Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 10:23
Wij overwegen de aanschaf van een hybride warmtepomp en dan met name de Remeha Elga Ace.
Sinds een jaar of 3 hebben een 3.5kW airco unit in ons hoofdvertrek hangen die grotendeels voor de verwarming zorgt.
Daarvoor enkel via CV ketel (Remeha Tzerra 28 CW3) op 60 graden via een toon thermostaat. (3 graad per uur stooklijn)

Echter nu de airco zijn geld al heeft opgebracht toen as 3+ euro per M3 was en we ons PV overschot daar in kwijt konden is het tijd voor iets meer comfort door het hele huis.
Op sommige dagen merken we toch dat vooral boven een de bijkeuken toch te koud worden.
maximaal een graad of 16a17 als het buiten rond de 5 is. En dat levert buiten comfort problemen ook andere problemen op zoals vocht etc.

Met verlaging van de CV temperatuur naar 50 graden i.c.m. speedcomfort ventilatoren is het huis goed warm te krijgen. Echter onder de 50 gaat de toon rare dingen doen vermoed ik. Want dan duurt het opwarmen heel lang en als het op temperatuur is blijft het niet meer constant. Stooklijn van 4 tot 7 graad per uur geprobeerd.

Na wat tips in het algemene Remeha Elga Ace topic een offerte opgevraagd bij Heat Transformers.
Daar schrok ik nogal van qua prijs en of we dat terugverdienen binnen redelijke tijd.
Wellicht is zelf installeren ook nog een optie aangezien ik vanuit de automotive in bezet ben van F-Gassen certificaat.

De hamvraag blijft dan ook? Wat vinden jullie van de offerte?
Gaat een huis uit 1995 (111m3 totale oppervlakte) met deels HR++ en Tonzon vloerisolatie warmblijven met een Elga Ace 4kW met radiatoren
En welk voor onderzoek is wellicht nog handig om uit te voeren.
Tips zijn welkom _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSE4uE1hvFKXTRzj1IypzwdyWHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqRaGArPU3hBhz5FEkxbXmdN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjD7IU2Q5LbgVeZNBPPaWdGsVQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZ7dFUHBE4UsJhzIEup82Rqj.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-09 17:40
Heb je een warmteverliesberekening van je woning.
Heb je vloerverwarming of alleen radiatoren.
Kan je huis met 40/45 graden ook warm genoeg blijven?

Deze vragen stel ik omdat ik vind dat een oppervlakte van 111m2 met radiatoren de 4kw wat te klein kan zijn.
Althans dan gaat vaak genoeg je ketel bij springen rond 3/4/5 graden. of je zal eens naar de 6kw kunnen kijken.

Tevens is een Warmtepomp of hybride het meest rendabel met vloerverwarming.(lage temperaturen 30/40graden)

Als je alleen maar radiatoren hebt welke 50 graden nodig zullen hebben om op temperatuur te komen voor je woning, keldert je rendement heel hard. Ik zeg niet dat het niet kan, maar weet niet of het het proberen waard is.

[ Voor 5% gewijzigd door Krissiejj op 30-12-2024 14:57 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Krissiejj schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:55:
Heb je een warmteverliesberekening van je woning.
Heb je vloerverwarming of alleen radiatoren.
Kan je huis met 40/45 graden ook warm genoeg blijven?

Deze vragen stel ik omdat ik vind dat een oppervlakte van 111m2 met radiatoren de 4kw wat te klein kan zijn.
Althans dan gaat vaak genoeg je ketel bij springen rond 3/4/5 graden. of je zal eens naar de 6kw kunnen kijken.

Tevens is een Warmtepomp of hybride het meest rendabel met vloerverwarming.(lage temperaturen 30/40graden)

Als je alleen maar radiatoren hebt welke 50 graden nodig zullen hebben om op temperatuur te komen voor je woning, keldert je rendement heel hard. Ik zeg niet dat het niet kan, maar weet niet of het het proberen waard is.
Ik was het belangrijkste nog vergeten te melden.
Wij hebben inderdaad alleen radiatoren. Ik zal 40 graden eens proberen maar dan moet ik wellicht de stooklijn op zn hoogste stand zetten. Want op huidige stand gebeuren er rare dingen in een Toon thermostaat.

Er is geen warmteverliesberekening gemaakt.

Eigenlijk maak ik uit je antwoord op dat in combinatie met radiatoren een (hybride) warmtepomp niet interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 30-09 17:40
Chris96 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:10:
[...]

Ik was het belangrijkste nog vergeten te melden.
Wij hebben inderdaad alleen radiatoren. Ik zal 40 graden eens proberen maar dan moet ik wellicht de stooklijn op zn hoogste stand zetten. Want op huidige stand gebeuren er rare dingen in een Toon thermostaat.

Eigenlijk maak ik uit je antwoord op dat in combinatie met radiatoren een (hybride) warmtepomp niet interessant is.
Het is niet zo zeer dat het niet kan, maar een warmtepomp, of een hybride warmtepomp draait het beste op temperaturen van 30/40 graden.
Ik zou eerst willen weten of je je huis op 40 graden goed warm kan krijgen. Ik ben bang omdat je ook niet weet wat je warmteverlies van je woning is, je met 4kw te weinig vermogen hebt en je ketel vanaf 5 graden continu moet helpen.
Het zal in gasverbruik vast helpen maar in rendement van je elga ace niet.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
Controleer even of je met automotive f-gas wel aan een split warmtepomp mag werken. Ik heb er naar gekeken omdat automotive F-gas vrij goedkoop te doen was, maar ik had indruk dat het niet voldoende is... Hoe kundig je nu ook bent...

Een hybride die onvoldoende zwaar is, of niet in staat is om full-electric te draaien is een afrader: dan moet je t.z.t. het duurste component alsnog vervangen...

FE-geschikte machines kunnen in de regel ook hybride.
De Elga is lastig FE te gebruiken en 4kW is niet zwaar genoeg voor je woning.

r290 machines kunnen eenvoudig 50 graden maken, maar dat kost wel behoorlijk extra stroom... maar het lijkt in eerste instantie dat je Toon/Speedcomforts iets niet lekker doen.

Radiatoren zijn te upgraden en dan moet je Ta ook omlaag kunnen.
Hoe verwarm je je verdiepingen? Deugdelijke verwarming houdt elk leefvertrek op 20 graden wat mij betreft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Ronald schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:23:
Controleer even of je met automotive f-gas wel aan een split warmtepomp mag werken. Ik heb er naar gekeken omdat automotive F-gas vrij goedkoop te doen was, maar ik had indruk dat het niet voldoende is... Hoe kundig je nu ook bent...

Een hybride die onvoldoende zwaar is, of niet in staat is om full-electric te draaien is een afrader: dan moet je t.z.t. het duurste component alsnog vervangen...

FE-geschikte machines kunnen in de regel ook hybride.
De Elga is lastig FE te gebruiken en 4kW is niet zwaar genoeg voor je woning.

r290 machines kunnen eenvoudig 50 graden maken, maar dat kost wel behoorlijk extra stroom... maar het lijkt in eerste instantie dat je Toon/Speedcomforts iets niet lekker doen.

Radiatoren zijn te upgraden en dan moet je Ta ook omlaag kunnen.
Hoe verwarm je je verdiepingen? Deugdelijke verwarming houdt elk leefvertrek op 20 graden wat mij betreft.
Momenteel heb ik via de Toon thermostaat 40 graden ingesteld met stooklijn 8 graden per uur.
Daarmee is het momenteel 20.9 met een buiten temperatuur van 7 graden.

Ruimtes boven hebben allemaal T11 radiatoren met in de badkamer een handoek design radiator.
20 graden gaan we daar niet halen zelfs met 40. Met 50 graden moet dat wel lukken na een paar uur.

Dat de temperatuur daar iets achter blijft is opzich geen ramp. Met 20 graden slapen is toch al niet zo fijn. Echter alleen met CV uit en airco aan zakt het daar met gemak tot 15 terug.

Dus eigenlijk is de Elga helemaal geen goede investering meer. Welke machines zijn dan aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 21:56
Chris96 schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:02:
[...]

Momenteel heb ik via de Toon thermostaat 40 graden ingesteld met stooklijn 8 graden per uur.
Daarmee is het momenteel 20.9 met een buiten temperatuur van 7 graden.

Ruimtes boven hebben allemaal T11 radiatoren met in de badkamer een handoek design radiator.
20 graden gaan we daar niet halen zelfs met 40. Met 50 graden moet dat wel lukken na een paar uur.

Dat de temperatuur daar iets achter blijft is opzich geen ramp. Met 20 graden slapen is toch al niet zo fijn. Echter alleen met CV uit en airco aan zakt het daar met gemak tot 15 terug.

Dus eigenlijk is de Elga helemaal geen goede investering meer. Welke machines zijn dan aan te raden?
De Elga is een prima investering als je huis goed geïsoleerd is en vloerverwarming heeft, maar je een full electric nog te duur vind (is toch snel een factor 3 duurder).

Het is alleen in jóuw situatie niet een geschikte oplossing. Je zou evt kunnen kijken naar warmtepompen met propaan, die kunnen een hogere temperatuur leveren voor je radiatoren, maar ook daar geldt: die zijn wel weer duurder.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Na aanleiding van bovenstaande tips maar weer in de Thermostaat gedoken en de temperatuur verder verlaagd naar 38 graden.
In het verleden ooit eens een duo temperatuur sensor gekocht op aliexpress en die gelijk onder de CV ketel aangesloten op aanvoer en retour tegen de buizen met buis isolatie eromheen.

Of de aliexpress sensoren zijn niet accuraat of de ketel verwarmd verder dan de ingestelde temperatuur. Tevens is het ook direct terug te zien in het gasverbruik.

Lijkt erop dat het op temperatuur houden lukt met huidge instellingen. Moet er wel bij zeggen dat de A/C unit tot 3uur de kamer warm gehouden heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to6IwWq1Vlzm6yhKWm3IdMvvSAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuDqbboimZQFewjYSwrn6ZMX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yKCJ-jGho0OORHC6u5nD5qbdlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBsjCvGyD7nsKysHuB4qItDO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDTEwS3K1jZhiipFUhoq994Ribg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJFarJpoL7Bh1IHmhFjt3S7p.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1