Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrowdSurfing
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-02 09:48
Goedemorgen allen,

Mijn vraag heeft betrekking op RAM sticks (allemaal DDR4) in twee computers. Ik doe mijn best om te begrijpen wat ik lees op dit forum, reddit en andere sites maar ik heb moeite met begrijpen wat ik lees. Vandaar dat ik de vragen die ik heb hier graag wil stellen.

De specificaties van de twee computers zijn als volgt:

PC1:
Processor: AMD Ryzen 5 5600X 6-Core processor.
Video kaart: Sapphire PULSE Radeon RX Vega56
Moederbord: Asus Prime B450-Plus.
SSD: Samsung SSD 970 EVO 500GB
Twee Ram sticks (in slot 2 en 4): Respectievelijk Corsair Vengeance 8GB en Corsair Vengeance 16GB.

PC1: Processor: AMD Ryzen 7 2700X Eight-Core Processor
Video kaart: NVIDIA GeForce GTX 1660 T
Moederbord: B450 Gaming Pro Carbon AC
Eén Ram stick (in slot 2): Corsair Vengeance 8GB

De tweede PC heb ik ooit van een vriend overgekocht zodat mijn vriendin deze kon gebruiken. Het moederbord van deze PC was kapot en ik had zelf nog een oude. Ik heb de oude in mijn PC gezet en mijn 'nieuwere' in mijn eigen. Met RAM stick uit de overgekochte PC ging de PC niet aan. Ik heb toen één van de 8GB Ram sticks uit mijn eigen PC gebruikt en toen ging hij wel aan. Mijn eigen PC werkte prima met een 8GB en 16GB RAM stick.

Nu loopt mijn vriendin er bij enkele veeleisende spellen er tegen aan dat de RAM die zij momenteel heeft niet voldoet. Ik was dus van plan om er een RAM bij te kopen. Haar PC werkt prima als ik de 8 GB er bij haar bij in doet. Mijn PC runt echter niet met enkel de 16GB RAM. Hetzelfde als ik zelf de 2 8GB Ram sticks in mijn PC doe. Dan doet mijn PC het prima maar haar PC runt niet op enkel de 16 GB RAM stick.

Mijn vragen zijn concreet:
- Waarom werken mijn PC met een 8GB en 16GB RAM (in slot 2 en 4) en de andere PC niet? Komt dit door het moederbord? Daarnaast werkt haar PC de 8GB RAM enkel als ik hem in slot twee doe. Hoe komt dit?
- Ik denk dat de beste optie is dat ik een tweede RAM koop. Koop ik dan een tweede 16GB RAM Stick (identiek aan degene die ik heb) en doe ik die in mijn pc en de twee 8GBs in de andere PC? Of kan ik beter een 8GB RAM (Corsair Vengeance) kopen en die in mijn vriendin haar PC doen? Ik ben op zoek naar de beste optie die werkt.
- Als ik enkel een 8GB RAM toevoeg aan mijn vriendin haar PC dan houd ik in mijn eigen PC de 8GB en 16GB. Zie de afbeeldingen die ik heb toegevoegd. In slot 4 draait de 16GB op een maximale Bandbreedte DDR-2400 (1200 MHz). Dit klinkt niet optimaal. Klopt dit en is het aan te raden dit te optimaliseren in de Bios?

Mochten er zaken zijn die toelichting vereisen dan verstrek ik deze graag. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen wat kennis met betrekking tot de RAM te vergroten :) .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uMQUwSKlMurnaoyuwYFr71zCko=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C2GtaMTWKw0i5WFyxaUoiFld.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqyU-tDB6lPmsZzoW_Hi5QuUm5A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9SXPbtFhGGSDXE6PuAXdiV5S.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door CrowdSurfing op 29-12-2024 14:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
De geheugencontroller zit in de cpu. Die van de 5600X is beter en vergevingsgezinder op mismatched RAM dan die van de 2700X. Je kunt beter matched RAM gebruiken dat komt als kit in dezelfde verpakking dan modules met verschillende snelheid en verschillende geheugen IC's. Wat je nu hebt loopt waarschijnlijk niet sneller dan 2133 met elkaar en dat heeft grote impact op de prestaties van de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrowdSurfing
Uszka schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:17:
De geheugencontroller zit in de cpu. Die van de 5600X is beter en vergevingsgezinder op mismatched RAM dan die van de 2700X. Je kunt beter matched RAM gebruiken dat komt als kit in dezelfde verpakking dan modules met verschillende snelheid en verschillende geheugen IC's. Wat je nu hebt loopt waarschijnlijk niet sneller dan 2133 met elkaar en dat heeft grote impact op de prestaties van de cpu.
Dank voor je antwoord! Dus als ik het goed begrijp kan ik het best nog een Corsair Vengeance 16GB DDR4 kopen? Hoe weet ik of mijn pc dit kan runnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:29
Koop je nu een 16GB module en plaats je die erbij dan ben je nog steeds RAM aan het mixen en zeker met Corsair RAM die verschillende IC's op dezelfde SKU plakken gaat dat echt niet lekker stabiel werken, als het al gaat werken. Als je het goed wilt doen koop je een 2x16GB kit als uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS dat bewezen goed werkt met Ryzen. uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK is iets duurder en werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrowdSurfing
Uszka schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:59:
Koop je nu een 16GB module en plaats je die erbij dan ben je nog steeds RAM aan het mixen en zeker met Corsair RAM die verschillende IC's op dezelfde SKU plakken gaat dat echt niet lekker stabiel werken, als het al gaat werken. Als je het goed wilt doen koop je e sawen 2x16GB kit als uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS dat bewezen goed werkt met Ryzen. uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK is iets duurder en werkt ook goed.
Ok ga ik die halen, maar ik snap niet zo goed hoe het RAM mixen is als ik nog zo'n zelfde RAM 16 gb haal. Dan doe ik die twee in mijn pc en de twee 8 gb in mijn vriendin haar pc.

Maar die past niet gord bij Ryzen als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-05 18:18
Omdat zoals gezegd 2 Corsair modules (apart gekocht) met dezelfde nummers vaak een andere versie chips gebruiken waardoor ze identiek lijken maar het niet zijn. Dat geeft enorm vaak problemen.

Koop een kit zoals hierboven aangegeven, zet in het bios het xmp profiel aan en klaar. De 2x8gb in het andere systeem en de 16gb module op de plank. 2 in dual channel werkt het beste en geeft hogere prestaties.
Pagina: 1