Energielabel inschatten na verduurzaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:07
Beste Tweakers,

Ik heb een jaren 20 huis (161 m2) gekocht met oud label D in 2022.

Oude eigenschappen.
- Tussenwoning
- Overal enkelglas en origenele kozijnen
- Geen spouwmuur isolatie
- CV ketel van 13 jaar oud.
- Vloerisolatie met dun 'bubbel folie'
- Dakisolatie met dunne panelen.

Nieuwe eigenschappen.
- Tussenwoning
- Mechanische ventilatie alle wc's, badkamers en keuken/woonkamer.
- Geen spouwmuur isolatie (volgens experts niet verstandig om te isoleren omdat spouw vies is van binnen met bouwafval)
- Gehele woning nieuwe (mahonie hout) kozijnen met HR++ glas + ventilatieroosters.
- Nieuwe CV (Nefit proline NxT HRC30 CW5)
- Warm water keuken middels Quooker
- Koken via inductieplaat
- Zonnepanelen (9x 430). Alles op zuid, ongeveer 3.950 kWh per jaar
- Gehele woning vloerverwarming via water (CV), 0,1e en 2e verdieping (behalve zolder)
- Alle muren (voor en achter) van binnen geisoleerd (Rd 4.0).
- Vloerisolatie met dun 'bubbel folie' (kan dus verbetererd worden met eventueel Tonzon folie)
- Dakisolatie met dunne panelen (kan dus ook verbeterd worden met fatsoenlijke isolatie.

Motivatie: Met Label B krijg ik 0,05% hypotheekkorting en bij Label A 0,15% dus dat is vrij significant. Over 5+ jaar zou ik naar een A+ woning willen gaan als ik een hybridge warmtepomp ga nemen.

Mijn vraag is welk label jullie verwachten dat ik nu heb. Ik verwacht zelf Label B (en hoop stiekem al op A). Iemand een tip waar ik fatsoenlijk kan checken op welk label ik waarschijnlijk uit kom? Tot nu toe vind ik enkel salesachtige portals die ook nog eens aangeven mijn woning niet te kunnen inschatten. Ik wil graag weten wat ik voor label ik waarschijnlijk heb voordat ik iemand laat langskomen.

Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door maxkranendijk op 30-12-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:33
Wat wil je ermee bereiken?
Ga je het huis verkopen dan is het zoiezo verplicht en ik verwacht niet dat de investering voor betere isolatie opweegt tegen een hogere verkoopprijs.
Is het alleen voor jezelf is het zonde geld want je gaat er niks mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Michieas schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:56:
Wat wil je ermee bereiken?
Ga je het huis verkopen dan is het zoiezo verplicht en ik verwacht niet dat de investering voor betere isolatie opweegt tegen een hogere verkoopprijs.
Is het alleen voor jezelf is het zonde geld want je gaat er niks mee doen.
Reden: Met Label B krijg ik 0,05% hypotheekkorting en bij Label A 0,15% dus dat is vrij significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33
Je kunt de NTA88 gaan doorspitten maar dan nog is er een speciaal softwarepakket nodig om je label te berekenen.
Wat heb je aan de wetenschap wat je denkt te hebben voor er iemand komt?

Verder, wat @Michieas zegt.

edit na je eigen toevoeging: als je dat label B krijgt, dan staan er ook verbeterpunten in, voer die uit en vraag dan je hypotheekkorting aan, betaal je alleen twee keer voor je label.

[ Voor 30% gewijzigd door No Hands op 30-12-2024 14:04 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
No Hands schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:03:
Je kunt de NTA88 gaan doorspitten maar dan nog is er een speciaal softwarepakket nodig om je label te berekenen.
Wat heb je aan de wetenschap wat je denkt te hebben voor er iemand komt?

Verder, wat @Michieas zegt.

edit na je eigen toevoeging: als je dat label B krijgt, dan staan er ook verbeterpunten in, voer die uit en vraag dan je hypotheekkorting aan, betaal je alleen twee keer voor je label.
Ik hoop (en verwacht) dat er al 1000den nieuwe labels zijn uitgegeven met vergelijkbare eigenschappen van mijn woning, dus dan zou ik een aardige indiactie kunnen krijgen. Mijn hoop dus dat iemand weet hoe ik dit kan achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33
maxkranendijk schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:07:
[...]

Ik hoop (en verwacht) dat er al 1000den nieuwe labels zijn uitgegeven met vergelijkbare eigenschappen van mijn woning, dus dan zou ik een aardige indiactie kunnen krijgen. Mijn hoop dus dat iemand weet hoe ik dit kan achterhalen.
Het gaat alleen niet alleen om wat je verduurzaamt hebt maar ook om oppervlakte huis, geveloppervlak, etc. Kans dat je een gelijkwaardig huis met gelijke specs treft is dus erg klein.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:58
Als je toch iemand wilt laten langs komen wat heeft het dan voor nu wat men hier op tweakers zegt?

Ik vind de labels een beetje een wassen neus en geldklopperij. Maja dat ben ik...

Tegenwoordig hebben huizen van +40 jaar oud, met een ketel, 10 panelen, dubbelglas en wat spouwisolatie al label B.
Dan praat je nog niet eens over extra's zoals warmtepomp, Wtw installatie, kunstofkozijnen, dakisolatie, vloerisolatie.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-05 19:34
maxkranendijk schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:07:
[...]

Ik ben hier ook naar op zoek, maar heb dit nog niet kunnen vinden. Dus er is geen snelle manier om dit op een goede manier te achterhalen. Je hebt wel wat websites die je een indicatie kunnen geven.

Ik hoop dat er binnenkort iemand is die een handig tooltje online zet waarbij dat wel kan. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:26
Gezien je vraag;
https://woonbewust.nl/isoleren-in-huis-soorten
30% van verlies gaat via dak -> welke Rd waarde heeft je isolatie? je zegt dunne panelen - dan mag je blij zijn als je B krijgt.
20% van verlies via muren -> je geeft aan ik heb wel een spouw ,maar vol met rommel. Uberhaupt een spouw hebben is natuurlijk al iets, maar voor A moet je isolatie in de spouw hebben. (Of heel veel andere maatregelen). je hebt van binnen geisoleerd met Rd 4.0 -> erg goede isolatie.
15% van verlies via ramen -> je hebt HR++ glas, dus zit wel goed.
20% van verlies via luchtverversing -> je hebt mechanische ventilatie zonder WTW unit.
10% van verlies via vloer -> dit is slecht geïsoleerd zeg je.

40% van mogelijke warmteverlies geef je zelf aan als "slecht". Zoek de Rd waardes van je isolatie en je kan eenvoudig berekenen wat je label wordt.
Ik denk dat je blij mag zijn met een B label... je bent dingen gaan aanpakken die minder hard nodig zijn voor het label.

Je kan berekenen op welke waarde je uitkomt met jouw Rd waardes - en dan weet je ook hoeveel Rd je extra nodig ehbt om 1 label omhoog te gaan... als je dat 0.1 % rente scheelt kan dat nuttig zijn ;) (+ het geeft altijd wat extra comfort en minder stookkosten).

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 30-12-2024 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:13

Vos

AFCA

maxkranendijk schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:03:
[...]

Reden: Met Label B krijg ik 0,05% hypotheekkorting en bij Label A 0,15% dus dat is vrij significant.
Heb je berekend wat dit scheelt? Zet dat ook eens tegenover de investering?

Al kan het natuurlijk ook stookkosten besparen en comfort opleveren. Ken de gehele situatie niet :)

[ Voor 14% gewijzigd door Vos op 30-12-2024 15:13 ]

Pagina: 1