaciteit beschikbaar heeft voor je apparaat. Een 512Wh powerstation heeft dus zeg 410Wh efffectief bruikbaar als de stroom uitval. Verschilt uiteraard per device maar dit is even grofweg. Wil je helemaal veilig zijn de hele nacht, ga dan uit van 70%.

Ter info even een rekenvoorbeeld. Ik heb zelf een 512Wh Powerstation die bij 5% weer begint met laden (ik gebruik hem hier om met dynamische tarieven de duurste uren op te vangen). Mijn load op dit ding is grofweg 50W (wisselt tussen de zeg 42 en 60W). De powerstation trekt dit ongeveer 7,5 uur.

512Wh*0,8 = 410Wh bruikbaar.
410Wh minus 25Wh reserve 5% = 385Wh
385Wh / 50W gemiddeld = 7,7 uur runtime

[ Voor 34% gewijzigd door Korvaag op 01-01-2025 15:07 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs2
De specificaties van de unit en de batterijen gaan uit van een gebruik van 90 dus 410 / 90 < 8 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs2
https://vitalaire-winkel....rstation-ii-battery-pack/

Ik krijg niet duidelijk wat het werkelijk gebruik is.

[ Voor 28% gewijzigd door Matthijs2 op 01-01-2025 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 11:32
Je zou het werkelijk verbruik eens moeten meten, een laptop adapter met 90w als spec gebruikt ook niet perse 90w als de laptop aanstaat.

Ik heb een Anker Solix C300, die werkt ook als UPS (heb m'n modem/Home automation er achter hangen). Als de stroom terugkomt laadt ie weer op. Hij heeft LFP accu's dus je kunt probleemloos tot 100% laden.

Hij geeft op het display aan wat het verbruik is, en laat zie hoeveel uren runtime je nog hebt. Wellicht is de 300Ah voldoende, maar er zijn ook modellen met 600 en 1000 Ah volgensmij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:55
Matthijs2 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:24:
De specificaties van de unit en de batterijen gaan uit van een gebruik van 90 dus 410 / 90 < 8 uur?
Ik zou om te beginnen eens een meter tussen dat ding hangen om te kijken hoeveel je nodig hebt om een nacht door te komen. Want met een 90W adapter zal ie max. 90W nodig hebben, maar de kans is groot dat ie dat niet continue nodig heeft. Want nu ben je maar een beetje aan het gokken wat je nodig hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Die weegt maar 300 gram ... dat vind ik wel weinig. En slechts 500 laad cycli?
Kan de capaciteit in Wh niet vinden daar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs2
franssie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:35:
[...]

En slechts 850 euro exclusief kabels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:58
Hang er eens een nacht een tussenmeter tussen en kijk hoeveel wattuur je daadwerkelijk gebruikt. Lijkt mij sterk dat dat hij de hele nacht het maximale vermogen nodig heeft. Ik zelf gebruik de bevochtiger niet en zit met een gemiddeld gebruik van 8 watt. Als backup/stroomloze optie heb een 12v adapter van Amazon getrokken voor een paar tientjes. Die kan aan een accu of powerstation met 12v auto aansluiting. Als het accupack een 24 volt aansluiting heeft kan dit ook direct.
UPS heb ik geprobeerd maar die had een minimale afname voordat hij zich afschakelde. De afname van het CPAP-apparaat volgt de ademhaling en is ook wel eens (even) bijna nul en dan schakelt de UPS zichzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

franssie schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:35:
[...]

300 gram lijkt idd meer op een veredelde powerbank. De 500 laadcycli zou geen probleem mogen zijn als 'UPS', daar kom je nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs2
Met de ResMed PowerStation II Battery Pack heeft u voor uw S9, AirSense™ 10 of AirCurve™ 10 CPAP apparaat tot 13 uur stroom wanneer er geen stopcontact beschikbaar is!

– Lichtgewicht en draagbaar
– Perfect voor op reis of tijdens stroomuitval
– Volle batterij na 4 uur laden
– Mogelijkheid om 2 batterijen te koppelen d.m.v. Battery Coupler Kit for ResMed Power Station (RPS) II Battery Packs (1525)

Zo kunt u 2 accu’s gebruiken en heeft u dus meer flexibiliteit om gebruik te maken van uw ResMed S9/ Airsense 10 CPAP

Specificaties:

Type Batterij: Lithium-ion
Afmetingen: 9 x 5 x 1 inch (ongeveer)
Gewicht: 300gr (ongeveer)
Capaciteit volle batterij: De looptijd van de meeste CPAP- en BiLevel-machines is gemiddeld 13-14 uur bij 10 CM.
(Gemiddelde) Oplaadtijd: 4 uur (per batterij)
Levensduur: 500 cycli (gemiddeld)
Art# 528

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Matthijs2 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:46:
Met de ResMed PowerStation II Battery Pack heeft u voor uw S9, AirSense™ 10 of AirCurve™ 10 CPAP apparaat tot 13 uur stroom wanneer er geen stopcontact beschikbaar is!

– Lichtgewicht en draagbaar
– Perfect voor op reis of tijdens stroomuitval
– Volle batterij na 4 uur laden
– Mogelijkheid om 2 batterijen te koppelen d.m.v. Battery Coupler Kit for ResMed Power Station (RPS) II Battery Packs (1525)

Zo kunt u 2 accu’s gebruiken en heeft u dus meer flexibiliteit om gebruik te maken van uw ResMed S9/ Airsense 10 CPAP

Specificaties:

Type Batterij: Lithium-ion
Afmetingen: 9 x 5 x 1 inch (ongeveer)
Gewicht: 300gr (ongeveer)
Capaciteit volle batterij: De looptijd van de meeste CPAP- en BiLevel-machines is gemiddeld 13-14 uur bij 10 CM.
(Gemiddelde) Oplaadtijd: 4 uur (per batterij)
Levensduur: 500 cycli (gemiddeld)
Art# 528
toon volledige bericht
Wat heeft het voor zin om de inhoud van de link uit je vorige post te quoten? Wat wil je hiermee zeggen of vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Maar deze heeft bijvoorbeeld wel iets meer capaciteit dan die powerbank (1 kWh), voor minder.
uitvoering: EcoFlow Delta 2 Portable Power Station EU

En biedt 3000+ cycli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou met dit soort apparaten een stuk rustiger slapen met een LFP accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:27
@Matthijs2
Via de snorkelaanbieder een 12Volt versie vragen wegens tentcamperen.

Slaapzak kopen en snoertje voor in de auto,
bedoeling is duidelijk denk ik :+

Ikzelf heb ook 2 powerbankjes van https://tracerpower.com/products/lithium-lipo-batteries/ doen makkelijk 1 nacht werken voor de locaties met twijfelachtige netspanningsvoorziening. Deze mogen ook mee in de handbagage van het vliegtuig, onderdeel van medisch hulpmiddel O-)
Wakker wordt je toch als de netspanning uitvalt.
Accepteer dat bij calamiteiten je de bevochtiger/verwarming niet gebruikt, scheelt je enorm in de benodigde batterijcapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin3069
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-03 21:09
Goedenavond allen,

Sinds een aantal maanden een Anker 1000C in huis. Staat als UPS voor mijn CPAP (Resmed Air 10 zonder verwarming en/of bevochtiger) te draaien voor het geval de stroom 's nachts uitvalt.

Gebeurd dat vaak? Nee.

Gaat dat vaker gebeuren? Ja.

Met alleen de 1000C kan ik precies 3 nachten ongestoord slapen. Met de uitbreiding (BP1000X) er bijgeschakeld 6 nachten. Dus off-grid kamperen is ook weer binnen handbereik.

En mocht de stroom langdurig uitvallen -of tijdens off-grid kamperen- dan heb ik twee 200w opvouwbare zonnepanelen klaarstaan om de accu op te laden.

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat(t) ;)
Pagina: 1