Anhydriet vloer opbouw met of zonder isolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-07 16:48
Ik ben in ons nieuwe huis bezig met de vloer van de woonkamer en ontvang graag jullie advies.

Bouwjaar huis 1992 en vloer is als volgt opgebouwd:
Leistenen vloer (2cm)
Zandcement dekvloer met oude vloerverwarming hoh 30cm(8cm)
Beton draagvloer (17cm)
EPS 10cm
Kruipruimte
Rc waarde constructie vloer = 2.5

We gaan vloerverwarming aanleggen, hiervoor moeten de leistenen tegels + dekvloer er uit omdat er niet (goed) in leisteen kan worden gefreesd. Dus deze zijn we er nu aan het uit halen tot op het beton en hierna komt er een Anhydriet vloer met vloerverwarming in. Verwarming zal gebeuren met een L/W warmtepomp.

Nu kan de Anhydriet vloer direct op het beton gestort worden ( al dan niet met een folie er tussen) maar ik zit er wellicht aan te denken om 30mm PIR (of XPS) platen te leggen met hierop de 50 tot 60mm Andydriet vloer. Totaal kom ik dan weer op 90mm uit. Hiermee komt de totale Rc van de vloer op 4.0 (bij 30mm PIR).

Nu is er voor beide situaties wat te zeggen:
1. Met een zwevende dekvloer zal er minder massa worden opgewarmd en kan de vloerverwarming sneller reageren, al dan niet met nacht verlaging.
2. Zonder thermische scheiding zal de gehele beton + dekvloer als warmtebuffer dienen, trager systeem maar wel continu op temperatuur te houden. En ik zou evt de gehele vloer wat lager kunnen krijgen, de totale hoogte van de huizen op 1992 is al niet ruim bemeten..

Zouden jullie isolatie toepassen in deze situatie? Ik neig zelf naar de zwevende dekvloer optie.

Hieronder een kleine foto een inspectie gat in de dekvloer. Inmiddels bijna alles tot op het beton weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyZTryiU4TUtgEOefdRG-0oJSI0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hnLHXadrydkN5EQG6YTw3D6.jpg?f=fotoalbum_medium

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05:30
Ik z ou altijd voor extra massa gaan, maar daar zitten ook nadelen aan. Warmte overshoot bv.
je zal dan wel je vloer vanaf de onderzijde nog eens extra moeten isoleren, Rc van 2.5 voor een verwarmde vloer is echt te weinig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 15:07
Ik zou altijd voor isolatie gaan, meer massa heeft alleen maar nadelen. Dekvloer alleen heeft voldoende buffer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
100% voor extra isolatie gaan. Nu heb je het open en kan je het gelijk goed doen.
Voor je vloerverwarming gaan voor extra grote buizen, met kleine korte lussen.
18mm buis en luslengte van 50meter maximaal. Dan ben je gelijk voorbereid op een warmtepomp in de toekomst.

2 of 3 cm extra hoogte merk je vrijwel niet, tenzij het echt heel laag is nu.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-07 16:48
Thnx voor de reacties! Ik neig er inderdaad naar om 2 of 3 cm XPS of PIR toe te passen voor de extra isolatie.
mjjveldt schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:41:
100% voor extra isolatie gaan. Nu heb je het open en kan je het gelijk goed doen.
Voor je vloerverwarming gaan voor extra grote buizen, met kleine korte lussen.
18mm buis en luslengte van 50meter maximaal. Dan ben je gelijk voorbereid op een warmtepomp in de toekomst.

2 of 3 cm extra hoogte merk je vrijwel niet, tenzij het echt heel laag is nu.
Buis zal waarschijnlijk 16x2 worden, 10 of 11 groepen (zijn er nu 3) en dan 32mm buis tussen de warmtepomp en de de verdelers.

Hoogte was 2,42 meter maar dat was met dekvloer (9cm) en eiken vloer (2cm). Wil echter 2-3cm verlagen voor spots dus weer uitkomen op 2,42 zou prima zijn.

No Shame, only Fame!