Ik gebruikte in het begin toen ik mijn pc had altijd wifi tot ik Ethernet ondekte, nu is mijn wifi dus sterker dan mijn ethernet (ethernet 30Mbps, Wifi 280Mbps) nu wil ik dus mijn pc terug op Wifi laten draaien alleen kan ik dit nergens aanzetten in mijn instellingen?
In device mananger die Ethernet uitzetten toch?
30Mbps is geen ethernet-standaard: Wikipedia: Ethernet over twisted pair
De huidige standaarden die nog actief gebruikt worden zijn:
10mbit: Zie je eigenlijk niet meer, moderne switches ondersteunen het niet meer
100mbit: kan je zo'n 10mbyte/seconde mee downloaden én uploaden, equivalent van een 200mbit wifi verbinding in veel gevallen. Vaak op TV's en domotica/zigbee switches in gebruik nog.
1000mbit: dominant en wil maar niet weg gaan. Kun je zo'n 110mbyte/seconde mee downloaden, past bij veel van de 1gbit abonnementen want het is hetzelfde
. Omdat het synchroon is én switched is het equivalent aan een 2000mbit wifi verbinding, wat zelfs op 5GHz een uitdaging is om te halen, en dan is WiFi nog een gedeeld medium ook, peer-to-peer (Ethernet is een ster topologie) heeft elke peer een eigen stukje 1000 up, 1000 down synchroon. Enige nadeel: het heeft 8 werkende kabelparen nodig, en CCA kabels worden afgeraden vanwege dat feit. Maar in principe kan het over goedkopere UTP kabels die makkelijk door dunne leidingen te plaatsen zijn.
Hogere standaarden, 2500mbit/5000mbit/10000mbit zie je wel steeds vaker maar eigenlijk gelden daar dezelfde voordelen voor.
Ik vraag me dus af hoe je aan 30mbit komt:
- Tussen welke twee nodes is dat? Directe kabel naar je internet-overnamepunt/modem? Twee computers?
- Staat de adapter wel op 1000mbit? Zal auto moeten gaan maar check het in je OS (ik gok windows 11 23h2) Settings > Network & Internet > Ethernet
30 is namelijk geen factor van 10 in "bits", en ethernet is echt enkel 10/100/1000/2500/5000/10000
Ethernet is een directe koperen kabel van punt naar punt. De connectie is werkt, of werkt niet. En als hij een beetje werkt, val je meestal terug naar 100mbit want dat werkt over 2 kabelparen.
De huidige standaarden die nog actief gebruikt worden zijn:
10mbit: Zie je eigenlijk niet meer, moderne switches ondersteunen het niet meer
100mbit: kan je zo'n 10mbyte/seconde mee downloaden én uploaden, equivalent van een 200mbit wifi verbinding in veel gevallen. Vaak op TV's en domotica/zigbee switches in gebruik nog.
1000mbit: dominant en wil maar niet weg gaan. Kun je zo'n 110mbyte/seconde mee downloaden, past bij veel van de 1gbit abonnementen want het is hetzelfde
Hogere standaarden, 2500mbit/5000mbit/10000mbit zie je wel steeds vaker maar eigenlijk gelden daar dezelfde voordelen voor.
Ik vraag me dus af hoe je aan 30mbit komt:
- Tussen welke twee nodes is dat? Directe kabel naar je internet-overnamepunt/modem? Twee computers?
- Staat de adapter wel op 1000mbit? Zal auto moeten gaan maar check het in je OS (ik gok windows 11 23h2) Settings > Network & Internet > Ethernet
30 is namelijk geen factor van 10 in "bits", en ethernet is echt enkel 10/100/1000/2500/5000/10000
Ethernet is een directe koperen kabel van punt naar punt. De connectie is werkt, of werkt niet. En als hij een beetje werkt, val je meestal terug naar 100mbit want dat werkt over 2 kabelparen.
Klinkt voor mij wat als chinees xd maar mijn ethernet kabel gaat vanuit mijn pc naar mijn pod(wifi versterker) hoe ik op 30mbps kom is door wifi tester online waarmee ik op mijn gsm 280mbps krijg met wifi dus en op pc scoor ik maar 30
Denk dat je daar je boosdoener hebt, je was hier eigenlijk al bekabeld draadloos verbonden.Tishke schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:27:
mijn pod(wifi versterker)
Haal die er maar eens tussenuit en sluit je pc maar eens rechtstreeks op het modem aan.
Mijn modum zit in de kelder gaat wat moeilijk als ik er 2verdiepingen boven zit
Gewoon de netwerkstekker eruit halen tussen je pc en de pod en je draait weer op WIFI.Tishke schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:27:
Klinkt voor mij wat als chinees xd maar mijn ethernet kabel gaat vanuit mijn pc naar mijn pod(wifi versterker) hoe ik op 30mbps kom is door wifi tester online waarmee ik op mijn gsm 280mbps krijg met wifi dus en op pc scoor ik maar 30
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Mijn wifi signaal wel maar mijn Ethernet is zwak waardoor ik dus naar wifi wil
Dan haal inderdaad de stekker eruit, dan in netwerkcentrum (programma op je pc) wifi aanzetten.
soms heet dit netwerkinstellingen
soms heet dit netwerkinstellingen
[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 30-12-2024 14:37 ]
Dat is juist het hele pronleem bij netwerkcentrum staat dus geen wifi netwerken...
Dat komt omdat je adapter uit staat, ik zei wifi aanzetten, niet wifi verbinden.
- als je wifi aan staat maar hij vindt niets is het signaal gewoon te zwak. Dan zal je toch een kabel moeten trekken, of met zo'n versterker werken zoals je nu ook hebt.
- als je wifi aan staat maar hij vindt niets is het signaal gewoon te zwak. Dan zal je toch een kabel moeten trekken, of met zo'n versterker werken zoals je nu ook hebt.
[ Voor 51% gewijzigd door 99ruud99 op 30-12-2024 14:38 ]
rechtermuisklik op windows logo in taakbalk, apparaatbeheer, netwerkadapters
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je op de Windows-toets op je toetsenbord en de R tegelijk drukt, opent er een schermpje met Uitvoeren.
Typ hier in:
ncpa.cpl
En druk op OK of enter.
Wat zie je daar allemaal staan?
Typ hier in:
ncpa.cpl
En druk op OK of enter.
Wat zie je daar allemaal staan?
Dan heb je kans dat je computer gen WIFI-kaart/adapter heeft en dus uberhaupt niet op WIFI kan.Tishke schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:41:
Ethernet en Ethernet 2
Ow vroeger werkte dat nog wel, toch bedankt mannen
Je moet in elk geval zoiets zien staan met zo'n WIFI-signaal waar Qualcomm in mijn geval bij staat, als je een WIFI-adapter hebt staat er bij jou een andere naam.Tishke schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:44:
Ow vroeger werkte dat nog wel, toch bedankt mannen
:strip_exif()/f/image/NJCywvMs2mmelBTKOvLGEnF9.png?f=user_large)
@Tishke welkom overigens. Aangezien je schreef dat je in het begin wel gebruik maakte van WiFi (op deze PC?) - heb je kast wel eens open gehad en wellicht de WiFi kaart eruit gehaald oid?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nog niet gedaan geen idee waar ik die wifi kaart uberhaupt vind
@Tishke welke PC heb je (modelnaam, typenummer)? Of indien zelf samengesteld, welk moederbord?
ASUSTeK Computer INC. P6T DELUXE V2 (LGA1366)
Okay, dus lang verhaal kort: je zat al op wifi, alleen niet via een wifi kaart (post eens een screenshot van device manager?), maar via een accesspoint/mesh node die wifi voor je ontvangt, en naast de functie van "opnieuw uitzenden" ook de functie "via ethernet aanbieden" heeft.
Daarmee haal je een beperkte snelheid, maar je verwacht dat je PC (een grote metalen doos die signalen blokt en welke logischerwijs het meest dichtbijzijnde AP pakt, het apparaat wat je nu 30mbit geeft) beter gaat werken?
Sorry, dat gaat helaas niet goed komen. Je hebt zo te horen een mesh netwerk, wat draadloos netwerk opvangt, en opnieuw uitzend (of een tweede wifi netwerk heeft om de pods met elkaar te verbinden).
Serieus: een netwerkkabel mag 100 meter lang zijn. Pak een boormachine, of zoek wat infrastructuur (zoals Coax) wat niet meer gebruikt wordt, en trek kabels. Je hebt daar zo veel meer profijt van.
Naast meer bandbreedte en full duplex heeft ethernet nog meer voordelen:
- Minder jitter (de verbinding is constanter en voorspelbaarder, in games zorgt dit voor minder "rubber banding")
- Minder package loss
- Minder invloed van andere apparaten
Je PC versjouw je niet elke dag, als het goed is, als het goed is hoef je die kabel maar één keer te trekken. Elk extra apparaat op wifi betekent doorgaans minder performance op een netwerk, mijn advies is dan ook doorgaans om alles wat NIET mobiel is zo veel mogelijk via een kabel aan te sluiten.
Qua performance is het ongeveer ~30% qua mogelijke CPU's dan een... steamdeck.
Even heel bot: er zit geen wifi op dit bord. Normaal, als wifi écht de optie was, zal ik zeggen: koop een USB wifi adapter/PCIe wifi adapter.
Maar de praktijk is dat dit board an-sich niet zo veel baat daarbij heeft. Ik weet niet wát je er op doet, die PC, maar gezien de leeftijd (mogelijk ook de leeftijd van andere componenten), vraag ik me af of meer bandbreedte niet gelijk andere bottlenecks realiseert; heb je uberhaupt een SSD? Die waren nog niet echt mainstream toen dat moederbord uitkwam namelijk. Bovendien, eerlijk is eerlijk, is investeren in insteekkaarten voor een dergelijk oude machine, tenzij je hem voor retro-toepassingen wilt gebruiken (er zijn wat games uit dat tijdperk die op moderne hardware wat minder praktisch draaien, in die tijd was 32-bit nog vrij dominant en games als Dragon Age: Origins uit die tijd hebben tegenwoordig gekke 4G+ patches nodig).
Qua energie/performance is economisch gezien elke cent, inclusief een nieuwe wifi kaart, het doorgaans niet waard. Er zitten wel twee ethernetpoorten op het board, geschikt voor 1000mbit/1gigabit.
Wederom, ik blijf bij mijn: "trek een kabel, heb je 20 jaar lol van" advies.
Daarmee haal je een beperkte snelheid, maar je verwacht dat je PC (een grote metalen doos die signalen blokt en welke logischerwijs het meest dichtbijzijnde AP pakt, het apparaat wat je nu 30mbit geeft) beter gaat werken?
Sorry, dat gaat helaas niet goed komen. Je hebt zo te horen een mesh netwerk, wat draadloos netwerk opvangt, en opnieuw uitzend (of een tweede wifi netwerk heeft om de pods met elkaar te verbinden).
Serieus: een netwerkkabel mag 100 meter lang zijn. Pak een boormachine, of zoek wat infrastructuur (zoals Coax) wat niet meer gebruikt wordt, en trek kabels. Je hebt daar zo veel meer profijt van.
Naast meer bandbreedte en full duplex heeft ethernet nog meer voordelen:
- Minder jitter (de verbinding is constanter en voorspelbaarder, in games zorgt dit voor minder "rubber banding")
- Minder package loss
- Minder invloed van andere apparaten
Je PC versjouw je niet elke dag, als het goed is, als het goed is hoef je die kabel maar één keer te trekken. Elk extra apparaat op wifi betekent doorgaans minder performance op een netwerk, mijn advies is dan ook doorgaans om alles wat NIET mobiel is zo veel mogelijk via een kabel aan te sluiten.
Dat is een 16 (!) jaar oud moederbord wat niet alleen bijna stemrecht heeft (reviews uit 2008 op deze site), maar ook geen wifi heeft. Het heeft bovendien zelfs problemen met Win10 support, laat staan Win11.Tishke schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:59:
Qua performance is het ongeveer ~30% qua mogelijke CPU's dan een... steamdeck.
Even heel bot: er zit geen wifi op dit bord. Normaal, als wifi écht de optie was, zal ik zeggen: koop een USB wifi adapter/PCIe wifi adapter.
Maar de praktijk is dat dit board an-sich niet zo veel baat daarbij heeft. Ik weet niet wát je er op doet, die PC, maar gezien de leeftijd (mogelijk ook de leeftijd van andere componenten), vraag ik me af of meer bandbreedte niet gelijk andere bottlenecks realiseert; heb je uberhaupt een SSD? Die waren nog niet echt mainstream toen dat moederbord uitkwam namelijk. Bovendien, eerlijk is eerlijk, is investeren in insteekkaarten voor een dergelijk oude machine, tenzij je hem voor retro-toepassingen wilt gebruiken (er zijn wat games uit dat tijdperk die op moderne hardware wat minder praktisch draaien, in die tijd was 32-bit nog vrij dominant en games als Dragon Age: Origins uit die tijd hebben tegenwoordig gekke 4G+ patches nodig).
Qua energie/performance is economisch gezien elke cent, inclusief een nieuwe wifi kaart, het doorgaans niet waard. Er zitten wel twee ethernetpoorten op het board, geschikt voor 1000mbit/1gigabit.
Wederom, ik blijf bij mijn: "trek een kabel, heb je 20 jaar lol van" advies.
[ Voor 35% gewijzigd door Umbrah op 30-12-2024 15:10 ]
uitvoering: Asus P6T Deluxe V2Tishke schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:59:
https://dlcdnets.asus.com...e_V2/E4398_P6T_Deluxe.pdf
Ik zie hier geen WiFi?
Had je misschien een USB WiFi Adapter?
Pagina: 1