ITX build voor simracer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-05 12:20
Hoi allen,

Ik ben bezig met het bouwen van een setup voor een nieuwe simracer (Fanatec ClubSport DD / F1 Esport stuur / ClubSport V3 pedals). Het frame wordt momenteel in elkaar gezet en ik ben verantwoordelijk gemaakt voor het samenstellen van de PC die de boel mag gaan aanjagen :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit wordt de PC voor een simracing setup (Assetto Corsa)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen maximum, maar ik wil liever niet heel veel extra uitgeven voor een paar extra fps (bang for buck). Het scherm zal wel een hoge resolutatie hebben en 100hz+ zijn, dus meer frames zijn wel wenselijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In het frame van de simracer is rekening gehouden met de Fractal Node 202 als behuizing voor de pc, deze staat dus als enige echt vast. In de behuizing is ruimte voor een videokaart van maximaal 315mm lang, een SFX voeding en een mini-ITX moederbord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, GPU, CPU, Geheugen, Opslag, CPU-koeler

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar ASrock blijf ik liever van weg (slechte ervaringen).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het scherm waar we voor gaan staat nog niet vast, maar wordt sowieso een widescreen-curved. Dus qua resolutie zit je dan op minimaal 5120x1440

Ga je overklokken?
Nee, misschien wel underclock als dat heel interessant is qua verbruik?

Wat verwacht je van ons?
Sowieso natuurlijk even de check of wat ik nu heb geselecteerd handig/compatibel is. Uiteraard tips meer dan welkom, ben er zelf een tijdje uit en de build is dan ook op basis van wat destijds handige keuzes waren (crucial ssd vanwege betere beveiliging, be quiet voeding vanwege goede kwaliteit caps), maar geen idee of dat nog steeds zo is.

--

Onderstaand de build die ik tot nog toe samen heb gesteld. Mijn overwegingen:
- AM4 platform omdat hij denk ik iets meer bang-for-buck is momenteel;
- Qua voeding kom ik zelf uit op 500W minimaal (CPU/GPU onder load ~420w), voor de zekerheid een 600W geselecteerd;
- 32GB misschien beetje overkill maar was goedkoop;
- 16GB videokaart vanwege hogere resolutie en framerate;
- SSD kan misschien wel kleiner aangezien er toch maar 1 spel op gaat draaien;

Hoor graag jullie advies en overwegingen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 103,99€ 103,99
1MoederbordenGigabyte B550I AORUS PRO AX€ 165,84€ 165,84
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 489,-€ 489,-
1BehuizingenFractal Design Node 202 Zwart€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 53,91€ 53,91
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 600W€ 115,30€ 115,30
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 1TB€ 74,05€ 74,05
Totaal€ 1.071,99

[ Voor 3% gewijzigd door f3cuk op 30-12-2024 15:42 ]

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:06

Thomg

Aww yiss

Ik zou beginnen met niet zo'n dure moederbord.
uitvoering: Gigabyte A520I AC

De Node 202 is vrij onplezant omdat de videokaart restricties vrij pittig zijn.
Kijk hier even op pagina 32
https://www.fractal-desig...-Manual-V1-2021-06-21.pdf
Je moet aan 1 van de 2 scenario's voldoen, de gigabyte voldoet niet (en zou ik zelf ook niet aanraden omdat het een slechte koeler heeft)

SFX-L past in de 202 maar hou er wel rekening mee dat dit wat gedoe is
https://support.fractal-d...-node-202-ion-sfx-support

Geen 2.5" SSD doen tenzij het niet anders kan
uitvoering: Kingston NV3 1TB
Kleiner is niet de moeite waard, veel goedkoper word het niet.

(Overigens heb je voldoende aan ~450W voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3cuk
Dank voor de goede tips!

- Moederbord pas ik aan
- Videokaart ga ik opnieuw zoeken. Deze past inderdaad niet.
- Voeding: Fijn om zeker te weten dat een minder sterke ook gaat, dat biedt weer meer opties.
- SSD: pas ik aan, wist niet dat er een m2 slot op die mobo's zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

Hoe vast is de Node202, welke Sim rig is het?

Ik bedoel je hebt een behuizing nodig die aan bepaalde afmetingen moet voldoen, waarvan de Node202 er 1 is.

Door ITX te kiezen betaal je extra zonder dat het bijdraagt aan de performance, dat past imo niet echt binnen de "bang for buck" gedachte.

Een Simrig lijkt mij ook niet bepaald iets wat je even opbergt. In dat licht zou ik kijken of een mATX build zou kunnen. Ben je af van de ITX toeslag en zou je mogelijk een courant platform kunnen kiezen of de AM4 build nog goedkoper maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:25
Eens dat je beter een andere kast kan pakken ook vanwege betere airflow/koeling dus minder lawaai .
Verder loopt asetto goed op nvidia kaarten zoals de 4070Super
Deze is lekker compact ;
https://tweakers.net/pric...070-super-twin-x2-oc.html

En als het even kan een amd X3d pakken
de 7600X3D tray bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3cuk
SpamLame schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 06:14:
Hoe vast is de Node202, welke Sim rig is het?

Ik bedoel je hebt een behuizing nodig die aan bepaalde afmetingen moet voldoen, waarvan de Node202 er 1 is.

Door ITX te kiezen betaal je extra zonder dat het bijdraagt aan de performance, dat past imo niet echt binnen de "bang for buck" gedachte.

Een Simrig lijkt mij ook niet bepaald iets wat je even opbergt. In dat licht zou ik kijken of een mATX build zou kunnen. Ben je af van de ITX toeslag en zou je mogelijk een courant platform kunnen kiezen of de AM4 build nog goedkoper maken.
Het is een eigen gebouwde sim waar we momenteel een prototype van aan het maken zijn. We willen geen losstaande delen en vinden het niet mooi om een pc-kast in het zicht te hebben. We hebben nu dus ruimte onder de pedalen overgelaten om de node 202 te plaatsen. Voor die kast hebben we gekozen omdat deze nog een redelijk grote GPU kan huisvesten. Het is niet erg dat we wat extra betalen voor ITX, de kast zelf is niet duurder en alleen het moederbord is tot op heden ietsjes duurder.
nuffy schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:40:
Eens dat je beter een andere kast kan pakken ook vanwege betere airflow/koeling dus minder lawaai .
Verder loopt asetto goed op nvidia kaarten zoals de 4070Super
Deze is lekker compact ;
https://tweakers.net/pric...070-super-twin-x2-oc.html

En als het even kan een amd X3d pakken
de 7600X3D tray bijv.
Ik moet inderdaad de benchmarks nog induiken. Maar goed om te weten dat Assetto het goed doet op nvidia. Vanwege de hoge resolutie (we overwegen een Samsung Odyssey Neo G95NC 57" met een resolutie van 7680x2160 pixels en 240Hz refreshrate) was het mijn idee minimaal voor een GPU te gaan met 16GB aan geheugen.

--

Dit is de aangepast build die ik nu heb, waarbij ik nog aan het twijfelen ben over de videokaart. Ik ga vandaag wat benchmarks opzoeken en kijken welke GPU ik minimaal nodig heb voor deftige fps.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 103,99€ 103,99
1MoederbordenGigabyte A520I AC€ 109,90€ 109,90
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti EVO OC Edition 16GB GDDR6€ 469,90€ 469,90
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7800 XT 16GB€ 502,99€ 502,99
1BehuizingenFractal Design Node 202 Zwart€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 55,95€ 55,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 53,91€ 53,91
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 54,35€ 54,35
Totaal€ 1.420,89

[ Voor 3% gewijzigd door f3cuk op 31-12-2024 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:06

Thomg

Aww yiss

Dan natuurlijk de 7800XT, deze outperformed de 4060Ti vrij stevig.
https://www.techpowerup.c...radeon-rx-7800-xt/32.html

Je krijgt echt geen fatsoenlijke framerate op zo'n resolutie ook met vrij heftige upscaling.
Zou ook even goed nadenken over die monitor met de review van tweakers in acht.
review: Samsung Odyssey Neo G9 G95NC 57" - Is dit superscherm té vooruitstrev...

#Zeikerd ik vind je budget erg vreemd, je knijpt heel erg hard op de PC maar stopt er vervolgens een scherm in die duurder is dan de hele PC bij elkaar. Dan komt er ook nog een ITX tax bovenop.
Is het misschien mogelijk dat je zelf wat in elkaar zet voor behuizing (of componenten direct monteren oid?)

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 31-12-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3cuk
Thomg schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:53:
Dan natuurlijk de 7800XT, deze outperformed de 4060Ti vrij stevig.
https://www.techpowerup.c...radeon-rx-7800-xt/32.html
Ja ben er inmiddels wel achter dat ik er goed aan doe een zo sterk mogelijke GPU in het kastje te steken.
Je krijgt echt geen fatsoenlijke framerate op zo'n resolutie ook met vrij heftige upscaling.
Zou ook even goed nadenken over die monitor met de review van tweakers in acht.
review: Samsung Odyssey Neo G9 G95NC 57" - Is dit superscherm té vooruitstrev...
Wat ik zo online vind is dat een triple monitor setup (1440p) in ACC prima boven de 100fps kan draaien wanneer je DLSS aan hebt staan.

Bron: https://www.reddit.com/r/...n_i_expect_on_acc_triple/
Bron: YouTube: RTX 3080 Triple 1440p in ACC - Assetto Corsa Competizione
Bron: https://www.reddit.com/r/...riple_1440p_144hz_32inch/
#Zeikerd ik vind je budget erg vreemd, je knijpt heel erg hard op de PC maar stopt er vervolgens een scherm in die duurder is dan de hele PC bij elkaar. Dan komt er ook nog een ITX tax bovenop.
Is het misschien mogelijk dat je zelf wat in elkaar zet voor behuizing (of componenten direct monteren oid?)
Helemaal geen zeikerd hoor. Alleen maar fijn om de feedback te krijgen, ik ben er misschien iets teveel vanuit gegaan dat in mijn situatie er een GPU bottleneck zal zijn, waardoor ik het zonde vond om een duurdere nieuwere generatie CPU aan te schaffen. Inmiddels er wat verder ingedoken en erachter gekomen dat CPU ook echt wel behoorlijk impact heeft op de fps, dus zal terug naar de tekentafel gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8cM_H22KFMi37fsYjbQvyQwAHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tf78yP9BeMAco6SCJ9SrIfEK.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: YouTube: Assetto Corsa (LFM) Triples tested with 8 CPUs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:33
Het spel waar het over gaat vind een 7600x3d wel fijn maar geen noodzaak. Maar met deze resolutie moet je echt eel naar een serieuze videokaart kijken. Het budget zou ik zeker ruimer stellen want minimaal een 4070 ti super of zelfs een 4080super vind ik met deze resolutie wel op z’n plaats. Of een amd variant met de 7900XT(X) Je bouwt zo’n dure race opstelling niet om straks stutters te ontdekken. Met een lagere resolutie kan er zeker ook wel wat van de gou performance ingeleverd worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Therazor op 01-01-2025 17:09 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:10
De be quiet! voeding zou ik juist niet nemen. Geen ATX3.x dus relatief lage OCP en beperkt vermogen. Bij de eerstvolgende videokaart upgrade heb je een nieuwe voeding nodig. Geef dan nu wat meer uit aan uitvoering: Corsair SF750 (2024) of uitvoering: Corsair SF850L Tov de prijs van het hele systeem valt de meerprijs mee. Daarnaast is de kwaliteit veel hoger en een langere garantietermijn want dat is met 3 jaar voor de be quiet! erg kort.
Pagina: 1