Lamp op centraaldoos deksel met onverliesbare haak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 19:23
Heeft iemand enige idee hoe ik de haak uit deze deksel kan halen zonder dat ik de hele deksel los hoef te schroeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSbV2DKz9r66oO8Up3RE4MQehpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsmyYtTGfwDS4W3W70PDAmxn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGr_3QecUgPJhuek0sdL0T2Bieo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avvvNyOBXXQMo5IVoHyXo5AR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb eerst geprobeerd de haak naar beneden te duwen middels een platte schroevendraaier, maar hij is naar boven geschoten. Toen heb ik de haak naar boven geduwd in de hoop dat het aan de andere kant naar beneden zou gaan, maar tevergeefs.

De aannemer heeft namelijk over de deksel heen spuitwerk verricht, en dat moet ik dan (voorzichtig) los beitelen. Ik moet dit dan nog ook voor 8 andere lampen gaan doen, en dit kost dan ontzettend veel tijd en moeite. Terwijl het lijkt me toch dat er een methode zou moeten zijn om de haak naar beneden te krijgen.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:35
Met een klein tangetje naar beneden trekken?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:15
Normaal werkt een beetje met schoevendraaier duwen wel, verder kan je met sterke magneet aan een kant het haakje er uit trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:01
naturalcool schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:27:
De aannemer heeft namelijk over de deksel heen spuitwerk verricht, en dat moet ik dan (voorzichtig) los beitelen. Ik moet dit dan nog ook voor 8 andere lampen gaan doen, en dit kost dan ontzettend veel tijd en moeite.
Zoveel moeite is het niet hoor..... en als je fatsoenlijk verlichting wilt ophangen is het ook wel handig als je de bevestigingspunten van de centraaldoos kan gebruiken.

In de tijd dat je dit poste had je schat ik al 2 afdekplaten kunnen losmaken :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:45

franssie

Save the albatross

Als een magneet niet werkt, zou je kunnen proberen met wat dun (ijzer)draad een oogje te maken en te trekken, desnoods met wat flosdraad oid.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:32

BCC

Ff de doos losschroeven en de haak weer op z’n plek duwen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naturalcool
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 19:23
Dank voor de antwoorden.
Ik merk dat ik niet zo creatief ben.
Zitten zeker goede/leuke ideeën tussen!

Ik ga eerst een magneetje proberen, en daarna een flos draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
spak rond de afdekplaat lossnijden, afdekplaat losschroeven en dan het haakje er uit. Aan de andere kant, ik denk dat electriciens ook wel met flosdraad en magneten in hun gereedschapskoffer rondlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Beetje friemelen met een kleine platte schroevendraaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Welke haak? Dat ziet er uit als een aarde draad?

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Beitelen :X

Je pakt een afbreekmes en snijdt even rond de doos het spacwerk door. Dan met een platte schroevendraaier veeg je zonder moeite het spacwerk van je plafonddeksel af en demonteer je het dekseltje.

Als je heel erg langzaam bent doe je er 5 minuten over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-05 23:05
Wolly schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:34:
Beitelen :X

Je pakt een afbreekmes en snijdt even rond de doos het spacwerk door. Dan met een platte schroevendraaier veeg je zonder moeite het spacwerk van je plafond af en demonteer je het dekseltje.

Als je heel erg langzaam bent doe je er 5 minuten over.
Ik zou wel het spacwerk op het plafond laten zitten en enkel dat van de afdekplaat verwijderen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:54
itsme schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:11:
Welke haak? Dat ziet er uit als een aarde draad?
Beter kijken. Tussen aardedraad en de aansluiting voor fase en nul zit een metalen haak die de plaat in is gedrukt. Die hoor je normaliter met een schroevendraaier zo eruit te kunnen tikken, maar dat is hier blijkbaar niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 14:54
TweakGP schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:52:
[...]

Zoveel moeite is het niet hoor..... en als je fatsoenlijk verlichting wilt ophangen is het ook wel handig als je de bevestigingspunten van de centraaldoos kan gebruiken.
[...]
Sommige lampen hoef je alleen aan de haak te hangen en kan je dan strak tegen de muur aan draaien. Dat zijn ook fatsoenlijke lampen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een handleiding voor de deksel van de inbouwdoos: https://abb-manuals.com/n...dozen/accessoires/cd-rvk/

Daar kun je zien hoe je het haakje los kan maken met een schroevendraaier met kleine platte kop.

Je kan ook de hele afdekplaat verwijderen en de m3 schroefgaten gebruiken voor lampen die dat nodig hebben.

Met een schroevendraaier kun je voorzichtig de schroefgaten vrijmaken (bikken). Zoals hierboven is genoemd kun je voorsnijden langs de rand is verstandig om te voorkomen dat er iets teveel materiaal loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:27
kleine sleuf schroevendraaier heet maken in een vlam en dan voorzichtig onder het haakje duwen en eruit wippen.
Dan smelt je een klein beetje het plastic aan de kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:24
Normaal krijg je het haakje prima te pakken door het met een kleine schroevendraaier eruit te wippen.

Voor dit ene deksel waar je de haak naar binnen hebt laten verdwijnen, zul je toch even het dekseltje moeten verwijderen. Of regel een nieuwe haak en haak die er vanaf de onderkant in.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-05 22:12
Ik heb in mijn hele huis alle lampen waar mogelijk aan de 2 m3 schroefgaten opgehangen van de plafonddoos.

Dus met een schroevendraaier het stucwerk rondom het schroefgat los peuteren en dan met iets langere m3 boutjes de lampen vastgemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Laatst online: 11:28
Als het centraaldozen zijn dan zijn het geen M3 maar M4 schroeven. Als ze inbouwdozen in het plafond hebben gezet met een haakdeksel dan zijn het M3 schroeven.
Pagina: 1