Onbegrijpelijk gedrag hybride warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-02 05:49
Beste lezers,

Precies een jaar geleden verhuisde ik naar mijn huidige huis . Vrijstaand A+ bouwjaar 2014.

Daarin zit een Vaillant hybride systeem met een 3 kw warmtepomp ( lucht / binnenshuis )

Mij valt op dat die warmtepomp zelden aanspringt . Wel draait er meestal een pompje die enkele tientallen Watts verbruikt . De compressor zie ik niet vaak werken . Gek genoeg gaat hij rond 1700 uur een uurtje aan maar dat kan langer of korter zijn . Weliswaar staat de thermostaat zo in gesteld dat de temp in huis om half vijf wat omhoog gaat maar dat lijkt niet van invloed op de warmtepomp. Die springt ook in het weekend rond 1700 uur even aan terwijl in het weekend de temp de hele dag wat hoger staat dan door de week .

Mijn jaarverbruik was 240 Kw warmtepomp bij ruim 1500 m3 gas . Ik zou meer warmtepomp verbruik verwachten . Vandaag bijvoorbeeld 5 graden buiten is hij nog niet aan aangeslagen.

Ik begrijp de logica niet . De CV aanvoer is max 50 graden en het huis wordt voornamelijk met vloerverwarming verwarmd . Radiatoren zitten er als extra .

Kan iemand me uitleg geven?
Bijgaande foto als voorbeeld . Dat was 21 december maar zo ziet de grafiek er vaak uit .

Veel dank alvast me wat begrip bij te brengen .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkEwUZLDpBg_br7aLZgx9Fjk-sk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gNFtq4aTpU3Tt5zCmDKzwyFX.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-05 22:32
Ik heb geen verstand van dit (specifieke) systeem maar als je naar het plaatje kijkt is de logica vrij duidelijk. Je warmtepomp springt aan en word niet snel genoeg warm (7u). Het systeem denkt shit, ik moet de ketel aan zetten (8u) en doet dat. Ik denk dat er wat software instellingen beter kunnen, wat dat is geen idee wellicht kan je de installateur terug laten komen.

Fijne jaarwisseling.

[ Voor 6% gewijzigd door runeazn op 01-01-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
runeazn schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:38:
Je warmtepomp springt aan en word niet snel genoeg warm. Het systeem denkt shit, ik moet de ketel aan zetten en doet dat.

Fijne jaarwisseling.
Dank voor je reactie, maar je ziet nu juist dat de cv ketel al een tijdje aan staat en dat dan ineens de warmtepomp even aan gaat .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
Er is maar één manier om dat wel te doen.... en dat is is je er serieus in te verdiepen.

Het principe van zo'n hybride installatie is dat je primair verwarmt op basis van de warmtepomp. Dus met lage temperaturen gedurende een lange tijd. Dus geen grote nachtverlagingen of constante wisselingen in gevraagde temperatuur. Je zult dus op zoek moeten naar de instellingen waarmee je dat voor elkaar krijgt.

En alleen als je warmtepomp het niet warm krijgt hoort je cv bij te springen voor wat een korte boost.

Kortom, lezen hoe het moet werken voor jouw specifieke modellen en dan de instellingen af gaan lopen icm met wat je met je kamerthermostaat doet.

Het lijkt erop alsof je teveel temperatuurschommelingen hebt waardoor de gewenste temp met de warmtepomp niet snel genoeg bereikt wordt en je dus primair met je cv aan het stoken bent. Het tegendeel van wat de bedoeling is.

[ Voor 11% gewijzigd door TweakGP op 31-12-2024 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-05 17:17

Jan2023

KISS

@RayDelft

Hoe je hybride warmtepomp werkt weet ik niet , zowiezo lijkt mij de keuze voor hybride niet echt nodig voor een huis uit 2014 , waar bij je voor verwarming hoofdzakelijk vvw gebruikt.

Om je gasverbruik wat te minderen zou je de maximaal temperatuur van je cv ketel voor verwarmen terug kunnen brengen naar 35 graden max .
Hoger dan 40 graden bij vvw is meestal niet gewenst om schade aan de vloer te voorkomen.

Wat voor verdeler zit er nog voor de vloer ? , met of zonder pomp?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 18:52
Je hoort de temperatuur altijd gelijk te laten staan

Wat jij doet is alles uit zetten snachts en dan om 7 uur aan en om 22 uur weer uit

Ja dan moet je cv ketel aan de slag anders komt het nooit goed

Zoals je dit ding gebruikt had je beter geen warmtepomp kunnen kopen

Je moet een constante temperatuur instellen dag en nacht dan houdt dit op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
boyette schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:56:
Je moet een constante temperatuur instellen dag en nacht dan houdt dit op
Nee.... er zijn hele volksstammen die met een warmtepomp een nachtverlaging gebruiken van enkele graden.

Waar het hier fout lijkt te gaan is dat de cv te snel in actie komt. En dat wordt gewoon (alleen) bepaald door de instellingen.

Maar 1 manier om hier iets aan te doen, en dat is je zelf verdiepen in de instellingen en hoe het allemaal werkt voor je eigen installatie. De praktijk is dat je dit soort systemen gewoon goed moet inregelen op basis van je woning en wensen.

De andere manier is een goede installateur vinden die met wat basis instellingen ook al tot 80-90% van de ideale situatie kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05 18:52
TweakGP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:51:
[...]

Nee.... er zijn hele volksstammen die met een warmtepomp een nachtverlaging gebruiken van enkele graden.

Waar het hier fout lijkt te gaan is dat de cv te snel in actie komt. En dat wordt gewoon (alleen) bepaald door de instellingen.

Maar 1 manier om hier iets aan te doen, en dat is je zelf verdiepen in de instellingen en hoe het allemaal werkt voor je eigen installatie. De praktijk is dat je dit soort systemen gewoon goed moet inregelen op basis van je woning en wensen.

De andere manier is een goede installateur vinden die met wat basis instellingen ook al tot 80-90% van de ideale situatie kan komen.
Is het niet zo dat dit ding gewoon compleet uit staat snachts en dan overdag alle zeilen bij moeten zetten om weer op temperatuur te komen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
Een 3kW warmtepomp in een 2014 woning dat 1500m³ verbruikt: Ofwel dat is geen kleine rijtjeswoning...

Aanwarmen met een 3kW warmtepomp na nachtverlaging gaat dus heel, heel lang duren, want het kost alleen al een paar uur om de vloerverwarming op temperatuur te krijgen.. dus stapt hij over op CV.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
Jan2023 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:52:
@RayDelft

Om je gasverbruik wat te minderen zou je de maximaal temperatuur van je cv ketel voor verwarmen terug kunnen brengen naar 35 graden max .
Hoger dan 40 graden bij vvw is meestal niet gewenst om schade aan de vloer te voorkomen.

Wat voor verdeler zit er nog voor de vloer ? , met of zonder pomp?
Er zitten twee verdelers met elk een pomp die aanslaan als de aanvoer temp boven de 25 graden komt . Die verdelers staan op 35 graden . De cv temp kan ik gek genoeg niet instellen . Die lijkt op max 50 te staan maar ooo na raadplegen van de docs werkt het instellen van de temp van de cv niet . De instelling die er zou moeten zitten zit niet in het menu . Ook niet in het installateurs menu . Mij een raadsel waar dat is ingesteld . ( wel kan ik tapwater instellen )

Maar ik ga beginnen dag en nacht temp dichter bij elkaar te brengen . Die staan op 21/18 wat me niet veel verschil lijkt . Zal de nacht eens op19 zetten . 2 graden is toch niet te veel ? Dat schakelt overigens maar 2x per dag . S avond om 10;30 naar nacht en. ‘s middags om 16:30 naar dag .

[ Voor 7% gewijzigd door RayDelft op 31-12-2024 18:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakGP
RayDelft schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:00:
[...]
Dat schakelt overigens maar 2x per dag . S avond om 10;30 naar nacht en. ‘s middags om 16:30 naar dag .
Je stookt dus alsof het een cv installatie is.... volslagen onlogische schakelpunten voor een warmtepomp en met 6 uurtjes ook veel te kort als je denkt dat je het 's avonds juist warm wilt hebben. En dan ook nog stoken in een koud deel van de dag :-(.

Ben ook wel benieuwd wat voor temp daling je nou met deze buitentemperaturen in werkelijkheid hebt in die 18uur nachtverlaging.

Verdiep je nou eens gewoon echt in hoe het zou moeten werken en dan hoe het ingesteld staat.

En in het weekend staat alles wel een beetje normaal neem ik aan? Wat gebeurt er dan?

[ Voor 16% gewijzigd door TweakGP op 31-12-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Ronald schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:53:
Een 3kW warmtepomp in een 2014 woning dat 1500m³ verbruikt: Ofwel dat is geen kleine rijtjeswoning...

Aanwarmen met een 3kW warmtepomp na nachtverlaging gaat dus heel, heel lang duren, want het kost alleen al een paar uur om de vloerverwarming op temperatuur te krijgen.. dus stapt hij over op CV.
Er staat een vrijstaande woning :-).

Maar dan nog steeds, de instellingen bepalen wanneer de cv aangaat. Maar gezien het stookschema en resultaat lijkt dat dus bijna onmiddellijk te zijn.... compleet verkeerd ingesteld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
Allen dank voor jullie reacties tot dusverre . Mij wordt wel duidelijk dat mijn instellingen ws niet goed zijn. Kennelijk heb ik die ingesteld als een cv installatie .

Maar kort en goed:
Wat zou een betere dag en nacht temp zijn ? En welke schakeltijden dan?
Ik wil ‘s avonds toch wel graag 21 graden hebben. Anders krijg ik een klagende echtgenote .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
TweakGP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:41:
[...]

Er staat een vrijstaande woning :-).

Maar dan nog steeds, de instellingen bepalen wanneer de cv aangaat. Maar gezien het stookschema en resultaat lijkt dat dus bijna onmiddellijk te zijn.... compleet verkeerd ingesteld dus.
Ik ga daar zelf niet aan rommelen maar wat zot dan die instelling ? In de menu’s van ketel en pomp zie ik niet veel dat in te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-05 20:48
RayDelft schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:06:
Allen dank voor jullie reacties tot dusverre . Mij wordt wel duidelijk dat mijn instellingen ws niet goed zijn. Kennelijk heb ik die ingesteld als een cv installatie .

Maar kort en goed:
Wat zou een betere dag en nacht temp zijn ? En welke schakeltijden dan?
Ik wil ‘s avonds toch wel graag 21 graden hebben. Anders krijg ik een klagende echtgenote .
Als 21 graden een comfortabele temperatuur is zou ik dat ook aanhouden. Ik heb weliswaar een volledig elektrische warmtepomp maar het kost mij veel meer energie om steeds te wisselen dan continue 21 graden aan te houden. Het is vrij eenvoudig dit een paar dagen aan te kijken qua gas/stroomverbruik. Maar ik vermoed wel dat je warmtepomp wat sneller bijspringt als het temperatuurverschil niet te groot is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@RayDelft de warmtepomp kost ongeveer de helft per kWh thermisch t.o.v. de CV

Dus geen nachtverlaging. 0!
Met 3kW heb je niets over voor opwarmen… dat gaat dus altijd en volledig op de CV.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-05 22:32
RayDelft schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:17:
[...]

Dank voor je reactie, maar je ziet nu juist dat de cv ketel al een tijdje aan staat en dat dan ineens de warmtepomp even aan gaat .
Ik moet dan scheel kijken maar ik zie toch om 7 uur eerst de warmtepomp. En later pas de cv. Zet nacht verlaging lager / uit. Meer dan 1 graden is vaak erg lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:51

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Stop, zoals meerdere personen al geopperd hebben, eerst eens met de nachtverlaging.

Dan krijg je een beeld van wat het systeem doet als het wel op temperatuur is.

VV is een traag systeem en krijgt met de huidige instellingen gewoon niet de tijd om te werken zoals het bedoeld is.

[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 01-01-2025 13:39 . Reden: Typo ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

VVW draai je bij voorkeur 24/7 op dezelfde temperatuur , probeer het maar eens.
Eens op temperatuur kan je warmtepomp waarschijnlijk op zijn gemak het warmteverlies compenseren.
Zeker in een recent gebouwde woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
Dag staat nu op 21 graden . Nacht op 20 .
We gaan zien wat er gebeurt . Ik laat het weten .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:53
Ik vind het nog steeds een forse verlaging. Als je de WP maximaal wilt benutten, ga voor continu 20,5 of hooguit 0,5 graad verlaging. Je zult merken dat het comfort (ook savonds waar je voorheen 21 instelde) op continu 20,5 beter is. Alle meubelen, wanden, etc nemen deze temperatuur aan waardoor het warmer aanvoelt dan bij 21 waarbij het een paar uur daarvoor nog 19 graden was.

Bovendien, zoals @Ronald ook stelt, de WP moet gewoon maximaal benut worden. Dat ding is stukken goedkoper dan de gasketel, zelfs als je iedere kWh gewoon moet inkopen.

Neem nou de 'gok' (die geen gok is, maar een bewezen methode). Continu 20,5 heel januari. En laat op 1 feb weten hoeveel kwh en m3 er door ging.

[ Voor 77% gewijzigd door hesselbeertje op 01-01-2025 21:43 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:51

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

RayDelft schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:32:
....
Waarom?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Gewoon 24x7 21 graden

En alle instellingen van warmtepomp en ketel opschrijven.
En dan hier posten .
En testen wat er bij je vloerverwarming gebeurt. Zit daar een pompschakelaar op ? Wellicht krijgt de hybride wp de temperatuur niet hoog genoeg om die te activeren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

hesselbeertje schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:38:
Ik vind het nog steeds een forse verlaging. Als je de WP maximaal wilt benutten, ga voor continu 20,5 of hooguit 0,5 graad verlaging. Je zult merken dat het comfort (ook savonds waar je voorheen 21 instelde) op continu 20,5 beter is. Alle meubelen, wanden, etc nemen deze temperatuur aan waardoor het warmer aanvoelt dan bij 21 waarbij het een paar uur daarvoor nog 19 graden was.

Bovendien, zoals @Ronald ook stelt, de WP moet gewoon maximaal benut worden. Dat ding is stukken goedkoper dan de gasketel, zelfs als je iedere kWh gewoon moet inkopen.

Neem nou de 'gok' (die geen gok is, maar een bewezen methode). Continu 20,5 heel januari. En laat op 1 feb weten hoeveel kwh en m3 er door ging.
Helemaal mee eens!
Geen zonnepanelen om te salderen ?
Ook geen probleem.
Dan ga je over naar een dynamisch energie kontrakt en laat die WP gewoon draaien in de nacht.
Gewoon 24/7 op dezelfde temperatuur bij VVW in een betonvloer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TweakGP
RayDelft schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:32:
We gaan zien wat er gebeurt . Ik laat het weten .
Echt inhoudelijk ga je nergens op in, en dan kom je met zo'n regeltje.... waarom start je dan zo'n onderwerp vraag ik me een beetje af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayDelft
TweakGP schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Echt inhoudelijk ga je nergens op in, en dan kom je met zo'n regeltje.... waarom start je dan zo'n onderwerp vraag ik me een beetje af?
Ik stel de reacties erg op prijs maar heb niet veel te melden nog. Ik heb de vragen beantwoord.
Ik durf er nog niks zinnigs van te zeggen maar t lijkt er inderdaad op dat het dag nacht verschil te groot was , zodat de gasketel al het werk ging doen.

Het dilemma is dat we het s avonds bij het stil zitten toch wel graag 21 graden willen hebben. De consequentie is dat dat de hele dag moet dan en dat lijkt me ook niet efficiënt . Voor nu heb ik dag en nacht wel op 21 staan. Kijken wat er gaat gebeuren maar ik denk dat ik het enkele dagen moet aanzien om een beeld te krijgen .

Ik denk dat de isolatie wel redelijk oké is . Alles stond op 18/21 en eigenlijk werd de 18 zelden of nooit gehaald.

Ik post over een aantal dagen weer een grafiek . Hopelijk is er iets af te lezen dat me verder helpt .
Ook heb ik het advies ter harte genomen me meer te verdiepen in de materie. Ik lees heel wat maar stel vast dat de zienswijzen sterk kunnen verschillen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:17
Goede reacties. Is het bij dit systeem ook niet zo dat hij op basis van de beste prijs verwarmd?
Misschien dat de gasprijs te laag is ingesteld.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
Jim423 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:27:
Goede reacties. Is het bij dit systeem ook niet zo dat hij op basis van de beste prijs verwarmd?
Misschien dat de gasprijs te laag is ingesteld.
Dat is een goeie . Dat stond niet juist ingesteld . Het vreemde is dat ik volgens de gebruiksaanwijzing voor zowel gas als elektra de prijs per kW moet invullen maal 10 . Aldus krijg ik in mijn geval voor electra 23 cent maal 10
Is factor 230 en voor gas ( 1,24 per m3 ) = circa 12,4 cent per kW. Per kW is gas dus goedkoper . Nu vraag ik me dus af of het apparaat voor gas gaat kiezen . Of zou hij er zelf al van uit gaan dat voor elke kW electra ca 4 kW warmte wordt gemaakt ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qREa9scOapmK4Vaz7jkHS8WeZwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5rHEmSDDj0yuFgNw3LVjldQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:36
RayDelft schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:22:
[...]

Dat is een goeie . Dat stond niet juist ingesteld . Het vreemde is dat ik volgens de gebruiksaanwijzing voor zowel gas als elektra de prijs per kW moet invullen maal 10 . Aldus krijg ik in mijn geval voor electra 23 cent maal 10
Is factor 230 en voor gas ( 1,24 per m3 ) = circa 12,4 cent per kW. Per kW is gas dus goedkoper . Nu vraag ik me dus af of het apparaat voor gas gaat kiezen . Of zou hij er zelf al van uit gaan dat voor elke kW electra ca 4 kW warmte wordt gemaakt ?

[Afbeelding]
De regeling berekent de COP van de warmtepomp en als deze lager wordt dan 23/12.4 = 1.85 dan schakelt deze over op de gasketel. Een COP van 1.85 komt alleen voor ver onder het vriespunt als het goed is. Met deze instellingen zal de gasketel alleen aangaan als de warmtepomp niet genoeg vermogen heeft (dat zal met deze kleine warmtepomp veel vaker voorkomen).

[ Voor 13% gewijzigd door JBtL op 03-01-2025 19:29 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
JBtL schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:26:
[...]

De regeling berekent de COP van de warmtepomp en als deze lager wordt dan 23/12.4 = 1.85 dan schakelt deze over op de gasketel.
Weer wat geleerd, waarvoor dank .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:11
RayDelft schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Ik stel de reacties erg op prijs maar heb niet veel te melden nog. Ik heb de vragen beantwoord.
Ik durf er nog niks zinnigs van te zeggen maar t lijkt er inderdaad op dat het dag nacht verschil te groot was , zodat de gasketel al het werk ging doen.

Het dilemma is dat we het s avonds bij het stil zitten toch wel graag 21 graden willen hebben. De consequentie is dat dat de hele dag moet dan en dat lijkt me ook niet efficiënt . Voor nu heb ik dag en nacht wel op 21 staan. Kijken wat er gaat gebeuren maar ik denk dat ik het enkele dagen moet aanzien om een beeld te krijgen .

Ik denk dat de isolatie wel redelijk oké is . Alles stond op 18/21 en eigenlijk werd de 18 zelden of nooit gehaald.

Ik post over een aantal dagen weer een grafiek . Hopelijk is er iets af te lezen dat me verder helpt .
Ook heb ik het advies ter harte genomen me meer te verdiepen in de materie. Ik lees heel wat maar stel vast dat de zienswijzen sterk kunnen verschillen .
Dat hoeft ook helemaal niet perce ondanks dat iedereen dat hier zegt. Ik heb ook een warmtepomp met vloerverwarming en verlaag ook 2 graden snachts.

Maar daar mee moet je een beetje experimenteren wat het voordeligste is in jouw situatie.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
Volgens mij gaat het nu een stuk beter . Achteraf gezien was het waarschijnlijk inderdaad een kwestie van een te groot verschil tussen dag en nacht temperatuur in combinatie met onjuist ingevoerde tarieven . Nu werkt het systeem min of meer gespiegeld aan elkaar . Dat de CV nog relatief veel doet wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een best grote warmtevraag in een vrijstaand huis in combinatie met een relatief klein warmtepompje.
Allen veel dank .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-y7_1pojGsSBGv-b7dnD9otNfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6LkdYfLEDHEYZbM8YKFqH0I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:23

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Maar, denk hier eens over na:
Ronald schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:34:
@RayDelft de warmtepomp kost ongeveer de helft per kWh thermisch t.o.v. de CV

Dus geen nachtverlaging. 0!
Met 3kW heb je niets over voor opwarmen… dat gaat dus altijd en volledig op de CV.
3kW is zo weinig, dan heb je voor die enkele graad toch weer je duurdere cv nodig. Ik zou inderdaad een maandje proberen om 0 nachtverlaging toe te passen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
[...]
Het probleem is natuurlijk dat je met een warmtepomp heel langzaam warmte toe wilt voegen (of je temperatuur op peil wilt houden). Met jouw schakelmomenten om 16:30 ga je dat nooit bereiken, dat is leuk voor een CV.

Maak je schakelmoment gewoon een stuk eerder op de dag, bijkomend voordeel is dan vaak ook nog dat de buitentemperatuur een stukje hoger ligt.

Nachtverlaging, beperkt, kan prima werken in sommige situaties maar dat valt meer onder finetuning om een hogere efficiency te halen. Het kan dus wel efficiënt zijn om ook overdag te verwarmen.....

En om echt efficiënt te stoken zal je je er toch gewoon in moeten verdiepen. En dat lijk je nu pas een beetje te doen, zo'n instelling van de tarieven is wel heel basic. Waterzijdig ingeregeld zal het vast ook niet zijn :-).

[ Voor 5% gewijzigd door TweakGP op 06-01-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
Ben bezig me suf te lezen . Ben me nu aan het verdiepen in welk ventiel welk deel van de vloeren bedient . Heb de beschikking over een warmte camera. Die maakt de slangen keurig zichtbaar .Er zijn hier ook twee kamers die niet worden gebruikt . Daar kan het best een tandje minder . Ik heb er dus een hobby bij .😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Dat is dus gelijk het zwakke punt van warmtepompen in mijn optiek..... je moet er zelf veel tijd in steken, en zelfs dan...

Vroeger een CV en dan was het gewoon snel warm wanneer ik wilde. Nu zit ik ook met een Daikin te kloten waarbij als het hard waait ik de watertemp omhoog moet gooien omdat het anders niet warm wordt. Om over het giga verbruik zo rond het vriespunt nog maar te zwijgen.

Moet zeggen dat van alle systemen ik een water/water systeem veruit het meest comfortabele vindt. Die zijn alleen enorm duur in installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 06-01-2025 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:23

silverball

De wagen voor moderne mensen

TweakGP schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:12:
Dat is dus gelijk het zwakke punt van warmtepompen in mijn optiek..... je moet er zelf veel tijd in steken, en zelfs dan...

Vroeger een CV en dan was het gewoon snel warm wanneer ik wilde. Nu zit ik ook met een Daikin te kloten waarbij als het hard waait ik de watertemp omhoog moet gooien omdat het anders niet warm wordt. Om over het giga verbruik zo rond het vriespunt nog maar te zwijgen.
Mijn vaillant is aardig set and forget wat dat betreft. De stooklijn ietsje te hoog instellen en dan de ruimtecompensatie (thermostaat) zijn werk laten doen. Is alles wel helemaal lekker ingeregeld?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:53
[...]

...
Het dilemma is dat we het s avonds bij het stil zitten toch wel graag 21 graden willen hebben. De consequentie is dat dat de hele dag moet dan en dat lijkt me ook niet efficiënt . ...
De crux zit hem er in, wat is efficient. Als je het puur op warmteverlies bekijkt, dan zou je zeker gelijk hebben. De natuurkunde geldt voor iedereen gelijk, dus hoe warmer de woning hoe groter het verlies.

Maar je betaalt niet voor het warmteverlies, maar voor de m3's gas en kWh's die er nodig zijn om dit verlies te compenseren.

Door de temperatuur constant te houden verlies je inderdaad (heel iets) meer, maar je kunt dat voor een veel groter deel dan voorheen aanvullen met de warmtepomp. En laat die nu bijna half zo goedkoop zijn per geproduceerde kWh warmte dan je gasketel ;-)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
+1 @hesselbeertje

In hybride systemen is nachtverlaging door het ontzettend grote kostenverschil tussen de CV en warmtepomp meestal duurder dan constante temperatuur.

In pure all-electric systemen is het kantlijn verhaal, maar de laagst mogelijke Ta om het huis op temperatuur te houden is per graad 2% goedkoper. Bij opwarmen na nachtverlaging heb je per definitie een hogere Ta nodig… dus puur vanuit kWh elektrisch wint ook daar nachtverlaging niet. Pas bij voldoende verschil in aankoopprijs kWh (dus dynamisch contract) elektrisch kan verlaging/verhoging van ruimte temperatuur kosten effectief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
silverball schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Mijn vaillant is aardig set and forget wat dat betreft. De stooklijn ietsje te hoog instellen en dan de ruimtecompensatie (thermostaat) zijn werk laten doen. Is alles wel helemaal lekker ingeregeld?
Prima ingeregeld..... maar in een penthouse appartement met veel wind (en glas) is de stooklijn die het hele jaar werkt gewoon niet genoeg als het buiten koud is. Gelukkig heeft Daikin een app waarmee je simpel de watertemperatuur wat kan aanpassen. Maar een gekloot blijft het wel.

Gaat erom dat een warmtepomp juist helemaal niet set and forget is, zeker niet de eerste jaren. En dat als je 'm efficiënt wilt gebruiken je jezelf erin moet verdiepen. Veel meer dan met een reguliere CV.

[ Voor 16% gewijzigd door TweakGP op 06-01-2025 19:09 ]

Pagina: 1