Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:20

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Sinds vandaag ben ik aan de slag met het installeren van een nieuw router, in dit geval een ASUS RT-AX88U Pro. Supermooi ding en ben er tot nu toe tevreden mee. Ik zit in de opties een mogelijkheid om een apart IoT-netwerk op te zetten. Ik heb ongeveer 6 smarthome apparaten die daarvoor in aanmerkingen komen (primair Shelly's en een ESP32).

In eerste instantie dacht ik; mooi, dan is het netjes gescheiden! Scheelt weer storing of teveel apparaten op één lijn. Later dacht ik; het gaat allemaal via hetzelfde apparaat, gebruikt dezelfde antennes, wat is dan nog het voordeel?

Online kan ik weinig vinden over deze ASUS optie, behalve dat het soms voor problemen zorgt. Wat is wijsheid? Het gaat mij vooral om efficiënt gebruik maken van de router.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat is vooral bedoeld als beveiligingsmaatregel. Iets met scheiding op layer 2 (dat kunnen anderen beter uitleggen dan ik).

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:56
Dit is wat Asus daar zelf over schrijft.
https://www.asus.com/nl/support/faq/1053540/

Ik zou het alleen gebruiken als je daadwerkelijk problemen ervaart met (oudere) IoT apparaten op je gewone netwerk.
Ik vraag me trouwens af of het echt gescheiden netwerken zijn of alleen een eigen WiFi. Als ze echt geisoleerd zijn zoals er staat dan kan je met je smartphone niet meer je oven en je verlichting bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01

franssie

Save the albatross

Als (!) het goed geïmplementeerd is kunnen je iOT dingen alleen nog maar internet op, dus niet je magnetron of PC overnemen. Aangezien veel IOT via de cloud gaat kan je hetzelfde bereiken zoals je ook doet als je buitenshuis bent.
Een Dirigea of Hue bridge zou ik er niet gelijk in hangen, als je een internet storing hebt zijn dan ook je lampen onbereikbaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Het enige zinvolle naam mijn mening is dat het wifi kanaal een verouderde standaard kan zijn, bijvoorbeeld 2.4ghz met wpa2 ipv 5 of 6 ghz en wpa3 wat veel iot dingen niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:06
Het is imho alleen nuttig voor apparaten die zich alleen maar laten bieden via een cloud (Google, Alexa, Tuya en dergelijke), muv multimedia toepassingen (Chromecast, Apple TV, etc.)

De vraag is natuurlijk wel of je apparaten die zo onveilig zijn dat je ze in een eigen netwerk moet zetten überhaupt wel in huis wil hebben.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

se77en schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:43:
Ik vraag me trouwens af of het echt gescheiden netwerken zijn of alleen een eigen WiFi. Als ze echt geisoleerd zijn zoals er staat dan kan je met je smartphone niet meer je oven en je verlichting bedienen.
Dan bedien je via de cloud; je stuurt het commando naar de cloud, de cloud stuurt de magnetron aan.

Iets waar niet iedereen op zit te wachten, begrijpelijk, maar het kan dus wel degelijk zonder directe verbinding.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 29-12-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:52
Niet perse enkel voor IoT, maar ik heb hier wel een apart 2.4 GHz only wifi gemaakt omdat sommige IoT apparaten op mijn gecombineerde 2.4 en 5 GHz niet lekker wilden blijven connecten. Sinds ik dat heb gedaan heb ik nooit meer last gehad van een disconnect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:56
CH4OS schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:25:
[...]
Dan bedien je via de cloud; je stuurt het commando naar de cloud, de cloud stuurt de magnetron aan.

Iets waar niet iedereen op zit te wachten, begrijpelijk, maar het kan dus wel degelijk zonder directe verbinding.
Ik snap hem nu. Je voorkomt hiermee dat je smart broodrooster die al jaren geen updates meer krijgt je PC kan hacken. Maar de broodrooster zou nog wel gebruikt kunnen worden om ergens aan de andere kant van de wereld een ddos aanval uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

se77en schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:36:
Ik snap hem nu. Je voorkomt hiermee dat je smart broodrooster die al jaren geen updates meer krijgt je PC kan hacken. Maar de broodrooster zou nog wel gebruikt kunnen worden om ergens aan de andere kant van de wereld een ddos aanval uit te voeren.
Ja, dat is de keerzijde, maar je begrijpt het principe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:58
Geen ervaring met ASUS en IoT maar wel met TP-Link Deco en IoT. Na aanschaf waren er meerdere devices met geen mogelijkheid op Wifi te krijgen, wat ik ook probeerde. IoT ingeschakeld en de devices probleemloos aangemeld op het nieuwe netwerk dat automatisch ontstond, namelijk mijn SSID aangevuld met _IoT.
De devices zijn gewoon onderdeel van het netwerk, zijn niet afgescheiden van de rest, kunnen gewoon het internet op enz. Enige verschil is dat ze op dit netwerk wel kunnen aanmelden en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Iot over wifi is eigenlijk een heel slecht idee.
Je kunt veel beter iets als Zigbee gebruiken, dat werkt in dezelfde frequentieband maar is geoptimaliseerd voor iot, kan niet bij je netwerk komen en belast je wifi netwerk ook niet.

Als je veel iot devices over wifi gaat gebruiken krijg je lan daar al snel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:20

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Dank allemaal voor de reacties, duidelijk zo! Meeste in huis is inderdaad Zigbee, dat heeft sowieso de voorkeur.

Goeie met betrekking tot het dual band, had inderdaad een oudere Shelly die problemen gaf, kan best daar mee te maken hebben. Die is inmiddels vervangen.

All I had to do was follow the damn train.

Pagina: 1