Hedera bij tuinhuis tips

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:15
Wij hebben een nieuwbouwwoning waarbij recentelijk een schutting is geplaatst.

De buurman heeft tegen (niet op) de erfgrens de 'houten gevelbekleding' van zijn geplaatst tuinhuisje staan.
Moet hij zelf weten, hij kan er zo echter nooit meer bij om planken te vervangen of om het hout te behandelen.

De schutting is geplaatst tot aan zijn tuinhuis. Hij wilde namelijk niet meebetalen aan de schutting langs zijn tuinhuis op, 'want is toch al een 'afscheiding'. Hierdoor hebben we ook niet gekozen om de normale schutting door te trekken, want die was al aardig duur.

We hebben nog een hekwerk liggen en dat willen we zelf gaan plaatsen om de schutting door te trekken en niet tegen de lelijke/andere gevelbekleding van het tuinhuis te kijken.
We willen hier hedera doorheen laten groeien, zoals ook al aan de achterkant van het perceel is ( lichtgroen). Hierdoor past het ook wel in het geheel.

Ik wil voorkomen dat de buurman onze hedera in zijn tuinhuis krijgt. Dus de vraag is hoe kan ik dat het beste voorkomen. Ik lees dat worteldoeken bijv. niet altijd goed werken tegen hedera. Zijn er andere tips of ideeën?

Het hekwerk komt er dicht op te staan, verder van het tuinhuis plaatsen zie ik niet als een optie want dan moet ik zelf tuin inleveren omdat de buurman zijn schuur tegen het perceel aan wilt hebben staan. En dan loopt de schutting ook niet meer aan één stuk door.

Lichtgroen dus bestaande hedera
Bruin nieuwe schutting
Donkergroen te plaatsen hedera
Lichtblauw schuur buurman.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecuwCIA9Z0ti-nnvmR16kGpx13o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8fH83ni5xkUFXuLu0CVUMD7W.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:51
Niets houdt Hedera tegen. Niets.
Regelmatig snoeien helpt wel, maar dat kan jij dus ook niet doen.

Voor wat betreft het onderhoud wat de buurman aan zijn schuur moet doen, https://www.juridischloke...ren/buren/buren-toelaten/

[ Voor 16% gewijzigd door No Hands op 29-12-2024 19:06 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wees niet zo’n buur die iedereen met Hedera opzadelt. Plant dan iets als een Jasmijn. Zelfde effect maar minder een woekeraar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 20:13
Inderdaad, winterjasmijn hebben wij in de voortuin, dieet langer voordat het dicht is, maar daarna stukken beter in bedwang te houden, en, je hebt in de winter ook nog kleur in je tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
No Hands schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:05:
Niets houdt Hedera tegen. Niets.
Regelmatig snoeien helpt wel, maar dat kan jij dus ook niet doen.

Voor wat betreft het onderhoud wat de buurman aan zijn schuur moet doen, https://www.juridischloke...ren/buren/buren-toelaten/
Dat laatste is ook geen probleem (buurman mag en kan zo naar binnen lopen). Het enige probleem is ( of er nu hedera staat of een houten schutting ) de buurman kan niet meer bij zijn schuur omdat die 1cm van de erfgrens staat waar dus een schutting komt (daar heeft hij bewust voor gekozen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:43
De nieuwe schutting zal in overleg geplaatst moeten worden. Maak samen afspraken en vwb de hedera, doe het niet. Zoek een alternatief voor het te laat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-09 20:13
Een dat is dus het probleem van je buurman, hij moet schade vergoeden aan jou tuin.
Daarom heb ik een zijkant in de schuur die ik naar binnen toe er uit kan halen, kan ik hem verven en weer terug plaatsen, heeft verder niemand last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Sethro schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:35:
Wees niet zo’n buur die iedereen met Hedera opzadelt. Plant dan iets als een Jasmijn. Zelfde effect maar minder een woekeraar.
Jasmijn op de schutting is bij onze vorige woning dood gegaan tijdens de winter. Dat geintje ga ik helaas niet nog een keer uithalen. Andere alternatieven die op hedera lijken maar minder woekeren zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:51
Draakje5 schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:42:
[...]

Jasmijn op de schutting is bij onze vorige woning dood gegaan tijdens de winter. Dat geintje ga ik helaas niet nog een keer uithalen. Andere alternatieven die op hedera lijken maar minder woekeren zijn welkom.
1 keer pech bepaalt je keuzes voor de rest van je leven?
Toscaanse Jasmijn kan normaal prima tegen wat vorst.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11
Hedera sloopt zo'n schuur uiteindelijk. Als buur draag je verantwoordelijkheid voor je beplanting en dat kan in deze opzet niet. Gewoon niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je toestemming van de buurman om dat hekwerk op de erfgrens te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:34
[...]

Apart, Toscaanse Jasmijn is wel winterhard.
Ik zie het regelmatig als afscheiding met de buren over een lengte van 20m. 2m hoog en knalgroen.

Hedera is en blijft een drama. Woekeren, komt overal onderdoor. Heeft de schutting van mijn zus uiteindelijk vernaggeld met armdikke takken. Ik deed altijd mondkapje op met snoeien, zit blijkbaar iets stoffigs op.
De bloemen trekken veel insecten aan zoals bijen en wespen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:20
Hedera is terror. Je snoeit je een ongeluk. Heb ook Toscaanse Josmijn staan; vol in de wind en kou, en heefg al paar jaar de winter overleefd. En als hij eenmaal gezet is groeit ie ook lekker door (maar stuk beter te snoeien dan de hedera).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-09 16:15
De standaard tuincentrum-hedera (hedera hibernica) blijft inderdaad veel werk om in bedwang te houden en je eindigt met soms met kluwens aan armdikke takken.

Mocht je het toch willen overwegen: er zijn hedera varianten die beduidend minder snel groeien (bijvoorbeeld varianten van de hedere helix, of sommige bontbladige hibernica).

[ Voor 5% gewijzigd door Hilus op 29-12-2024 22:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Je hebt kant en klaar schuttingen met Hedera maar zoals hierboven al gezegd is, je moet het goed bijhouden.

Waarom geen haag van Laurier? Winterhard, wintergroen en niet woekerend. Je hebt ze nog in allerlei soorten.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
pjot1 schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:34:
Je hebt kant en klaar schuttingen met Hedera maar zoals hierboven al gezegd is, je moet het goed bijhouden.

Waarom geen haag van Laurier? Winterhard, wintergroen en niet woekerend. Je hebt ze nog in allerlei soorten.
De achterkant van de tuin is al hedera (bestaand, achter buren). We willen ook weer niet te veel verschil in erfafscheidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Hoe ziet rest van de schutting eruit tot het tuinhuis? Is het zo'n standaard houten schutting? Dan snap ik niet dat je de schuur zoveel erger vindt. Ziet er toch hetzelfde uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
99ruud99 schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:03:
Hoe ziet rest van de schutting eruit tot het tuinhuis? Is het zo'n standaard houten schutting? Dan snap ik niet dat je de schuur zoveel erger vindt. Ziet er toch hetzelfde uit?
Dat is het dus niet :-)

De schuur is een soort van goedkoop douglas of vuren hout in zweeds rabat vorm.

(Schutting foto van internet maar ziet er hetzelfde uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQVhUgmvL2KM5CbkFJ3ZX3WRXrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAQafd87Shkn0ENRzsxaOkco.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Nu ben ik geen schutting expert, maar kan je deze "platen" (of zijn het allemaal losse balkjes) ook rechtstreeks op de schuur plakken /schroeven?
Want bij het plaatsen van de schutting zijn de staanders het meeste werk...

Ja, het kost een paar euro, maar als je hedera plant (je wilt geen winter jasmijn) kan je over 5 jaar de buur zijn tuinhuis betalen. Dat zal nog stuk duurder zijn.

Dit idee https://ecomat.be/producten/detail/houten-gevelbekleding

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 30-12-2024 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

Een mooie clematis (ookwel bosrank)? Je hebt daar wintergroene versies van en niet wintergroene, dus even goed kijken welke je neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:01

MLLL

Palm Treo 650

Ik had die schutting gewoon doorgetrokken, alles wat er nu voor in de plaats komt is het allemaal net niet.
Pagina: 1