Stopcontact bijplaatsen, aftakken van schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krikri1983
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02-01 08:55
Hallo allen,

Ik kan er niet meer aan uit vandaar dat ik mijn vraag tot jullie richt.
Ik heb thuis een dchzjaar waarmee ik een lichtpunt kan bedienen.

In de muur zitten twee rode draden en twee blauwe draden. Deze waren voordien allemaal aangesloten op die ene schakelaar.

Ik heb een rode draad en een blauwe draad aangesloten aan mijn stopcontact.
Van het stopcontact heb ik onderaan en bovenaan doorgelust naar de schakelaar.

Nadien alles terug in werking gesteld. Het lichtpunt werkt maar het stopcontact werkt enkel als het licht brand...
Dat is uiteraard niet de bedoeling.

Weten jullie raad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKMBcoIhd-y_3XsnfKQdTzLDMQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6VXGfqRhXV19HXUunCLqTs2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEPGzjqxtmrGl54HKs5qwUetHGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhM5oHRNVbasFylx1I1jXr8i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pC12vRF8Ky-wH03nWxQtduPp-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKUZZDjhDkccKEm3bXfZdFk0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQOn_wQLT4osFsgLvqbjJbug1uA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rkqLeRejpVasUOw3qmIGvSR.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:48
Is dit in belgie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rood en blauw? Dat zijn geen standaardkleuren...
Je hebt nu je stopcontact in serie gezet met de schakelaar ipv parallel.

Vergeet je de aarding niet?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Afgezien van de kleuren, met maar 2 kleuren lijkt dit gewoon op een configuratie met fase- en schakeldraad. Bijv. rood = fase, blauw = schakel. Je mist dus een neutraaldraad voor je stopcontact. Zo gaat dit dus nooit werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 30-12-2024 12:06 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:45
Microkid schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:05:
Afgezien van de kleuren, met maar 2 kleuren lijkt dit gewoon op een configuratie met fase- en schakeldraad. Bijv. rood = fase, blauw = schakel. Je mist dus een neutraaldraad voor je stopcontact. Zo gaat dit dus nooit werken.
Het is niet op te maken uit de foto's, maar het zou een twee-polige schakelaar kunnen zijn die fase én nul schakelt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Wachten tot na de feestdagen en een elektrieker langs laten komen?

Je mist sowieso nog een aarddraad en volgens mij heb je ook een extra inbowdoos nodig in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

doorgaans hoef je alleen een fasedraad van de contactdoos naar de schakelaar te lussen, en dan een schakeldaad van de schakelaar naar de lamp. en dan een nuldraad vanaf de lamp naar de nuldraad. bij het lichtpunt.

Twee draden van de contactdoos naar de schakelaar is vreemd.
FredvZ schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:15:
Je mist sowieso nog een aarddraad en volgens mij heb je ook een extra inbowdoos nodig in de muur.
contactdoos lijkt geen randaarde te hebben, dan heeft een aardedraad ook niet veel toegevoegde waarde.

extra inbouwdoos is nodig als je voor een losse schakelaar en een lossse contactdoos gaat. er zijn ook opbouw contactdozen met ingebouwde schakelaar.

[ Voor 52% gewijzigd door mrc4nl op 30-12-2024 12:20 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:59

M2M

medicijnman

Wat daar allemaal aangesloten is is niet helemaal volgens de norm, maar de oplossing is de 4 draden uit de muur omwisselen. De blauwe en rode? die nu naar het stopcontact gaan aansluiten op de schakelaar en die van de schakelaar aansluiten op het stopcontact.

Edit: belgisch stopcontact, vergeet je aardedraad niet aan te sluiten? Mocht je die niet hebben uit de muur, ben je verplicht er een stopcontact op te zetten zonder aarde.

[ Voor 25% gewijzigd door M2M op 30-12-2024 12:22 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
mrc4nl schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:15:
doorgaans hoef je alleen een fasedraad van de contactdoos naar de schakelaar te lussen, en dan een schakeldaad van de schakelaar naar de lamp. en dan vanaf de lamp naar de nuldraad.

Dit lijkt sterk op een Belgische installatie en daar gaan sommige dingen anders dan in Nederland ;)
contactdoos lijkt geen randaarde te hebben, dan heeft een aardedraad ook niet veel toegevoegde waarde.
Ik zie heel duidelijk een aardpen op de eerste twee foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:18
FredvZ schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:15:
[...]
en volgens mij heb je ook een extra inbowdoos nodig in de muur.
Oh das een goeie, volgens mij gaat dat nooit samen in die inbouwdoos passen (tenzij de foto erg vervormt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krikri1983
Dat er een extra doos nodig is weet ik maar ik wil eerst zien of dit lukt alvorens in mijn muur te kappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

FredvZ schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:19:
[...]

Dit lijkt sterk op een Belgische installatie en daar gaan sommige dingen anders dan in Nederland ;)
zou kunnen. al ben ik in nederland ook wel de bijzondere constucties tegengekomen.

Ik zie heel duidelijk een aardpen op de eerste twee foto's.
warempel, ja inderdaad. ik zat aan type F te denken. aarde pen is type E

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
mrc4nl schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:15:
Nee hoor. Dat is een kenmerk van een dubbelpolige schakelaar en een nette oplossing om bv. buitenverlichting te schakelen. En iets in de badkamer zoals hier?
De contactdoos heeft wel randaarde, maar er loopt geen draad heen. Dat geeft de indruk dat er een aarde is, terwijl dat niet zo is --> gevaarlijk
En als het idd. in een natte ruimte is... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

om even terug te komen op de vraag van de ts:
Nadien alles terug in werking gesteld. Het lichtpunt werkt maar het stopcontact werkt enkel als het licht brand...
Dat is uiteraard niet de bedoeling.
mijn eerste indruk is dan dat de fase op de ingang van de schakelaar staat in plaats van op de ingang van het stopcontact. oftewel, de schakelaar onderbreekt (ook) de fase naar het stopcontact. als je ze omwisselt zou dit beter moeten zijn.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krikri1983
mrc4nl schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:31:
om even terug te komen op de vraag van de ts:

[...]

mijn eerste indruk is dan dat de fase op de ingang van de schakelaar staat in plaats van op de ingang van het stopcontact. oftewel, de schakelaar onderbreekt (ook) de fase naar het stopcontact. als je ze omwisselt zou dit beter moeten zijn.
Kan je iets specifieker zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Krikri1983 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:03:
[...]

Kan je iets specifieker zijn?
vermoedelijk hoe het nu aangesloten is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV-H5X_0JmnLkTNV982R09W_iL8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XhTPFT0vKIg3GGbAbbONE2CC.png?f=user_large

hoe het aangesloten kan worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Gs5h3q9E1igzJlVy01CYgd4c6Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kYAWuCCzpmgi0xcCXLTuUvII.png?f=user_large

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krikri1983
Maar het gaat om een lichtpunt en een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krikri1983
Ik heb twee rode draden en twee blauwe draden die uit de muur komen.
Sluit die alle vier draden aan op het stopcontact en vanaf het stopcontact leg ik een nieuwe draad naar de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krikri1983
Sluit die alle vier draden aan op het stopcontact en vanaf het stopcontact leg ik een nieuwe draad naar de schakelaar?
En waar sluit ik deze draden dan op aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnvIpWLH27x18xwV_HGjc1Mdg-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxcAa03ZHrXoHFQxhuT88tTx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytO-H0Ki08AeLVdxh9v_X3XGGi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbXmgO7n90ejoDRuXeLU1EOV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-06 16:27
mrc4nl schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:20:
[...]

vermoedelijk hoe het nu aangesloten is:

[Afbeelding]

hoe het aangesloten kan worden

[Afbeelding]
Nee, dat maakt namelijk geen verschil. Het stopcontact (WCD eigenlijk) zit aan de andere kant aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Kan je en foto van de achterkant van de schakelaars maken?

ora et labora

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-06 16:27
Krikri1983 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:55:
En waar sluit ik deze draden dan op aan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijf er a.u.b. vanaf en huur een professional in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krikri1983
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAweOswGurv3QMUB4iDpCbPPz_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqKu6N6w3hAMRpRQxBCOsHiC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azdvEFjgUlxNqv0-tU-fSqOL8es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fV3IzYE18UvXRPNTDi2wwZOV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnSHCzvoJZJhmSY5HO2YzXtNmK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUAPTmELeyf0xwOMVP5ow8rf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Vraag het de buren even TS, want het is lastig om bedrading uit te leggen aan mensen die er echt helemaal geen enkele kennis van hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krikri1983
Groningerkoek schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:55:
Vraag het de buren even TS, want het is lastig om bedrading uit te leggen aan mensen die er echt helemaal geen enkele kennis van hebben.
Het is gelukt.
Als je echt niets beter te vertellen hebt zou ik je adviseren gewoon te zwijgen. Je zou de mensheid een dienst verlenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43

pistole

Frutter

Fijn dat het gelukt is!
Krikri1983 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:00:
[...]

Het is gelukt.
Als je echt niets beter te vertellen hebt zou ik je adviseren gewoon te zwijgen. Je zou de mensheid een dienst verlenen.
Groningerkoek schrijft het misschien niet heel aardig, maar je moet het gevaar van slecht geïnstalleerde zaken niet onderschatten. Lees zijn advies dus niet als een sneer maar als goedbedoelde kritiek.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:03
Mooi. d:)b

Nu werkt het dus, maar om het veilig te krijgen zul je ook nog een aardedraad erbij moeten trekken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:33
Wat doe je in het stopcontact?, als het dubbel geïsoleerd apparaat is, bijvoorbeeld een oplader, is een aardedraad ook niet nodig, plaats dan juist een ongeaard stopcontact.. (sommige Chinese opladers kunnen alleen maar in een ongeaard stopcontact...(CE keur: China Export prul)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krikri1983
Xander schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:20:
[...]

Mooi. d:)b

Nu werkt het dus, maar om het veilig te krijgen zul je ook nog een aardedraad erbij moeten trekken.
Ook dat heb ik gedaan.
Allen bedankt voor de info en alvast een prettig 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krikri1983
natural colour schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:38:
Wat doe je in het stopcontact?, als het dubbel geïsoleerd apparaat is, bijvoorbeeld een oplader, is een aardedraad ook niet nodig, plaats dan juist een ongeaard stopcontact.. (sommige Chinese opladers kunnen alleen maar in een ongeaard stopcontact...(CE keur: China Export prul)
Oplader dyson
Pagina: 1