Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRI5CO
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-07 10:56
Beste Tweakers,

Wederom ga ik nog eens profiteren van jullie expertise. :)

Ik zoek een?
Zoals hierboven beschreven zijn mijn 2 onderdelen (ROG STRIX Z490e + Intel i9 10900K verkocht, en moet ik deze gaan vervangen. Ik heb me gebaseerd op de BBG van 2024 en kom dus gauw bij de ASUS TUF B650 + AMD 7 9700X (maar twijfel te upgraden naar de 7950X3D, rekening houdend dat mijn huidige videokaart (RTX 3080 FE) vervangen zal worden door een (4)(5)080 RTX Super begin volgend jaar, het is de bedoeling hier de juiste keuze te maken.
EDIT: Ik moet jammer genoeg opmerken dat mijn ultieme videokaart (ASUS ROG STRIX 4080 Super OC Edition) niet meer beschikbaar is :(
Is hier een specifieke reden voor?

Wat is je budget?
Budget speelt geen rol. Prestaties + goede samenwerking van alle componenten daarentegen wel.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Call me the casual gamer (Asseto Corsa / MSFS 2020 & 2024 / etc etc.

Beste antwoord (via TRI5CO op 29-12-2024 18:14)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor gamen heb je alleen maar last van een tweede CCD, je kunt beter een processor met een enkele die met CPU cores nemen en voor gamen is de 9800X3D de allerbeste die te koop is.
Als die je te duur is (helaas slecht verkrijgbaar) is een 7700X ook prima.

Daar moet dan inderdaad nog geheugen bij. DDR5-6000 met strakke timings is goed, let wel op dat je een set neemt die AMD EXPO ondersteunt en niet alleen XMP en idealiter op de QVL van je moederbord staat.

Betreffende de vraag over die 4080 kaart, Nvidia lever bijna geen GPU’s meer aan AIB partners omdat de 50-serie eraan komt en die voorrang krijgt in de fabrieken.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Okay, en nu, wat is je vraag? Waar twijfel je specifiek over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
9800X3D is een betere keuze voor gaming. En vergeet het RAM niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRI5CO
br00ky schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:04:
Okay, en nu, wat is je vraag? Waar twijfel je specifiek over?
Welke onderdelen ik nu 't beste zou kopen rekening houdend met aan te komen videokaart. (beschikbaarheid?), of eventuele alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRI5CO
Uszka schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:06:
9800X3D is een betere keuze voor gaming. En vergeet het RAM niet.
Actueel heb ik 32GB RAM zitten van Corsair (DDR4), moet deze ook aangepast worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Ja, AM5 werkt met DDR5. DDR4 is niet compatibel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Voor gamen heb je alleen maar last van een tweede CCD, je kunt beter een processor met een enkele die met CPU cores nemen en voor gamen is de 9800X3D de allerbeste die te koop is.
Als die je te duur is (helaas slecht verkrijgbaar) is een 7700X ook prima.

Daar moet dan inderdaad nog geheugen bij. DDR5-6000 met strakke timings is goed, let wel op dat je een set neemt die AMD EXPO ondersteunt en niet alleen XMP en idealiter op de QVL van je moederbord staat.

Betreffende de vraag over die 4080 kaart, Nvidia lever bijna geen GPU’s meer aan AIB partners omdat de 50-serie eraan komt en die voorrang krijgt in de fabrieken.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1