24V motor sturen met ESP32 (3,3V op pin), welk relay board?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-03 11:00
Mijn vraag:
Ik wil een 24V signaal sturen (1W) naar een motortje mbv. Home Assistant.

Ik heb hiervoor een ESP32 (ESP32-POE2 van Olimex) met ESPHome op en kocht een relay board. Hoewel mijn ESP32 op al de pinnen de juiste zaken stuurt (5V voeding, GND en 3,3V die ik kan schakelen in Home Assistant, dit werd geverifieerd met een V-meter) reageert mijn relay board totaal niet.

Ik sloot de 5V spanning van mijn ESP aan op de VCC pin en de GND verbind ik ook met de GND van de ESP32-POE2. Als ik dan 3,3V op CH1 plaats schakelt het relay niet. Ook niet als ik dit doe op CH2.

Het lijkt mij een defect/verkeerd board te zijn, ik zie helemaal niet wat ik fout zou aangesloten hebben. Het is een nieuw board.
Ik had dus graag een nieuw board besteld en had graag tips gehad, welke boards gebruiken jullie of kan je aanraden?

[edit: ik heb ook even 5V op een channel pin van het board geplaatst als test, ook dan schakelt het relay niet.]
(Ik had ook al eens een "opstapmodule" geprobeerd maar dat leek niet zo stabiel te zijn.)

Tips zijn zeker welkom, ik ben een newbe in elektronica...

Dank alvast :)

[ Voor 4% gewijzigd door Boborc op 30-12-2024 21:13 ]

Beste antwoord (via Boborc op 31-12-2024 11:33)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heb je beide grounds aangesloten? er is een gewone GND en een RGND

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 20:50
Als je een 24v motor wilt besturen is een board dat 24v accepteert misschien makkelijker dan heb je maar 1 voeding nodig, zoals deze: https://www.tinytronics.n...y-esp32-development-board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:47
wat bedoel je met 'Ik wil een 24V signaal sturen (1W) naar een motortje'?
Wil je een signaal sturen, dan heeft de motor dus een eigen voeding? (Dan lijkt 1W me vrij veel)
Of is die 24V 1W de stroom waarop de motor loopt?

neem aan dat je ook op het relais bord (achterkant: soldeerpunten van de pinnen bijvoorbeeld) gemeten hebt of de spanningen daar ook aankomen om kapotte kabels uit te sluiten? Ik zou alle 3 de ground opties (gnd, rgnd, beide) proberen en dan de ch1 tm 3 pinnen zowel met 5V als met gnd proberen. Liefst zonder HA en de ESP, met alleen 5V en gnd zou het moeten werken

Ik heb vroeger wel relais bordjes gebruikt van ali maar die waren meestal low level trigger (https://nl.aliexpress.com/item/1005005865597217.html)

Mijn advies aan mijn vroegere zelf zou zijn: relais zijn vaak niet nodig voor DC toepassingen als je kan solderen kan het ook met een transistor en een paar weerstandjes. En voor motoren die 2 kanten op moeten draaien kan je meestal beter een H-brug gebruiken dan meerdere relais. (en H-bruggen kan je ook los kopen en zelf solderen)

[ Voor 3% gewijzigd door Rrob op 31-12-2024 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 15:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Nog een leuke: ik heb ook al meegemaakt dat zo'n bordjes inverted triggeren. Probeer dus zeker ook eens of er iets gebeurt wanneer je CH1 verbindt met GND ipv met Vcc

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
memphis schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:24:
Ik dacht dat dit enkel van tel was als je een aparte voeding gebruikte... geen idee waar ik dat gehaald had :?
In ieder geval, de RGND aangesloten op de GND en op magische wijze schakelen de relais nu wel :D

1000x dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
@TheMystery Ik zag tijdens mijn zoektocht ook dergelijke bordjes, echter moet ik voor hetzelfde systeem ook een 0-10V signaal sturen* (en had ik bij voorkeur een bekabelde oplossing gehad en geen wifi). Toch dank voor de tip!

@Rrob Die 24V is de stroom waarop de motor loopt (het is een dergelijk kopje: klik )

Ik kan solderen maar heb te weinig kennis van transistoren en weerstandjes |:( Misschien iets om me in de toekomst in te verdiepen.

*De verwarming heeft ook een ventilator waar ik een 0-10V signaal mee stuur met dezelfde ESP32. Ik heb hiervoor een PWM to DAC convertor gekoppeld op mijn ESP32, deze werkt maar het DAC signaal is niet stabiel waardoor de ventilator niet op een constante snelheid draait, dat zou ik nog moeten uitzoeken.

Dank voor de tips allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:46

SA007

Moderator Tweaking
Voor de PWM DAC, de esp32 heeft ook zelf een DAC aan boord, die zou wel stabiel moeten zijn.

Dat printje is 90% zeker gewoon een opamp met wat filtering dus die zou je probleemloos ook ipv een PWM signaal het DAC signaal moeten kunnen geven dat hij er een 0-10V signaal van maakt.

Zie voor de config: https://esphome.io/components/output/esp32_dac.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Boborc schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:35:
[...]

Ik dacht dat dit enkel van tel was als je een aparte voeding gebruikte... geen idee waar ik dat gehaald had :?
In ieder geval, de RGND aangesloten op de GND en op magische wijze schakelen de relais nu wel :D

1000x dank _/-\o_
Juist omdat de massa van de inputs gescheiden is van de massa van de relais is er geen onboard verbinding tussen de 2. Samen met het gebruik van opto couplers kan je de inputs geheel galvanisch gescheiden houden van de spanning voor de rest van het bord. Ga je beide kanten op een dezelfde spanning zetten moet je wel beide massa's koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
SA007 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:09:
Voor de PWM DAC, de esp32 heeft ook zelf een DAC aan boord, die zou wel stabiel moeten zijn.

Dat printje is 90% zeker gewoon een opamp met wat filtering dus die zou je probleemloos ook ipv een PWM signaal het DAC signaal moeten kunnen geven dat hij er een 0-10V signaal van maakt.

Zie voor de config: https://esphome.io/components/output/esp32_dac.html
Ok, dus ik geef een analoog signaal van 0-3,3V naar die PWM naar DAC converter en dat zou ook moeten werken? (Het is overigens dit printje.)

Ik zal het later eens proberen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:47
Boborc schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:57:
[...]

Ok, dus ik geef een analoog signaal van 0-3,3V naar die PWM naar DAC converter en dat zou ook moeten werken? (Het is overigens dit printje.)

Ik zal het later eens proberen, dank!
Is die 0-10V een signaal (dan heeft de fan dus een eigen voeding) of is dat gewoon de stroom waarop de fan draait?

In dat laatste geval: Levert dat DAC bordje wel genoeg stroom(A) voor een ventilator? Computer fans gebruiken vaak 0,1 - 0,3A, dat is dus 10x meer dan dat bordje kan leveren: "Output Current 15MA 20MA" (waarbij ik aanneem dat ze mA bedoelen ipv MA).

Dat zelfde geldt voor de esp, ja die heeft een DAC maar die levert ook maar zeer beperkt mA's
Pagina: 1