Cat5e wandcontactdoos - haal maar 100 mb/s

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzeltjeAppeltje
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-09 10:21
Ondanks mijn 2 linker handen heb ik gepoogd een internetkabel te trekken naar de zolder.
Ik heb een wandcontactdoos van het type 54.096.64 gekocht (van het merk Q-linkhttps://bouwkern.com/q-li...ig-polarwit-8711332255502). Echter kom ik er thuis achter dat de manier waarop je dit moet aansluiten totaal verschilt van wat ik zelf online kon vinden. Desondanks heb ik een poging gewaagd en ben ik ver gekomen.

Situatie is nu: de verbinding werkt, maar ik krijg maar 100 mb/s in plaats van 1000 mb/s. Nu heb ik in het verleden een vergelijkbare situatie gehad in de meterkast, en toen was het probleem opgelost toen er een nieuwe plug op de kabel gezet werd. De monteur gaf toen zijn voorganger de schuld vanwege slordig werk. Ik denk dat het probleem ligt in de connectie die ik gemaakt heb, omdat ik vóór het trekken van de kabel even getest had en toen haalde ik wel 1000 mb/s. Er zijn een aantal dingen die ik niet snap:

Vraag 1: Wat is de juiste volgorde van kabeltjes? Ik heb een FAQ gevold van Nederland, die volgens mij ook matcht met de FAQ van Tweakers, en tevens matcht met de instructies op de achterkant van de verpakking van mijn wand contactdoos. Die volgorde is:
wit-oranje
oranje
wit-groen
blauw
blauw-wit
groen
bruin-wit
bruin

Deze volgorde komt echter niet overeen met de print op het doosje zelf. Daar staat twee sequenties op met ' A' en 'B' en volgens het internet moet je in NL de 'B' sequentie gebruiken, maar die komt dus niet overeen met de sequentie hierboven (die gaat gewoon oranje-groen-blauw-bruin).
Dus simpele vraag, was mijn volgorde hierboven (en zie op foto) correct?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFWV6frk0f_kvCdD5ojfnHv7Z38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYOHzm61Jn4bmB3Jj3VcyjoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag 2: Ik begrijp eigenlijk niet hoe deze kabel precies contact maakt en data verzend. Zijn de uiteindes van belang of gaat het juist via die metalen klemmetjes die over de kabel gaan? Ik heb de uiteindes zo recht mogelijk afgeknipt op dezelfde lengte. Echter bij het dichtmaken van het doosje is wat beweging en kracht nodig waardoor ze misschien een beetje verschoven zijn. Zou dit invloed hebben op de maximum snelheid? Kan ik hier nog iets verbeteren? Ik kan ook b.v. nergens instructies vinden voor de montage van dit systeem dus heb het zelf moeten bedenken.

Vraag 3:Is er nog iets totaal anders wat ik kan proberen? Een andere reden die ik niet voorzien heb?

Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je moet die vlechting in de draden veel langer heel houden, die helpt storing te voorkomen.
Verder klopt je volgorde zo te zien niet. Gebruik de volgorde zoals aangegeven op het product. Gebruik aub overal dezelfde standaard, bij voorkeur de B versie (A is outdated en minder goed in theorie).

Zo te zien druk je de metalen contactjes door de mantel van de draden heen. Is een okaye optie op zich.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 30-12-2024 13:44 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je moet de kleuren van het doosje aan houden. En als je de handel dicht vouwt druk je de aders tegen de pennen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzeltjeAppeltje
Boudewijn schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:44:
Je moet die vlechting in de draden veel langer heel houden, die helpt storing te voorkomen.
Verder klopt je volgorde zo te zien niet. Gebruik de volgorde zoals aangegeven op het product. Gebruik aub overal dezelfde standaard, bij voorkeur de B versie (A is outdated en minder goed in theorie).

Zo te zien druk je de metalen contactjes door de mantel van de draden heen. Is een okaye optie op zich.
jadjong schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:44:
Je moet de kleuren van het doosje aan houden. En als je de handel dicht vouwt druk je de aders tegen de pennen aan.
Alvast bedankt alletwee, ik ga het opnieuw proberen met meer vlecht er in en dan de volgorde 'B' van het product.

Maar ik ben nog steeds in de war. De volgorde op de achterzijde van het doosje wijkt dus af met de volgorde van zowel 'A' als 'B' op het product zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

EzeltjeAppeltje schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:09:
[...]

[...]

Alvast bedankt alletwee, ik ga het opnieuw proberen met meer vlecht er in en dan de volgorde 'B' van het product.

Maar ik ben nog steeds in de war. De volgorde op de achterzijde van het doosje wijkt dus af met de volgorde van zowel 'A' als 'B' op het product zelf!
De volgorde van de draadjes in het doosje is soms anders dan die van de connector. Doen ze soms om meer ruimte te creëren.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzeltjeAppeltje
Update: Het was een succes! Ik weet nog steeds niet wat die volgorde van de draadjes nou precies uitmaakt. Maar ik heb ze opnieuw er in gestoken, toen kreeg ik nog steeds 100. Maar het vlechten was de gouden tip, ik moest best wat omwentelingen maken maar uiteindelijk haal ik consistent 1000. Hopelijk blijft het zo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhTRl08fRtrQfnnTpDYcMLBoEzQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i5XyHkcnjnlLvIozQmYAlpF6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
Deze strekking en negativiteit is echt nergens voor nodig.

[ Voor 89% gewijzigd door Yariva op 30-12-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Gezien ik bovenstaande reactie heb aangepast, pas ik deze reactie ook even aan.

[ Voor 67% gewijzigd door Yariva op 30-12-2024 19:43 ]

Pagina: 1