Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenoatsra
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:20
Wij hebben een nieuwe Mercedes Sprinter aangeschaft. Deze willen we ombouwen tot camper. De afgelopen dagen heb ik de handleiding van Mercedes gelezen om alle opties te leren. De Sprinter beschikt over het grote scherm, met de software van Mercedes: MBUX. Daarbij zit een automatische smartphone koppeling in het optie-pakket.

De telefoon verbind automatisch met MBUX door middel van Bluetooth. Dit werkt vlekkeloos. Maar als de telefoon verbonden is dan wordt automatisch AndroidAuto gestart. Het valt mij dan op dat Android Auto geen kopie is van de telefoon en beperkingen heeft.

Op zich verstandig dat je tijdens gebruik auto geen gebruik kan maken van WhatsApp. De berichten worden via audio voorgelezen en terugsturen gaat ook spraakgestuurd. Dat YouTube of ZiggoGo niet beschikbaar is begrijp ik ook, want dat is dan besloten vanuit het idee dat de bestuurder niet afgeleid mag zijn.

Maar wij maken lange ritten, waardoor het voor mijn vrouw wel fijn is om video te kijken. Of dit nu gaat via ZiggoGo, YouTube, Netflix, etc, dat maakt niet uit. Sommige apps werken wel als de auto niet in D staat, zoals GameSnack. Als we stilstaan had dit kwa veiligheid wel zo ingericht kunnen zijn door Android, maar hellaas kan er dan ook geen gebruik gemaakt worden van YouTube en Netflix.

Ik heb verschillende opties gezien om dit op te lossen:
  1. Een AndroidBox verbinden met de Sprinter. Dan verbind de telefoon met dit boxje. Maar ik vraag me af hoe ik dan kan wisselen tussen MBUX en AndroidBox. Met AndroidAuto kan dit wel makkelijk. En volgens mij moet je verbinden via WiFi, dus dan moet de auto een hotspot worden of de telefoon. Hotspot maken van de Auto zitten weer extra kosten aan vast vanuit Mercedes/Vodafone. Het fijne van Bluetooth is dat dit altijd aanstaat op de telefoon. En op zich is er niks mis met AndroidAuto en hoe WhatsApss is ingericht via spraak. Ook vraag ik mij af hoe dit werkt als Mercedes de camera voor of achter inschakelt met parkeren. Dus dit lijkt mij niet zo'n goede oplossing.
  2. Software matig zou beter zijn. Dan werkt het zoals het bedoeld is door Android en Mercedes. Alleen zou je vrij moeten zijn in welke apps je erop kan zetten. Maar ben hier niet zo in thuis, en heb wat onderzoek gedaan. Maar zoals ik het kan zien, dan kan je app toevoegen aan AndroidAuto die je scherm doet klonen. Dat dit dan een extra handeling is, dat is niet erg, want de bijrijder zal dit bedienen.
  3. Andere optie zou zijn dat de beperkingen van AndroidAuto eraf zijn en je elke app kan toevoegen aan het startscherm. Maar dan zal er een soort aangepaste kopie van AndroidAuto op de telefoon geinstalleerd moeten worden. Dat zal wel de mooiste optie zijn, omdat het dan gewoon AndroidAuto is, maar de restricties van goedgekeurde apps is er dan vanaf. Maar dit zal tegen de beleidsregels aanschuren, ook al is Andoid OpenSoftware? Weet ook niet of je dan heel je telefoon moet rooten, maar dat zoek ik eerlijk gezegd ook niet. Wellicht is het bespreekbaar zonder links te posten.
Ik ben heel erg benieuwd hoe medegebruikers dit opgelost hebben.

PS: Het is niet de bedoeling dat ik video ga kijken tijdens het rijden. Die discussie wil ik ook niet gaan voeren. Want als mensen dit persé willen, dan kunnen ze dat natuurlijk met een boxje of telefoon in een houder altijd doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik denk aan eenhele andere oplossing.

een apparte tablet in een houder voor de bijrijder. vandaaruit kan de bijrijder een route zoeken en routepunten doorsturen naar jou telefoon..
En een film kijken met een eigen headset zonder dat jij er in je navigatie of functinaliteit last van gaat hebben.

moet je wel een hotspot vanuit een telefoon starten.
of een hotspot van uit de sprinter
of een tablet met een eigen simkaart,

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenoatsra
jack zomer schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:34:
ik denk aan eenhele andere oplossing.

een apparte tablet in een houder voor de bijrijder. vandaaruit kan de bijrijder een route zoeken en routepunten doorsturen naar jou telefoon..
En een film kijken met een eigen headset zonder dat jij er in je navigatie of functinaliteit last van gaat hebben.

moet je wel een hotspot vanuit een telefoon starten.
of een hotspot van uit de sprinter
of een tablet met een eigen simkaart,
Daar heb ik ook aan gedacht, maar het probleem is waar je dit scherm moet monteren. Want na het lezen van de handleiding werd het duidelijk dat monteren van extra houders gevaarlijk is in verband met de airbags. En bovenop het dashbord zitten kleppen waardoor de opbergruimte afgedekt is. De enige ruimte is bovenin tussen de legvakken, waar normaal een sparing zit voor de tachograaf. Maar dan moet de bijrijder continu omhoog kijken.

En hotspot starten om internet te hebben vind ik persoonlijk weer gedoe. Het fijne nu is dat Bluetooth altijd aanstaat op de telefoon. Want ik gebruik dit voor oordopjes of koptelefoons. Dit doe je niet met hotspot. Of dit moet met Routines te regelen zijn. Zag dat sommige mensen dit doen op FlitsMeister te starten, want met AndroidAuto moet je Pro-versie aanschaffen.

Ben ondertussen nog wat video's en sites aan het lezen voor een oplossing:
  1. In onderstaande video zie je dat er een boxje gebruikt wordt. Zo te zien werkt dan Mercedes MBUX wel gewoon, want zie het huisje in het display. Nadeel is wel dat je weer moet werken met Hotspot via de telefoon of weer een extra abonnementje voor 5G-data.
  2. Zie verschillende apps voor het klonen dan het beeld. Maar dan zijn er ook problemen met bediening via het scherm wat niet mogelijk is. Alleen te bedienen via de telefoon.
  3. En dat rooten van de telefoon zie ik helemaal niet zitten. Dat is allemaal leuk en aardig als men zijn of haar telefoon wil tweaken. Vind het zelf ingrijpend om alleen AndroidAuto aan te passen. Zal je zien dat AndoidAuto wel zelf in te richten is, maar dat er dan hoop niet ondersteund wordt of er Spyware opkomt. Dat is meer voor de mensen die helemaal thuis zijn in deze materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:57
Had / Heb t werkend icm mbux en geroote oude gsm icm s2a. Gsm wordt volledig weergegeven op mbux en is ook te bedienen op t grote scherm. Behalve netflix ivm drm.
Komt echter meer bij kijken naast t rooten. S2a wordt bv geblokkeerd zodra je app wordt herkent wanneer je de play store opent. Via mt manager moet je eea aanpassen aan de apk file bv. Bij een update van android werkt eea weer niet. T is bewerkelijk. En heeft risico's idd. Lees evt xda
Er zijn mogelijk wat alternatieve hier te vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door pielle007 op 31-12-2024 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenoatsra
S2A = screen to auto, neem ik aan?

DRM heeft met de rechten te maken. Tijdje terug mee bezig geweest om alle media bronnen in 1 systeem te krijgen zoals een KODI, PLEX, etc. Was ook allemaal ingewikkeld, en heb het er maar bij gelaten. Wordt iets voor later als ik wat meer tijd heb.

Maar wel raar als het dan niet werkt, omdat het op de telefoon wel werkt en je alleen het scherm doet klonen. Maar dat gaan we meemaken.

Ik wilde gisteren namelijk dit proberen, maar is er niet van gekomen. Zie dat je link van XDA hetzelfde is, en er staat in de openingspost dan rooten niet noodzakelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door cenoatsra op 31-12-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
cenoatsra schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:54:
S2A = screen to auto, neem ik aan?

DRM heeft met de rechten te maken. Tijdje terug mee bezig geweest om alle media bronnen in 1 systeem te krijgen zoals een KODI, PLEX, etc. Was ook allemaal ingewikkeld, en heb het er maar bij gelaten. Wordt iets voor later als ik wat meer tijd heb.

Maar wel raar als het dan niet werkt, omdat het op de telefoon wel werkt en je alleen het scherm doet klonen. Maar dat gaan we meemaken.

Ik wilde gisteren namelijk dit proberen, maar is er niet van gekomen. Zie dat je link van XDA hetzelfde is, en er staat in de openingspost dan rooten niet noodzakelijk is.
[YouTube: Mirror/Cast Android Phone Screen to Android Auto | Screen2Auto]
Ja s2a (screen 2 auto)
Wellicht ook een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenoatsra
pielle007 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:37:
[...]

Ja s2a (screen 2 auto)
Wellicht ook een optie
  1. Heb het filmpje bekeken. Maar het is de originele AndroidAuto wat de box toevoegt of HDMI-ondersteuning voor bv games of scherm kopiëren zonder bediening van touchscreen. Maar ik heb draadloos AndroidAuto vanuit Mercedes dus voor mij geen toegevoegde waarde. Heb MINIX een mailtje gestuurd of zij iets hebben voor wat ik zoek, dus de vrijheid in app-keuze.

Heb zelf ook nog Carlinkit, MagicBox, Ottocast, Kalos, AAWireless gemaild. MagicBox wordt hem niet, want die hadden niks wat MBUX NT7 ondersteunde. Van de andere heb ik nog geen reactie. Er zijn zoveel modellen, dat het voor mij niet duidelijk is welk product ik precies moet hebben.

Heb wat filmpjes gekeken van dat YouTube kanaal van HarryWF wat je gedeeld had. Verder is er weinig op het Tweakers-forum te vinden op 'Carlink' of 'Ottocast'. Maar volgens mij is het zo: het boxje is een aparte Android besturing, dus zonder de restricties van AndroidAuto. Met sommige ben je vrij om via de PlayStore apps toe te voegen. Dit is dus vergelijkbaar hoe een telefoon werkt. Alleen moet ik nog duidelijkheid krijgen hoe de verbinding dan gemaakt wordt, want het gaat via BlueTooth, maar wil je Internet hebben, dan moet je volgens mij hotspot maken van je telefoon. En dat is weer een gedoe, en extra handelen.
  2. Hoe het software-matig te omzeilen is heb ik ook gekeken. Hier laten ze zien dat je een app kan toevoegen aan AndroidAuto. Dit is dan specifiek voor YouTube die geladen wordt via webpagina. Dan kan je nog wel erlangs de navigatie tonen. Alleen zou je ZiggoGo willen gebruiken dan werkt het weer niet, omdat je linkt naar een webpagina.
  3. Screen2Auto heb ik geprobeerd, en dat het dan ook te bedienen is met touchdisplay van Mercedes.

Ik wilde het installeren volgens onderstaand filmpje:
    • Kinginstaller geinstalleerd Link GitHub
    • Maar zie geen link in GitHub voor Screen2Auto. En op Google kom ik er ook niet in uit. Vind het zelf wat riskant om via zoekresultaten wat te installeren en dit hier te delen. De link naar de pagina van de ontwikkelaar ziet er ook niet echt uit dat dit recent is.
      Ik dacht het te installeren vanuit de PlayStore, maar die app zit vol met reclame en ziet er niet echt uit dat dit de juiste app is. Maar dan zou je Kinginstaller ook niet nodig hebben als het in de PlayStore te downloaden is. Die heb ik dus verwijderd.
    • Ik heb het nu geinstalleerd vanuit AAAD. Onderstaand filmpje is dan vanaf 2.34min relevant.
      Het enige wat ik merkte is dat ik bij 'Special abilities' niet Screen2Auto kon selecteren. Dit moest ik doen via Instellingen-Apps-Screen2Auto-3puntjes-Beperkte instellingen toestaan. Vervolgens kon ik dit verder gaan met instellingen in Screen2Auto volgens het filmpje.

Dit waren mijn bevindingen na het testen. Wel een kanttekening dat ik dit niet ga gebruiken tijdens het rijden, onderstaand was puur de werking van verschillende apps in Screen2Auto te testen.
    • De ene keer had ik wel beeld en de andere keer niet. Weet niet of dit te maken had met het profiel wat ik gekozen had in Screen2Auto (daar moet je tussen wisselen als je geen beeld hebt), of dat de verbinding werd gemaakt met kabel of BlueTooth. Mercedes en de telefoon bleven automatisch verbinden ook al had ik BlueTooth uitgezet en verbinding verwijderd op telefoon en MBUX. Na insteken kabel ging het ook weer automatisch via BlueTooth. Beiden verbindingen wel werkend gekregen met beeld.
    • ZiggoGo wel geluid geen beeld. Zal wel iets te maken hebben met DRM.
    • YouTube werkte en was ook te bedienen via scherm MBUX. Alleen doorspoelen met de balk werkte niet. 2x tikken wel.
    • Surfen op FireFox werkte voor geen meter. Ik had Google geprobeerd. Dit komt omdat scrollen niet lekker werkt, en dan selecteert die automatisch een zoekresultaat.
    • Whatsapp typen werkte ook niet lekker. Dan moet je heel langzaam tikken, want anders worden de letters over geslagen.
    • Dit was ook te zien in de calculator. Vooral als je heel snel achter elkaar een cijfer aantikt, zoals bij 100, dan wordt één 0 vergeten.
    • Navigatie zoals Waze kreeg ik niet beiden op een scherm.
    • En de bediening via het stuurwiel was ook niet mogelijk.
    • Conclusie: niet echt een succes 8)7
Dus ik denk dat ik mijn heil toch moet gaan zoeken in een AndroidBoxje. Zodra ik reacties gekregen heb zal ik er 1 bestellen en mijn ervaringen daarover delen.

Overige informatie:
Ik heb op mijn telefoon Android 13 draaien
en AndroidAuto 13.3.644654
XDA Topic Android Auto Apss Installer
XDA Topic Screen2Auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
cenoatsra schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:45:
[...]
  1. Heb het filmpje bekeken. Maar het is de originele AndroidAuto wat de box toevoegt of HDMI-ondersteuning voor bv games of scherm kopiëren zonder bediening van touchscreen. Maar ik heb draadloos AndroidAuto vanuit Mercedes dus voor mij geen toegevoegde waarde. Heb MINIX een mailtje gestuurd of zij iets hebben voor wat ik zoek, dus de vrijheid in app-keuze.

Heb zelf ook nog Carlinkit, MagicBox, Ottocast, Kalos, AAWireless gemaild. MagicBox wordt hem niet, want die hadden niks wat MBUX NT7 ondersteunde. Van de andere heb ik nog geen reactie. Er zijn zoveel modellen, dat het voor mij niet duidelijk is welk product ik precies moet hebben.

Heb wat filmpjes gekeken van dat YouTube kanaal van HarryWF wat je gedeeld had. Verder is er weinig op het Tweakers-forum te vinden op 'Carlink' of 'Ottocast'. Maar volgens mij is het zo: het boxje is een aparte Android besturing, dus zonder de restricties van AndroidAuto. Met sommige ben je vrij om via de PlayStore apps toe te voegen. Dit is dus vergelijkbaar hoe een telefoon werkt. Alleen moet ik nog duidelijkheid krijgen hoe de verbinding dan gemaakt wordt, want het gaat via BlueTooth, maar wil je Internet hebben, dan moet je volgens mij hotspot maken van je telefoon. En dat is weer een gedoe, en extra handelen.
  2. Hoe het software-matig te omzeilen is heb ik ook gekeken. Hier laten ze zien dat je een app kan toevoegen aan AndroidAuto. Dit is dan specifiek voor YouTube die geladen wordt via webpagina. Dan kan je nog wel erlangs de navigatie tonen. Alleen zou je ZiggoGo willen gebruiken dan werkt het weer niet, omdat je linkt naar een webpagina.
    [YouTube: YouTube Auto In Android 13 NO ROOT | Sideload Method | NOT AAAD | COMPLETE SETUP]
  3. Screen2Auto heb ik geprobeerd, en dat het dan ook te bedienen is met touchdisplay van Mercedes.

Ik wilde het installeren volgens onderstaand filmpje:
    • Kinginstaller geinstalleerd Link GitHub
    • Maar zie geen link in GitHub voor Screen2Auto. En op Google kom ik er ook niet in uit. Vind het zelf wat riskant om via zoekresultaten wat te installeren en dit hier te delen. De link naar de pagina van de ontwikkelaar ziet er ook niet echt uit dat dit recent is.
      Ik dacht het te installeren vanuit de PlayStore, maar die app zit vol met reclame en ziet er niet echt uit dat dit de juiste app is. Maar dan zou je Kinginstaller ook niet nodig hebben als het in de PlayStore te downloaden is. Die heb ik dus verwijderd.
    • Ik heb het nu geinstalleerd vanuit AAAD. Onderstaand filmpje is dan vanaf 2.34min relevant.
      Het enige wat ik merkte is dat ik bij 'Special abilities' niet Screen2Auto kon selecteren. Dit moest ik doen via Instellingen-Apps-Screen2Auto-3puntjes-Beperkte instellingen toestaan. Vervolgens kon ik dit verder gaan met instellingen in Screen2Auto volgens het filmpje.
    [YouTube: How to Install Screen2Auto Android Auto With Android 13]

Dit waren mijn bevindingen na het testen. Wel een kanttekening dat ik dit niet ga gebruiken tijdens het rijden, onderstaand was puur de werking van verschillende apps in Screen2Auto te testen.
    • De ene keer had ik wel beeld en de andere keer niet. Weet niet of dit te maken had met het profiel wat ik gekozen had in Screen2Auto (daar moet je tussen wisselen als je geen beeld hebt), of dat de verbinding werd gemaakt met kabel of BlueTooth. Mercedes en de telefoon bleven automatisch verbinden ook al had ik BlueTooth uitgezet en verbinding verwijderd op telefoon en MBUX. Na insteken kabel ging het ook weer automatisch via BlueTooth. Beiden verbindingen wel werkend gekregen met beeld.
    • ZiggoGo wel geluid geen beeld. Zal wel iets te maken hebben met DRM.
    • YouTube werkte en was ook te bedienen via scherm MBUX. Alleen doorspoelen met de balk werkte niet. 2x tikken wel.
    • Surfen op FireFox werkte voor geen meter. Ik had Google geprobeerd. Dit komt omdat scrollen niet lekker werkt, en dan selecteert die automatisch een zoekresultaat.
    • Whatsapp typen werkte ook niet lekker. Dan moet je heel langzaam tikken, want anders worden de letters over geslagen.
    • Dit was ook te zien in de calculator. Vooral als je heel snel achter elkaar een cijfer aantikt, zoals bij 100, dan wordt één 0 vergeten.
    • Navigatie zoals Waze kreeg ik niet beiden op een scherm.
    • En de bediening via het stuurwiel was ook niet mogelijk.
    • Conclusie: niet echt een succes 8)7
Dus ik denk dat ik mijn heil toch moet gaan zoeken in een AndroidBoxje. Zodra ik reacties gekregen heb zal ik er 1 bestellen en mijn ervaringen daarover delen.

Overige informatie:
Ik heb op mijn telefoon Android 13 draaien
en AndroidAuto 13.3.644654
XDA Topic Android Auto Apss Installer
XDA Topic Screen2Auto
S2a vind je op de hoofdpagina van xda btw.

Ik gebruikte overigens fermata naast s2a.
Maar eea werkt mogelijk niet meer (ivm update naar android 15. Wellicht t proberen waard: link
Installeer Fermata

In android auto dien je ontwikkelaars opties aan te zetten, scroll helemaal na beneden en paar x tikken op versie. (Hiermee activeer je ontwikkelaarsopties) als die eenmaal is geactiveerd, kun je applicatiemodus "ontwikkelaar" aanzetten en vink je onbekende bronnen aan. Hiermee komt fermata te voorschijn in de lijst met beschikbare apps binnen android auto.

Ook wellicht interessant. In t Mercedes forum is een persoon die gecertificeerd is door Mercedes en features en of aanpassingen kan en mag doen aan je MB en mbux Hele toffe gast. Ben dr ook geweest. Kunt hem pb sturen en op basis van chassisnr verteld ie wat er allemaal mogelijk is. Ik stuur je pb

[ Voor 3% gewijzigd door pielle007 op 02-01-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenoatsra
pielle007 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:58:
[...]

S2a vind je op de hoofdpagina van xda btw.

Ik gebruikte overigens fermata naast s2a.
Maar eea werkt mogelijk niet meer (ivm update naar android 15. Wellicht t proberen waard: link
Installeer Fermata

In android auto dien je ontwikkelaars opties aan te zetten, scroll helemaal na beneden en paar x tikken op versie. (Hiermee activeer je ontwikkelaarsopties) als die eenmaal is geactiveerd, kun je applicatiemodus "ontwikkelaar" aanzetten en vink je onbekende bronnen aan. Hiermee komt fermata te voorschijn in de lijst met beschikbare apps binnen android auto.

Ook wellicht interessant. In t Mercedes forum is een persoon die gecertificeerd is door Mercedes en features en of aanpassingen kan en mag doen aan je MB en mbux Hele toffe gast. Ben dr ook geweest. Kunt hem pb sturen en op basis van chassisnr verteld ie wat er allemaal mogelijk is. Ik stuur je pb
  1. Had gisteren ook wat gekeken naar Fermata. Maar dan is het die app openen, en dan ga je naar YouTube webpagina, en je kan een internetbrowser openen, chatgpt, en verkenner. Maar dat is dan ook vrij beperkt.
  2. Voor mij is Netflix niet van belang, maar denk dat veel mensen dit wel willen op AndroidAuto. Of bijvoorbeeld een ESPN, KPN, Ziggo, Disney, HBO, etc. Vooral als je ergens moet wachten, of je hebt een lange rit en de bijrijder wil kijken.
  3. Eigenlijk ook wel gek dat je Fermata en Screen2Auto wel kan weergeven via ontwikkelaarsmodus, maar apps zoals YouTube en ZiggoGo niet. Die staan er niet eens tussen om te selecteren om weer te geven.
  4. Vind het sowieso allemaal een gedoe met AndroidAuto. Whatsapp werkt perfect met spraak, daar zie ik wel de meerwaarde van in. Maar waarom moet het voor mij beslist worden welke apps ik mag gebruiken? Wij zijn toch geen baby's. Een auto kan toch ook harder rijden dan toegestaan, of men pakt ze telefoon om te appen. Dat houdt je toch niet tegen. Dat ze er dan een extra waarschuwing of PIN opzetten of dat je er extra voor betaald, om een drempel te maken. Je bent gewoon zo gewend wat op de telefoon werkt, dat je er vanuit gaan dat dit ook op het scherm van de auto/bus/camper werkt.
  5. Bedankt voor je PB, ik heb die mens een mailtje gestuurd. Hij woont om de hoek. Enige oplossing was een boxje van Ottocast of Carlinkit. De rest was goedkope troep.
  6. Eigenlijk zou je gewoon een gekraakte versie moeten kunnen installeren van AndroidAuto, waardoor je vrij bent in de keuze van de apps. Dan is heel het probleem opgelost. Maar zoiets krijg ik niet gevonden. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling om hier door te linken, maar vroeg het af of het er is.
  7. Ben wat meer onderzoek gaan doen naar het Jailbreaken of Rooten van een telefoon. Dan kom ik een oplossing tegen voor Apple, namelijk CarBridge. Dat is dan geen app, maar ze passen iets aan in het besturingssysteem. Nadeel is dat ik geen Apple heb maar Android. En na wat filmpjes kijken heb ik mijn twijfels of je dan wel echt de app gebruikt, zoals YouTube, maar denk het wel. En Netflix werkt niet met video, dat zal door DRM zijn.
Dus als ik alles bekijk dan denk ik niet dat het mogelijk is wat ik zoek. Of het nou via een originele telefoon is met S2A of Fermato app, of met een geroote telefoon. Het is het allemaal net niet, en niet vergelijkbaar met wat je met je telefoon kan.

Ik denk dat ik dan toch maar zo'n boxje moet gaan bestellen en proberen.
  • Dan ga ik wel voor het meest luxemodel. Dan kan ik het goed testen, want met de goedkopere varianten zullen wel beperkingen opzitten.
  • Neem ik meteen HDMI aansluiting erbij. Zag dat je dan makkelijk scherm kan kopieren van je telefoon met USB-HDMI kabel. Of ik doe de Nintendo Switch er een keer op aansluiten. Dan kan ik dat ook allemaal meenemen in de test.
  • En dan kan ik ff kijken of het met het stuur te bedienen is.
  • Zal ook eens wat verder in de boxen duiden, want zie ook MMI (Multi Media Interface) boxen voorbij komen die groter zijn en met aansluiting voor op de CAN-bus en AUX en HDMI. Weet niet of dat nog een meerwaarde heeft, of dat dit alleen voor hele oude auto's is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cenoatsra
Ik heb even gekeken naar die boxjes.
  • Je connect zo'n box op de USB-poort van de auto.
  • Die laait dan ze eigen OS. Ik heb gekeken naar de hoogste Android versie, dat is Android 13.
  • Er zit vaak ook AndroidAuto of CarPlay op die dan draadloos verbinding maakt met de telefoon. Maar dat heeft mijn bus al. Valt mij op dat dit vaak een vertraging heeft.
  • Dan heb ik gekeken naar welke chipset erin zit. Het is niet mijn wereldje, maar heb dit zo goed mogelijk proberen op te zoeken. De snelste is Snadragon 6490 (maar die box werkte niet fijn met Android-telefoons), dan 6225, dan de 660, 6125. En ik zie nog de 6115 op oude boxen. Je zou zeggen ga voor de 6225, maar in de praktijk werkt de 660 toch minder laggie en je hebt een extra USB-A poort. Daar ben ik dus voor gegaan.
  • Zie wel dat er geklaagd wordt dat die apparaatjes toch allemaal net iets te traag zijn en het verschil met Snapdragon 6490 groot is, dus dat is een tip voor Apple gebruikers: Exploter Appelpie Rocket
  • Verder heb ik nog gekeken naar een fatsoenlijk merk, al is dat lastig omdat het echt van die Chinese Alibaba bedrijven zijn die onder verschillende namen werken. Maar Carlinkit en Ottocast komt wel het meeste voor.
  • Voor geheugen heb ik gewoon het hoogste genomen 8GB+128GB.
  • Dan heb je nog de optie voor HDMI-in (voor bijvoorbeeld een FireStick of Nintendo Switch) en HDMI-out (voor een tweede monitor). Beiden is voor mij niet van belang.
  • Voor de layout vind ik het moeilijk een keuze te maken. Wellicht vindt de ene Ottocast fijner bedienen dan Carlinkit. Ik heb daar geen rekening mee gehouden.
  • En dan is er nog dual BlueTooth zou men de telefoon willen verbinden en bijvoorbeeld een gamecontroller, maar daar heb ik ook niet naar gekeken.
  • Ik vond dit Youtube kanaal heel erg hulpzaam.
Dus ik bestel de Carlinkit Tbox UHD 660 8GB+128GM

Dan ga ik onderstaand testen en laat dit aan jullie weten:
  • Kan ik nog steeds makkelijk switchen tussen MBUX, originele AndroidAuto, en Android 13.
  • Kan ik de box bedienen met de knoppen op het stuur.
  • Hoe zorg ik dat automatisch de data van mijn telefoon gebruikt wordt voor de box. Ik zoek het niet om weer een extra abonnementje af te sluiten. Maar ik lees dat Bluetooth de data niet aan kan voor video's, en dat men daarom WiFi-verbinding moet hebben. Maar dan is het even kijken hoe er automatisch een hotspot wordt aangemaakt als ik verbinding maak met de bus via Bleutooth, eventueel via ROUTINES. Of dat de Mercedes een hotspot maakt.
  • Kan ik apps installeren op de box uit de PlayStore. Ik zie geregeld in filmpjes dat dit niet kan, en dan moet je losse APK's installeren.
  • Doe ik meteen de apps testen, zoals Shazam, ZiggoGO (ivm DRM), MyTvOnline+, NewPipe, YouTube, Games, Netflix, Calculator (of het een beetje soepel werkt).
  • En of er een MirrorLink optie op zit om het scherm van de telefoon te kopiëren. En of het dan soepel te bedienen is via touchscherm of knoppen stuur. Zou misschien een optie zijn zouden bepaalde apps niet werken. Dit kan eventueel via kabel, maar ook draadloos via een app. Wellicht was dit ook een optie geweest als het via stuur te bedienen is, en zou een simpeler apparaat voldoende zijn geweest.
Heb ook nog gekeken naar zo'n MMI-box. Maar volgens mij is dat voor hele oude auto's zonder connectie met Smartphone. Dat valt mij op in video's waarbij ze dit inbouwen. Dan moet de CAN-bus aangesloten worden en nog andere kabels die in de auto zitten. En volgens mij krijg je dan AndroidAuto of Carplay toegevoegd aan het originele systeem van de auto. Maar niet een extra OS, zoals bij de AI-boxjes.
Pagina: 1