2.5 Gb traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 23:08
Ben thuis van 1 Gb netwerk naar een 2.5Gb netwerk gegaan. Maar als ik van mijn computer bestanden kopieer naar mijn NAS dan haal ik rond de 80MB/s. Heb op mijn Gigabit netwerk sneller gezien, rond de 110MB/s

Heb een ASUS RT-BE92U router en een Asus Nuc 13, I5 ( heeft 2,5Gb netwerk) De NAS is een Asustor Drivestor 2 Pro Gen2 ( ook een 2,5Gb aansluiting) Aan de NAS hangen nog 2 WD 6Tb HD.

Heb Terracopy gebruikt en gewoon via Windows 11. Via Windows 11 gaat het het snelst, rond de 80MB/s. In terracopy zakt het rond de 50MB/s. Heb hetzelfde mappie naar de WD 6Tb gekopieerd, maar hetzelfde resultaat.
Heb het ook geprobeerd vanaf mijn C schijf, nvmi ssd gen 4, maar geen verschil in snelheid met kopiëren

Heb de NAS ingesteld als JBOD met 2 4Tb WD red schijven

Heb een map met video bestanden van 33Gb overgezet. Wil nog veel meer van dat soort bestanden overzetten naar de NAS.

Heb wel op google gekeken, maar kan geen antwoord vinden die mij verder helpt.

Het zou toch sneller moeten kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:10

Onbekend

...

Weet je zeker dat het netwerk de langzaamste schakel is tijdens het kopiëren?
Is er geen firewall of andere hardwarematige beperking?

Stel dat je 1 groot bestand van bijvoorbeeld 3 of 4 GB over wil zetten. Wat is daarvan de overdrachtssnelheid, en blijft deze snelheid constant gedurende de gehele bestandsoverdracht?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Niet bekend met de exacte specs van je disks, maar dit klinken niet als onredelijke schrijfsnelheden naar een draaiende schijf. Lijkt me op het eerste gezicht prima te kloppen.

Als je je netwerksnelheid wilt testen kun je beter een netwerkbenchmarktool gebruiken. Zoals iperf of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:02

Sebazzz

3dp

Kijk eerst of je met (recente!) builds van iperf3 betere performance haalt. Met iperf test je je netwerk, en puur je netwerk :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:35
mcDavid schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:40:
Niet bekend met de exacte specs van je disks, maar dit klinken niet als onredelijke schrijfsnelheden naar een draaiende schijf. Lijkt me op het eerste gezicht prima te kloppen.

Als je je netwerksnelheid wilt testen kun je beter een netwerkbenchmarktool gebruiken. Zoals iperf of zo.
Zeker in JBOD, waarbij er dus maar 1 effectief iets doet en er geen snelheidsvoordeel is zoals in RAID 0 of 5 bv. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JBOD en 2 schijven en een NAS zijn een recept voor problemen, had dat nog een reden?

Daarnaast lees ik dat de schijven 5400rpm zijn en 180MB/s zouden moeten aankunnen, maar na de cache vol is zakt dat altijd super in. Met JBOD spreekt ie ook nog eens 1 schijf per keer aan, dus geen WRITE/READ optimize met RAID1 bijvoorbeeld.

Die 50/80 die jij ziet vindt ik niet echt gek voor een paar 5400rpm schijven in ieder geval.

Ik krijgt mijn 2.5GB eigenlijk alleen vol naar de SSD's. (220MB/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Dat zijn al veel antwoorden. Heb het net met mijn laptop draadloos geprobeerd, die klimt naar 88MB/s en blijft daar hangen. Had voor JBOD gekozen. RAID 0 is wel sneller, maar als er 1 schijf stuk gaat ben ik straks 8Tb aan films kwijt.

Krijg Iperf3 niet open

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:26
MRoubos schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:32:
Dat zijn al veel antwoorden. Heb het net met mijn laptop draadloos geprobeerd, die klimt naar 88MB/s en blijft daar hangen. Had voor JBOD gekozen. RAID 0 is wel sneller, maar als er 1 schijf stuk gaat ben ik straks 8Tb aan films kwijt.

Krijg Iperf3 niet open
Eigenlijk geef je hier het antwoord al. De doorvoersnelheid van de gebruikte harde schijven is je bottleneck, en niet je netwerk.

Dus ga maar nadenken over een snellere NAS.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Krijg Iperf3 niet open
jBOD is ook niet een handige keuze.

Just a bunch of disks, je weet niet op welke disk je data staat.

Je kan dan nog beter gewoon losse disks maken dus 2x4TB.

Of upgraden naar 2x8TB en dan Raid1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 13:39

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Krijg Iperf3 niet open
Je bent nu toch ook alles wat er op 1 disk staat kwijt? Of volg ik je redenatie niet? Met RAID heb je dan nog de performancewinst. :?

[ Voor 4% gewijzigd door Spacecowboy op 28-12-2024 22:42 ]

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRoubos
Daar zit wat in. Dacht dat ie eerst 1 disk volkliederd en daarna de ander.
Ben het nu van verschillende externe disks terug aan het zetten.

Dan is RAID 1 misschien toch beter. Dan kan ik later altijd een grotere HD kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRoubos
Ben nu vanaf de NAS naar de aangesloten WD 6Tb aan het kopiëren en dat gaat in de NAS software met 155Mb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Als je echt performance wenst, dan zou je naar SSD's moeten stappen, wat @Vorkie ook al aangeeft eigenlijk. Die zijn wel significant duurder dan eenzelfde harddisk, maar een 4TB exemplaar begint m.i. wel richting "betaalbaar" te gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Houtenklaas op 28-12-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:56

M2M

medicijnman

Krijg Iperf3 niet open
Het punt van iperf is dat je het probleem (niet snel genoeg kunnen kopieren van files) in stukjes hakt. Dan weet je of het de storage is, de netwerkcontroller die veel te veel aan de processor overlaat, de switch of de harddisk is. Met alleen het kopieren van files van A naar B weet je nog niet waar het euvel zit.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Met mijn Synology NAS haal ik gemiddeld zo rond de 110 MB/s met kopieren maar mijn netwerk is dan niet volledig 2,5 GBs. Mijn pc zit wel via 2,5 GB aangesloten aan mijn router maar de NAS via gewoon 1 GB, maar toch dus zo rond de 110 MB/s. Harddisks zitten dan ook in JBOD en het 2 WD Red's zijn en de NAS een Synology DS218.

Maar ja ben er zelf blij mee dat ik 110 MB/s haal en had dat eerlijk gezegd niet echt verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
M2M schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:53:
[...]

Het punt van iperf is dat je het probleem (niet snel genoeg kunnen kopieren van files) in stukjes hakt. Dan weet je of het de storage is, de netwerkcontroller die veel te veel aan de processor overlaat, de switch of de harddisk is. Met alleen het kopieren van files van A naar B weet je nog niet waar het euvel zit.
Als ik het open zie ik een scherm flitsen en weg. Zal denk ik antivirus moeten uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Roel1966 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:03:
Met mijn Synology NAS haal ik gemiddeld zo rond de 110 MB/s met kopieren maar mijn netwerk is dan niet volledig 2,5 GBs. Mijn pc zit wel via 2,5 GB aangesloten aan mijn router maar de NAS via gewoon 1 GB, maar toch dus zo rond de 110 MB/s. Harddisks zitten dan ook in JBOD en het 2 WD Red's zijn en de NAS een Synology DS218.

Maar ja ben er zelf blij mee dat ik 110 MB/s haal en had dat eerlijk gezegd niet echt verwacht.
De schijven komen uit een WD NAS en die was oud, maar deed max 110Mb/s, zakte vaak wel in. Ook mijn Synology DS 124 (1bay nas) haalde dat en iets sneller vaak. Dus dacht ik, als ik naar 2,5Gb netwerk ga dan moet ik toch nog sneller halen.

Ik ga het in RAID 1 zetten en kijken of dat sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
MRoubos schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:10:
[...]

De schijven komen uit een WD NAS en die was oud, maar deed max 110Mb/s, zakte vaak wel in. Ook mijn Synology DS 124 (1bay nas) haalde dat en iets sneller vaak. Dus dacht ik, als ik naar 2,5Gb netwerk ga dan moet ik toch nog sneller halen.

Ik ga het in RAID 1 zetten en kijken of dat sneller is.
Nou nee ik was er toch al vanuit gegaan dat je die beperking van de NAS zelf hebt, althans dan bij die goedkopere NASsen dan want die DS218 is ook gewoon een goedkoper ding. Eigenlijk ook de pc via een 2,5 GB lijn aangesloten omdat het kon maar er verder geen wonderen van verwacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
In RAID 1 hetzelfde resultaat, 85,87Mb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Krijg dat Ipef3 niet open.

Als ik van de aan de NAS aangesloten WD een map kopieer, dan gaat dat met 145Mb/s

Zou het toch iets met het netwerk te maken hebben. Zowel draadloos als bedraad rond de 80Mb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 11:59
Misschien zit er nog ergens een stukje oude kabel tussen dat niet Cat 5e is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:34

FreakNL

Well do ya punk?

Heeft iperf niet een CLI? Daar kun je niet zomaar op klikken. Wat je voorbij ziet flitsen is de console.. Je zal er iets meer effort in moeten steken.

Hint: open het programma in de Command Prompt.

Je zal het ook op je NAS moeten draaien trouwens. Zo werkt iperf.

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 29-12-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:56

M2M

medicijnman

MRoubos schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:06:
[...]

Als ik het open zie ik een scherm flitsen en weg. Zal denk ik antivirus moeten uitzetten.
Je moet iperf openen in een command prompt. Het programma heeft geen user interface

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Weet je 100% zeker dat de snelheid van de verbindingen 2.5Gbps is? En gebruik je overal géén CCA (copper clad aluminium) kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

M2M schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:14:
[...]

Je moet iperf openen in een command prompt. Het programma heeft geen user interface
Voor Windows is er wel een UI beschikbaar volgens mij, maar sowieso moet je voor de NAS kant inloggen via SSH en hopen dat je voor die NAS uberhaupt een iperf kan krijgen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Ik ga nog verder kijken met Iperf. Dacht dat je dat zo kon openen.

Heb een AudioQuest Cinnamon (cat7) tussen de pc en router zitten en een Supra Cat8+ FRHF van router naar NAS. Dat lijkt mij toch goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Persoonlijk denk ik toch dat je naar de hardware van je NAS moet gaan kijken, het zijn niet een van de duurste en ook niet qua hardware is het niet "geweldig".
Mijn ervaring is wel hoe beter de CPU, hoe sneller de NAS.
Mijn Qnap NAS op basis van 10 Gigabit netwerk gaat heel erg snel, daar is wel 16Gb werkgeheugen aanwezig, Intel CPU, 2x10TB enterprise schijven en SFP+ aansluiting. Als ik 2TB aan het kopieren ben, dat is kwestie van paar minuten en klaar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:47
Bekijk deze eens voor hoe iperf te gebruiken; https://community.cisco.c...-wlan-client/ta-p/3142047

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006

Pazo

Mroaw?

Sata HDD's zijn de bottleneck, cache loopt vol. Vorig jaar eens een test gedaan met overdracht over netwerk tussen HDD en SSD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aU-cNlag3i6aSxgbuCzJKfHqYY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HIjSbifeANWuHxthm81svmFX.png?f=user_large

Inmiddels heb ik al mijn HDD's in de server vervangen voor SSD's. En de netwerk kabels zijn ook allemaal vervangen voor CAT 6 met 100% koper. Overdracht gaat nu ruim over de 1Gbps heen. Maar goed, kost ook wel wat...

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
itsalex schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:12:
Persoonlijk denk ik toch dat je naar de hardware van je NAS moet gaan kijken, het zijn niet een van de duurste en ook niet qua hardware is het niet "geweldig".
Mijn ervaring is wel hoe beter de CPU, hoe sneller de NAS.
Mijn Qnap NAS op basis van 10 Gigabit netwerk gaat heel erg snel, daar is wel 16Gb werkgeheugen aanwezig, Intel CPU, 2x10TB enterprise schijven en SFP+ aansluiting. Als ik 2TB aan het kopieren ben, dat is kwestie van paar minuten en klaar.
Als ik met een WD My Cloud EX2 Ultra over een 1Gb verbinding 110Mb/s haal, dan verwacht ik dan met mijn nieuwe apparaten die 2,5Gb zijn toch ook te kunnen halen en dan niet achteruit te gaan. Verwacht ook niet 220Mb/s of zoiets, maar boven de 110Mb/s zou wel leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Heb Iperf in cmd geopend. Na wat geklungel ben ik via cmd ssh in de nas, maar hoe kan ik Iperf daar installeren
Sudo apt install iperf gaat niet

[ Voor 13% gewijzigd door MRoubos op 29-12-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:12
MRoubos schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:55:
Heb Iperf in cmd geopend. Na wat geklungel ben ik via cmd ssh in de nas, maar hoe kan ik Iperf daar installeren
Sudo apt install iperf gaat niet
Hier staat een stap-voor-stap beschrijving:

https://joeperpetua.mediu...synology-nas-7610f4fe80e0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is voor een Syno nas

Dit is voor Asustor
https://www.asustor.com/e.../app_detail?id=1148&type=

[ Voor 64% gewijzigd door FreakNL op 29-12-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Kan bestand niet uploaden voor dit systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Ben root, maar install en dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Heb het docker registrypack geinstalleerd op asustor en kom op https://registry.hub.docker.com/r/networkstatic/iperf3

Maar moet de url van register spiegel invoeren. welke moet ik dan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
MRoubos schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:33:
In RAID 1 hetzelfde resultaat, 85,87Mb/s
Gek hè.... Raid 1 is gewoon mirroring, maakt het lezen niet sneller.
Je hebt helaas oud spul en leest vanaf 1 schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
MRoubos schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:46:
[...]
Ben root, maar install en dan
Wat daar staat, 'synogear install' invoeren, daarmee installeer je de Synology Diagnosis Tool waarin onder meer iperf zit. Als die package geinstalleerd is kun je iperf3 uitvoeren zoals beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
synogear install
iperf3 -s -p 11111

krijg ik synogear not found

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I62BtAPUu1umesDFOZiZ4ekw4pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4LuQKBRUbbGoOYOIINmBCR4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Write speeds:
Zoals boven aangegeven ga je in ieder geval niet (ver) boven de 110MB/s aan lees/schrijfsnelheid komen want dat is wel de max speed van 5400 RPM hard disks, hoe snel je netwerk ook is. Enkel wanneer je je HDD's vervangt met SSD's ga je een hogere snelheid halen.
En dan nog maar max de snelheid van SATA SSD's dus max 6Gbps is max 750 MB/s maar verwacht gewoon max 550MB/s ivm cache+overhead

Wat betreft iPerf3: gebruik de instructies voor je ASUSTOR NAS. Dat is een op android gebaseerde NAS en iPERF3 is daar gewoon als een app (APK) op te installeren, daar heb je geen docker voor nodig

Alle informatie met syno is niet relevant want dat is voor Synology NAS apparaten en niet voor Asustor apparaten.

[ Voor 16% gewijzigd door akimosan op 29-12-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
akimosan schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:17:
Write speeds:
Zoals boven aangegeven ga je in ieder geval niet (ver) boven de 110MB/s aan lees/schrijfsnelheid komen want dat is wel de max speed van 5400 RPM hard disks, hoe snel je netwerk ook is. Enkel wanneer je je HDD's vervangt met SSD's ga je een hogere snelheid halen.
En dan nog maar max de snelheid van SATA SSD's dus max 6Gbps is max 750 MB/s maar verwacht gewoon max 550MB/s ivm cache+overhead

Wat betreft iPerf3: gebruik de instructies voor je ASUSTOR NAS. Dat is een op android gebaseerde NAS en iPERF3 is daar gewoon als een app (APK) op te installeren, daar heb je geen docker voor nodig

Alle informatie met syno is niet relevant want dat is voor Synology NAS apparaten en niet voor Asustor apparaten.
Heb geprobeerd de apk te installeren, maar krijg een melding dat het niet voor mijn systeem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Mijn fout, op de een of andere manier dacht ik dat je een Synology had.
Heb geprobeerd de apk te installeren, maar krijg een melding dat het niet voor mijn systeem is
Kun je iperf3 niet gewoon via ADM-App Central vinden?

https://www.asustor.com/e...detail/?id=&group_id=1514

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Ik heb zelf geen ASUSTOR NAS (wel een synology) dus kan niet alle stappen doorlopen om te zien in hoeverre stappenplannen wel of niet doorlopen kunnen worden.

In hoeverre helpt onderstaande instructie en zo niet, waar loop je dan vast?
Kun je daarvan screenshots posten?

https://www.asustor.com/e...dge/detail/?group_id=1514

[ Voor 24% gewijzigd door akimosan op 29-12-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Nielson schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:17:
[...]

[...]

Nee, niet op de nas. Denk niet dat het model geschikt is. Deze is voor home use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
akimosan schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:20:
Ik heb zelf geen ASUSTOR NAS (wel een synology) dus kan niet alle stappen doorlopen om te zien in hoeverre stappenplannen wel of niet doorlopen kunnen worden.

In hoeverre helpt onderstaande instructie en zo niet, waar loop je dan vast?
Kun je daarvan screenshots posten?

https://www.asustor.com/e...dge/detail/?group_id=1514
Bij stap 1 krijg ik de melding, uw zoekactie komt met geen enkele app overeen

Heb de laatste versie firmware op de nas staanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1_jAw3t1NT_fsKTcMae9QUJJt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/coqEV8o8HHaiKJ3GzlLaHArp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door MRoubos op 29-12-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Ja, net even de specs opgezocht van je NAS:

https://www.asustor.com/en-gb/product?p_id=83
Gezien de CPU een Realtek chip is, een ARMv8-A / Cortex A-55, werken op x86 gebaseerde tutorials en instructies dus niet en zullen veel apps voor die platformen dus ook niet beschikbaar zijn in de store voor jouw type NAS.

Je zou dan (w.s. handmatig) een voor ARM64 gecompileerde versie van iperf3 moeten downloaden, uploaden naar je NAS en daar installeren/starten via SSH. Denk dat dat je beschikbare kennis een beetje te boven gaat, maar in die richting moet je gaan denken.

[ Voor 5% gewijzigd door akimosan op 29-12-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Zijn er geen andere apps waarmee ik de snelheid van het lokale netwerk kan meten?

Je zou dan (w.s. handmatig) een voor ARM64 gecompileerde versie van iperf3 moeten downloaden, uploaden naar je NAS en daar installeren. Denk dat dat je beschikbare kennis een beetje te boven gaat.

Zou zomaar kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:55
Als ik die snelheden van je nas zo zie loop je gewoon tegen de max van de spinning disks aan. Lijkt op een prima snelheid. Indien je sneller wil kun je over naar raid0 maar dat is niet aan te raden als je data je wat waard is. En anders raid1 ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Ik denk niet dat je NAS daarvoor de tools/utilities aan boord heeft.
Zonder een tool die puur op de netwerkinterface iets kan testen, zul je terugvallen op iets testen met filetransfer en dan is HDD lees schrijfsnelheid weer een factor die je niet kunt uitsluiten.

Ik denk dat je ook naar de eindsituatie moet kijken, wat wil je bereiken?

Je hebt veel geld geïnvesteerd in 2,5GB netwerk technologie (NAS, Router/switch, NUC) en wilt blijkbaar "lekker snel", maar vervolgens stop je oude 5400 RPM schijven in je NAS en "beknibbel" je daarop.
Spaar nog even door en vervang die trage HDD's met 2 SSD's (voor de veiligheid zet je die in RAID1) en zorg je voor een fatsoenlijke (cloud) backup van in ieder geval je belangrijke data zoals je eigen documenten/foto's/videos (eventuele films/series kun je altijd wel weer downloaden/streamen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:49

jurroen

Security en privacy geek

MRoubos schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:16:
Aan de NAS hangen nog 2 WD 6Tb HD
Ik neem aan dat je deze twee disks in de interne SATA bays hebt en er niet "aan hebt hangen" (via USB oid)?
Het zou toch sneller moeten kunnen?
Je bottleneck is nu de twee disks. Wellicht kun je een fractie hoger, maar hier ga je op geen enkele manier je 2,5Gbit netwerk mee kunnen max'en. Dat je eerder 110MByte/s hebt gezien in plaats van de 80Mbyte/s die je nu haalt kan verschillende redenen hebben.

Er zit een verschil tussen schrijven (iets naar de NAS toe overzetten) en lezen (van de NAS naar jouw computer). Ook hebben die disks een kleine cache, wat een impact kan hebben op de snelheid.

Dat je eerder, op een blauwe maandag, een burst hebt gezien van 110MByte/s kan een uitzondering geweest zijn onder ideale omstandigheden.
Heb een AudioQuest Cinnamon (cat7) tussen de pc en router zitten en een Supra Cat8+ FRHF van router naar NAS. Dat lijkt mij toch goed.
Die eerste is ... twijfelachtig. De kern is niet volledig koper, maar een alloy van grotendeels koper met wat zilver. Die tweede lijkt mij een scam, een overpriced STP kabel. Maar, afhankelijk van de lengte van beide kabels is de kans dat dit een issue is klein.

Je netwerk functioneert niet beter als je netwerkkabels hebt die zijn gesmeden bij volle maan, ingelegd met diamantjes, gezegend door een sjamaan en bevoelt door door een holistisch kabelarts.

[ Voor 6% gewijzigd door jurroen op 29-12-2024 16:40 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
jurroen schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:38:
[...]

Ik neem aan dat je deze twee disks in de interne SATA bays hebt en er niet "aan hebt hangen" (via USB oid)?

[...]

Je bottleneck is nu de twee disks. Wellicht kun je een fractie hoger, maar hier ga je op geen enkele manier je 2,5Gbit netwerk mee kunnen max'en. Dat je eerder 110MByte/s hebt gezien in plaats van de 80Mbyte/s die je nu haalt kan verschillende redenen hebben.

Er zit een verschil tussen schrijven (iets naar de NAS toe overzetten) en lezen (van de NAS naar jouw computer). Ook hebben die disks een kleine cache, wat een impact kan hebben op de snelheid.

Dat je eerder, op een blauwe maandag, een burst hebt gezien van 110MByte/s kan een uitzondering geweest zijn onder ideale omstandigheden.

[...]

Die eerste is ... twijfelachtig. De kern is niet volledig koper, maar een alloy van grotendeels koper met wat zilver. Die tweede lijkt mij een scam, een overpriced STP kabel. Maar, afhankelijk van de lengte van beide kabels is de kans dat dit een issue is klein.

Je netwerk functioneert niet beter als je netwerkkabels hebt die zijn gesmeden bij volle maan, ingelegd met diamantjes, gezegend door een sjamaan en bevoelt door door een holistisch kabelarts.
Wat me wel opvalt is dat het gelijk 80Mb/s en bij mappen met 77Gb (b.v) het wel constant is. Vroeger schommelde die nog wel, zo was het 20Mb/s en dan weer 110Mb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
MRoubos schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:05:
[...]

Wat me wel opvalt is dat het gelijk 80Mb/s en bij mappen met 77Gb (b.v) het wel constant is. Vroeger schommelde die nog wel, zo was het 20Mb/s en dan weer 110Mb/s
Je zegt Mb/s, maar ik gok dat je MB/s bedoelt? Scheelt een factor 8, dus het is belangrijk om dat goed te hebben.

En het hangt heel erg af van wat je kopieert, veel kleine bestanden zal ervoor zorgen dat je snelheid ook flink in elkaar zakt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hahn schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:06:
En het hangt heel erg af van wat je kopieert, veel kleine bestanden zal ervoor zorgen dat je snelheid ook flink in elkaar zakt.
Tussen de regels door gelezen, lijkt het mij om filmbestanden van bluray formaat te gaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

akimosan schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:41:
Ja, net even de specs opgezocht van je NAS:

https://www.asustor.com/en-gb/product?p_id=83
Gezien de CPU een Realtek chip is, een ARMv8-A / Cortex A-55, werken op x86 gebaseerde tutorials en instructies dus niet en zullen veel apps voor die platformen dus ook niet beschikbaar zijn in de store voor jouw type NAS.

Je zou dan (w.s. handmatig) een voor ARM64 gecompileerde versie van iperf3 moeten downloaden, uploaden naar je NAS en daar installeren/starten via SSH. Denk dat dat je beschikbare kennis een beetje te boven gaat, maar in die richting moet je gaan denken.
Of een simpele Docker container moeten starten. :) Maar dan heb je wel weer overhead van Docker zelf er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Hahn schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:06:
[...]

Je zegt Mb/s, maar ik gok dat je MB/s bedoelt? Scheelt een factor 8, dus het is belangrijk om dat goed te hebben.

Dat bedoel ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

CH4OS schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:14:
[...]

Of een simpele Docker container moeten starten. :) Maar dan heb je wel weer overhead van Docker zelf er tussen zitten.
Er zijn genoeg precompiled ARM builds van iperf te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nielson schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:17:
[...]

[...]

Dat zei ik 7 reacties geleden ook al maar TS gaat er niet op in.

/edit
Oh die asustor is blijkbaar anders dan de mijne

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 29-12-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Heb een 2,5Gb switch besteld. Kijken of dat wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006

Pazo

Mroaw?

Maar @MRoubos , zoals eerder gemeld, de data disk blijft de bottleneck. Meer dan ~100Mb/s zal je niet gaan halen?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
specs van de disks opzoeken... media transferrate waarde is bepalend...

en dat is dan de max waarde..
mijn 16TB disken kunnen 259MB/sec halen.. had ik het 24TB model gekozen hadden ze 287MB/sec gedaan..

de 2TB Exemplaren uit de zelfde serie halen slechts 164MB/sec...

* SMSfreakie vind het alleen jammer dat storage zo duur is :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Pazo schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:36:
Maar @MRoubos , zoals eerder gemeld, de data disk blijft de bottleneck. Meer dan ~100Mb/s zal je niet gaan halen?
Mocht het niks helpen, dan gaat de switch retour.

Dit zijn de HD, uitvoering: WD Red (256MB cache), 4TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
MRoubos schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:30:
[...]
Mocht het niks helpen, dan gaat de switch retour.
Dit zijn de HD, uitvoering: WD Red (256MB cache), 4TB
Oei, dat is de minst gewilde RED variant, namelijk met SMR platters. Zie oa hier voor meer uitleg:

nieuws: WD verduidelijkt gebruik smr bij hdd's en belooft dit voortaan te melden
https://www.servethehome....cmr-tested-avoid-red-smr/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Hoi, eindelijk de switch binnen.

Heb alleen nu Kubuntu 22.10 erop staan en het gaat nu rond de 125 Mb/s ( sorry als ik het verkeerd schrijf)

Het is nu toch wat sneller. Krijg de indruk dat de Asus router toch de boel afkneep, ook omdat via wifi en bedraad gelijk waren in snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
MRoubos schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:08:
Hoi, eindelijk de switch binnen.

Heb alleen nu Kubuntu 22.10 erop staan en het gaat nu rond de 125 Mb/s ( sorry als ik het verkeerd schrijf)

Het is nu toch wat sneller. Krijg de indruk dat de Asus router toch de boel afkneep, ook omdat via wifi en bedraad gelijk waren in snelheid.
125Mb/s is erg traag, dus ik hoop dat je 125MB/s bedoelt.

Voor context: b = bit, B = Byte. In 1 Byte gaan 8 bits.

Als je bijvoorbeeld 120Mb/s zegt, dan is dat dus gelijk aan 120 / 8 = 15MB/s.

Een 2.5Gbit netwerk kan maximaal ~310MB/s (2.5 / 8 = ~0.31 Gbit) doen, mits je harde schijf die snelheid aankan. Jij gebruikt een normale SATA-schijf en dan is 100-150MB/s meestal wel de max, dus 125MB/s zou prima zijn.

Lang verhaal kort: mits je de juiste letter b/B gebruikt, lijkt je 2.5Gbit-switch geholpen te hebben ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Bedoel MB/s.

Het is met 40MB/s omhoog gegaan.

Denken jullie ook dat het aan de Asus router ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:08
In principe is het enkel de "switch chip" in de Asus-router (waar dat groepje "LAN poorten" aanhangt) die "werk" heeft met de data te versjouwen, tenzij er links of rechts toch nog 1 of andere fancy Asus feature actief staat waardoor die iets met de data moet doen. Geen idee of daar nog bugs in zouden zitten ? Op Internet geen reviews te vinden waar de "2.5Gbits/sec LAN poorten" van zo'n Asus onder handen genomen worden ?

40MBytes/sec verhoging is "wel wat" maar ongetwijfeld niet het effect dat je verwacht had.

Als ik data-transfers doe tussen m'n Linux desktop (met SSD) en Synology NAS gaat dat redelijk consistent voor 125MBytes/sec (+-) bij grote bestanden. Er zitten dan ook 4 "spindles" (identieke IronWolf schijven) in de NAS en dit gewoon over een 1Gbit/sec CAT5E LAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-06 21:51
Harde schijven zijn nou eenmaal traag, dat ze 180 mb/s theoretisch aankunnen klopt wel als ze leeg zijn, maar als ze half vol zijn mag je blij zijn met 100 mb/s.

daar gaat een jbod niet mee helpen, je zou het kunnen versnellen met mirroring, striping of raid 5/6 ofzoiets dergelijks.

Test eerst hoe snel jouw schijven lokaal is voordat je de netwerk gaat testen, omdat je anders een kat een muis spelletje speelt terwijl jouw schijven mogelijk deze snelheden zelf niet aan kan.

[ Voor 13% gewijzigd door ilaurensnl op 05-01-2025 11:31 ]

Pagina: 1