Wat zijn vector-bestanden

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:12

TF

bla bla

Topicstarter
Ik lees nu het eea over flash..en daarin wordt vertelt dat flash zo ongeveer de standaar is geworden voor de vector bestanden ...

maar wat zijn vectorbestanden nou eigenlijk precies?

Verwijderd

UTFS!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Je had natuurlijk even kunnen zoeken op internet maar je hebt bitmap-files en vector-files. Bitmap files zijn opgebouwd uit pixels waarbij elke pixel een kleurwaarde heeft etc. Een vector-bestand is opgebouwd uit vectoren (hence the name) dus dmv coordinaten die aangeven waar hoekpunten etc staan en welke op hun beurt bepaalde eigenschappen kunnen hebben. Voordeel van vectoren is dat het onbeperkt vergroot kan worden zonder kwaliteitsverlies. Dit is tevens de reden waarom een goed logo bv in vectoren gemaakt hoort te zijn. Een goed programma daarvoor is bijvoorbeeld Adobe Illustrator, of Flash zelf.

Verder blijven vectoren door beperkte informatie in het bestand ook erg klein wanneer je deze vergelijkt met de normale bitmap bestanden. Zeker in Flash erg handig.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 14 september 2001 15:36 schreef WouteRF het volgende:
UTFS!
Dat roep ik wel als dat nodig is. Dus laat dat de volgende keer achterwege.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:15

Pelle

🚴‍♂️

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=wat+is+een+vector&data%5Border%5D=relevance#hitstart]http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=wat+is+een+vector[/url]&data%5Border%5D=relevance#hitstart

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:53

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op vrijdag 14 september 2001 15:25 schreef TF het volgende:
Ik lees nu het eea over flash..en daarin wordt vertelt dat flash zo ongeveer de standaar is geworden voor de vector bestanden ...
flash is niet dé standaard voor vector-bestanden (kan me niet voorstellen dat drukkers blij zijn als je logo's aanlevert in .swf, of autoCAD tekeningen hierin opmaakt...)

voor presentatiedoeleinden via het web is flash wel degelijk zeer geeigend en kent specifieke voordelen en mogelijkheden (indirect xml-dataimporteren, soort van scripting-interface, een timeline, persoonlijk vind ik dat een onding; maar als je enige doel is een soort van presentatie van graphics te vertonen is dat een heel makkelijke manier van werken).

Op de lange termijn zal waarschijnlijk een standaard ontstaan, goede kandidaten daarvoor zijn o.a. flash, maar ook PDF (vanaf 1.4 zal een verbeterde schermweergave mogelijkheden ontstaan, zijn er meer mogelijkheden met {alpha}-layers te werken)

of XML-based SVG, door zijn modulaire structuur zeer krachtig en zodra er native xml-clients komen die svg ondersteunen waarscijnlijk zeer krachtig.
zinds 5 september is SVG een officiele W3C-recommendation

verder heeft Microsoft nog het infantiele VML in de aanbieding, niet erg capabel, maar vreemd genoeg vertikt ms het dit formaat op te geven, en zoals met streaming media, of messengers kan ook opeens op een laat tijdstip ze opeens dit formaat erdoorheen gaan duwen, is niet te hopen, want erg beperkt

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
En vergeet niet dat vectorbestanden veel CPU-power nemen!!

Kijk maar Žs op www.demuis.nl/index2.php , en beweeg je muis snel over de letters bovenin. Dan zie je wat ik bedoel:
Bij 1 letter gaat het vloeiend, bij meerdere gaat het schokkerig.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 14 september 2001 22:48 schreef Scipionyx het volgende:
En vergeet niet dat vectorbestanden veel CPU-power nemen!!

Kijk maar Žs op www.demuis.nl/index2.php , en beweeg je muis snel over de letters bovenin. Dan zie je wat ik bedoel:
Bij 1 letter gaat het vloeiend, bij meerdere gaat het schokkerig.
Hier gaan ze zowiezo wel vloeiend, tis um meer hoe je de flash maakt. Als je met ingewikkelde vector-images heftige tweens tegelijkertijd gaat doen gaat het mis. Maar als je hier bitmaps had gebruikt was de laadtijd 3x zo lang geweest en had je het effect niet gekregen. Blijft een feit dat er keuzes gemaakt moeten worden, daarom is wat kennis wel handig wat dit betreft.

Pagina: 1