Slimme thermostaatoplossing voor ketels met OpenTherm en HA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geniusboxen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 11:59
Ik ben al een tijd aan het puzzelen over een goede oplossing voor een gebouw dat ik beheer. Het betreft een groot gebouw met diverse zalen. In de meeste zalen komt een Mitsubishi Airco te hangen, welke lokaal met de afstandsbediening wordt aangestuurd of via een integratie met Home Assistant (HA).

Daarnaast zijn er nog een aantal zalen waar traditionele radiatoren aanwezig zijn. Bovendien worden alle zalen met elkaar verbonden door een grote centrale hal, die ook verwarmd moet worden. In totaal zijn er ongeveer 20 radiatoren die worden verwarmd door twee ketels. De huidige ketels zijn:
  • Remeha Calenta Ace 40L CCS (2018)
  • Remeha Quinta 65 (2005)
Beide ketels worden aangestuurd via een Remeha Isense thermostaat, die verbonden is met de Ibase. De ketels worden via OpenTherm aangestuurd.

Ik zou graag naar een situatie willen waarin de ketels op afstand bestuurd kunnen worden, terwijl de ‘traditionele’ thermostaten ook blijven werken. Dit is belangrijk omdat we met verschillende gebruikers werken. Daarnaast maken we veel gebruik van het klokprogramma. Op korte termijn komen in alle zalen ook draadloze thermometers te hangen om de aansturing via Home Assistant (zowel airco als ketels) mogelijk te maken.

De huidige Isense thermostaten hebben echter geen Wi-Fi mogelijkheden en zijn daarom niet aan HA te koppelen (voor zover ik weet). Ik ben dus op zoek naar een oplossing hiervoor. Mijn eerste gedachte was om de thermostaten te vervangen, maar ik heb tot nu toe geen opties gevonden die aan al mijn eisen voldoen:

Integratie met Home Assistant mogelijk.
Lokaal bestuurd kunnen worden (ook door andere gebruikers).
Klokprogramma beschikbaar.
Draadloze thermostaat (geen dockingstation met kabel).

Heeft iemand een suggestie, een mogelijke denkrichting of een totaal andere oplossing? :+

EHSD-VM2D + PUHZ-SW50-VKA + PAR-WT50-A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geniusboxen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 11:59
Iemand een idee?

EHSD-VM2D + PUHZ-SW50-VKA + PAR-WT50-A