Upgrade PC (2020, 1440p) CPU en/of GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGuillaume
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-06 22:22
Goedendag,

In 2020 heb ik, na advies op Tweakers, mijn huidige pc samengesteld. Inmiddels ben ik al een tijd aan het overwegen om deze te upgraden, met name op het gebied van de CPU en GPU. Vandaag ben ik door verschillende topics en de Best Buy Guides gegaan om alvast wat onderzoek te doen.

De reden voor mijn upgradeplannen is dat ik merk dat mijn pc bij bepaalde games tegen een bottleneck aanloopt. Ik speel vooral Escape from Tarkov, een game die bekend staat om slechte optimalisatie en een hoog CPU-verbruik.

Uit de topics die ik heb gelezen, begrijp ik dat er meerdere mogelijkheden zijn om toekomstbestendig te upgraden, zoals het overstappen van AM4 naar AM5. Op dit moment wil ik echter niet direct een compleet nieuwe desktop samenstellen. Daarom zoek ik advies van experts over de prestatiewinst die ik kan behalen met een CPU-upgrade, en eventueel ook een GPU-upgrade.

Ik heb ook verschillende benchmarks vergeleken tussen de RTX 3060 Ti en de RX 7700 XT. Zoals verwacht presteert de RX 7700 XT beter in termen van FPS. Toch vraag ik me af of het verschil in prestaties groot genoeg is om de upgrade echt de moeite waard te maken. Mogelijk stel ik deze upgrade uit totdat ik een volledig nieuwe desktop wil aanschaffen.

Ik zoek een?
CPU en GPU

Wat is je budget?
Uit de topics die ik heb bezocht en de informatie uit de Best Buy Guide voor 1440p-gaming, heb ik een selectie gemaakt van producten die goed lijken aan te sluiten. De totale kosten van deze upgrades komen uit op ongeveer €650, wat ik als richtlijn hanteer voor mijn budget.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeuren als het gaat om merken; mijn keuzes zijn voornamelijk gebaseerd op de informatie die ik heb verzameld uit de gelezen topics en de aanbevelingen uit de Best Buy Guide. Op basis daarvan heb ik de volgende producten geselecteerd die volgens mij het beste aansluiten:

GPU: https://tweakers.net/pric...deon-rx-7700-xt-12gb.html
CPU: https://tweakers.net/pric...yzen-7-5700x3d-boxed.html

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voor werk en gaming op 1440p.

Mijn huidige desktop:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 103,99€ 103,99
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 140,88€ 140,88
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX3060 Ti Gaming OC PRO 8G (rev. 3.0, LHR)€ 690,82€ 690,82
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 104,90€ 104,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 39,55€ 39,55
1Ventilatorsbe quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 56,08€ 56,08
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Gold 750W€ 114,45€ 114,45
1SSD'sSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.282,67

Alvast bedankt voor de hulp, het wordt gewaardeerd.

Beste antwoord (via LGuillaume op 02-01-2025 14:24)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

LGuillaume schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Opnieuw getest en het eerste percentage is de load van de GPU, onder 'GPU usage'. Ook een screenshot gemaakt op een map die wel betere FPS geeft, maar de resultaten in CPU (thread) load vergelijkbaar zijn als met mijn eerder gestuurde screenshots en het GPU verbruik op momenten piekt.

[Afbeelding]

Op basis van de informatie in dit topic en de gegevens uit Afterburner lijkt het erop dat de CPU de bottleneck is bij deze game. De vraag blijft of een investering van ongeveer €200 in de 5700X3D de moeite waard is, en of het systeem daarmee nog lang genoeg meegaat voor gaming en werk totdat een volledige upgrade aan de beurt is.
In het algemeen is een 5700X3D in gaming vergelijkbaar met een Ryzen 7600 of 7600X:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FngBRTfQwzj_d-YmqtxSFaMclfk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ACbINf5sbvE5Otz9YK5HMovh.jpg?f=user_large
https://www.techspot.com/review/2801-amd-ryzen-5700x3d/

Je kan hiermee een nieuwe mid-end CPU bijhouden.

In deze specifieke game ga je van 45 tot 55 fps naar een heel eind hoger.
I’m maxxing ~100fps and avg 76-80fps on street offline. With my 5800X i get around 45-55fps

Multiplayer is even crazier 178-200fps on ground zero haven’t tried street tho
76 tot 80 fps gemiddeld, 100 fps max.
I went from avg 45 to 71fps and max fps from 70 to 100
now I'm AVG 71 fps with 1% low at 65fps and cruising at 71-99 FPS even infront of the "Whole in the wall" and Pinewood.
Is ongeveer de helft meer fps en de 1% low wordt hoger dan je huidige framerate een voldoende grote sprong om een 5700X3D te halen? Je laat zien dat de 1% low naar 32 fps en zelfs 3 fps kan zakken. Het speelt heel wat vloeiender als de nieuwe 1% low hoger dan je huidige fps in een bereik tussen 45 en 55 fps.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:50
Je huidige pc is mooi in balans en zal de meeste games op high settings prima aankunnen.

Wil je echt verbetering dan kan in veel games een 5700x3d uitkomst bieden en vooral een snellere gpu.

Maar voordat die upgrade de moeite waard is ben je een flink bedrag verder weer...

7700xt is zeker wat sneller maar het verschil lijkt me niet de moeite waard. Voor duidelijke verbetering moet je wat duurder kijken en ik zou voor 16gb Vram gaan als je upgrade.

[ Voor 24% gewijzigd door meljor op 30-12-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je de helft meer GPU-performance wilt, dan wordt het een RX 7800 XT (16GB VRAM).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0TLQYjYNsaL-TkMmcr2RByVCg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nld3t4YPRbyxg79P7dBGChJA.jpg?f=fotoalbum_large

Als de GPU de helft meer frames kan verwerken, dan moet de CPU ook zoveel meer kunnen verwerken, klaar zetten,... zodat de GPU niet moet wachten.

Je kan met MSI Afterburner en de OSD instellen in-game metingen doen van de drukke momenten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0ISXrY6ScWE1KdI_iSgqpiUYc8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JKpTMqLvggscsGUBhC8jS9V9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGuillaume
Dank voor de reactie beide. Ik ga nu MSI afterburner gebruiken bij EFT en ik zal screenshots delen van de uitkomsten.

Zoals het er nu uitziet blijf ik bij mijn huidige setup en zal ik flink upgraden bij aanschaf van een nieuwe desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:06

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

LGuillaume schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:21:
Dank voor de reactie beide. Ik ga nu MSI afterburner gebruiken bij EFT en ik zal screenshots delen van de uitkomsten.

Zoals het er nu uitziet blijf ik bij mijn huidige setup en zal ik flink upgraden bij aanschaf van een nieuwe desktop.
je GPU upgraden voor EFT gaat niet veel doen, voor EFT raad ik echt een x3d CPU aan (5700x3d/5800x3d of hoger)
Het spel is gewoon slecht geoptimaliseerd.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGuillaume
rapture schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:19:
Als je de helft meer GPU-performance wilt, dan wordt het een RX 7800 XT (16GB VRAM).

[Afbeelding]

Als de GPU de helft meer frames kan verwerken, dan moet de CPU ook zoveel meer kunnen verwerken, klaar zetten,... zodat de GPU niet moet wachten.

Je kan met MSI Afterburner en de OSD instellen in-game metingen doen van de drukke momenten:

[Afbeelding]
Om een of andere reden werkt de screenshot short cut niet bij mij, dus heb voor het 'gemak' even een foto met mijn smartphone gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7IKu6_81ktgAXilINKFePfCrE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNOFKNlvt9WgUP5wEgXgUATR.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de GPU schoot het eerste percentage nog wel eens naar 100% bij drukkere gebieden. CPU verbruik bleef vrijwel stabiel zoals op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

LGuillaume schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:58:
[...]

Om een of andere reden werkt de screenshot short cut niet bij mij, dus heb voor het 'gemak' even een foto met mijn smartphone gemaakt.

[Afbeelding]

Bij de GPU schoot het eerste percentage nog wel eens naar 100% bij drukkere gebieden. CPU verbruik bleef vrijwel stabiel zoals op de foto.
GPU-load in % en fan speed in %? Fan speed kan in rpm getoond worden.

Kan je de 12 threads van een 5600X apart laten zien? Voor een CPU-bottleneck kan een thread dichtbij 100% al genoeg zijn, terwijl de load over de hele CPU weinig zegt.

De fps in huidige, min, max, gemiddelde en 1% in aparte groepen zetten zodat het duidelijk wordt?

Als ik wat rondzoek, zie ik dat de game een reputatie van CPU-bottleneck heeft. En als je een 5700X3D haalt, dan doe je best een chipset driver update en nog een manuele handeling in device manager.
https://www.reddit.com/r/.../1f74v18/comment/ly7f5cl/

Het verschil dat 3D V-cache in deze game maakt: Iemand is van 8 Zen 3 cores zonder naar 8 Zen 3 cores met 3D V-cache gegaan.
I’m maxxing ~100fps and avg 76-80fps on street offline. With my 5800X i get around 45-55fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGuillaume
rapture schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:11:
[...]

GPU-load in % en fan speed in %? Fan speed kan in rpm getoond worden.

Kan je de 12 threads van een 5600X apart laten zien? Voor een CPU-bottleneck kan een thread dichtbij 100% al genoeg zijn, terwijl de load over de hele CPU weinig zegt.

De fps in huidige, min, max, gemiddelde en 1% in aparte groepen zetten zodat het duidelijk wordt?

Als ik wat rondzoek, zie ik dat de game een reputatie van CPU-bottleneck heeft. En als je een 5700X3D haalt, dan doe je best een chipset driver update en nog een manuele handeling in device manager.
https://www.reddit.com/r/.../1f74v18/comment/ly7f5cl/

Het verschil dat 3D V-cache in deze game maakt: Iemand is van 8 Zen 3 cores zonder naar 8 Zen 3 cores met 3D V-cache gegaan.

[...]
Allereerst bedankt voor je reactie en advies.

Ik heb zoals gevraagd de FPS onder elkaar geplaatst en CPU gebruik per thread. Daarnaast heb ik ook verschillende screenshots gemaakt tijdens verschillende momenten op de meest beladen map. Ik had één keer een screen freeze waarin vrijwel het CPU gebruik bij alle threads naar 99% sprong voor een seconde of twee.

De fan speed ben ik echter wel vergeten zie ik nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sih1ISVvR1oiMtqrShQAvScnwvs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/siGRzUjw8WUwOmRbN7Yxldxh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvoKj0eQDeU5AOPIHfDzFZFZaiM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ETtj44s8OFKErvCZn5lqwqxm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

LGuillaume schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:31:
[...]

Allereerst bedankt voor je reactie en advies.

Ik heb zoals gevraagd de FPS onder elkaar geplaatst en CPU gebruik per thread. Daarnaast heb ik ook verschillende screenshots gemaakt tijdens verschillende momenten op de meest beladen map. Ik had één keer een screen freeze waarin vrijwel het CPU gebruik bij alle threads naar 99% sprong voor een seconde of twee.

De fan speed ben ik echter wel vergeten zie ik nu.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je screenshots laten zien dat de game niet goed de load over de vele threads spreidt. 1 thread op 70 of 75% load houdt alles tegen.

Het gaat niet om de fan speed te kunnen uitlezen, maar om het verschil tussen 2 percentages in de GPU groep te kunnen zien. Welke van de 2 percentages is de load? Je kan de fan speed weglaten of in rpm instellen.

Nu is er een vermoeden dat de GPU voor een derde tot de helft belast is en een CPU-upgrade is nodig om de GPU meer te kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGuillaume
rapture schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 00:09:
[...]

Je screenshots laten zien dat de game niet goed de load over de vele threads spreidt. 1 thread op 70 of 75% load houdt alles tegen.

Het gaat niet om de fan speed te kunnen uitlezen, maar om het verschil tussen 2 percentages in de GPU groep te kunnen zien. Welke van de 2 percentages is de load? Je kan de fan speed weglaten of in rpm instellen.

Nu is er een vermoeden dat de GPU voor een derde tot de helft belast is en een CPU-upgrade is nodig om de GPU meer te kunnen benutten.
Opnieuw getest en het eerste percentage is de load van de GPU, onder 'GPU usage'. Ook een screenshot gemaakt op een map die wel betere FPS geeft, maar de resultaten in CPU (thread) load vergelijkbaar zijn als met mijn eerder gestuurde screenshots en het GPU verbruik op momenten piekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct8BUjBcYA2c6KbaDK1qBKdgq5c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5R9CCr2iGTvD74WL2Ep1MexP.jpg?f=user_large

Op basis van de informatie in dit topic en de gegevens uit Afterburner lijkt het erop dat de CPU de bottleneck is bij deze game. De vraag blijft of een investering van ongeveer €200 in de 5700X3D de moeite waard is, en of het systeem daarmee nog lang genoeg meegaat voor gaming en werk totdat een volledige upgrade aan de beurt is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

LGuillaume schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:35:
[...]

[Afbeelding]

In het algemeen is een 5700X3D in gaming vergelijkbaar met een Ryzen 7600 of 7600X:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FngBRTfQwzj_d-YmqtxSFaMclfk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ACbINf5sbvE5Otz9YK5HMovh.jpg?f=user_large

I went from avg 45 to 71fps and max fps from 70 to 100
now I'm AVG 71 fps with 1% low at 65fps and cruising at 71-99 FPS even infront of the "Whole in the wall" and Pinewood.
Is ongeveer de helft meer fps en de 1% low wordt hoger dan je huidige framerate een voldoende grote sprong om een 5700X3D te halen? Je laat zien dat de 1% low naar 32 fps en zelfs 3 fps kan zakken. Het speelt heel wat vloeiender als de nieuwe 1% low hoger dan je huidige fps in een bereik tussen 45 en 55 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGuillaume
rapture schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:11:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

[...]

Hartelijk dank voor de tijd en moeite die je hebt genomen om mijn vragen te beantwoorden en mijn twijfels weg te nemen. Ik heb besloten om te investeren in de 5700X3D en de bijbehorende BIOS-update uit te voeren. Aangezien ik nog niet weet wanneer ik een volledig nieuwe desktop zal aanschaffen, en omdat ik momenteel een game speel die aanzienlijk beter zal draaien met een nieuwe CPU, lijkt dit de beste keuze.

Nogmaals bedankt! Zodra de CPU is geïnstalleerd, laat ik weten hoe het bevalt.
Pagina: 1