AMD 8700g bij load snel hoge temp, daarna ook snel laag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09
Ik open toch even een topic omdat ik beetje aan mijn zelf begin te twijfelen :+
Situatie is zelfbouw systeem met debian linux.
Op het moment dat ik mijn systeem onder load zet gaat de temperatuur snel omhoog van de CPU maar wanneer de load weer normaal is dan is deze ook weer heel snel op normale temperatuur.
Normaal (omdat systeem in de schuur staat) is ongeveer 21C maar hij kan dus (volgens de sensors)
In een minuut tijd van 20c naar 56C springen en binnen een minuut ook weer terug naar 20c.

Voordat ik dit topic geopend heb heb ik dus ook nogmaals de montage van CPU koeler gecheckt, extra coper paste ertussen gedaan omdat oorspronkelijk het maar echt een heel dun film laagje was. De extra paste geeft geen verschil in temperatuur gedrag.

Kan het zijn dat de sensor wellicht een specifieke core temperatuur geeft ipv hele cpu en daarom zo makkelijk piekt?
Via package sensors krijg ik volgende retour
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sensors -j
{
   "nvme-pci-0100":{
      "Adapter": "PCI adapter",
      "Composite":{
         "temp1_input": 16.850,
         "temp1_max": 84.850,
         "temp1_min": -273.150,
         "temp1_crit": 89.850,
         "temp1_alarm": 0.000
      }
   },
   "k10temp-pci-00c3":{
      "Adapter": "PCI adapter",
      "Tctl":{
         "temp1_input": 20.625
      }
   }
}

Waarbij de k10 temp de CPU is en ook maar 1 optie geeft om uit te lezen.
Is er wellicht toch iets met de CPU koeler montage, is de stock koeler maar zonder die blauwe standaard "koeling pad" zat er half op en daarom in z'n geheel vervanger voor pasta.

Systeem draait overigens stabiel maar voelt niet goed dat de temperatuur zo snel stijgt en in de toekomst wil ik het langdurig zwaarder gaan belasten en wil daarbij betrouwbare temperatuur monitoring ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Beste antwoord (via The-Source op 30-12-2024 14:04)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wanneer de CPU wordt belast gaat het verbruikte vermogen met 10 keer omhoog. Dus heel snel heel veel extra warmte waardoor de temp omhoog schiet. Stop je met belasten dan schiet het ook weer heel snel omlaag. Binnen 3 seconden van 30 naar 60 en terug naar 30 kan prima en is compleet normaal.
Therazor schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:24:
Mij is het opgevallen dat de verschillen in bereikte temperatuur in de zomer niet heel veel hoger wordt dan in de winter ondanks dat de omgevingstemperatuur in de zomer een stuk hoger is.
De 7800X3D wordt dan ook veel warmer dan normaal. Dit door de extra laag cache en dikke heatspreader. De hitte komt minder goed bij de koeler waardoor er veel blijft hangen wat lastig weg kan naar de koeler. De omgeving heeft veel minder invloed dan de ontwerpkeuzes van de chip. 5 graden kamertemp doet vrij weinig bij deze CPU en wat meer bij andere chips, maar ook dan nog niet heel erg veel. Zolang de temp in de kast van de PC tig graden koeler is dan de CPU koeler kan de warmte heel makkelijk weg uit de koeler. De 7800X3D heeft gewoon moeite met die hitte in de koeler te krijgen. Een extreme waterkoelingsetup doet dan ook vrijwel niets tegenover lucht wanneer het probleem niet warmte afgeven aan de lucht is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57
Moderne CPU’s zijn heethoofden. Ze zijn zo compact en met dezelfde warmte-afgifte als oudere cpu’s zijn ze dus lastiger te koelen.

Ook boosten ze zo snel mogelijk om daarna weer naar idle te kunnen.

56 graden is werkelijk niets, ze gaan tot 90(+) graden, daar zijn ze ook voor ontworpen.

Het gaat er om of de cpu bij hoge belasting niet te veel throttlet. Dat kun je gewoon testen met een benchmark. Gaat hij wel veel naar beneden in kloksnelheid, dan moet je betere koeling regelen als je dat niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dat ze snel heel worden, ok maar bij een stress-test van 3 minuten ziet het er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bh7RTzV63sMespzdOsP3HqJsFAA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CmI1yK3wre2bOeqHqVUdhyDc.png?f=user_large
Wil nog wel kijken of ik de fan-speed erbij kan krijgen maar op dit moment wordt die niet uitgelezen / getoond met sensors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:19
Ik zie geen abnormale dingen. Welke cpu koeler gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Uszka schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:52:
Ik zie geen abnormale dingen. Welke cpu koeler gebruik je?
De originele koeler (boxed versie), volgens mij wordt die Wraith SPIRE Cooler genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:30
Dit is volledig volgens het boekje in mijn ogen. Ik zie hetzelfde gedrag alleen met iets lagere temperaturen (met een veel grotere koeler op een 7800X3D) Maar met de standaard koeler blijf je prima binnen de kritieke waardes. Mij is het opgevallen dat de verschillen in bereikte temperatuur in de zomer niet heel veel hoger wordt dan in de winter ondanks dat de omgevingstemperatuur in de zomer een stuk hoger is.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wanneer de CPU wordt belast gaat het verbruikte vermogen met 10 keer omhoog. Dus heel snel heel veel extra warmte waardoor de temp omhoog schiet. Stop je met belasten dan schiet het ook weer heel snel omlaag. Binnen 3 seconden van 30 naar 60 en terug naar 30 kan prima en is compleet normaal.
Therazor schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:24:
Mij is het opgevallen dat de verschillen in bereikte temperatuur in de zomer niet heel veel hoger wordt dan in de winter ondanks dat de omgevingstemperatuur in de zomer een stuk hoger is.
De 7800X3D wordt dan ook veel warmer dan normaal. Dit door de extra laag cache en dikke heatspreader. De hitte komt minder goed bij de koeler waardoor er veel blijft hangen wat lastig weg kan naar de koeler. De omgeving heeft veel minder invloed dan de ontwerpkeuzes van de chip. 5 graden kamertemp doet vrij weinig bij deze CPU en wat meer bij andere chips, maar ook dan nog niet heel erg veel. Zolang de temp in de kast van de PC tig graden koeler is dan de CPU koeler kan de warmte heel makkelijk weg uit de koeler. De 7800X3D heeft gewoon moeite met die hitte in de koeler te krijgen. Een extreme waterkoelingsetup doet dan ook vrijwel niets tegenover lucht wanneer het probleem niet warmte afgeven aan de lucht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Bij de 8700G is de matige verbinding tussen de CPU en de IHS de bottleneck in warmte-afgifte. Dus het "probleem" zit in de CPU-package zelf. Als je de CPU package opentrekt kun je dat verhelpen, maar dat is alleen voor de diehard-tweaker aan te raden omdat je daarmee je garantie verliest en kans hebt je CPU te slopen.

Maar ik zeg "probleem" omdat 85 graden voor een moderne CPU heel normaal is, dus je kan het gewoon zo laten.

@PilatuS heeft ook gelijk, omdat de bottleneck in de CPU zelf zit is de omgevingstemperatuur niet relevant, zolang je je PC niet in de oven zet. Een groter koelblok zal ook weinig uithalen, en meer ventilatoren zeker niet.

[ Voor 17% gewijzigd door bwerg op 31-12-2024 16:47 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1