Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-04 21:44
Hallo,

Ik heb een vraag over mijn ww-uitkering. Ik heb er over gecommuniceerd met het UWV maar ik blijf het niet begrijpen. En het lukt hen ook niet om het mij uit te leggen.

Het zit zo: in oktober ben ik een maand werkloos geweest omdat mijn contract niet verlengd werd. Gelukkig heb ik snel weer werk gevonden en is het bij die ene maand gebleven. Dus vanaf 1 november ben ik weer aan het werk. Ik kom van een bruto salaris van €3.600 voor 32 uur in de week en bij mijn nieuwe baan is dat nagenoeg hetzelfde. Om een of andere reden heeft het UWV mijn ww-maandloon op €4.276 gezet en het kan mij niet uitleggen waarom dit zoveel hoger is dan mijn bruto salaris. Het gevolg is dat mijn nieuwe inkomen, wat nagenoeg hetzelfde is als voorheen, nu elke maand wordt aangevuld met nog eens +/- €500 aan WW omdat het lager is dan het ww-maandloon. Volgens mij heb ik recht op 13 maanden WW dus dit kan ook nog eens een jaar door blijven gaan.

Ik begrijp er echt niks van en de mevrouw van het UWV kan aan de telefoon ook niet uitleggen hoe dit komt, anders dan "het ww-maandloon is gewoon zo berekend en dat klopt".

Weet iemand dit misschien?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:34
Wat is het totale look wat je verdiende(bruto) in het jaar voordat je ziek werd? Inclusief vakantiegeld, 13de maand mogelijk en wellicht dat deze componenten nog wat extra uitbetaald zijn tijdens een eerdere baanwissel in het afgelopen jaar?
Wellicht uitbetaalde vakantiegeld en/13e maand/IKB budget van de baan hiervoor of daarvoor zolang deze binnen de Loon berekening van afgelopen jaar vallen?

[ Voor 24% gewijzigd door winiustyco op 01-01-2025 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bassie2488
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-01 11:19
Het is niet alleen je bruto maandloon het gaat om je totale inkomen het afgelopen jaar. Dus vakantiegeld 13e maand bonus.

Verder ben ik niet bekend met de ww heb er nooit gebruik van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
winiustyco schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:46:
Wat is het totale look wat je verdiende(bruto) in het jaar voordat je ziek werd? Inclusief vakantiegeld, 13de maand mogelijk en wellicht dat deze componenten nog wat extra uitbetaald zijn tijdens een eerdere baanwissel in het afgelopen jaar?
Wellicht uitbetaalde vakantiegeld en/13e maand/IKB budget van de baan hiervoor of daarvoor zolang deze binnen de Loon berekening van afgelopen jaar vallen?
Ziek? Ik ben niet ziek geweest. Mijn contract is niet verlengd.
Vakantiegeld is bij zowel oude als nieuwe baan hetzelfde, 8%. Een 13e maand, IKB, bonussen zijn bij beiden niet aan de orde.
Oftewel: het inkomen is van beiden banen nagenoeg hetzelfde. Het enige verschil was dat mijn oude baan verder weg was en dus meer reiskostenvergoeding uitkeerde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:16
Pensioenbijdrage van de werkgevers ook gelijk?

Ik was trouwens niet bekend met het principe dat je WW gewoon doorloopt als je een nieuwe baan hebt.
Ik zou alles wat ze overmaken sparen in een apart potje, uit voorzorg mochtend ze het volgend jaar ineens terug willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 23:59

Barrycade

Through the...

Ww vult aan als je een baan met minder inkomsten vindt minder als 70% van je dagloon. Maar heb je zeker weten geen typefout gemaakt bij je aanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:16
Barrycade schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:04:
Ww vult aan als je een baan met minder inkomsten vindt minder als 70% van je dagloon. Maar heb je zeker weten geen typefout gemaakt bij je aanvraag?
Die begrijp ik, maar TS geeft aan "nagenoeg" hetzelfde te verdienen, dat suggereert dat het niet minder dan 70% is tov zijn oude baan :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Is die 3600 voor 32 uur? Want dan is dat waarschijnlijk gewoon omgerekend naar 40 uur.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
Barrycade schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:04:
Je haalt zo te zien wat zaken door elkaar. WW-uitkering is na de eerste paar maanden 70% van je laatst verdiende salaris.

Maar als je minder dan 87,5% van je WW-maandloon gaat verdienen, dan blijven ze het aanvullen.

Bron: https://www.rijksoverheid...jn-ww-uitkering-berekenen

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 01-01-2025 12:08 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-05 12:52
Ik quote even wat ui de link van Hahn:

"De WW-uitkering vult uw inkomen aan als u gaat werken voor een lager inkomen dan uw WW-maandloon. De hoogte van de WW-uitkering wordt vastgesteld door uw inkomsten te verrekenen. 70% van uw inkomen wordt verrekend met de WW-uitkering, u mag 30% van de inkomsten houden naast uw (gekorte) WW-uitkering. Verdient u meer dan 87,5 % van het WW-maandloon? Dan stopt de WW-uitkering".

Vervloet moet het UWV dus duidelijk maken dat die €4.276 niet klopt en ik zou dat via de mail doen zodat je het zwart op wit hebt.
Of vragen of ze een bevestiging van je gesprek via de mail willen sturen.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:32

pistole

Frutter

Zet vooral het extra geld goed apart zodat je het in 1x kan terugbetalen als het UWV wakker wordt.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:20
Vervloet schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:42:

Ik begrijp er echt niks van en de mevrouw van het UWV kan aan de telefoon ook niet uitleggen hoe dit komt, anders dan "het ww-maandloon is gewoon zo berekend en dat klopt".
Daarmee bedoel je denk de medewerker die je aan de lijn krijgt als je het centrale nummer belt? Dat zijn medewerkers die enkel belscripts afwerken en waar je bij een inhoudelijke vraag vaak een incorrect antwoord krijgt is mijn ervaring.

Als je zeker bent dat er iets niet klopt, zou je moeten vragen of je terug gebeld kan worden door de medewerker die het dossier inhoudelijk behandeld heeft en of die de berekening met jou wilt doorlopen.

Afwachten tot het UWV zelf erachter komt en vervolgens terugstorten, lijkt me niet de verstandigste optie. Als het verschil is veroorzaakt door een onbedoelde invulfout aan jouw kant, loop je immers risico op een fikse boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
Bedankt voor de antwoorden. Het ligt dus niet aan mij dat dit niet lijkt te kloppen. Ik ga het volgende maar eens doen:
DeeeJeee schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:22:
Vervloet moet het UWV dus duidelijk maken dat die €4.276 niet klopt en ik zou dat via de mail doen zodat je het zwart op wit hebt.
Of vragen of ze een bevestiging van je gesprek via de mail willen sturen.
Of nouja, dat had ik al gedaan, maar ik ga dat gesprek nog eens openbreken.

[ Voor 8% gewijzigd door Vervloet op 01-01-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:34
Vervloet schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Ziek? Ik ben niet ziek geweest. Mijn contract is niet verlengd.
Vakantiegeld is bij zowel oude als nieuwe baan hetzelfde, 8%. Een 13e maand, IKB, bonussen zijn bij beiden niet aan de orde.
Oftewel: het inkomen is van beiden banen nagenoeg hetzelfde. Het enige verschil was dat mijn oude baan verder weg was en dus meer reiskostenvergoeding uitkeerde.
Sorry, ik bedoelde inderdaad voordat je uit dienst ging. Nog niet helemaal wakker na de jaarwisseling. Als het inkomen echt nagenoeg hetzelfde is dan is het uiteraard een vreemd verhaal. Tot die tijd lijkt het mij dan inderdaad het beste om dit deel te sparen op een rekening met mooie rente en tegelijkertijd schriftelijk UWV informeren(voorkeur via mail indien mogelijk) dat dit niet lijkt te kloppen en een poging te wagen om de juiste persoon te spreken te krijgen met inhoudelijke kennis(zoals anderen ook bedacht hadden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het bedrag klopt misschien niet, maar het door laten lopen van de ww wel. Ze vullen 6 maanden aan / loopt 6 maanden door omdat je met een nieuwe baan start en dat ook wel eens snel afgelopen kan zijn. Dan is het handig als je meteen weer in de startsituatie zit zonder opnieuw ww aan te hoeven vragen.

Been there, done that - al was dat 10 jaar geleden. Maar er verandert niet zoveel daar, en ook niet zo snel ;)

En vraag ze ook even waar dat bedrag dat ze nu uitkeren op gebaseerd is. Als hun berekening klopt heb je er gewoon recht op namelijk. En hun basis voor berekening is anders dan jouw nieuwe loonstrook ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vervloet
Inderdaad, dat de WW doorloopt is ook niet hetgeen waarover ik mij verwonder. Het werd inderdaad aangeraden omdat je misschien de proeftijd niet doorkomt om wat voor reden dan ook. Eerst maar eens kijken of die nieuwe baan bevalt dus. En dat is helemaal prima. Dus ik dacht: ik vul vanaf nu elke maand m'n inkomsten netjes in en daar komt dan uit dat ik die maand 0 euro WW krijg. En dat bleek dus niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
The Eagle schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:56:
Het bedrag klopt misschien niet, maar het door laten lopen van de ww wel. Ze vullen 6 maanden aan / loopt 6 maanden door omdat je met een nieuwe baan start en dat ook wel eens snel afgelopen kan zijn. Dan is het handig als je meteen weer in de startsituatie zit zonder opnieuw ww aan te hoeven vragen.

Been there, done that - al was dat 10 jaar geleden. Maar er verandert niet zoveel daar, en ook niet zo snel ;)

En vraag ze ook even waar dat bedrag dat ze nu uitkeren op gebaseerd is. Als hun berekening klopt heb je er gewoon recht op namelijk. En hun basis voor berekening is anders dan jouw nieuwe loonstrook ;)
Als je onder die 87,5% van het WW-loon zit, dan is het natuurlijk logisch dat de aanvulling door blijft lopen.

Maar zodra je bóven die 87,5% zit, dan stopt je WW-uitkering vanaf dat moment direct. Dat heb ik zelf, krappe 5 maanden geleden, nog aan den lijve ondervonden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:41

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Goede tip om alles apart te zetten en een paar jaar af te blijven, soms worden ze laat wakker.
Nog een tip: zorg dat je alle communicatie hierover zwart op wit hebt (e-mail, brieven) zodat je later niet als fraudeur kan worden aangemerkt. Omdat: Kijk eens naar de toeslagenaffaire....

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:36
Je wilt dit vermoedelijk absoluut niet, dus de opgave gaat zijn het UWV daarvan te overtuigen.

Het probleem is namelijk dat je nu voor een lullige €500 per maand je WW-rechten aan het verspelen bent, en als je dus een keer echt werkeloos zou worden meteen de pineut bent.

Ik zou hier fel achteraan zitten, de vraag is alleen hoe, want het is mogelijk dat het UWV dit correct/volgens de regels afhandelt. Dus de vraag is hoe je daar van af komt.

Dit is een vervelende situatie en als je rechtsbijstandsverzekering hebt voor werk/inkomensgerelateerde zaken, zou ik die nu zeker raadplegen. Zo niet, dan zelf goed gaan uitzoeken hoe je dit kunt stopzetten zonder je recht op WW op te souperen. Alleen de uitkering laten stopzetten is hiervoor niet afdoende, zolang het recht op WW doorloopt raak je die maanden gewoon kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:48
Als je lid bent (of wordt) van een vakbond dan kunnen die wellicht ook wat juridisch bijstand verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Als het bijvoorbeeld van je werkgever mag, zou enkele maanden 40 uur/week werken een optie kunnen zijn, zodat je genoeg verdient dat het UWV de uitkering stopzet. Daarna ga je dan weer 32 uur werken. Ik weet niet hoe lang dat dan zou moeten om problemen te vermijden.

Let op dat ik hier geen expert in ben dus zoek het goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 16:14
Zolang je WW krijgt heb je ook een sollicitatieplicht. Dus in jouw geval moet je blijven solliciteren voor een baan om die 500 meer of bij te verdienen.
Tegelijk kan je ook afzien van je recht op WW en dan vervalt ook je sollicitatieplicht.

Gewoon via de UWV-omgeving een berichtje sturen dat je geen WW meer wil krijgen omdat je voldoende inkomen hebt. Dat heb ik ook gedaan. En in mijn geval had het iets te maken met 13e maand of iets vergelijkbaars.

[ Voor 14% gewijzigd door reddevil001 op 01-01-2025 17:01 ]

None

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:13
Vervloet schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:42:

Weet iemand dit misschien?
Heb je al eens op MijnUWV gekeken? Daar wordt bijgehouden hoe je arbeidsverleden eruit ziet en ook wat je inkomsten waren. Aan de hand van die gegevens wordt de hoogte van je WW-uitkering vastgesteld.
Als je inkomstengegevens niet kloppen kun je daar ook een correctieverzoek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
gerritjan schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Heb je al eens op MijnUWV gekeken? Daar wordt bijgehouden hoe je arbeidsverleden eruit ziet en ook wat je inkomsten waren. Aan de hand van die gegevens wordt de hoogte van je WW-uitkering vastgesteld.
Als je inkomstengegevens niet kloppen kun je daar ook een correctieverzoek doen.
Precies, de WW-uitkering is gebaseerd op je SV-loon van de afgelopen 12 maanden, dit SV-loon staat ook op je loonstroken. Kijk dus of dit overeenkomt met de gegevens in MijnUWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
reddevil001 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:00:
Zolang je WW krijgt heb je ook een sollicitatieplicht. Dus in jouw geval moet je blijven solliciteren voor een baan om die 500 meer of bij te verdienen.
Tegelijk kan je ook afzien van je recht op WW en dan vervalt ook je sollicitatieplicht.
Maar daar zitten wel voorwaarden aan, toch?

https://www.uwv.nl/nl/ww/ww-stopzetten

Met name de derde, minder uren werken dan voorheen, voldoet TS niet aan, zoals ik het interpreteer in elk geval (aantal uren is hetzelfde als de vorige baan?)

Die site is overigens lekker ambigu besef ik nu, er staat namelijk niet bij of die voorwaarden met "en" of "of" gelezen moeten worden. Lekker handig. Maar dat zouden ze bij het UWV zelf wel moeten weten. Ik vermoed "en", want als de eerste niet van toepassing is slaat het toepassen hiervan niet echt ergens op.

[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 01-01-2025 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vervloet
gerritjan schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Ik zit voor deze kwestie heel veel op mijn UWV maar dankzij deze post ben ik er eens goed ingedoken en heb ik alles nagerekend.

Als ik mijn dagloon bereken zoals besproken is op uwv.nl/dagloon dan kom ik inderdaad op ongeveer hetzelfde bedrag als het UWV uit. Dat klopt.

Maar dan nu, en ik citeer uit een brief die ik heb gehad:
Uw dagloon en maandloon
De hoogte van uw WW-uitkering baseren wij op het maandloon. Uw maandloon is uw
dagloon x 21,75 (het gemiddelde aantal werkdagen per maand). Hoe wij het dagloon en
maandloon berekenen, leest u op uwv.nl/dagloon.
Daar gaat het dus mis. Ik werk al sinds 2011 parttime: 32 uur in de week. Oftewel vier dagen in de week. Dan heeft een maand dus gemiddeld niet 21,75 maar 17,4 werkdagen.

Drie gedachtes:
1. Hèhè, ik ben blij dat ik eindelijk begrijp waar dit nu mis gaat!
2. Het is toch vreemd vanuit het UWV om iemand die al meer dan tien jaar 32 uur per week werkt te gaan compenseren voor 40 uur per week?
3. Hier moeten toch veel meer mensen tegenaan lopen?! Er werken zoveel mensen parttime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:13
Vervloet schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Daar gaat het dus mis. Ik werk al sinds 2011 parttime: 32 uur in de week. Oftewel vier dagen in de week. Dan heeft een maand dus gemiddeld niet 21,75 maar 17,4 werkdagen.

Drie gedachtes:
1. Hèhè, ik ben blij dat ik eindelijk begrijp waar dit nu mis gaat!
2. Het is toch vreemd vanuit het UWV om iemand die al meer dan tien jaar 32 uur per week werkt te gaan compenseren voor 40 uur per week?
3. Hier moeten toch veel meer mensen tegenaan lopen?! Er werken zoveel mensen parttime.
Ik heb WW sinds 1-10-2024 en heb daarvoor een paar jaar 32 uur/week gewerkt. Vergelijkbare situatie dus. Ik zal het eens narekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
Nee, toch niet, ik zit hierboven even helemaal verkeerd te denken.
Eerst wordt het totale sv-inkomen van een jaar bij elkaar opgeteld. Dit wordt dan gedeeld door 261 (gemiddelde aantal werkdagen per jaar) voor het sv-dagloon. En dat wordt met 21,75 vermenigvuldigd voor het sv-maandloon.

261 / 21,75 = 12. Dus je jaarinkomen wordt eigenlijk gedeeld door 12 voor je maandinkomen. Alleen dan iets ingewikkelder.

Parttime speelt toch geen rol.

Ik ga er nog even induiken wat bij mij dan wel het verschil heeft gemaakt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vervloet
Ok na een avondje in de cijfertjes duiken denk ik dat er ongeveer uit ben waar het verschil dan wel in zit.

Het zijn volgens mij twee dingen die spelen:

- Bij mijn nieuwe werk is het salaris €3800 voor 32 uur per week, bij mijn oude werk was dat €3800 voor 30,4 uur per week (ADV). Die had ik even over het hoofd gezien. (foutje van mij ook in de openingspost: het is dus niet €3600 maar €3800)
- Mijn oude contract is na precies 11 maanden opgezegd. Kijk ik daarom 12 maanden terug naar mijn inkomsten dan zit daar nog een dikke afrekening van vakantiegeld en overuren bij van mijn oud-oudewerk wat ik weer vóór m'n oude werk had.

Dit zorgt er allebei dus voor waarom mijn WW-maandloon zoveel hoger is dan mijn huidige inkomen.

De volgende vragen voor mij om uit te zoeken is dus of het wel verstandig is om dit door te laten lopen. Inderdaad lijkt het mij zonde om dat 'WW-tegoed' op te laten maken voor die €500 per maand.

In elk geval bedankt voor de reacties allemaal, ik word er goed door de juiste richting op gestuurd met m'n uitzoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-03 18:51
Ik ken dit en het is appels met peren vergelijken. Bij de berekening van je uwv maandloon wordt maandelijks het deel 13e maand en vakantiegeld opgeteld en bij je huidige loon niet de reservering voor beide. Daar gaat het fout, maar het is een systematische fout verankerd in werkprocedures, ik heb een bericht naar ministerie gestuurd hierover dat is wat je ook kan doen, maar op korte termijn zal het ons niet helpen. Je huidige werkgever kan dat wel als je net 13e maand had als hij je nu je reservering vakantiegeld in januari betaald, gr En succes Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 22:03
Vervloet schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:49:
Ok na een avondje in de cijfertjes duiken denk ik dat er ongeveer uit ben waar het verschil dan wel in zit.

Het zijn volgens mij twee dingen die spelen:

- Bij mijn nieuwe werk is het salaris €3800 voor 32 uur per week, bij mijn oude werk was dat €3800 voor 30,4 uur per week (ADV). Die had ik even over het hoofd gezien. (foutje van mij ook in de openingspost: het is dus niet €3600 maar €3800)
- Mijn oude contract is na precies 11 maanden opgezegd. Kijk ik daarom 12 maanden terug naar mijn inkomsten dan zit daar nog een dikke afrekening van vakantiegeld en overuren bij van mijn oud-oudewerk wat ik weer vóór m'n oude werk had.

Dit zorgt er allebei dus voor waarom mijn WW-maandloon zoveel hoger is dan mijn huidige inkomen.

De volgende vragen voor mij om uit te zoeken is dus of het wel verstandig is om dit door te laten lopen. Inderdaad lijkt het mij zonde om dat 'WW-tegoed' op te laten maken voor die €500 per maand.

In elk geval bedankt voor de reacties allemaal, ik word er goed door de juiste richting op gestuurd met m'n uitzoekwerk.
Maar dan lijkt de situatie toch gewoon kloppend?

Er wordt voor de WW-vergoeding gekeken naar de inkomsten van de voorgaande 12 maanden, niet naar de inkomsten voor de voorgaande werkgever. Vakantiegelden en overuren worden hierin meegenomen.

Zie ook:
- We bepalen het sv-loon van een werknemer. Dat is het loon waarover een werknemer belastingen en sociale premies betaalt.
- We rekenen uit hoe hoog dat sv-loon was in een periode van 1 jaar. Deze periode noemen we de referteperiode. Wanneer de referteperiode precies begint en eindigt hangt af van het soort uitkering. Hoe wij met het sv-loon het dagloon berekenen, hangt ook af van de soort uitkering die u krijgt.
- Het sv-loon van 1 jaar delen we door 261. Dit is het gemiddelde aantal dagloondagen in 1 jaar.
- De uitkomst is het dagloon.
Voor de WW-uitkering rekenen wij bij het bepalen van het dagloon met gereserveerde loononderdelen in plaats van betaalde loononderdelen. Dit betekent dat wij het volgende doen:
- Wij halen van het sv-loon van een werknemer het betaalde vakantiegeld of het betaalde AVWB (arbeidsvoorwaardenbedrag) af. Onder het AVWB vallen de eindejaarsuitkering of dertiende maand en het Individueel Keuzebudget (IKB), ook wel keuzeplan genoemd.
- Wij tellen het sv-loon op bij het gereserveerde vakantiegeld of AVWB.
bron: https://www.uwv.nl/nl/premies-bedragen/dagloon-berekenen

Enig nadeel in deze situatie is dat je hiermee in de WW blijft zitten zoals je hier recht op hebt. Dit heeft implicaties voor de wekeneis en jareneis voor nieuwe WW-aanvragen. Het heeft geen implicaties voor de duur van een nieuwe WW-uitkering op moment dat je wederom voldoet aan de criteria voor een langdurende WW-uitkering.

Met andere woorden, had je nu bijvoorbeeld recht op 15 maanden. Maak je dit nu op. En raak je over 5 jaar weer werkloos, dan is het niet alsof je dan ineens slechts recht op 5 hebt. Het is cumulatief met dan dus circa 20 arbeidsjaren, recht op daarbij 20 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vervloet
Ja klopt, ik heb inmiddels veelvuldig contact gehad met het UWV en zo is het mij ook uitgelegd. Mijn grootste angst was dat ik nu m'n "ww-tegoed" er doorheen aan het jagen ben, maar dat is inderdaad gelukkig niet zo.

Alleen, wat bedoel je exact met het volgende?
psychodude schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:42:
Dit heeft implicaties voor de wekeneis en jareneis voor nieuwe WW-aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 22:03
Vervloet schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:07:
Ja klopt, ik heb inmiddels veelvuldig contact gehad met het UWV en zo is het mij ook uitgelegd. Mijn grootste angst was dat ik nu m'n "ww-tegoed" er doorheen aan het jagen ben, maar dat is inderdaad gelukkig niet zo.

Alleen, wat bedoel je exact met het volgende?

[...]
Je zit nu nog in de WW. Dus indien je tijdens deze periode zonder werk komt te zitten, dan valt dat binnen de periode van de huidige WW uitkering. Dus indien dit bijvoorbeeld nog 12 maanden doorloopt, en over 9 maanden jouw contract niet wordt verlengd, dan heb je nog 3 maanden WW.

Na afronding van het huidig WW traject, begint de periode voor de wekeneis weer te lopen. Je moet dan 26 weken gewerkt hebben voor een nieuw kort WW traject, en meer dan 12 maanden voor een nieuw lang WW traject.

De jareneis is de bijkomende eis voor een lang WW traject, waarbij je in 5 kalenderjaren, 4 kalenderjaren gewerkt dient te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vervloet
Ok, dankjewel voor deze heldere toelichting.
Het ontloopt elkaar net een paar dagen: mijn WW-periode loopt tot 26 oktober en ik heb nu een jaarcontract t/m 31 oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricke
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-03 18:51
Het heeft ermee te maken dat er appels met peren vergeleken worden:
Bij de berekening van je uitkeringsgrondslag worden gereserveerde bedragen voor vakantiegeld en 13e maand opgeteld, bij je inkomsten neemt men je brutoloon, zonder die reserveringen.
Het is het combineren van een standaard dubbele boekhoudingssystematiek met een kasboekhoudingssytematiek.
Ook met ministerie erkend dat, maar komen met situaties waarin dit de enige manier is, bv zzp ers.
Als ik het goed begrijp gaat ook jouw eventueel nieuwe uitkeringsgrondslag niet lager uitvallen dus dan is er geen probleem. Dat is denk ik anders als je een baan tegen bv 10% minder had geaccepteerd en je onder een cao met garantieregeling valt(onderwijs, ambtenaren). De garantieregeling trekt de maanden dat je al hebt hebt gehad er dan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:26
Hey toevallig, ik heb dezelfde situatie. Ik lach me ook slap om die sollicitatieplicht.. ik werk al 32u? Maarja ze doen maar, ik zet het appart en zet me cv wel op een website ofzo 😂 wat een onzin dat UWV.
Pagina: 1