Extra (stereo) speakers in woonkamer aansluiten op receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02
Een opmerking vooraf: dit is misschien niet echt een verzoek tot een compleet aankoopadvies want het gaat me vooral om de denkrichting maar dit lijkt me dan nog wel de juiste categorie.

Ik zoek een?
Ik zoek een mogelijkheid om extra set boekenplank luidsprekers (bedraad) aan te sluiten op een receiver in de woonkamer. Hierbij wil ik kunnen switchen tussen de bestaande passieve soundbar en de extra set. De huidige subwoofer wil ik in beide opties kunnen gebruiken.
Tevens zou ik graag een extra speaker willen plaatsen in de keuken die meedraait met wat ik in de woonkamer afspeel.

Wat is je budget?
Het plan is om voor de boekenplank speakers op Marktplaat of hier op de V&A te gaan kijken. Mocht er een nieuwe receiver nodig zijn dan hoeft dat niet het goedkoopste model te zijn maar ik ga er ook geen duizenden euro's aan uitgeven want dat lijkt me overkill.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil er de muziekervaring in de woonkamer mee vergroten. Onder de tv hangt een passieve soundbar (een LCR speaker dus) van Monitor Audio en die voldoet prima voor het bingen van series (wat we vaak doen) maar bij het afspelen muziek "mis" ik toch wat. De passieve soundbar vervangen door een aparte center en boekenplank speakers is geen optie, vanwege ruimte en wens tot een opgeruimde opstelling.

De extra speaker in de keuken komt simpelweg voort uit het feit dat je in de keuken slecht hoort wat er in de woonkamer wordt afgespeeld. In de keuken staat daarom nu een Google Home speakertje maar het geluid in de keuken wil ik graag integreren met dat in de woonkamer.

Wat we dus al hebben:Wat heb je zelf al gevonden?
Waar ik als eerste op stuitte was multiroom audio en zones. Maar zoals ik het begrijp (correct me if I'm wrong) moet ik de subwoofer dan toewijzen aan of de zone met de speaker onder de tv of de twee nieuwe boekenplankjes. Wellicht kun je de subwoofer toewijzen aan een aparte zone maar dan heb ik er al drie en met de keuken erbij dan al vier.

Andere optie die ik tegenkwam is switchen tussen A/B speakers. Ik had nog nooit van deze optie gehoord maar kennelijk hebben sommige receiver de mogelijkheid meerdere speakers te kunnen toewijzen aan een uitgang zodat je kunt wisselen. Maar daar ben ik dan toch te slecht van op de hoogte. Die optie stelt wellicht ook eisen aan je speakers.

Voor puur de keuken zou ik altijd nog een Sonos speaker kunnen toevoegen. De muziek in de keuken kan dan meelopen met de woonkamer. Maar eerste stap lijkt me de woonkamer.

Welke vragen heb je hier nog over?
De samenvattende vraag is dus wat het goede spoor is. Ik zou neigen naar het tweede maar ik ben er zoals gezegd te slecht in thuis dus ik zoek even wat houvast.

Hieronder een plattegrondje met de situatie. De woonkamer is niet groot en de keuken ook niet maar desondanks lijkt een extra set speakers me wenselijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhHCS2jqdYiB3_1BH0t5kslw5i0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUmYq15dPm5UG5UwJF1x3aEa.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 30-12-2024 12:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:04
ik vind het altijd zo'n gedoe met multiroom. Op papier is het allemaal wel handig, maar hoe zie je het voor je?
Dan zit je in de woonkamer TV te kijken, en wil iemand anders muziek in de keuken luisteren. Hoe is dat te bedienen? Vanuit de keuken naar de kamer lopen, geluid schakelen, oeps: verkeerde optie en geluid van de TV weg. hou die boel lekker gescheiden. En om het nog complexer te maken wil je ook A/B switchen in de woonkamer?

Ik zou het helemaal anders doen:
- Soundbar er uit en vervangen voor twee goede boekenplank speakers, naast de TV. Om heel eerlijk te zijn is de woonkamer niet bijzonder groot, en twee speakers geven een kamervullend geluid.
- in de keuken plaats je twee LAN speakers, bijvoorbeeld de Ikea Symfonik. Ben je voor 200 euro klaar en heb je deftig geluid in de keuken en lekker losgekoppeld van de rest.

Welke receiver heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
107mb schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:28:

Soundbar er uit en vervangen voor twee goede boekenplank speakers, naast de TV.
Tnx maar dat is qua indeling gewoon heel erg lastig met de opening naar de keuken. Met de verbouwing op de begane grond hebben we echt alles bekeken maar voor tv kijken (en we bingen veel) was dit gewoon de beste optie. Maar voor muziek is twee speakers dicht bij elkaar minder ideaal.
in de keuken plaats je twee LAN speakers, bijvoorbeeld de Ikea Symfonik. Ben je voor 200 euro klaar en heb je deftig geluid in de keuken en lekker losgekoppeld van de rest.
Voor de keuken is dat inderdaad nog een optie omdat we ook al een Sonos Port hebben.
Welke receiver heb je eigenlijk?
Onkyo nr656, een keer tweedehands gekocht toen onze Denon het begaf. Hij heeft wat mankementen met het IR oog maar met de Harmony afstandsbediening werkt het wel. De Onkyo doet wel 2 zones volgens mij maar niet A/B speaker mode waar ik op hintte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:43
Als die boekenplank speakers ook passief zijn dan kan je A/B schakeling ook met een losse luidsprekerschakelaar doen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je kunt ook kijken naar receivers van Yamaha met MusicCast. Daarbij kan je de multiroomspeakers tevens gebruiken als surroundspeakers. Dus dan kan je multifunctioneel gebruik maken van je opstelling.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
JukeboxBill schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:39:
Als die boekenplank speakers ook passief zijn dan kan je A/B schakeling ook met een losse luidsprekerschakelaar doen.
Dat is inderdaad wel de meest simpele oplossing met behoud van de huidige set. Maar ik vermoed dat ik dan, gezien de beperkingen van de huidige receiver, nog steeds wel neig naar het zoeken naar een nieuw tweedehandsje waar het gewoon standaard op zit.

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 31-12-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Jorgen schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:44:
Je kunt ook kijken naar receivers van Yamaha met MusicCast. Daarbij kan je de multiroomspeakers tevens gebruiken als surroundspeakers. Dus dan kan je multifunctioneel gebruik maken van je opstelling.
Tnx. Op het moment heb ik de wens voor surrounds laten vallen omdat er te weinig plek naast de bank is en we dan dus hoger op de muur zouden moeten gaan zitten. Maar ik vind het wel een mooie plus van de Yamaha serie. Wel jammer dat de A/B speaker bij Yamaha dan weer afwezig schijnt. Dus dan kom je terug op de zones :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:31
Volgens mij kan je receiver 5.1 + 2.0 (zone 2).
Je zet je receiver in de software van 7.1 naar 5.1 + zone 2.
Dan gebruik je de hoogte speaker uitgangen L+R als extra zone 2 uitgangen. Via je afstandsbediening kan je dan schakelen (main, main + zone 2, alleen zone 2).
Dan kan je dus bedraad 2 extra speakers aansluiten.
In je keuken zou ik een extra sonosje neerzetten.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Shocked schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:03:
Volgens mij kan je receiver 5.1 + 2.0 (zone 2).
Klopt volgens mij. Maar dan zit de subwoofer dus bij de main zone of bij zone 2? En ik zou de sub ook bij die extra boekenplankjes willen kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:31
D-e-n schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:28:
[...]

Klopt volgens mij. Maar dan zit de subwoofer dus bij de main zone of bij zone 2? En ik zou de sub ook bij die extra boekenplankjes willen kunnen gebruiken.
Subwoofer zit altijd bij de main (5.1).
Zone 2 is 2.0 en heeft geen subwoofer mogelijkheid.
Je wil ook wel veel uit 1 apparaat persen. Tevens vraag ik mij af of je wel je subwoofer apart op zone 2 wil gebruiken als die waarschijnlijk - helemaal aan de andere kant van je woonkamer staat.

Ik zou gewoon wat betere boekenplank luidsprekers zoeken met voldoende bas. Dan kan je een moeilijke oplossing van extra subwoofer of receiver laten varen. Dat kost ook geld natuurlijk.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Shocked schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:54:
[...]

Subwoofer zit altijd bij de main (5.1).
Zone 2 is 2.0 en heeft geen subwoofer mogelijkheid.
Je wil ook wel veel uit 1 apparaat persen. Tevens vraag ik mij af of je wel je subwoofer apart op zone 2 wil gebruiken als die waarschijnlijk - helemaal aan de andere kant van je woonkamer staat.
De sub staan halverwege naast de deur dus die staat wat dat betreft prima. Zo groot is de woonkamer ook niet. Maar je hebt gelijk dat het niet te ingewikkeld moet worden. Als ik de sub voor beide opties (LCR speaker en boekenplank speakers) wil gebruiken ben ik waarschijnlijk beter af met een luidsprekerswitch want de zones lijken daarvoor dus minder geschikt.
Ik zou gewoon wat betere boekenplank luidsprekers zoeken met voldoende bas. Dan kan je een moeilijke oplossing van extra subwoofer of receiver laten varen. Dat kost ook geld natuurlijk.
Leuke boekenplank speakers zoeken is dan ook stap 1 inmiddels. Maar ik aangezien ze op die korte zijde naast het raam (zie plattegrond) komen vermoed ik dat ik de sub uiteindelijk wel wil gaan gebruiken.

Ik dacht overigens aan dit soort speakers. De oudere series zijn ook wel op marktplaats te vinden zag ik:
https://www.monitoraudio....r-series-7g/silver-50-7g/

Een houtkleur past goed bij het interieur, mijn partner vond de afgeronde hoeken van de Q-acoustics series waar ik ook mee aankwam minder mooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 21:37
D-e-n schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:42:
[...]

Een houtkleur past goed bij het interieur, mijn partner vond de afgeronde hoeken van de Q-acoustics series waar ik ook mee aankwam minder mooi ;)
Misschien zijn de Dali Oberon 3 dan ook een goede optie: mooi hout, niet te duur (maar denk wel weer net iets lagere kwaliteitsklasse dan de de Silver serie van Monitor Audio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:27
Ik weet niet welke sub je hebt/wil gaan kopen? Mijn sub heeft zowel line als high level input. Het lijn signaal komt van de versterker en draait mee met 5.1 instellingen. Luidsprekerskabels van zone 2 gaan naar de high level input op de sub en dan door naar de stereo luidsprekers en zo werkt deze ook op 2.0. Je moet alleen wel een balans zien te vinden in de instellingen van je sub. Omdat je verschillende inputs van je sub gebruikt en verschillende luidsprekers in verschillende zones kan het resultaat wisselen. Voor films wil je bijv wat meer laag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
blamefull schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:01:
Ik weet niet welke sub je hebt/wil gaan kopen?
Een Rel T zero. Dat is de kleinste uit de T zero maar hij heeft wel alle benodigde ingangen. Nu is hij aangesloten via LFE maar ik heb in mijn herinnering ook wel eens zo'n speciale high level kabel gebruikt.
Mijn sub heeft zowel line als high level input. Het lijn signaal komt van de versterker en draait mee met 5.1 instellingen. Luidsprekerskabels van zone 2 gaan naar de high level input op de sub en dan door naar de stereo luidsprekers en zo werkt deze ook op 2.0. Je moet alleen wel een balans zien te vinden in de instellingen van je sub. Omdat je verschillende inputs van je sub gebruikt en verschillende luidsprekers in verschillende zones kan het resultaat wisselen. Voor films wil je bijv wat meer laag hebben.
Interessant. Maar het geen kwaad als je de sub dubbel aansluit? Per ongeluk de main zone en zone 2 tegelijk aanzetten lijkt me een no-go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
mikkip schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 06:48:
[...]

Misschien zijn de Dali Oberon 3 dan ook een goede optie: mooi hout, niet te duur (maar denk wel weer net iets lagere kwaliteitsklasse dan de de Silver serie van Monitor Audio)
Die hebben ze hier bij de Hifi Klubben en die had ik inderdaad als eerste gespot maar zoals ik het begreep, ook gezien de handleiding, zijn die wat moeilijker qua plaatsing dan de Monitor Audio. De Bronze is overigens ook nog een optie maar die heeft minder kleuropties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Kleine update: ik heb uiteindelijk deze aangeschaft in de kleur walnoot. Die kleur past goed in het interieur dus ook prima voor de WAF ;)

https://www.monitoraudio....r-series-7g/silver-50-7g/

In de keuken heb ik zoals een aantal van jullie al hadden aangegeven een losse wifi speaker geplaatst in de vorm van een Ikea Symfonisk. Ik had wat issues met de Sonos app verwacht bij deze speaker maar dat gaat echt lekker soepel.

De aansturing bij mijn huidige Onkyo NR-626 is nog wel een dingetje. Deze doet inderdaad Zone 2 en dat werkt uiteindelijk maar de bediening om alleen in Zone 2 af te spelen is omslachtig. Daar komt dan nog bij dat de Harmony de benodigde knoppen op de afstandsbediening niet kent en ik ze ook niet kan leren omdat ik de originele remote niet heb.

Dus voor de receiver ga ik nog een alternatief voor zoeken: ofwel in de vorm van een andere receiver of een kleine compacte stereo versterker voor erbij, met die tweede optie kwam de verkoper van de luidsprekers. Wellicht ga ik dan gelijk op zoek naar een versterker/receiver waar je ook nog een bluetooth koptelefoon aan kunt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:15

FeaR

In GoT we trust

D-e-n schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:38:
...de bediening om alleen in Zone 2 af te spelen is omslachtig.
Receiver aanzetten, Zone 2 activeren, bron selecteren, etc? Volgens mij is dat bij elke receiver met Zone 2 de werkwijze.

Mocht je voor een nieuwe receiver gaan, let op beperkingen van welke bronnen weer kunnen worden gegeven in Zone 2.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
FeaR schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:14:
[...]

Receiver aanzetten, Zone 2 activeren, bron selecteren, etc? Volgens mij is dat bij elke receiver met Zone 2 de werkwijze.
Op het moment dat ik de main zone ook op die bron heb staan speelt hij daar dus ook af en dan moet ik eerst weer terug naar de main zone. Op een gegeven moment was het me gelukt maar bij wisseling van bron in de Sonos (van Spotify naar lokaal) schakelde alles ook weer terug naar in beide zones afspelen.
Mocht je voor een nieuwe receiver gaan, let op beperkingen van welke bronnen weer kunnen worden gegeven in Zone 2.
Tnx. Daar was ik me van bewust. Vaak doen ze alleen analoog.

[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 16-02-2025 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Even een update. Wellicht heeft iemand er wat aan.

Inmiddels heb ik, ook omdat de oude Onkyo wat mankementen had, een nieuwe Denon x2800h gekocht. Vanwege mijn wensen heb ik me behoorlijk verdiept in de mogelijkheden en wat ik graag wilde blijkt uiteindelijk mogelijk.

Wat ik ook al bij de Onkyo ervaarde en wat hier ook al werd gesuggereerd: dat hele Zone 2 gedoe is omslachtig en niet gebruiksvriendelijk, in elk geval niet voor mijn situatie.

Wat uiteindelijk de "magic trick" blijkt is een vrij nieuwe functie op de receivers van zowel Denon als Marantz: speaker presets. Je kunt sinds een aantal jaar blijkbaar twee verschillende luidspreker instellingen opslaan (set 1 en 2) die je afzonderlijk kunt oproepen. Het mooie is dat deze setting ook onthouden wordt onder de voorkeuze knoppen die je op je afstandsbediening kunt instellen. Ik kan dus op "Quickselect 2" drukken en de Denon schakelt naar de juiste ingang, zet hem op stereo en kiest voor de tweede speakerset met mijn "Front B" speakers. Op moment dat ik een Bluray wil afspelen druk ik op een andere voorkeuzeknop en schakelt hij ook weer automatisch naar de eerste set met de 3.1 opstelling en alles wat er bij hoort.

Blij mee :)
Pagina: 1