Verbonden services verwijderen office365

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arne-verhoeven
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 15:20
Allen, ik zit me ganse middag gek te zoeken hoe ik de verbonden services kan verwijderen uit office.

Als ik een office bestand open vanop mijn gesynchroniseerde lokale map (ik kies ervoor om alle bestanden lokaal te hebben), en ik wens dit na mijn bewerking op te slaan, stuurt Microsoft me direct om naar de sharepoint/onedrive online. Dit gebeurt eveneens bij de ingebakken functie "exporteren naar pdf".

Vervolgens kan het enige tijd duren eer ik mijn bestand lokaal zie staan in mijn verkenner. Geduld dat ik niet heb althans.

Ik wens lokaal te werken, en lokaal mijn bestanden op te slaan en of te exporteren, en vervolgens moet mijn onedrive/sharepoint dit maar syncen naar de cloud. In geen geval wens ik "in de cloud" te werken zoals me nu opgedrongen wordt door Microsoft.

Op welke manier kan ik al mijn "connected services" van mijn office loskoppelen van mijn data? En dit graag met een lokale instelling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHrRQZoADWE2CP5VRMTvoyJXzuo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yqSK33TUWQra9eLFLVgEVMlw.png?f=fotoalbum_large

Gebruikte software: MS 365 Business standaard licentie

de MS365 tenant kan ik zelf beheren, maar ik heb hier niet zoveel verstand van.

Wat ik al gevonden heb maar me niet verder geholpen heeft:

[ Voor 5% gewijzigd door arne-verhoeven op 29-12-2024 18:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

Even voor mijn beeld. Wat is exact het probleem met de "cloud"

onedrive is in de basis lokaal werken zoals je wenst namelijk
Je slaat arne-verhoeven.docx op je onedrive locatie (wat gewoon je C:\ schijf is lokaal)
En deze synct dan idd naar de cloud. Je kunt zelf aangeven welke folders je bv altijd lokaal wilt houden (de rest kan dan syncen zonder dat het fysieke ruimte in beslag neemt)

Snap dan ook niet waarom het "lang moet duren" voordat dit zichtbaar is in je verkenner.
Opslaan is gewoon meteen zichtbaar bij mij lokaal. En kan prima zonder internet en sync werken hier.

Wil je verder niets met Microsoft te maken hebben, of speelt er wat anders?
De basis is dus gewoon lokaal werken en dat deze data ook nog eens synct zodat je op andere apparaten die data ook lokaal (behoud bestand lokaal) kunt benaderen. En tevens een soort van back-up hebt.

Als je de de tennant beheert? dan zou je ook aan policies kunnen denken. De default safe locatie is wel aan te passen als het goed is naar c:\lokale map\arne-verhoeven.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arne-verhoeven
2 items:

1/ als ik lokaal een bestand open dat in mijn onedrive folder zit, en dit bestand bewerk ik verder en vervolgens sla ik op => dan zal dit eerst op de sharepoint/onedrive opgeslagen worden en vervolgens gesynct worden.

2/ als ik een lokaal bestand open dat mijn onedrive folder zit, bewerk en vervolgens wil opslaan als een 2de bestand naast men eerste (zoals bvb 20241103 excelbestand.xlsx wordt bewerkt en opgeslagen naar 20241229 excelbestand.xlsx) dan wordt ook dit bestand eerst op de cloud opgeslagen.

Hieronder in de screenshots wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ51Qf7YGPKCZGBxYwlu4CJhYC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SDEn0jpD3msYqyhhllAxnxIm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JC4Z9rLv_FlTretGqA9i5Pa9vsg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9csTW53xhya5QAcaqZppvkrK.png?f=user_large

Verder speelt er niets anders, maar ik krijg het regelmatig op men heupen van de "gedwongen nieuwe features" die toch niet zo aangenaam werken...

Daarnaast wil ik ook niet dat de bestanden altijd per definitie in mijn lokale map komen, ik wil vooral bestanden die ik wijzig opslaan in dezelfde map maar dan wel éérst lokaal en niet in de cloud.

[ Voor 23% gewijzigd door arne-verhoeven op 29-12-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:32

Blokker_1999

Full steam ahead

Vooreerst gaat het hier om een bedrijfsomgeving. Je hebt dus zelf geen controle en technisch gezien zijn het ook niet jouw documenten, maar die van je werkgever.

Bestanden in SharePoint (OneDrive is in de achtergrond ook gewoon SharePoint) worden terwijl je bezig bent gewoon in sync gehouden met SharePoint. Dit omdat wanneer meerdere mensen in 1 document aan het werken zijn, ze perfect kunnen zien wat de andere persoon aan het doen is. Dit voorkomt dat meerdere mensen (conflicterende) aanpassingen zitten te maken in hetzelfde deel van een document. En dat lijkt mij net een voordeel.

Wanneer jij een document opendoet door dit vanop een gesyncte folder te doen op je eigen computer, zal je office client alsnog deze onmiddelijk in de achtergrond syncen met wat er op SharePoint staat. Ook daar gebeurd alles transparant en zie ik dus echt niet in waarom het een probleem zou zijn dat alles eerst online wordt opgeslagen om daarna, periodiek terug te kopieren naar je eigen offline cache.

Je kan ook perfect bestanden lokaal opslaan zodat ze niet syncen. Maar dan blijven ze ook gewoon lokaal staan en dan zijn ze wel netjes altijd onmiddelijk bijgewerkt.

Ik herken ook niet dat het opslaan van bestanden lang op zich laat wachten om terug te syncen naar een folder. Maar als je dat bij nieuwe bestanden ervaart is er helemaal niets dat je tegenhoudt om bij het opslaan te navigeren naar de folder waar deze zullen komen te staan, en het bestand daar aan te maken en op te slaan. Dan heb je letterlijk eerst de offline kopie die daarna door de sync online geplaatst gaat worden. Exact wat jij wenst. Dan ga je bij het opslaan. als je ctrl+s doet op een nieuw bestand even linksonder op "More options" moeten klikken om dan vanuit het File menu te kiezen voor "This computer" of "Browse". Sorry, geen idee wat er in het NL zou staan. Doe ik ook wanneer ik iets heb dat ik lokaal wil houden omdat het tijdelijk is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arne-verhoeven
Blokker, dank voor je uiteenzetting!
NB: ik ben zaakvoerder dus de bestanden en de totale omgeving zitten onder mijn controle :-)

Als bestanden lokaal moeten staan moet ik inderdaad (omslachtig) eerst navigeren naar de offline folder om ze daar op te slaan. Dit kost me echter wel wat (teveel) muisklikken die ik liever niet wens te maken.

Tevens (en ik zou ervan gruwelen) hou ik er niet van om samen even in excel bestanden te werken. Ik ben nogal old school en van zodra een bestand geopend is door mij (of mijn vennoot) vind ik niet dat er een 2de persoon in moet zitten.

Het gebeurt vaak dat ik een excel bestand pdf om dan vervolgens te mailen, maar dat bestand staat dus niet steeds instant in mijn folder omdat het eerst online bewaard wordt.

Mijn frustratie is dat MS werkmethoden oplegt die niet in mijn aard zitten en die ik ook niet of moeilijk kan uitschakelen.

Is er dan geen oplossing om van sharepoint/onedrive een "domme" fileserver te maken, zoals dropbox? uiteindelijk is dat mijn wens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25

DarkSide

theres no place like ::1

SPO en OD zijn idd geen dome dropbpox

persoonlijk vind ik het samenwerken in documenten top. Geen gedoe meer met meerdere, offline en niet gekoppelde, versies van 1 bestand. Alle data, history en comments te zien in 1 bestand voor iedereen.

Juist deze nieuwe manier is voor mij veel makkelijker. Zeker als je met meerdere mensen moet werken aan een document.
Maar als je old school wilt werken moet je extra klikken idd. Opslaan als en dan locatie uitzoeken.
En als je dan weer wil samen werken weer uploaden naar SPO

Maar je kunt kijken naar de default save locatie aan te passen?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:02
Als je toegang tot regedit hebt kan je onderstaande uitvoeren. Werkt prima, heb het bij een klant moeten doen die alles in een eigen pakket opslaan.

Maar zou eerst de bedrijfsregels er op naslaan of wat jij wilt wel mag. Lokale schijf en worden bij vrijwel geen enkel bedrijf gebackupt, en ken genoeg bedrijven die verplichten dat je alles in OneDrive / Sharepoint zet.

https://bonguides.com/how...rive-in-microsoft-office/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arne-verhoeven
@Jan-man Volgende acties had ik reeds eerder uitgevoerd:
https://bonguides.com/how...rive-in-microsoft-office/

Dit heeft impact op de default save locatie van een nieuw gemaakt bestand. Maar als ik een bestaand bestand lokaal open uit een folder die in men Onedrive zit, zal hij nog steeds primair opslaan op de sharepoint omgeving en niet lokaal...

@DarkSide Het is inderdaad een persoonlijke keuze of samenwerken in een doc tof is of niet :-)

Zoals gezegd we hebben een klein bedrijfje waar ik medezaakvoerder van ben, we hebben dus geen zwaarwichtige IT-policies :-)

Bestaat er een regedit oplossing die office compleet los trekt van sharepoint/onedrive?

[ Voor 6% gewijzigd door arne-verhoeven op 30-12-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:02
arne-verhoeven schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:20:

Bestaat er een regedit oplossing die office compleet los trekt van sharepoint/onedrive?
Ja hoor die bestaat gewoon. Wel even met de waarde spelen voor gewenste resultaat. Reboot Windows niet nodig, even office sluiten en weer openen is genoeg.

https://thijstijsma.nl/disable-onedrive-in-microsoft-office/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:32

Blokker_1999

Full steam ahead

Kleine tip voor dat mailen. Als je gebruik maakt van Outlook als mail client en je wil bestanden toevoegen om mee te versturen, dan staan de meest recent bewaarde bestanden, ongeacht of het SharePoint, OneDrive of lokaal is, gewoon in de dropdown als je op de pijl onder het icoon klikt. Daar moet je dus niet wachten op een sync.

En als je dan binnen je onderneming stuurt, kan je direct een link sturen en zal het systeem ook proberen om de rechten goed te zetten zodat ontvangers ook die documenten kunnen bekijken, of waarschuwen wanneer dat niet kan. En als je het bestand zelf wenst toe te voegen ipv een link kan dat ook zonder problemen. Heb je de optie in je SharePoint om te delen met externe mensen, dan zal Outlook ook daar netjes rekening mee houden.

Daar zit net heel de kracht van die integratie in.

Ik zou zelf niet meer terug willen naar een omgeving met alleen maar domme fileservers. Ik zie nog te vaak tickets langskomen van bestanden waarop nog een ghost lock zit die we van moeten weghalen. Of waarvan iemand een lock heeft staan en die persoon is op vakantie vertrokken. Allemaal problemen die je niet hebt met OneDrive en SharePoint.

Ik neem aan dat jij in je email bijv. gewoon het bestand vanuit je verkenner wenst te slepen naar je email? Dat is een gewoonte die je dan gaat moeten afleren en in plaats daarvan de attachment knop gebruiken bijvoorbeeld. Om de koppeling met OneDrive/SharePoint ongedaan te maken ga je net heel je M365 los moeten koppelen van je Office, en dan verlies je ook je licentie en kom je weer in een wereld terecht waarin je ITer zijn leven weer moeilijker wordt gemaakt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arne-verhoeven
@Jan-man ik heb je regedit toegepast, en we zijn er bijna, mijn opslaan als scherm ziet er al anders uit.

Ik heb dan 2 opties:
1/ deze pc => dan slaat hij het document op in "mijn documenten" (maar dat wil ik niet, ik wil dat hij het opslaat op de plaats waar ik het ge-opend heb

2/ bladeren => dan kom ik toch weer op de sharepoint/onedrive uit 8-|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FePvXR7IcxrDgOCm2QpNEyge9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ey3kAJAHrG27rZYJszaJLilK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arne-verhoeven
@Blokker_1999 inderdaad - hoewel ik nog geen "20jaar" professioneel meedraai en ik nog 20jaar zal moeten meedraaien heb ik me heel wat digitale gewoontes eigen gemaakt die ik niet wil aanpassen.

Ik hou ervan om te weten wat ik mail. Meestal is dit een los bestand of pdf waarvan ik weet dat inhoud niet wijzigt en waar ook anderen niet in kunnen werken op onze sharepoint. Mijn excels zitten tjokvol formules die bij een ongecontroleerd manoeuvre gauw gebroken kunnen worden.
Ik hou nogal van het principe "documenteigenaar" te zijn.

Een andere oplossing is om sharepoint in onze omgeving te laten voor wat het is en een dropbox abbo aan te schaffen. Evenwel zonde van het geld want we betalen reeds voor een cloud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arne-verhoeven
ik ben blijkbaar niet alleen, maar ook hier nog geen oplossing:
https://www.reddit.com/r/...saving_files_directly_to/
Pagina: 1