Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:46

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar! :)

Mijn vraag gaat over het volgende: sinds vorige week ervaar ik problemen met mijn thuisnetwerk. Waar ik last van heb is dat mijn apparaten een goede verbinding hebben met het netwerk (ofwel d.m.v. ethernet ofwel draadloos) maar frequent geen internetverbinding krijgen voor een aantal seconden. Dit uit zich bijvoorbeeld in het openen van een website, op mijn iPhone/iPad zie ik dan bijvoorbeeld wel dat het laadbalkje begint, maar deze halverwege stopt. Of als ik een Google zoekopdracht ingeef, dan blijft het scherm wit (er wordt niks geladen). In de instellingen op mijn apparaten zie ik bij het wifi-netwerk dat ik gewoon verbonden ben, maar er geen internetverbinding is.

Bij mijn Ring deurbel ervaar ik dat deze ook frequent offline gaat (echter krijg ik deze met geen enkel netwerk meer verbonden dus dit ligt meer aan de Ring zelf, hiervoor heb ik al met Ring support gebeld en krijg ik een nieuwe opgestuurd).

In onderstaande afbeelding heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik heb een KPN glasvezelverbinding, deze wordt direct verbonden met een TP-Link Deco X50 in routermodus (dus zonder KPN Box ertussen) via PPPoE en VLAN (6, prio 1).

Aan deze TP-Link Deco X50 hangen weer verschillende 'child' X50 nodes (mesh-netwerk), waar dan soms ook weer een switch aan vasthangt waaraan meerdere apparaten zoals TV/PS5/etc. aan verbonden zijn. In principe is alles wat bekabeld aangesloten kan worden ook zo aangesloten. Sowieso zijn alle apparaten die je in de afbeelding hieronder ziet allemaal bedraad aangesloten via een CAT6-kabel. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de Ring deurbel, mobiele devices, laptops, een P1-meter en de robotstofzuiger. De 'slimme' apparaten zijn draadloos verbonden met een apart IoT-netwerk (wel via de Deco's maar dus een apart SSID).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJG394mbfW0nmM62Sj3wWpRswTM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GicsAPc8AUBktcJbqwtZdBcm.png?f=user_large

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar niks heeft tot nu toe mogen baten:

- Alles herstart (NTU, routers, Raspberry Pi, clients)
- Bekabeling netwerk gecontroleerd (alles in orde)
- Firmware check op Deco's (alles in orde) en updates uitgevoerd op Pi/Pi-hole
- Deco's teruggezet naar fabrieksinstellingen
- Deco main router omgewisseld met een andere Deco unit
- Beamforming uitgeschakeld (stond standaard aan)
- SIP ALG uitgeschakeld (stond standaard aan)
- Raspberry Pi (3) met Pi-hole omgewisseld naar een andere Raspberry Pi (4)
- Netwerkinstellingen gereset op apparaten
- Private Wi-Fi Address + Limit IP Address Tracking uitgeschakeld op iOS apparaten
- Ik heb mijn pc (bedraad aangesloten) iets minder dan 24 uur laten pingen naar google.com. Daar zie ik behoorlijk veel request timeouts. De resultaten zijn zichtbaar in deze log file

Misschien heb ik nog wel meer geprobeerd maar kan ik daar momenteel even niet meer op komen, mocht ik nog toevoegingen hebben zal ik het toevoegen aan het lijstje.

Op internet lees ik wel verschillende verhalen (bv in de TP-Link forums/Reddit) over mensen met dezelfde ervaringen, maar de oplossingen lopen nogal uiteen en werken voor sommige mensen wel, en voor sommige mensen niet (bijvoorbeeld het uitschakelen van SIP ALG/Beamforming/factory reset). Voor mij heeft in ieder geval nog niets gewerkt wat ik in de verschillende threads heb gelezen.

Heeft iemand wellicht een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Of waar ik verder kan gaan zoeken/iets moet monitoren om erachter te komen waar het probleem precies zit?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Die raspberry pi vertoont ook soms het 'even-geen-internet' gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
@Hendrickz Voor zover ik nu weet niet. Ik weet niet of ik dat ergens in een historie kan zien(?), maar ik kan wel even voor een paar uur hetzelfde soort ping request doen zoals ik ook op mijn pc heb gedaan?

Edit: heb nu ook een ping request gestart voor een aantal uur. Zal de log hiervan later vandaag posten.

Wat me opviel is dat het opzetten van de SSH-verbinding met de Pi vrij lang duurde (20 seconden). Misschien toeval, misschien ook niet...

[ Voor 37% gewijzigd door KRAI.7 op 01-01-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Hoeveel iot devices heb je?
Die dingen vreten bandbreedte op en soms willen ze naar de cloud en als dat niet lukt blijven ze het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
@bananasplit De volgende apparaten zijn IoT:

- P1 meter
- Robotstofzuiger
- Philips hue
- Smart speakers zoals HomePods/soundbar (als dat onder IoT valt)
- Ring deurbel/Chime

Ik heb overigens het idee dat ik nu een stap verder ben. Zojuist viel mijn hele internetverbinding weg en kon ik niets meer. De Pi-hole kon ik nog bereiken maar gaf in de query log bij alle queries als reply ‘SERVFAILED’ weer.

De Pi-hole was geconfigureerd in combinatie met cloudflared (DNS-over-HTTPS).

Ik heb op een client (telefoon) even handmatig de DNS naar 8.8.8.8 gezet en internet werkte meteen weer.

Blijkbaar werkt de cloudflared opzet soms niet. Ik heb in Pihole de DNS settings gewijzigd naar de Cloudflare (1.1.1.1/1.0.0.1) servers ipv de custom 127.0.0.1#5053 en alles werkte direct weer.

Ik blijf het nog even in de gaten houden vandaag, maar het lijkt er nu op dat alles werkt. Nu een half uur van alles geprobeerd qua websites en nog geen één keer gehad dat het laden lang duurde of dat hij helemaal niets laadde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje3FR
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-06 21:14

Hammetje3FR

Zuidoost Friesland

Heb je Snelle roaming wel aan staan?

3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Hammetje3FR schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:05:
Heb je Snelle roaming wel aan staan?
Nee die staat uit, zou die aan moeten staan?

Ik heb het idee dat het echt aan de Raspberry Pi/Pi-hole ligt trouwens. Na de wijziging (cloudflared > Cloudflare servers) had ik nog steeds geregeld geen internet.

Nu heb ik op een aantal clients handmatig de DNS-server naar die van Google (8.8.8.8/8.8.4.4) gezet. Daarna geen gezeur meer gehad (behalve dan de advertenties die nu doorkomen).

Voor de zekerheid ga ik m’n Raspberry Pi eens helemaal opnieuw installeren incl. Pi-hole op een nieuw SD-kaartje. Dan opnieuw kijken of het wel gaat.

[ Voor 55% gewijzigd door KRAI.7 op 01-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:40
Ik zou idd eerst eens beginnen met pihole dns niet meer via dhcp uit te geven maar terug naar standaard. Kijken of het dan stabiel blijft

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Bedankt voor de tip @laurens0619! Ik ga dat eerst eens proberen. Is er een bepaalde reden waarom dat wel zou kunnen werken tov de DHCP manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:40
KRAI.7 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:02:
Bedankt voor de tip @laurens0619! Ik ga dat eerst eens proberen. Is er een bepaalde reden waarom dat wel zou kunnen werken tov de DHCP manier?
Ik snap je vraag niet helemaal maar wat ik bedoelde is: even stoppen met pihole en overal regulier dns gebruiken :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Ah ik begreep je verkeerd. Heb het nu aangepast :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

KRAI.7 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:38:
Voor de zekerheid ga ik m’n Raspberry Pi eens helemaal opnieuw installeren incl. Pi-hole op een nieuw SD-kaartje. Dan opnieuw kijken of het wel gaat.
Ik heb ook behoorlijk wat ervaring dat Pi-Hole over tijd de lokale Raspbian installatie gewoon "sloopt", dan kon ik elke zoveel tijd de Raspberry Pi opnieuw installeren. Ik heb nu Pi-Hole op de Pi draaien, maar binnenin Docker. Daarna nooit meer gedoe en anders alleen een kwestie van container herstarten. Als je dus een beetje handig bent, verdiep je dan even in Docker en Docker Compose. Je zult dan veel minder Raspbian opnieuw hoeven te installeren ook nog eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:51
Aan deze kant een vergelijkbaar probleem sinds een paar maanden. Ik heb de X50 ook als router, plus 2 X50 bedraad aangesloten. Daarbij had ik een X50 outdoor gezet, via een draadloze backhaul.

Sinds ik die had toegevoegd had ik precies hetzelfde probleem, heel af en toe net een paar seconden geen verbinding. Het hele netwerk lag er dan even uit, echt heel vervelend.

Ook enorm moeilijk te isoleren waar het probleem ligt. Heb de X50 outdoor nu bekabeld aangesloten, daardoor zijn alle mesh points nu bedraad, en sindsdien geen enkel probleem meer.

Hier zit een onderzoek van letterlijk een paar weken achter en veel contact met de internetprovider, Glasnet in dit geval. Het lijkt er dus op dat 1 of meerdere draadloze backhauls de CPU load zo hoog gooit op de router X50, dat die af en toe gewoonweg crash of reboot of iets.

Check de CPU load maar van je router, vermoed dat die regelmatig een tijdje tegen de 100% zit, en zeker rond de uitval periode hiervan.

Als je een andere router neerzet en de X50 in Acces Point mode zet zul je ook geen problemen ondervinden, maar de combinatie van router met 1 of meerdere draadloze backhauls lijkt een issue te zijn. Een bedraadde backhaul was bij mij de oplossing, maar dat is wellicht geen optie aan jouw kant.

Zoek gerust online op X50 router dropping connection, dan vind je meer mensen met deze issue. Hoop dat je hier iets aan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
@CH4OS Bedankt voor de tip, ga ik zeker naar kijken! Nog niet eerder met Docker of Docker Compose gewerkt maar het moet vast te doen zijn middels YouTube/Google. :)

@NeoPhire Dankjewel voor het delen, ik heb echter geen wireless backhaul maar gewoon via ethernet. :) Alles is bekabeld met elkaar verbonden.

Heb idd ook weleens gelezen wat je beschrijft. En het maakt me meteen een beetje huiverig om in de toekomst een extra unit toe te voegen in het netwerk die wél draadloos zou moeten zijn (toch spijt dat ik geen loze leiding heb laten trekken in de betreffende kamer :+).

Overigens ben ik nu ongeveer een dag verder met een ‘normale’ DNS-server ingesteld in de DHCP-server van de Deco (dus zonder de Pi-hole). Tot nu toe alleen maar stabiel internet gehad dus ik durf bijna zeker te zeggen dat het echt aan Pi-hole/de Raspberry Pi lag.

Ik ga morgen zoals aangegeven eens aan de slag met het opnieuw installeren van de Pi met een ander SD-kaartje (had tijdens de installatie al problemen en moest de installatie al driemaal herstarten voordat Pi-hole echt geïnstalleerd was). Hopelijk werkt het dan!

(Bizar trouwens hoe erg je gewend bent aan Pi-hole en de advertentievrije websites totdat je weer teruggaat naar een netwerk zonder Pi-hole… :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

KRAI.7 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:44:
@CH4OS Bedankt voor de tip, ga ik zeker naar kijken! Nog niet eerder met Docker of Docker Compose gewerkt maar het moet vast te doen zijn middels YouTube/Google. :)
Zeker! Een Docker compose file hoeft niet eens heel uitgebreid te zijn, maar je moet natuurlijk wel even snappen wat het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Gisteravond de Pi-hole opnieuw geïnstalleerd met een nieuw SD-kaartje (voor nu nog even zonder cloudflared, wel de Cloudflare DNS-servers aangehouden). Installatie in één keer geslaagd in vergelijking met de vorige keer. Ik heb voor twee devices handmatig de Pi-hole ingesteld als DNS-server (dus nog niet via mijn Deco DHCP-server). Werkte de hele avond prima.

Ook de paar dagen met een ‘normale’ DNS-server heeft prima gewerkt (8.8.8.8/8.8.4.4.), dus zonder de Pi-hole.

Zojuist weer de Pi-hole gekoppeld zoals weergegeven in de openingspost, ingesteld in de DHCP-server en… na een paar minuten weer langzaam ladende websites en in de wifi instellingen van mijn devices ‘No internet connection’. De Pi-hole lijkt gewoon verbinding te hebben (heb nu 10 minuten een ping request naar google.com en tot zover geen enkele request timeout).

Voer ik weer handmatig een DNS-server in op een device, zoals 8.8.8.8, heb ik nergens meer last van…

Ik begrijp het niet zo goed… De Pi heeft ook gewoon een statisch IP-adres, een goede netwerkkabel (heb ook nog een andere geprobeerd voor de zekerheid), is direct aangesloten op de Deco main router (ook nog geprobeerd op de switch aan te sluiten maar helaas tevergeefs met hetzelfde resultaat tot gevolg).

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Dat ruikt dan wel echt als een pihole specifiek probleem.

https://discourse.pi-hole...est-pihole-update/52405/6

Hetzelfde misschien?

Hoe dan ook, je bent stukken verder want je weet waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Ziet er idd uit als hetzelfde probleem, maar ‘Permit all origins’ zou niks uit moeten maken toch? Alle DNS-queries komen immers binnen op de eth0 poort van de Pi (aangezien hij op die manier ook verbonden is met de router).

Ik bedacht me net dat de Pi wel in de meterkast hangt, recht naast de groepenkast. Zou dat nog iets uit kunnen maken? Ik heb hem nu wat verder weg geplaatst. Als dat niet werkt zet ik hem eens op een andere plek in huis neer om te kijken of dat dat werkt (i.c.m. Deco DHCP-server).

Vind het namelijk vooral vreemd dat Pi-hole prima werkte toen ik hem op zolder had aangesloten gisteravond en hem handmatig als DNS-server had ingesteld, maar op het moment dat hij aan de Deco in de meterkast komt te hangen problemen geeft.

Edit: nope. Twee minuten na het verplaatsen hetzelfde probleem. Daarna op zolder geplaatst, weer hetzelfde.

Ik snap er echt niks meer van nu… :( Vooral omdat het gisteravond vlekkeloos werkte. Ga het misschien morgen nog eens proberen met een andere Pi. Misschien dat dat nog wat uitmaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door KRAI.7 op 04-01-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:57

rjong5

?

In feite ligt het ook niet aan je pi hole, want als je geen dhcp gebruikt dan werkt het prima zeg je.

Je zou eens kunnen proberen ipv pi-hole een adguard home in docker te draaien.

Als deze hetzelfde vertoont als die via dhcp wordt uitgedeeld dan lijkt je router er niet lekker mee overweg te kunnen.

Als alternatief kan je ook nog dhcp op je router/ modem uitschakelen en dit door pi- hole of adguard laten doen. Die hebben nl ook een ingebouwde dhcp server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:59
Is de voedingsadapter van je Pi wel in orde?
Gebruik je een originele adapter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KRAI.7

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Ein-de-lijk! Het lijkt gefixed!

De nieuwe Ring was ook binnengekomen, en die kon ook weer geen/heel slecht verbinding maken (net als de oude). Continu issues om de live view te starten en werd vaak als offline weergeven terwijl de router er max. 1,5 meter vanaf stond.

Vanavond zocht ik eens op de firmwareversie van mijn Deco’s, waarop ik de volgende post tegenkwam: https://community.tp-link.com/en/home/threads/topic/732072

Eigenlijk met dezelfde issues als binnen mijn netwerk: IoT-devices en LAN problemen.

Deco’s gedowngrade naar de vorige versie (1.6.1) en de Ring werkte direct weer naar behoren. Daarna de Pi-hole aangesloten en weer ingesteld, en dat werkt nu ook al de hele avond probleemloos (ook op de apparaten waar het eerder problematisch werkte).

Misschien is een paar uur nog niet voldoende om er echt zeker van te zijn dat dit de oplossing is, maar binnen die paar uur ben ik nog geen enkel probleem tegengekomen waar ik eerst elke vijf minuten wel last had van bovengenoemde problemen.

Ik had toevallig vorige week wel gezocht op de Deco + de betreffende firmware. Net te vroeg zo te zien, de post op het TP Link forum werd pas afgelopen dinsdag geplaatst.

Superbedankt voor alle hulp/suggesties/het meedenken!

[ Voor 8% gewijzigd door KRAI.7 op 05-01-2025 23:46 ]

Pagina: 1