Radeon Vega wil 1 bepaalde tv niet hebben

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrow
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-05 08:58
Ik heb al heel wat rare computerproblemen meegemaakt en meestal ook opgelost, maar nu heb ik eentje waar ik niet helemaal uitkom en misschien heeft iemand hier nog een suggestie.
Het gaat om een HP Elitedesk G4 SFF met een Ryzen Pro 2400G met Radeon Vega 11 IGP. Deze heeft 2 DP-uitgangen en zit met een DP>HDMI-verloopje aangesloten.
Mijn dochter had die pc en die werkte prima, ze heeft nu iets nieuws dus dit werd de nieuwe retro-pc dus hij moest op de tv.

Met de standaard Windows-drivers is er beeld. Alles werkt.

Zodra ik de Radeon-drivers installeer, is er geen beeld meer op de tv. Je ziet nog het bios en het opstartscherm van Windows en dan wordt het beeld zwart. Ook VNC geeft dan geen beeld, Remote Desktop werkt prima. De computer denkt dat er geen scherm is aangesloten.

Sluit in een andere monitor aan, via dezelfde kabels, dan is er gewoon beeld.
Wissel ik dan heel snel de hdmi-kabel om naar de tv, dan is daar ook beeld. Doe ik dat langzaam, dan is er geen beeld.

Ik had nog een bios uit 2023 op de pc en er was ook een nieuwere uit 2024. Ja, HP ondersteunt zijn computers heel lang met dit soort updates. Na deze update is er vervolgens helemaal geen beeld meer: ook het bios en het opstartscherm komen geheel niet meer op de tv. Nu is het gedrag in elk geval consequent, dat is fijn.

Heeft iemand dit eerder ervaren?

Op de tv zijn ook nog een PS3 en PS4 aangesloten en eerst de oude retro-pc, ook via DP>HDMI. Allemaal zonder problemen. Ook heb ik andere kabels, andere ingangen etc. geprobeerd. Eerst de tv aan, eerst de pc aan, het hele riedeltje heb ik wel doorlopen.

Het lijkt een EDID-probleem te zijn, vermoed ik, maar ik begrijp niet hoe of waarom. En ook niet waarom ik na die laatste bios-update helemaal geen beeld meer krijg op de tv. Wel op elke andere monitor die ik in huis had en geprobeerd heb.

Iemand nog een suggestie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plurkis In©
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 19:13
Hoi,

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik vroeger ook lopen stoeien met een Panasonic.

Goede HDMI versie ingesteld op de TV?
Somige DP > HDMI kunnen alleen 30 Hz aan, ander 60 maar met een beperkte kleur ruimte 4:4:2, dus kijk eens of de TV het wel doet met een instelling van 29 of 30 hz op de computer.

Als dat niet werkt, is er nog een handig tooltje : Custom Resolution Utility. Hiermee kan je zelf een custom EDID maken voor je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrow
Dankje, ik ga dat vanavond nog even proberen!
Het is inderdaad een Panasonic tv ook, een ouder model. Hij gaat tot FullHD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrow
Voor een iedereen die dit topic nog vindt, ik heb uiteindelijk dit apparaat gekocht:
https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

En dat tussen de hdmi-kabel gedaan en toen werkte alles perfect!
Ik hoefde niets in te stellen of te programmeren eraan (kan wel), hij werkte direct goed!