Converter van dig naar analoog werkt niet op oude receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luvene
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-08 05:56
Hoi hoi, wil geluid van mijn Thomson Smart TV naar mijn oude receiver afspelen. Ik heb een oude Technics receiver SA_EX100 uit 1996. En een smart TV van Thomson 40 inch. De laatste heeft optisch out. Dat oude beestje heeft alleen tulp aansluitingen. Heb een omvormer, zo'n klein kastje aangeschaft waar ik de toslink kabel op heb aangesloten en de tulp stekkers naar de receiver.

Geen aparte TV ingang...wel een VCR ingang als ook CD, Phono en Tape in en out (monitor). Heb inmiddels van alles geprobeerd, kabels gewisseld etc. etc. om alles maar uit te sluiten maar er komt geen geluid uit. Ook heb ik de audio instellingen op mijn TV omgezet van automatisch naar PCM als ook andere instellingen geprobeerd........ Ik weet dat ik de phono ingang op de receiver NIET moet en mag gebruiken, wel geprobeerd op VCR in, CD en de tape monitor IN maar niets, noppes nada........

De toslink kabel is goed aangesloten, wel een iele kabel maar er komt licht uit, dus........Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iODhlb9UuSUx06JbGg__AellTqw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CwKub6tkKrnVk9D3hnSqlh9h.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ahf_dyBwu8EU_Kzc0W07Qytj2EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKtn57wwpGPDxIBVCoZs9Igs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXQqKskvrEOJtG8JUahgueSIiw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSkqUxpHtjj4MncA246gfXuA.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom werkt het niet........
Wie kan mij helpen hiermee?

Groet,
Johan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 19:08

Jag

Goh, het klinkt alsof je alles goed doet. Heb je eerder wel geluid gehad uit die converter? En heb je nog een andere bron om te proberen die optisch uit heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Soms moet je optisch out nog specifiek inschakelen.
En om welk exact type TV gaat het?

[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 29-12-2024 10:43 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wellicht overbodig maar gezien je het niet vermeld: heb je de converter wel van voeding voorzien? Op het plaatje staat een meegeleverd USB kabeltje daarvoor. Een DAC heeft wel een beetje energie nodig om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luvene
Mannen, alvast bedankt. Nog even een reactie van mijn kant....
Het gaat om deze TV https://tv.mythomson.com/...ndroid-TV-40-FHD/40FA2S13
@Jag andere bron.....heb alleen de Toslink out van de TV. Geen coaxiaal out daar.

@Microkid Optisch out inschakelen.... voor zover ik begrepen heb moet je het geluid van de TV op PCM zetten wanneer je een omvormer gebruikt. Maar ik heb ook alle andere instellingen bij geluid geprobeerd. Helaas........

@Kaalus Uiteraard heb ik de converter van voeding voorzien. Deze heb ik aangesloten op een USB poort van de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Dit zou op het oog moeten werken idd, ik heb er hier ook twee in gebruik.
Deze klinkt een beetje flauw misschien, maar heb je de optische kabel er op de juiste manier en ver genoeg ingedrukt?
Hij kan er maar op 1 manier in en moet soms vrij stevig worden aangedrukt.

Ik gebruik de input CD op mijn versterkers.
Of video indien voorradig.

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel36 op 29-12-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:16
Heeft je televisie geen koptelefoon aansluiting die je kunt gebruiken? Ik zie hem op de foto niet, maar wellicht zit hij op een andere plek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
luvene schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:07:
heb ik de converter van voeding voorzien. Deze heb ik aangesloten op een USB poort van de TV.
Sluit die eens aan op een standaard USB lader op het stopcontact in plaats van op de TV...

Kan best dat die USB poort op de TV niet genoeg power kan leveren om dat converterblokje aan te sturen,
omdat die TV usb poorten bijvoorbeeld alleen maar bedoeld zijn voor een simpele USB stick.

Een USB power-adapter kan natuurlijk veel meer stroom leveren.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Heb je een random ander apparaat (mp3-speler, etc.) op je receiver geprobeerd?
Aparte usb adapter geprobeerd?

[ Voor 17% gewijzigd door Reinier op 29-12-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luvene
Ik heb de stroom ook geprobeerd direct op een stopcontact i.p.v. direct in de TV. Geen resultaat.

Wat betreft een ander apparaat...ikheb op de receiver een Google audio aangesloten op Tape IN (monitor). Zo kan ik streamen vanaf mijn telefoon als ook vanaf mijn desktop. Werkt super. Ook geprobeerd om de tulp aansluitingen vanuit de converter ook op die tape in aan te sluiten. Helaas...😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:32
Daniel36 schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:22:
[…]
Deze klinkt een beetje flauw misschien, maar heb je de optische kabel er op de juiste manier en ver genoeg ingedrukt?
Hij kan er maar op 1 manier in en moet soms vrij stevig worden aangedrukt.
[…]
Dit dus.
De optische kabel heeft beschermdopjes op de uiteinden.
Die moeten er af, dan stevig aandrukken tot de connector vast klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luvene
Uiteraard zijn die eraf ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-09 21:27
Power led van de converter brand neem ik aan?

Zet spdif op pcm, en zet alle surround en dolby settings uit. Wat de Converter zelf ook aangeeft.

Heb je iets van een koptelefoon die je qua test op de converter kan aansluiten (met een simpele naar 3.5m kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luvene
Power Led brand ja. Output geluid TV staat op PCM. Alle andere settings ook geprobeerd.

Wat jij verder aangeeft wil ik nog wel proberen. Het kan misschien ook aan de kabel liggen? Of aan het verschil in sampling rates wat ik ergens vond? Dat oude beestje stuurt het waarschijnlijk uit in 44.1 en dat moderne spul in 48. Zoiets dus.....heb de klepel horen luiden maar weet niet of dat zo is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KernelPanic
Wel belangrijk dat dus alle dolby formaten etc uitstaan want dat ondersteund de converter niet.

Sample rate maakt in dit geval niet uit, je oude beestje ontvangt alleen hij stuurt niets uit. Het signaal zou dan al analoog moeten zijn.

Eventueel een andere (en denk ik betere optie) is om de hdmi ARC aansluiting van je tv te gebruiken in samenwerking met:
https://www.amazon.nl/PS1...th-Optische/dp/B0CDWHG7YF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luvene
@KernelPanic dank voor je reactie en interessant maar waarom zou dat wel werken dan? Het zou met de Toslink aansluiting toch zeker ook moeten werken.... denk niet dat ik de nu gekochte converter kan retourneren. Indien zo, dan wil ik het wel proberen. Maar wat voor HDMI kabel zou ik dan moeten gebruiken? Daar zijn ook verschillen in. De aansluiting op de TV heeft het over HDMI 1.4 ARC op 1 van de 3 HDMI poorten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:30

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

luvene schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:27:
@KernelPanic dank voor je reactie en interessant maar waarom zou dat wel werken dan? Het zou met de Toslink aansluiting toch zeker ook moeten werken.... denk niet dat ik de nu gekochte converter kan retourneren. Indien zo, dan wil ik het wel proberen. Maar wat voor HDMI kabel zou ik dan moeten gebruiken? Daar zijn ook verschillen in. De aansluiting op de TV heeft het over HDMI 1.4 ARC op 1 van de 3 HDMI poorten....
Als je ARC wil gebruiken, sluit je een HDMI 1.4-kabel (of beter) aan op de uitgang op je TV waar "ARC" bij staat. Niet alle TV's hebben zo'n uitgang, en als je TV het wel heeft, kan het zijn dat je in de handleiding moet kijken welke van de HDMI-poorten ondersteuning biedt voor ARC (het is er doorgaans maar één namelijk, ook al heb je meerdere HDMI-aansluitingen).

Het andere eind van die kabel prik je dan in de convertor waar naar gelinkt wordt (normaliter stop je die in de surroundreciever, maar in jouw geval dus in een convertor). Bij de meeste TV's wordt nu al het geluid doorgestuurd naar het apparaat dat op de ARC-verbinding is aangesloten. Soms moet je het aanzetten in een menu van de TV. Let er wel op dat niet alle audioformaten door alle TV's doorgestuurd worden. Vooral DTS is een probleem (vanwege de licentiekosten laten veel TV-fabrikanten ondersteuning daarvoor achterwege).

Maar jij hebt niet veel aan ARC. ARC is namelijk vooral bedoeld voor de nieuwe surroundformaten (Dolby ATMOS etc.), waar jij niets mee kunt. Ik zou het lekker bij de TOSLink-verbinding houden.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:06
Heb je niet een dvd speler of optische uitgang op een laptop/pc/apple tv/ gameconsole? Dan kun je die proberen, want het kan natuurlijk ook dat de converter niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
luvene schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:27:
De smsl die ik stuurde kan zowel hdmi als toslink (en usb).

Als je nog de mogelijkheid hebt om te retourneren (binnen 14 dagen koop op afstand). Dan sla je twee vliegen in 1 klap je kan een ander apparaat proberen voor toslink en anders kan je ook hdmi proberen.

De reden dat ik het aanraad is dat toslink oud is en niet vaak meer wordt toegepast. Er zijn tal van voorbeelden dat toslink plotseling niet meer werkt bij een nieuwere Android versie.

En dan komen we bij Thomson. Ze hebben geen duidelijke manuals of firmware releases. In de handleiding wordt toslink niet eens genoemd (behalve op het plaatje). Ik heb nergens uberhaubt een menu item gehoord dat specifiek toslink noemt in je reacties. (Meestal staat toslink altijd aan, maar alsnog wel te vinden in het menu)

Ben met je eens dat het "zou moeten werken" maar een budget tv met een no brand converter is geen garantie tot succes.

Hdmi Arc is tegenwoordig de standaard en daarbij heb je naar mijn mening meer kans op succes.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• luvene
En ..wat denken jullie 😁? Hij doet het! Ik heb een ander Toslink kabeltje gekocht bij Alle Kabels. Slechts €2,19 voor een halve meter. Lang zat en deze kabel was een stuk dikker dan dat iele rot kabeltje wat bij de converter was bijgeleverd. En de aansluitingen zagen er ook veel stabieler en degelijker uit. Aangesloten op de VCR-IN. Heel blij mee 😜👍

[ Voor 10% gewijzigd door luvene op 30-12-2024 15:54 ]

Pagina: 1