Welke airco voor chalet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-05 09:04
Voor onze chalet 40m2 willen we een airco aanschaffen voor de woonkamer, om in de winter te verwarmen. De isolatie is slecht, koelt snel af binnen....
Woonkamer is circa 30 m2 en inhoud 75m3.
Vraag:
Welke merk is geschikt, we denken aan Aux, Mitsubishi, Daikin, LG, Haier.
Welk vermogen is voldoende: 2.5 of 3.5 kw

Graag advies en ervaring......
Alvast dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Vermogen: test eens met zo'n goedkope ventilatorkachel van 2kw. Krijg je het daarmee voldoende warm?
Zo nee, test nogmaals met 2 van die dingen. Je kunt ze doorgaans ook op half vermogen zetten, dus kun je testen met 1, 2, 3 of 4 kw.
(let wel op het verwarm vermogen van de airco, 2.5 resp 3.5 is waarschijnlijk het koelvermogen)

Merken; ze zouden het allemaal moeten doen, maar hoe lang gaan ze mee, hoe efficient zijn ze, hoe stil, wat mag het kosten, etc. zijn dan vragen die relevant zijn.

Hoe vaak wordt het gebruikt? Zit je er de hele winter, of misschien 1-2 weken van het jaar? In dat laatste geval is het misschien kostenefficiënter het op die elektrische kacheltjes te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 30-12-2024 14:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Ed de R is het een optie dat chalet wat te voorzien van isolatie?

is toch zonde om daar een joekel van een kachel in te knallen (met bijbehorende kosten; aanschaf en verbruik) terwijl je aan de andere kant letterlijk geld lekt door kieren en/of ongeïsoleerde toestanden.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Heb zelf een LG en het verwarmen werkt op zich prima. Het voelt wel anders dan warmte van vloerverwarming.
Het nadeel van verwarmen via airco is dat het ook erg snel weer afkoelt als je het uitzet (dit is ook met elektrische ventilatorkachels zo).

Op mijn werkplek heb ik een infraroodplaat onder mijn bureau zitten. Mogelijk kun je ook wat infraroodpanelen strategisch plaatsen rondom de plekken waar je veel zit, dit is naar mijn mening wel de meest aangename warmte. Misschien iets om mee te nemen in je overweging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:42
Een airco gaat het niet trekken als het onder 0 komt. Zeker niet als het vochtig is buiten. De hele buitenunit vriest in en je bent meer aan het defrosten dan aan het verwarmen. Een chalet bevind zich meestal buiten de stad en daar is het sowieso altijd al wat kouder dan in de stad.

Verwarmen met de airco is vooral goed te doen als het +5 graden is buiten, en dat zeg ik met een goed geïsoleerd huis in een woonwijk.

Voor een chalet zou ik denk ik zelf kijken naar een "ouderwetse" petroleum kachel (als die nog te krijgen zijn) of een pelletkachel. Bij voorkeur de pelletkachel. Comfortabel en doet het altijd, of het nu +10 of -10 graden is.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
kevlar01 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:19:
Heb zelf een LG en het verwarmen werkt op zich prima. Het voelt wel anders dan warmte van vloerverwarming.
Het nadeel van verwarmen via airco is dat het ook erg snel weer afkoelt als je het uitzet (dit is ook met elektrische ventilatorkachels zo).
Je mist de stralingswarmte die vloerverwarming en radiatoren wel hebben. Die blijven langdurig warmte stralen en daarmee loopt de temperatuur heel geleidelijk af (en wordt het ook geleidelijk warm, een airco klapt er na de opstart tijd gelijk een bak warmte in).

Wat ik wel geleerd heb is dat je als je met de airco verwarmt dit niet voor te korte tijd moet doen om het effect wat je noemt deels te voorkomen. Je moet de massa in de kamer echt de kans geven op te warmen. Als ik de airco maar een uurtje gebruik voor verwarming dan is het snel afgekoeld bij uitschakeling, als hij echter 5 uur gedraaid heeft dan is dat effect een stuk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed de R
Fraggert schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:02:
@Ed de R is het een optie dat chalet wat te voorzien van isolatie?

is toch zonde om daar een joekel van een kachel in te knallen (met bijbehorende kosten; aanschaf en verbruik) terwijl je aan de andere kant letterlijk geld lekt door kieren en/of ongeïsoleerde toestanden.
Gasprijs op het park is €5.25 per m3, vandaar de aanschaf van een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
defusion schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:55:
Vermogen: test eens met zo'n goedkope ventilatorkachel van 2kw. Krijg je het daarmee voldoende warm?
Zo nee, test nogmaals met 2 van die dingen. Je kunt ze doorgaans ook op half vermogen zetten, dus kun je testen met 1, 2, 3 of 4 kw.
(let wel op het verwarm vermogen van de airco, 2.5 resp 3.5 is waarschijnlijk het koelvermogen)

Merken; ze zouden het allemaal moeten doen, maar hoe lang gaan ze mee, hoe efficient zijn ze, hoe stil, wat mag het kosten, etc. zijn dan vragen die relevant zijn.

Hoe vaak wordt het gebruikt? Zit je er de hele winter, of misschien 1-2 weken van het jaar? In dat laatste geval is het misschien kostenefficiënter het op die elektrische kacheltjes te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
Drardollan schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:29:
Een airco gaat het niet trekken als het onder 0 komt. Zeker niet als het vochtig is buiten. De hele buitenunit vriest in en je bent meer aan het defrosten dan aan het verwarmen. Een chalet bevind zich meestal buiten de stad en daar is het sowieso altijd al wat kouder dan in de stad.

Verwarmen met de airco is vooral goed te doen als het +5 graden is buiten, en dat zeg ik met een goed geïsoleerd huis in een woonwijk.

Voor een chalet zou ik denk ik zelf kijken naar een "ouderwetse" petroleum kachel (als die nog te krijgen zijn) of een pelletkachel. Bij voorkeur de pelletkachel. Comfortabel en doet het altijd, of het nu +10 of -10 graden is.
Gasprijs op het park is €5.25 per m3, vandaar de aanschaf van een airco.Gaat om enkele weekenden en kirte vakanties, we wonen er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Koop dan gewoon een Zibro van een paar honderd euro. Stuk goedkoper en simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
En wat kost de stroom? Is die niet ook 4x zo duur als normaal op zo'n park?
Hoeveel gas verbruik je nu?

[ Voor 16% gewijzigd door defusion op 30-12-2024 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:40
Puur voor verwarmen zou ik toch voor een vloermodel gaan.
Heb hier ervaring met een LG 3,5 single split wandmodel en Daikin 3,5 single vloermodel.

Het vloermodel van Daikin krijgt het veel comfortabeler (lees stiller, minder 'tocht' en gelijkmatiger) warm. Erg tevreden mee.
Krijgt hier een woonkamer (matig-gemiddeld geïsoleerd) van ca. 120m3 makkelijk (en zeer comfortabel) warm, ook rond het nulpunt.

Belangrijk is wel om goed te kijken naar de plaatsing zodat je het overal egaal warm krijgt. Niet helemaal in een hoek bijvoorbeeld. Maar dat is geheel afhankelijk van je indeling.

Weet je ook wat het (gas)verbruik tot nu toe was om te verwarmen?

[ Voor 17% gewijzigd door Fuwor op 30-12-2024 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:57
Is het je eigen chalet of huur je ?

In het geval van je eigen chalet, op welk gas stook je? Misschien dat je de gasleiding van de camping kan afsluiten en met gasflessen werken, desnoods de gasflessen in Duitsland halen, daar zijn ze beduidend goedkoper.

Wij hebben dezelfde situatie (5 euro p/kuub en 0,65 cent p/kwh), wij stoken nu met een (Qlima) petroleum kachel, maar dat is ook niet ideaal hoor, vooral qua luchtkwaliteit.

Wanneer je een split airco neemt heb je geen grote nodig, met 2,5/3 kw heb je voldoende, maar dan moet je de chalet niet huren, je moet immers gaten boren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:46

Moet ik je helaas in teleurstellen. Een goed merk airco kan prima verwarmen bij vriestemperaturen. Tenminste hier in Zweeds Lapland doet onze airco het prima. Doet wel dan eens per uur defrosten. Maar houd het (nu nog slecht geïsoleerde) huis redelijk op temperatuur. En dat bij temperaturen van -15/-20. Beneden de -25 merken we wel dat die veel moeite moet doen om nog wat warmte te geven. Maar iets zegt me dat zo’n kou in NL niet snel voorkomt.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TheKerremenke schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:44:
[...]

Moet ik je helaas in teleurstellen. Een goed merk airco kan prima verwarmen bij vriestemperaturen. Tenminste hier in Zweeds Lapland doet onze airco het prima. Doet wel dan eens per uur defrosten. Maar houd het (nu nog slecht geïsoleerde) huis redelijk op temperatuur. En dat bij temperaturen van -15/-20. Beneden de -25 merken we wel dat die veel moeite moet doen om nog wat warmte te geven. Maar iets zegt me dat zo’n kou in NL niet snel voorkomt.
Iets zegt mij dat jullie andere modellen gebruiken dan wij hier in Nederland. De gemiddelde airco in NL moet vooral niet teveel kosten en heeft een veel beperkter inzetbaarheid.

Mijn LG, een goed merk wat mij betreft, doet het bijvoorbeeld volgens de specs tot -10. De praktijk leert anders. Een Mitsubishi Heavy, een beter merk denk ik, zegt max -20.

[ Voor 17% gewijzigd door Drardollan op 30-12-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Drardollan schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:56:
[...]

Iets zegt mij dat jullie andere modellen gebruiken dan wij hier in Nederland. De gemiddelde airco in NL moet vooral niet teveel kosten en heeft een veel beperkter inzetbaarheid.

Mijn LG, een goed merk wat mij betreft, doet het bijvoorbeeld volgens de specs tot -10. De praktijk leert anders. Een Mitsubishi Heavy, een beter merk denk ik, zegt max -20.
Het betreft dit model. Mitsubishi Ninja. Geen idee of die in NL te krijgen is. Maar het is aan de topic starter zelf om dat uit te zoeken.

https://www.bygghemma.se/...yNTg1OC4wLjAuMTgyMDcxNjk5

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ed de R schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:06:
[...]

ik vroeg waarom je niet gaat isoleren, niet naar de gasprijs ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
Isoleren wanden niet mogelijk, de vloer wel........
Verbruik airco is goedkoper dan verwarmen met cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TheKerremenke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:23:
[...]

Het betreft dit model. Mitsubishi Ninja. Geen idee of die in NL te krijgen is. Maar het is aan de topic starter zelf om dat uit te zoeken.

https://www.bygghemma.se/...yNTg1OC4wLjAuMTgyMDcxNjk5
Inderdaad hele andere orde dan wat je in NL normaal ziet. Hier ook niet verkrijgbaar en een stuk duurder als ik de kronen omreken. Lijkt mij duidelijk een apparaat wat voor andere omstandigheden op de markt gebracht is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:14:
Koop dan gewoon een Zibro van een paar honderd euro. Stuk goedkoper en simpeler.
Of een paar van die 2 kW elektrieke kacheltjes, wel een COP van 1 maar die dingen kosten ruim minder dan 100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
Drardollan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:20:
[...]

Inderdaad hele andere orde dan wat je in NL normaal ziet. Hier ook niet verkrijgbaar en een stuk duurder als ik de kronen omreken. Lijkt mij duidelijk een apparaat wat voor andere omstandigheden op de markt gebracht is :)
Maar wel gewoon in België te krijgen. Dus niet enkel de Scandinavische markt. Wilde alleen aangeven op iemands bericht. Dat het wel mogelijk is om dmv een lucht-luchtpomp/airco te verwarmen. Ook bij min temperaturen.

De prijs boeit niet echt aangezien topicstarter geen prijsindicatie heeft gegeven. Puur de vraag voor ervaringen mbt verwarmen middels een airco. En die heb ik gegeven, inclusief welk model airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Ed de R schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:59:
Isoleren wanden niet mogelijk, de vloer wel........
Verbruik airco is goedkoper dan verwarmen met cv.
Isoleren is altijd mogelijk tenzij je een chalet hebt wat een Rijksmonument is.
Maar je wil waarschijnlijk geen andere antwoorden horen dan het merk en het vermogen wat je aan airco aan moet schaffen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
No Hands schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:24:
[...]

Isoleren is altijd mogelijk tenzij je een chalet hebt wat een Rijksmonument is.
Maar je wil waarschijnlijk geen andere antwoorden horen dan het merk en het vermogen wat je aan airco aan moet schaffen.
Het is misschien een vakantiehuis. Dus kan me voorstellen dat topicstarter op dat gebied minder moeite erin wil steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:35
Nadeel van airco en chalet is dat airco met name lucht opwarmt. Als je dan een buitendeur opent naar verwarmde ruimte is al je warme lucht weg.

Uit welk jaar is het chalet? Dit zegt namelijk iets over isolatie. Want "slecht" kan zijn geen isolatie, maar kan ook zijn toch wel beetje... Als het zon chalet is zoals ik in België ken, waar je naar buiten kan kijken door het dak heen heeft een airco weinig nut...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
TheKerremenke schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:52:
[...]

Het is misschien een vakantiehuis. Dus kan me voorstellen dat topicstarter op dat gebied minder moeite erin wil steken.
TS zegt dat het niet kan. Dat is wat anders dan niet willen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:00
Ik zou naar een simpele monoblock kijken, kun je voor ongeveer 1000 euro kopen, zelf installeren als je handig bent, en voor die paar weekenden in het jaar hoeft het niet super efficiënt te zijn. Verder heb je het voordeel van lage inblaas zoals een vloer model airco wat voor verwarmen inderdaad prettiger is.
Je moet alleen twee grote gaten in de muur maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
HFolkers,
Dat zie ik ook zo. Echter zijn er best veel merken te verkrijgen...denk zelf aan een merk als:
Aux
Daikin
Mitsubishi
LG
Haier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik zou eerst eens kijken of die 1k voor een airco wel de investering waard is. Hoeveel dagen/uren per jaar moet er verwarmd worden in het chalet?

Ik heb ook gerekend voor een recreatie woning die maar een dag of 20 per jaar verwarmd wordt. COP=1 elektrische kachels bleken verreweg het voordeligste in financiele zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
Ed de R schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:02:
HFolkers,
Dat zie ik ook zo. Echter zijn er best veel merken te verkrijgen...denk zelf aan een merk als:
Aux
Daikin
Mitsubishi
LG
Haier
Wat ik bedoelde te zeggen is dat het merk niet zoveel uitmaakt.
Als je een wasmachine in huis wilt die elke week minimaal een was draait is het merk en de zuinigheid belangrijk.
Voor een vakantie huis is een zanussi prima, die draait namelijk maar 10 tot 20 keer per jaar...
Zo ook voor die airco, voor die paar keer per jaar moet je kijken hoeveel vermogen je nodig hebt en daar de goedkoopste oplossing bij zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:48
Gewoon een paar elektrische kachels ophangen die je ook in frankrijk ziet, COP1 met een thermostaat. Voor die paar dagen per jaar overleef je dat wel financieel. Een airco heeft weer een miljoen miljard componenten die kapot kunnen gaan, lekken etc. Zeker als je hem maar een paar dagen per jaar gebruikt, dan kan je eerst weer de schimmel uit de condensor plukken etc.

Keep it simple stupid. KISS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-05 22:15
Ik vraag mij nog altijd af waar dat fabeltje vandaan komt. Hij verwarmt alleen even niet tijdens de defrost, maar pruttelt daarna gewoon weer verder.

Mijn MHI kan zelfs nog verwarmen bij -15. Zo koud heb ik het nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
LTwinter schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Ik vraag mij nog altijd af waar dat fabeltje vandaan komt. Hij verwarmt alleen even niet tijdens de defrost, maar pruttelt daarna gewoon weer verder.

Mijn MHI kan zelfs nog verwarmen bij -15. Zo koud heb ik het nog niet meegemaakt.
In mijn geval is het geen fabeltje maar gewoon realiteit. Het defrosten kan meermaals per uur nodig zijn en relatief lang duren, erg vervelend als je 20 van de 60 minuten geen warmte krijgt. Mijn buitenunit hangt zodanig dat deze het snel koud heeft en als het rond de 0 graden is met vochtig weer zie je gewoon een ijsklomp ontstaan.

Er zijn wel airco's die er beter mee omgaan, zoals ik al aangaf. Maar dat zijn meestal niet de modellen die de Nederlandse consument aanschaft. Die kopen liefst een goedkopere unit, het is bij de meeste huizen dan ook niet de primaire verwarming. Er is geen nood aan extra dure en zware units die hier beter mee omgaan. TS kan ofwel meer geld uit geven aan een betere unit ofwel een andere oplossing zoeken die veel eenvoudiger en voordeliger is voor die paar dagen per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:47
Een SRF35ZS-W, of zelfs een SRF50ZSX-W houdt dit echt wel warm. Een vloerunit is in dit geval ook fijn, want warmte stijgt. Dit betekend een egalere warmte in je chalet wat verder reikt met minder luchtstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:19

Tazzios

..

Hoe is het chalet afgezekerd? Je wilt niet dat de stop er uit knalt indien je binnen komt de airco aanzet en thee gaat zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:00
Drardollan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:33:
[...]

In mijn geval is het geen fabeltje maar gewoon realiteit. Het defrosten kan meermaals per uur nodig zijn en relatief lang duren, erg vervelend als je 20 van de 60 minuten geen warmte krijgt. Mijn buitenunit hangt zodanig dat deze het snel koud heeft en als het rond de 0 graden is met vochtig weer zie je gewoon een ijsklomp ontstaan.

Er zijn wel airco's die er beter mee omgaan, zoals ik al aangaf. Maar dat zijn meestal niet de modellen die de Nederlandse consument aanschaft. Die kopen liefst een goedkopere unit, het is bij de meeste huizen dan ook niet de primaire verwarming. Er is geen nood aan extra dure en zware units die hier beter mee omgaan. TS kan ofwel meer geld uit geven aan een betere unit ofwel een andere oplossing zoeken die veel eenvoudiger en voordeliger is voor die paar dagen per jaar.
Volgens mij is dit allemaal niet zo makkelijk te vergelijken. Het hangt erg af van model, temperatuur en met name ook luchtvochtigheid buiten. Bij -10 is de lucht buiten vaak veel droger dan bijvoorbeeld de afgelopen weken hier in NL met temperaturen rond het vriespunt en hele hoge luchtvochtigheid. In die laatste situatie zal je veel meer defrosts zien dan als het -10 is met veel drogere lucht. Staat veel info hierover in de verschillende warmtepompen topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
MHI defrost duurt max 8 minuten. Mijn 5.0kw ZSX heeft nog geen defrost gehad dit jaar. Mijn 2.5kw ZS een aantal, 2 geloof ik. Maar bijna niet merkbaar. Overdrijven is ook een vak mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier een Daikin Perfera 5kw aan de voorgevel (oostkant). Hoor af en toe de binnenunit 'zuchten'. Da's dan defrosten denk ik. Woonkamer blijft prima stabiel op 20,5 met deze buitentemperaturen. Dag én nacht. Hij draait 24/7.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas46tweaks
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22-01 15:34
Ik ben zelf ook bezig met het verwarmen van een Chalet en de volgende blog heeft mij enorm geholpen in het maken van de juiste keuze. Zelf heb ik gekozen voor elektrische vloerverwarmingsfolie doordat ik het gemakkelijk direct onder laminaat kon leggen. Werkt perfect tot nu toe!

zie hier de link van deze blog: https://lvsverwarming.nl/...r-elektrische-verwarming/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@Bas46tweaks die blog raad alleen maar elektrisch aan met een cop van 1.
3 opsomming met voordelen maar een nadeel weten ze niet te benoemen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05 14:54
Chalets verwarmen met airco gaat prima. Wij (lees mijn werkgever) doen dat erg veel, over het algemeen tot grote tevredenheid van de klant. Veel klanten kiezen er voor vanwege de erg hoge gasprijzen.

Afgezien van geluidsproductie en verkrijgbaarheid van onderdelen zou je voor af en toe gebruik best voor een wat goedkoper merk kunnen gaan. Ik zou zelf voor een beter merk gaan maar voor ieder budget is er wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bas46tweaks schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:34:
Ik ben zelf ook bezig met het verwarmen van een Chalet en de volgende blog heeft mij enorm geholpen in het maken van de juiste keuze. Zelf heb ik gekozen voor elektrische vloerverwarmingsfolie doordat ik het gemakkelijk direct onder laminaat kon leggen. Werkt perfect tot nu toe!

zie hier de link van deze blog: https://lvsverwarming.nl/...r-elektrische-verwarming/
Waaraan je refereert is geen airco.
Hou er rekening mee dat je verwarmingskosten factor 4 hoger uit zullen vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:15
Drardollan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:33:
[...]

Mijn LG heeft denk ik een keer of 15 in defrost modus gestaan deze winter en draait elke dag overdag tot een uur of 11 á 12 's avonds.

Vooral de vochtige dagen met veel mist is het inderdaad minder efficient maar zie niet in waarom je er niet een chalet warm mee zou kunnen houden.

Persoonlijk zou ik denk ik echter wel voor een electrisch kacheltje kiezen. Goedkoper om neer te zetten en er van uit gaand dat het maar voor een beperkte tijd gebruikt wordt iljkt me dat zelf handiger.
TereZz schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:42:
MHI defrost duurt max 8 minuten. Mijn 5.0kw ZSX heeft nog geen defrost gehad dit jaar. Mijn 2.5kw ZS een aantal, 2 geloof ik. Maar bijna niet merkbaar. Overdrijven is ook een vak mensen.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je airco geen defrosts heeft gehad in januari met temperaturen rond de 0 en de extreme mist die we gehad hebben voor een week. Heb je dat gewoon niet gemist dan of is dat onmogelijk?

Daarnaast merk je een defrost natuurlijk meer in een houten chalet dan in een goed geïsoleerd huis, dat is wel wat lastig vergelijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Nopheros op 02-03-2025 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Nopheros schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:19:
[...]

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je airco geen defrosts heeft gehad in januari met temperaturen rond de 0 en de extreme mist die we gehad hebben voor een week. Heb je dat gewoon niet gemist dan of is dat onmogelijk?

Daarnaast merk je een defrost natuurlijk meer in een houten chalet dan in een goed geïsoleerd huis, dat is wel wat lastig vergelijken.
Heb een MHI-AC-CTRL en kan het daarmee inzien. Dus beide niet. Buitenunit staat op het platte dak en vangt veel wind, wellicht dat het daarmee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed de R
Dank iedereen voor de hulp, adviezen en antwoorden.
Er wordt een AUX 3.5 KW airco in onze chalet gemonteerd, voordelig kunnen aanschaffen en ervaringen van gebruikers zijn goed.
Nu een vraag over de hoogte van de montage vd binnen unit.
Aux geeft het advies min 15 cm van het plafond te monteren ivm luchttoevoer.
Echter is het plafond in onze chalet wat lager dan een gemiddelde woonkamer, en het dak loopt in een punt schuin naar boven.
Ik wil de ruimte tussen de binnenunit en plafond op maximaal 10 cm monteren.
Graag jullie tips of mening of de 10 cm geen problemen geeft.

Dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
Wat verwacht je van ons...
Is het aanbevolen, nee.
Kan het, ja natuurlijk
blijft het net zo efficient, nee, het is niet voor niks anders aanbevolen.
is het erg dat hij minder efficient is, dat is aan jou, kunnen wij niet voor je beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Bekijk ook of je met 10cm voldoende ruimte hebt om overal aan te komen voor onderhoud. Als de kappen er eens af moeten.

[ Voor 16% gewijzigd door defusion op 05-03-2025 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Voor verwarmen heb je hem liever ook lager om te voorkomen dat de airco in zijn eigen warmte bubbel gaat zitten en daardoor denkt dat de ruimte op temperatuur is.

edit: hoewel dat risico met een puntdak denk mee zal vallen.

[ Voor 16% gewijzigd door Tazzios op 05-03-2025 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed de R
Airco geplaatst op 10cm van plafond, airco werkt prima en tot zover geen problemen.
Iedereen bedankt voor de feedback en tips.

Mvg,
Ed
Pagina: 1