Wij hebben een nieuwe Mercedes Sprinter aangeschaft. Deze willen we ombouwen tot camper. De afgelopen dagen heb ik de handleiding van Mercedes gelezen om alle opties te leren. De Sprinter beschikt over het grote scherm, met de software van Mercedes: MBUX. Daarbij zit een automatische smartphone koppeling in het optie-pakket.
De telefoon verbind automatisch met MBUX door middel van Bluetooth. Dit werkt vlekkeloos. Maar als de telefoon verbonden is dan wordt automatisch AndroidAuto gestart. Het valt mij dan op dat Android Auto geen kopie is van de telefoon en beperkingen heeft.
Op zich verstandig dat je tijdens gebruik auto geen gebruik kan maken van WhatsApp. De berichten worden via audio voorgelezen en terugsturen gaat ook spraakgestuurd. Dat YouTube of ZiggoGo niet beschikbaar is begrijp ik ook, want dat is dan besloten vanuit het idee dat de bestuurder niet afgeleid mag zijn.
Maar wij maken lange ritten, waardoor het voor mijn vrouw wel fijn is om video te kijken. Of dit nu gaat via ZiggoGo, YouTube, Netflix, etc, dat maakt niet uit. Sommige apps werken wel als de auto niet in D staat, zoals GameSnack. Als we stilstaan had dit kwa veiligheid wel zo ingericht kunnen zijn door Android, maar hellaas kan er dan ook geen gebruik gemaakt worden van YouTube en Netflix.
Ik heb verschillende opties gezien om dit op te lossen:
PS: Het is niet de bedoeling dat ik video ga kijken tijdens het rijden. Die discussie wil ik ook niet gaan voeren. Want als mensen dit persé willen, dan kunnen ze dat natuurlijk met een boxje of telefoon in een houder altijd doen.
De telefoon verbind automatisch met MBUX door middel van Bluetooth. Dit werkt vlekkeloos. Maar als de telefoon verbonden is dan wordt automatisch AndroidAuto gestart. Het valt mij dan op dat Android Auto geen kopie is van de telefoon en beperkingen heeft.
Op zich verstandig dat je tijdens gebruik auto geen gebruik kan maken van WhatsApp. De berichten worden via audio voorgelezen en terugsturen gaat ook spraakgestuurd. Dat YouTube of ZiggoGo niet beschikbaar is begrijp ik ook, want dat is dan besloten vanuit het idee dat de bestuurder niet afgeleid mag zijn.
Maar wij maken lange ritten, waardoor het voor mijn vrouw wel fijn is om video te kijken. Of dit nu gaat via ZiggoGo, YouTube, Netflix, etc, dat maakt niet uit. Sommige apps werken wel als de auto niet in D staat, zoals GameSnack. Als we stilstaan had dit kwa veiligheid wel zo ingericht kunnen zijn door Android, maar hellaas kan er dan ook geen gebruik gemaakt worden van YouTube en Netflix.
Ik heb verschillende opties gezien om dit op te lossen:
- Een AndroidBox verbinden met de Sprinter. Dan verbind de telefoon met dit boxje. Maar ik vraag me af hoe ik dan kan wisselen tussen MBUX en AndroidBox. Met AndroidAuto kan dit wel makkelijk. En volgens mij moet je verbinden via WiFi, dus dan moet de auto een hotspot worden of de telefoon. Hotspot maken van de Auto zitten weer extra kosten aan vast vanuit Mercedes/Vodafone. Het fijne van Bluetooth is dat dit altijd aanstaat op de telefoon. En op zich is er niks mis met AndroidAuto en hoe WhatsApss is ingericht via spraak. Ook vraag ik mij af hoe dit werkt als Mercedes de camera voor of achter inschakelt met parkeren. Dus dit lijkt mij niet zo'n goede oplossing.
- Software matig zou beter zijn. Dan werkt het zoals het bedoeld is door Android en Mercedes. Alleen zou je vrij moeten zijn in welke apps je erop kan zetten. Maar ben hier niet zo in thuis, en heb wat onderzoek gedaan. Maar zoals ik het kan zien, dan kan je app toevoegen aan AndroidAuto die je scherm doet klonen. Dat dit dan een extra handeling is, dat is niet erg, want de bijrijder zal dit bedienen.
- Andere optie zou zijn dat de beperkingen van AndroidAuto eraf zijn en je elke app kan toevoegen aan het startscherm. Maar dan zal er een soort aangepaste kopie van AndroidAuto op de telefoon geinstalleerd moeten worden. Dat zal wel de mooiste optie zijn, omdat het dan gewoon AndroidAuto is, maar de restricties van goedgekeurde apps is er dan vanaf. Maar dit zal tegen de beleidsregels aanschuren, ook al is Andoid OpenSoftware? Weet ook niet of je dan heel je telefoon moet rooten, maar dat zoek ik eerlijk gezegd ook niet. Wellicht is het bespreekbaar zonder links te posten.
PS: Het is niet de bedoeling dat ik video ga kijken tijdens het rijden. Die discussie wil ik ook niet gaan voeren. Want als mensen dit persé willen, dan kunnen ze dat natuurlijk met een boxje of telefoon in een houder altijd doen.