Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 20:55
Mijn vraag:
Ik maak veel foto's binnen in huis en in bijvoorbeeld de bossen. Onderwerpen zijn voornamelijk mijn kinderen natuurlijk. De combinatie van heel veel snelle bewegingen en weinig licht leidt tot een hoge ISO met veel ruis of bewogen foto's uiteraard.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Canon EOS R7
- Canon EF 50 mm 1:1.8 STM
- Canon Mount adaptor EF-EOS R
- Canon EF 18-135mm 1:3.5-5-5.6 IS STM
(ook nog een 55-250 en een 10-18 mm maar niet voor dit doel)

Mijn vraag is nu welke volgende stap ik zou kunnen nemen voor meer licht. Helpt het om de 50mm lens te vervangen door de RF 50mm F1.8 STM-lens zonder de adaptor? De 35 mm F1.4L is behoorlijk prijzig maar mogelijk wel de beste optie in deze situatie? Buiten Canon ben ik al helemaal niet vertrouwd met wat kwaliteit is, liggen daar nog opties? Of is de enige echt goede optie fullframe?

Bedankt alvast voor het meedenken :)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Beste antwoord (via wheli op 29-12-2024 20:46)

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:21
Helaas heb je maar 5 knoppen om aan te draaien, de snelheid dat de kinderen bewegen, diafragma, sluitertijd, iso en licht toevoegen.

Aangezien kinderen kinderen zijn, heb je een bepaalde sluitertijd nodig om de bewegingen voldoende te bevriezen.
Je wilt waarschijnlijk ook een bepaalde hoeveelheid scherptediepte, dit betekend dat je de lens niet altijd helemaal open wil zetten. (Die snellere lens helpt dan niet altijd)
Dan houdt je 2 knoppen over, iso en licht toevoegen.
Met een flits kun je de beweging goed bevriezen. Mooi flitsen is natuurlijk ook weer een leertraject, net als mooi fotos maken.

Zelf heb ik geen flitser, (of goede software) en vind ik een scherp onderwerp het belangrijkste, dus moet ik de ruis maar accepteren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Welke instellingen maak je de foto's mee? Ik kan je probleem namelijk binnen wel voorstellen, maar buiten in de bossen, tenzij je er bij schemering bent, niet echt. Als ik nu mijn MFT naar buiten richt, met equivalent van jouw 50mm, maar dan f5.0, en ISO 1600 geforceerd, dan zit ik op sluitertijden van ~1/300 - 1/600. En zo snel zullen jouw kinderen nou ook weer niet rennen.

Binnen natuurlijk significant langere sluitertijden, al zit het nog in de wat ik verwacht acceptabele range is in bijvoorbeeld de keuken, omdat daar wat meer lampen hangen.

En dat je wat beter zou willen voor zeker binnen begrijp ik dus, maar jouw lens is al heel veel beter dan waar ik dit experimentje mee heb gedaan. 35mm krijg je natuurlijk wat groter oppervlakte op je foto's, wat zal helpen met licht ook, maar grotendeels de vraag of je dat wel of niet wil.

Dus om bij mijn eerste punt uit te komen: welke ISO kap je hem op af? Bij mij is 1600 de ruis nauwelijks zichtbaar (bij de JPEG). Je kan ook nog hoger gaan, en dan bijvoorbeeld het door zo'n AI denoizer halen, die schijnen best goed te werken. Ik vermoed dat dat effectiever is dan een veel duurdere lens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 16:23
Je gaat geen mega-winst krijgen als je van een 1.8 lens naar een 1.4 lens gaat. Je lensmount adapter neemt ook geen licht weg, dus de twee 1.8 lenzen gaan je hetzelfde resultaat opleveren.

Heb je al overwogen om een flitser te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:40

voz

De echte kenner

Binnen fotograferen is uitdagend. Veel gaat een nog snellere lens je niet opleveren t.o.v. je 1:1.8 lens. Overweeg in ieder geval een flitser. Kijk ook welke sluitertijd je nodig hebt om bewegingsonscherpte van je bewegende onderwerpen (kinderen) te voorkomen. Ga uit van die sluitertijd en kijk wat daarbij past qua ISO-waarde en diafragma.

Bewegingsonscherpte is niet te herstellen in de nabewerking, een hoge ISO-waarde is een heel eind op te poetsen. Bedenk ook wat je van de foto’s verwacht; leuke foto’s als herinnering hoeven geen perfecte kwaliteit te zijn.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:21
Helaas heb je maar 5 knoppen om aan te draaien, de snelheid dat de kinderen bewegen, diafragma, sluitertijd, iso en licht toevoegen.

Aangezien kinderen kinderen zijn, heb je een bepaalde sluitertijd nodig om de bewegingen voldoende te bevriezen.
Je wilt waarschijnlijk ook een bepaalde hoeveelheid scherptediepte, dit betekend dat je de lens niet altijd helemaal open wil zetten. (Die snellere lens helpt dan niet altijd)
Dan houdt je 2 knoppen over, iso en licht toevoegen.
Met een flits kun je de beweging goed bevriezen. Mooi flitsen is natuurlijk ook weer een leertraject, net als mooi fotos maken.

Zelf heb ik geen flitser, (of goede software) en vind ik een scherp onderwerp het belangrijkste, dus moet ik de ruis maar accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Bedankt allemaal voor het meedenken. Fijn dat ik geen 1800 euro hoef uit te geven haha.

Onderstaande foto is van vanochtend. Een vrij breed pad door het mos maar ook nog wat mist.
F2.5, Iso 1600, 1/80 sec sluitertijd. Hoewel de foto goed is gelukt en ik met Lightroom AI behoorlijk wat ruis weg kan laten viel de ISO me toch tegen. 800 prima maar alles boven de 1000 vind ik toch snel matig worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nax0FUYDQ4xoIsPNQ61H52sZMv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/li9siQTzXzVzOSRRS8s2HjkF.jpg?f=fotoalbum_large

De deze onderste binnen gefotografeerd:
F1.8, ISO 1600, 1/60 sec sluitertijd. Ondanks dat de lamp vol aan staat blijft de foto bewogen. Hier zou een flitser natuurlijk een goede oplossing zijn (stuk goedkoper dan een nieuwe lens ;))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHWRSPyaULsnnd7P11NrAoayXaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbssDTx7nWZ0yNaT8SqQ0Bdb.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de liefhebbers: ik ben er met de laatste verjaardagsessie achter gekomen dat sluiter instellen op elektronisch echt niet samengaat met LED lampen zoals je kan zien aan de 'banding'... Best zonde maar weer wat geleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door wheli op 29-12-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:41

Garyu

WW

Een flitser gaat het helpen. Je hoeft niet vol te flitsen maar een beetje bij flitsen helpt al heel snel om je onderwerp scherp in beeld hebben, waardoor je met 1/60e kan blijven schieten, je flitser kan je op -1 oid zetten en je hebt waarschijnlijk al genoeg licht voor wat je wil bereiken. Neem wel een flitser met draaibare kp zodat je ook richting muur of plafond kan flitsen..

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:15
Goed om te lezen dat je lage sluitertijden gebruikt!
Dat is echt het eerste dat je moet doen. Als er beweging is moet je echt wel sneller maar ga zo langzaam als je kunt. Bij die foto aan tafel met dat bordje was 1/125 dus ook goed geweest.

Tips:
- Bewegingsonscherpte kun je nooit wegpoetsen. Zorg dus dat je die niet hebt.
- Zet je belichtingscompensatie op +0.3 dat scheelt ruis in de donkerder delen van je foto.
- Iso schmiso. Niemand, echt helemaal niemand vraagt bij een leuke foto van je kinderen of ze hem even op 100% op je computer mogen zien. Stop met pixelpeepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een optie is nog de R7 te verkopen en te vervangen door een tweedehands full frame camera. Die grotere sensor kan een stuk beter omgaan met weinig licht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:26

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tarquin schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:01:
Goed om te lezen dat je lage sluitertijden gebruikt!
Dat is echt het eerste dat je moet doen. Als er beweging is moet je echt wel sneller maar ga zo langzaam als je kunt. Bij die foto aan tafel met dat bordje was 1/125 dus ook goed geweest.

Tips:
- Bewegingsonscherpte kun je nooit wegpoetsen. Zorg dus dat je die niet hebt.
- Zet je belichtingscompensatie op +0.3 dat scheelt ruis in de donkerder delen van je foto.
- Iso schmiso. Niemand, echt helemaal niemand vraagt bij een leuke foto van je kinderen of ze hem even op 100% op je computer mogen zien. Stop met pixelpeepen.
Tip 1 en 2 spreken elkaar een beetje tegen. Het zijn allebei goede tips als je nog voldoende sluitertijd over hebt om mee te spelen (bv bij landschappen). Maar in dit geval kost je +0.3 belichting je 1/3 stop aan sluitertijd en ga je tegen regel 1 in.

Regel 1 is inderdaad het belangrijkste. Beweging is heel moeilijk weg te krijgen. Ruis kun je bv met DXO echt heel goed wegwerken. Dat is een soort black magic en een stuk goedkoper dan een nieuwe lens. Dat zou je ook nog eens kunnen proberen. Toch gewoon op ISO 1600 schieten (waarvan ik had verwacht dat de R7 dat wel moest kunnen handlen) en DXO denoise aan je workflow toevoegen (kan ook vanuit Lightroom).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:18

M-ThijZ

Riding on Rails

Toevallig liep ik tegen hetzelfde aan rond de kerstdagen. Veel foto's maken binnen met weinig licht. ISO gaat al gauw richting 3200. Ik heb geëxperimenteerd met DxO PureRAW en DXO Photo Lab en ben verrast over de resultaten. Misschien dat je het ook eens kunt proberen.

De combinatie van DXO PureRAW en Capture One werkt voor mij het beste omdat ik al veel ervaring heb met Capture One en ik geen nieuw pakket wilde leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien moet je iets anders gaan denken als je bij een moderne camera iso 1600 al teveel ruis vindt geven ligt daar misschien je probleem. Ga eens anders naar ruis kijken en bedenk wat je belangrijker vindt het glade strakke plaatje zonder ruis scherp etc. Of wil je de emotie van het moment vastleggen compleet met beweging en ruis. Ergens is het een compromis, persoonlijk vindt ik met een flits werken bij kinderen niet echt de weg. Beetje ruis kan je ook als kracht in een foto gebruiken.
Persoonlijk gebruik altijd graag auto iso en of je een 1/60 opname uit de hand kan maken is erg persoonlijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Laatst online: 19-05 16:15
Wat @Frogmen hierboven zegt.
Het gaat om het plaatje, niet dat je tot pixelniveau inzoomt en geen enkel ruispuntje ziet.
Als je dat wilt zet je een paar studioflitsers in je kamer en flits je elk plaatje op ISO100.
De iso zorgt ervoor dat je überhaubt nog een foto kunt maken.
Je hebt echt verkeerde verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Bedankt allemaal! Ik ga me proberen minder te ergeren aan de ruis en me verdiepen in de DXO PureRAW software als aanvulling op Lightroom.
En een mooie flitser is een leuk verjaardagscadeau :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:33
Voor het fotograferen van mijn kinderen binnen gebruik ik vrijwel altijd een flitser die ik recht omhoog via het plafond bounce.

Apparatuur:
Canon 550d
15-85 lens
Speedlite 430 ex II

Sluitertijd 1/200, iso 100, en dan een beetje spelen met het diafragma (meestal rond de 6,3). Flitser op manual op 1/2 of 1/4 kracht.
Doordat de flitser recht omhoog staat en het licht via het plafond terugkaatst krijg je hele aardige foto's, en door hoge sluitertijd en lage iso is de foto vrijwel altijd scherp.

Ik zou als ik jou was zeker eens een flitser uitproberen. Kan een simpel ding zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 14:31
Schiet je JPG? Of RAW?
Moderne camera's doen in jpg tegenwoordig al erg goede ruis verbetering. RAW kan ook, maar dan moet je dat met je RAW converter oplossen. Ik gebruik zelf DXO Pureraw en sta verbaasd van de resultaten, maar ook de nieuwe versies van lightroom hebben hier nieuwe technieken voor. (die standaard niet gebruikt worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
eLScha schreef op maandag 30 december 2024 @ 00:16:
Een optie is nog de R7 te verkopen en te vervangen door een tweedehands full frame camera. Die grotere sensor kan een stuk beter omgaan met weinig licht.
Dat is zeker een optie, echter levert het ongeveer 1 stop aan winst op. Dus waar nu ISO 1600 ruizig is, is het dan rond de ISO 3200.

't is aan OP wat hij wilt uiteraard. Wilde alleen even zeggen dat fullframe niet heilig is.

Zelf houd ik ongeveer 1/250 aan als ondergrens met kinderen. 1/125 als iedereen redelijk stil zit. (Dit is dan zonder flitser overigens)

[ Voor 3% gewijzigd door FeareX op 10-01-2025 12:29 ]

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik schiet alles in RAW. Inmiddels heb ik DXO geprobeerd en inderdaad een enorme verbetering. Bedankt voor alle tips, ik denk dat is een beetje van alles ga doen behalve een nieuwe lens kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nog een suggestie: simulaties gebruiken van filmrolletjes van weleer ;) Kodak Portra, Ilford HP5 (zwart-wit) hebben allemaal karakteristieke ruis.

Omarm wat je niet kunt veranderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Thy... schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:45:
Voor het fotograferen van mijn kinderen binnen gebruik ik vrijwel altijd een flitser die ik recht omhoog via het plafond bounce.

Apparatuur:
Canon 550d
15-85 lens
Speedlite 430 ex II

Sluitertijd 1/200, iso 100, en dan een beetje spelen met het diafragma (meestal rond de 6,3). Flitser op manual op 1/2 of 1/4 kracht.
Doordat de flitser recht omhoog staat en het licht via het plafond terugkaatst krijg je hele aardige foto's, en door hoge sluitertijd en lage iso is de foto vrijwel altijd scherp.

Ik zou als ik jou was zeker eens een flitser uitproberen. Kan een simpel ding zijn.
Offtopic: wat gaaf om te zien dat er nog steeds 550d’s in gebruik zijn. Modelletje is toch alweer bijna 15 jaar oud!

Mijn eerste digitale SLR was de 400d. Daarna via de 60d naar de full frame 6d. Die laatste vangt nu vooral stof omdat ik veel bergsportvakanties maak en dan een ultra compacte canon G5x II mee neem, maar zo nu en dan op een familiedagje neem ik hem weer mee + lenzenset en geniet ik er weer van.
Pagina: 1