Huis/tuin/keuken gebruik PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-05 20:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Er gaat niet aan gaming gedaan worden, gaat puur dienen voor huis/tuin/keuken gebruik. Persoon wilt wel een performant systeem dat enkele jaren meegaat (huidige is 12 jaar oud)

Wat mag het systeem gaan kosten?
1600 euro voor enkel de PC

Wat verwacht je van ons?
Ik dacht zo snel aan onderstaande build (case moet de persoon zelf beslissen)
Iemand nog andere suggesties?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 337,32€ 337,32
1MoederbordenGigabyte X670 GAMING X AX V2€ 219,90€ 219,90
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (256MB cache)€ 108,90€ 108,90
1WaterkoelingCorsair iCUE H150i Elite Capellix XT Zwart€ 219,90€ 219,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 115,90€ 115,90
1VoedingenSeasonic Focus SGX Gold 650€ 134,90€ 134,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.262,82

https://www.twitch.tv/fragdanvers

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:23

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Ik vind het bovenstaande wel serieuze spec's (voor huis/tuin/keuken gebruik).
Bv; Wat is de reden achter een X670 GAMING moederbord geweest? Je hebt maar 1x HDMI
en USB-C aansluiting etc, gaat de eindgebruiker alleen met 1x scherm gebruiken?

Heb je al ook gekeken vergelijkbaar "Preconfigured" bij Dell/HP/Lenovo?
Eindgebruiker geeft aan dat het systeem enkele jaren mee moet gaan; heb je daar rekening mee gehouden dat als cpu / mobo / memory etc defect raakt binnen nu en 2 jaar kan je dan makkelijk claimen bij leverancier?

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
Noob_Saibot schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:26:
Ik vind het bovenstaande wel serieuze spec's (voor huis/tuin/keuken gebruik).
Bv; Wat is de reden achter een X670 GAMING moederbord geweest? Je hebt maar 1x HDMI
en USB-C aansluiting etc, gaat de eindgebruiker alleen met 1x scherm gebruiken?

Heb je al ook gekeken vergelijkbaar "Preconfigured" bij Dell/HP/Lenovo?
Eindgebruiker geeft aan dat het systeem enkele jaren mee moet gaan; heb je daar rekening mee gehouden dat als cpu / mobo / memory etc defect raakt binnen nu en 2 jaar kan je dan makkelijk claimen bij leverancier?
Gaat inderdaad maar 1 scherm gebruiken.
Ik heb het niet zo voor prebuild systemen, daarom dus een self build.
Ik heb het ook niet TE laag gehouden, want je weet nooit of de persoon er toch plots een GPU wilt insteken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zou zelf geen waterkoeling nemen, zeker niet als deze zo'n groot deel van de prijs opslokt.
En WD-Red Plus is volgens mij (meer) een NAS schijf.

Bij huis/tuin/keuken PC denk ik eigenlijk gelijk aan mATX, ipv full size ATX.
Voor de rest sluit ik me aan bij @Noob_Saibot Een X670 chipset hoort bij gaming, niet bij huis/tuin/keuken, zeker als overklokken niet in beeld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:17
Als je niet gaat gamen, wat dan wel?
Voor beetje surfen en films kijken oid volstaat ook een systeem van 600 euro.

Wat ga je doen waarvoor je echt een 9700X met waterkoeling nodig hebt?

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
Het zwaarste wat er op het systeem gaat gebeuren is voornamelijk linux-iso's downloaden (if u know what I mean).
Ik had de persoon ook al vermeld dat 1600 euro te overkill is, daarom dat ik ook al lager in prijs ben gegaan.
Belangrijkste is gewoon dat het een snel systeem is.

Ik heb het moederbord alleszins al vervangen door de MSI B650 GAMING PLUS WIFI
De WD Red Plus zal dienen voor opslag.
Waterkoeling vervangen door de be quiet! Dark Rock 4 koeler.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 169,-€ 169,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 79,90€ 79,90
1VoedingenSeasonic Focus SGX Gold 650€ 134,90€ 134,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.073,60

[ Voor 71% gewijzigd door FragDAnvers op 31-12-2024 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:23

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

FragDAnvers schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:39:
[...]

Gaat inderdaad maar 1 scherm gebruiken.
"Ik heb het niet zo voor prebuild systemen, daarom dus een self build."
Ik vind dit een bijzondere opmerking, dit is toch systeem eindgebruiker & niet voor jezelf?

Ik lever wekelijks prebuild-systemen van verschillende leveranciers, en als ik jou verhaal zo lees denk ik dat jij juist naar een prebuild werkstation moet kijken, met eventueel leuke korting op de pc zelf of uitgebreid garantie (i.v.m. langer meegaan).

Verder weet ik niet wie de eindgebruiker is, maar ik gok dat zodra iets aan de hand is met de systeem bij jou gaat aankloppen met bovenstaande PC config, als je daar tijd / oke mee bent dan zou ik wel voor "zelfbouw" systeem gaan voor deze eindgebruiker

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
Noob_Saibot schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:20:
[...]

Ik vind dit een bijzondere opmerking, dit is toch systeem eindgebruiker & niet voor jezelf?

Ik lever wekelijks prebuild-systemen van verschillende leveranciers, en als ik jou verhaal zo lees denk ik dat jij juist naar een prebuild werkstation moet kijken, met eventueel leuke korting op de pc zelf of uitgebreid garantie (i.v.m. langer meegaan).

Verder weet ik niet wie de eindgebruiker is, maar ik gok dat zodra iets aan de hand is met de systeem bij jou gaat aankloppen met bovenstaande PC config, als je daar tijd / oke mee bent dan zou ik wel voor "zelfbouw" systeem gaan voor deze eindgebruiker
Het is voor een familielid, dus zal inderdaad bij mij aankloppen (of het nu prebuild of selfbuild is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:57
FragDAnvers schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:16:
De WD Red Plus zal dienen voor opslag.
Waarom geen grotere en/of tweede SSD? Met deze opslagcapaciteit en dit budget kan dat in elk geval makkelijk.

Die processorkoeler lijkt niet echt meer leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:30
Naast dat het me nog steeds gigantisch overkill lijkt voor iemand waarbij ISO's downloaden 'het zwaarste' genoemd wordt, zou ik sowieso die HDD eruit gooien, die vertraagt het hele systeem, ook al doe je er niet actief wat mee.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Laatst online: 21:05
SFX voeding gaat 'm niet worden hoor met een ATX moederbord! De kabels zijn veel te kort.
Waarom geen 8600G, desnoods 8700G? Die gaat echt niet minder lang mee dan een 9700X.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 8700G Boxed€ 267,95€ 267,95
1MoederbordenGigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0)€ 152,99€ 152,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 25,99€ 25,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 76,16€ 76,16
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 119,89€ 119,89
Totaal€ 867,78

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:27:
Naast dat het me nog steeds gigantisch overkill lijkt voor iemand waarbij ISO's downloaden 'het zwaarste' genoemd wordt, zou ik sowieso die HDD eruit gooien, die vertraagt het hele systeem, ook al doe je er niet actief wat mee.
Een HDD vertragen? Ook als het geen boot disk is? Lijkt me sterk. Wel is zo'n HDD nog altijd de goedkoopste massa opslag. En snel genoeg met ca 200MB/s voor een courant exemplaar wat je de kop niet kost (minder dan de helft van een SSD als je mee dan 2TB opslag wilt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05 10:09
kdekker schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:18:
[...]

Een HDD vertragen? Ook als het geen boot disk is? Lijkt me sterk. Wel is zo'n HDD nog altijd de goedkoopste massa opslag. En snel genoeg met ca 200MB/s voor een courant exemplaar wat je de kop niet kost (minder dan de helft van een SSD als je mee dan 2TB opslag wilt).
Ja, Windows doet op de achtergrond ook dingen met je schijf zoals defragmenteren, indexeren en andere general maintenance. Het hebben van een HDD in je systeem voegt dit soort processen toe aan je achtergrond processen en vertraagt zaken als het indexeren van je systeem en daarmee bijvoorbeeld ook de verscheidene zoekfuncties in windows

De “perceived snappyness” van een systeem zonder klassieke schijven is voelbaar beter.

De impact is inderdaad wel veel kleiner als het je bootdisk niet is. Maar een windows versie nieuwer dan 7 installeren op een HDD is sowieso een no go ivm technieken als superfetch. Moderne versies van windows leunen te hard op de C schijf.

Daarnaast zou ik voor mass storage persoonlijk gewoon een NAS kopen en een share of iscsi aanmaken naar de pc.

Verder eens met @Uszka. Bij een systeem als dit moet je vooral niet overdrijven. Al die mooie specs zeggen de eindgebruiker niets en je merkt er niks van bij dagelijks gebruik. 6000MT/s RAM bijvoorbeeld doet 0,0 voor de snelheid van je browser

[ Voor 32% gewijzigd door youridv1 op 31-12-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:30
kdekker schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:18:
[...]

200MB/s is leuk en aardig, maar de access times van HDD's zijn dramatisch. En ja, dat merk je ook als je het niet als bootdisk gebruikt. Bijvoorbeeld bij File Explorer gebruik, zelfs als je de HDD zelf niet opent/gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 31-12-2024 18:50 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
youridv1 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:26:
[...]

Ja, Windows doet op de achtergrond ook dingen met je schijf zoals defragmenteren, indexeren en andere general maintenance. Het hebben van een HDD in je systeem voegt dit soort processen toe aan je achtergrond processen en vertraagt zaken als het indexeren van je systeem en daarmee bijvoorbeeld ook de verscheidene zoekfuncties in windows
Indexeren, ja. Defragmenteren, voornamelijk op verzoek en in de achtergrond merk je echt niet.
De “perceived snappyness” van een systeem zonder klassieke schijven is voelbaar beter.
Ik vind hem bijna in de categorie placebo effect vallen. Ik heb zowel systemen met of zonder data HDD nooit wat van gemerkt. Als waar is wat je zegt, moet er ook wel een benchmark over zijn. Ik denk dat 99 van de 100 mensen het verschil tussen een sata of een nvme ssd niet merken in het dagelijks gebruik. Dus huis tuin en keuken werk. Voor grote bestanden en zwaarder werk ligt dit iets anders.
De impact is inderdaad wel veel kleiner als het je bootdisk niet is. Maar een windows versie nieuwer dan 7 installeren op een HDD is sowieso een no go ivm technieken als superfetch. Moderne versies van windows leunen te hard op de C schijf.
Ik had het niet voor niets over data schijf.
Daarnaast zou ik voor mass storage persoonlijk gewoon een NAS kopen en een share of iscsi aanmaken naar de pc.
Een permanente mount naar een netwerk share, als deze zou vertragen, veel meer vertraging op moeten leveren dan een lokale HDD. Access times via netwerk naar een klassieke HDD NAS heeft inherent aan de latency van het netwerk dat bovenop de access times van een HDD komen een totaal die hoger is dan een lokale HDD.
Verder eens met @Uszka. Bij een systeem als dit moet je vooral niet overdrijven. Al die mooie specs zeggen de eindgebruiker niets en je merkt er niks van bij dagelijks gebruik. 6000MT/s RAM bijvoorbeeld doet 0,0 voor de snelheid van je browser
Eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-05 10:09
Netwerk shares worden door windows niet geindexeerd by default voor zover ik weet. Die worden geflagged als slow

Windows 10+ defragmenteert by default op een vaste interval. Volgensmij een maand.

[ Voor 45% gewijzigd door youridv1 op 01-01-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Met huis tuin en keuken versta ik een beetje email checken en tekstverwerken. Dan volstaat een basis PC al snel.
Ik zou serieus kijken naar pre-builts.
uitvoering: Medion S06 Mini PC MD35315

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 10:53

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Mocht je toch nog voor een self-build gaan, vergeet dan niet om ook een behuizing erbij te kiezen.
Die ontbreekt in de lijstjes die tot nu toe voorbij zijn gekomen.

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
FragDAnvers schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:16:
Het zwaarste wat er op het systeem gaat gebeuren is voornamelijk linux-iso's downloaden (if u know what I mean).
Dat is helemaal niet zwaar voor het systeem. Doe ik op een HP T-630 Thin Client met een 256 GB SSD.
Kan ik er ook nog bij emailen/internetten/office-en. Staat Ubuntu op en kost minder dan 100 Euro. Snelheid voor iso download wordt begrensd door je internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDAnvers
Mikkie001 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:40:
Mocht je toch nog voor een self-build gaan, vergeet dan niet om ook een behuizing erbij te kiezen.
Die ontbreekt in de lijstjes die tot nu toe voorbij zijn gekomen.
Klopt, in mijn beginpost vermeld dat de persoon die zelf moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 10:29
FragDAnvers schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:14:
Er gaat niet aan gaming gedaan worden, gaat puur dienen voor huis/tuin/keuken gebruik. Persoon wilt wel een performant systeem dat enkele jaren meegaat (huidige is 12 jaar oud)
Ik zie deze vraag, op deze manier, hier vaker en altijd komen dezelfde vragen bij me op:
  • Waarom dan nu een nieuwe PC? Wat is er niet goed genoeg aan? Waarom was de PC 2 jaar geleden nog goed genoeg, maar nu niet meer?
  • Geen games, wat wordt er dan wel mee gedaan?
  • Moet performant zijn. Wat betekent volgens de gebruiker dan precies performant als een 12 jaar oud systeem tot nu toe goed genoeg was?
  • Wat zijn de specificaties van het huidige systeem eigenlijk?
  • Wat betekent "jaren meegaan"? weer 12 jaar? Dat kan niet want hangt af van geluk. Gaat het na 6 jaar stuk moet je waarschijnlijk gewoon een nieuwe kopen. Voorspellen wat de gebruiker er over 6 jaar mee doet, en daar rekening mee proberen te houden, gaat ook niet. We weten nauwelijks wat hij er nu mee wil doen.
  • Waarom zulke hoge specs (in vergelijking met het 12 jaar oude systeem)? Elk budget systeem loopt met 2 vingers in de neus rondjes om wat hij nu heeft, zowel in snelheid als in features.
Kortom, de genoemde eisen zeggen "Mini PC met N100 CPU" maar het hardware lijstje zegt iets heel anders en daar is moeilijk kaas van te maken. :)

De antwoorden op die vragen lijken me erg relevant om iets zinnigs te kunnen zeggen over een nieuwe PC.
Pagina: 1