Phising bericht na opgeven telefoonnummer aan Marktplaats

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miramoerma
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-12-2024
Sinds kort is sms-verificatie bij Marktplaats verplicht. Ik ben altijd erg voorzichtig/kieskeurig met het doorgeven van mijn telefoonnummer, maar mijn account inclusief lopende advertenties was niet meer toegankelijk tot ik de verificatie had uitgevoerd. De verificatie heb ik correct doorlopen op de door MP aangeboden manier. Binnen een dag had ik een phisingbericht binnen. Of ik even 396 euro wilde voldoen om beslag te voorkomen. Omdat ik mijn telefoonnummer niet random doorgeef, vind ik dit erg opvallend dat ik juist nu dit bericht krijg.
Zijn er meer gebruikers die een phising sms hebben ontvangen kort na het opgeven van een telefoonnummer aan Marktplaats?
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer iets voor Privacy & Beveiliging dan voor het Shopping Forum. Ik verplaats het topic die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:38
miramoerma schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:47:
Sinds kort is sms-verificatie bij Marktplaats verplicht. Ik ben altijd erg voorzichtig/kieskeurig met het doorgeven van mijn telefoonnummer, maar mijn account inclusief lopende advertenties was niet meer toegankelijk tot ik de verificatie had uitgevoerd. De verificatie heb ik correct doorlopen op de door MP aangeboden manier. Binnen een dag had ik een phisingbericht binnen. Of ik even 396 euro wilde voldoen om beslag te voorkomen. Omdat ik mijn telefoonnummer niet random doorgeef, vind ik dit erg opvallend dat ik juist nu dit bericht krijg.
Zijn er meer gebruikers die een phising sms hebben ontvangen kort na het opgeven van een telefoonnummer aan Marktplaats?
...
Hoogstwaarschijnlijk puur toeval. Je hoeft je nummer ook helemaal niet ergens achter te laten om spam te ontvangen, die wordt ook gewoon naar random nummers gestuurd. Je kunt er in feite niets tegen doen. Verwijderen en doorgaan met je leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik denk ook dat dit puur toeval is. Die berichten worden naar willekeurige nummers gestuurd.

[ Voor 44% gewijzigd door AW_Bos op 30-12-2024 21:46 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:54

H-W

Het zal wel toevallig zijn inderdaad. Maar heb je nooit overwogen een apart mobiel nummer te gebruiken voor Marktplaats? Doe ik al jaren (en nog geen pishing ontvangen). Zo'n gratis Lebara simkaart van de benzinepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:48
Zeker sms dat zogenaamd van de belastingdienst kwam toch? Heb ik laatst ook gekregen, pure toeval dus blijkbaar want ik heb niet die marktplaats sms verificatie recent gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:04
Toevallig heb ik afgelopen 10 dagen ook diverse Phising SMS gekregen, terwijl ik dit normaal eigenlijk zelden krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-06 21:04

Newy

is het nog steeds Zat

Ik probeer in te loggen op Marktplaats, moet code invoeren, krijg vervolgens een SMS van een Engels nummer, +447873077777, is dat legitiem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newy

Newy

is het nog steeds Zat

Ik vertrouw het niet, maar ik krijg de verificatie sms van dit nummer, terwijl ik in wil loggen op MP..
Morgen MP maar bellen, kwam net niet verder met de bot, goh :)
Had uiteraard gezocht op dat nummer, maar als het fake is, heb ik een probleem op deze PC..
MP werkt samen met https://onlinepaymentplatform.com/nl/over-ons, blijkbaar ook met veel andere grote bedrijven, maar wil zekerheid.
Voor nu dus niet inloggen, en morgen bellen.
Wel alvast ww veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newy

Newy

is het nog steeds Zat

Contact gehad met MP, ze versturen idd SMSjes vanaf dit nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:39
Wat mij betreft ook puur toeval, tenzij je telefoonnummer zichtbaar is bij Marktplaats, maar volgens mij is dat standaard niet het geval.

Kans is veel groter dat je in een datalek tercht bent gekomen waarvan de data wordt misbruikt. Je zou op basis van je e-mail adressen eens kunnen kijken of je hierin voorkomt: https://haveibeenpwned.com/ en of bij de datalekken dan ook telefoonnummers zijn gelekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newy

Newy

is het nog steeds Zat

[/quote]
Dankjewel voor jouw email, ik help je graag verder.

Dit is inderdaad een van de nummer vanwaar Marktplaats jou een verificatie code kan sturen.
Ik hoop je hiermee naar tevredenheid te hebben kunnen informeren.

Verder wil ik je graag een fijne dag wensen.

Met vriendelijke groeten,

Afdeling gebruikersbescherming
www.marktplaats.nl
[quote]

Maar het blijft vreemd dat MP via een buitenlands telefoonnummer een verificatienummer stuurt!
Pagina: 1