Al een tijdje aan het onderzoeken welke warmtepomp handig is om in mijn woning te installeren.
Afgelopen maand sleutel gekregen en verwacht rond april/mei klaar te zijn om een WP aan te laten sluiten.
115m2 (exclusief aangrenzende garage)
Historisch gasverbruik 1350m3
stroom; 3600kWh
Geen isolatie (behalve wat losse flodders in tussen verdiepingen en bodemparels
Isolatie dak(140mm isolvlas)
Tussenvloeren (glaswol 140mm)
Beneden: schuimbeton RD 5.0 met vloeverwarming
Spouwmuur (op de hoek); Spouwmuur isolatie (dit kan voor en achter niet i.v.m. verf)
Kozijnen met HR+ of HR++ glas ( zit er al in)
Zon draait overdag over de goede kant van het huis in (waar de hoek is)
19-20 zonnepanelen (opbrengst rond de 7.000 kWh (vermoedelijk))
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
- 3 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden, onbekend
- 200 liter(ben alleen)
- komt warmteterugwininstallatie
Meerdere offertes van een Weheat P60 liggen. Ook de lokale installateur gevraagd, maar deze komt op 19k ui(zonder subsidie). waar de weheat op 12,7k komt (zonder subsidie) bij Coolblue.
Waarom open ik het topic? Is het realistisch om zo'n huis te verwarmen met een Weheat P60 waar ik alleen woon. Gemiddelde temperatuur heb ik nu altijd 's nachts op 18 graden en overdag ook maar in de avond op 19,5-20 graden. Ik ga ook nog een houtkachel neerzetten(zo klein mogelijk voor de fun:)) Kanaal zit er namelijk al en hout genoeg.
Koelvlaas formule komt op 6,5, maar het gebruiken van historisch gasverbruik vind ik niet zo relevant in deze. Hiervoor woonde er ook iemand alleen, maar met een oude CV (2007) en geen isolatie..
Afgelopen maand sleutel gekregen en verwacht rond april/mei klaar te zijn om een WP aan te laten sluiten.
Huidige Situatie;
BJ 1956 Houten vloeren en bitumen dak met vliering van 90cm115m2 (exclusief aangrenzende garage)
Historisch gasverbruik 1350m3
stroom; 3600kWh
Geen isolatie (behalve wat losse flodders in tussen verdiepingen en bodemparels
Nieuwe situatie;
115m2 met garage van 20m2(onverwarmd)Isolatie dak(140mm isolvlas)
Tussenvloeren (glaswol 140mm)
Beneden: schuimbeton RD 5.0 met vloeverwarming
Spouwmuur (op de hoek); Spouwmuur isolatie (dit kan voor en achter niet i.v.m. verf)
Kozijnen met HR+ of HR++ glas ( zit er al in)
Zon draait overdag over de goede kant van het huis in (waar de hoek is)
19-20 zonnepanelen (opbrengst rond de 7.000 kWh (vermoedelijk))
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
Afgiftesysteem:
- 65 m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH 1 groep- 3 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden, onbekend
SWW:
- Boiler komt in garage- 200 liter(ben alleen)
- komt warmteterugwininstallatie
Warmtepompvoorkeur:
L/W en relatief stilWie gaat het installeren?
Uitbesteden(tenzij zelf doen veeel goedkoper is, maar zelfs met de dhz sets vind ik het nog duur).Meerdere offertes van een Weheat P60 liggen. Ook de lokale installateur gevraagd, maar deze komt op 19k ui(zonder subsidie). waar de weheat op 12,7k komt (zonder subsidie) bij Coolblue.
Waarom open ik het topic? Is het realistisch om zo'n huis te verwarmen met een Weheat P60 waar ik alleen woon. Gemiddelde temperatuur heb ik nu altijd 's nachts op 18 graden en overdag ook maar in de avond op 19,5-20 graden. Ik ga ook nog een houtkachel neerzetten(zo klein mogelijk voor de fun:)) Kanaal zit er namelijk al en hout genoeg.
Koelvlaas formule komt op 6,5, maar het gebruiken van historisch gasverbruik vind ik niet zo relevant in deze. Hiervoor woonde er ook iemand alleen, maar met een oude CV (2007) en geen isolatie..
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium