Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-05 15:39
Hoi allemaal, ik heb een nieuwe mini game PC samengesteld om emulator games te kunnen draaien met de volgende specs:

Ryzen 8600G
2x 8GB RAM
Asrock A620I Lightning WIFI
2TB M2 SSD

Beeldscherm is een Samsung S94D 4k TV.

Probleem is dat ik op 4k 60hz geen support heb voor 10 bit + full RGB, terwijl op m'n wat oudere laptop met oudere HDMI standaard dat mij wel lukt op dezelfde TV (op 30hz aangezien HDMI 2.0 maar tot zover gaat). Nu dus HDMI 2.1 (dubbele bandwidth) en het lukt niet.

Heb juist gekozen voor HDMI 2.1 voor die dubbele bandwidth, niet zozeer voor de emulator games, maar voor films en games te kijken.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ligt dit aan AMD? In de oudere laotop zit een onboard Intel GPU.

Sony A1II hobby fotograaf

Beste antwoord (via DutchEZmoder op 02-01-2025 15:14)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:26
HDMI 2.0 bestaat alleen nog voor apparaten die gecertificeerd zijn toen HDMI 2.1 er nog niet was. Alle nieuwe apparaten zijn dus versie 2.1, of ze nu de hoge bandbreedte hebben of gewoon de oude 2.0 zijn.

Marketing.

Uit de toevoeging TMDS moet de consument dan halen dat het de oude versie is. Voor mij grenst dit aan oplichting, maar het zal allemaal net dichtgetimmerd zijn.

https://rog.asus.com/moth...i-gaming-wifi-model/spec/

Daar staat het wat duidelijker omschreven:
x HDMI® port***
….
***Supports 4K@60Hz as specified in HDMI 2.1.
4K@60Hz is duidelijk de oude HDMI 2.0-versie.

[ Voor 25% gewijzigd door White Feather op 01-01-2025 20:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb je wel de juiste scherm drivers geinstalleerd? Ik kon verder zo 1-2-3 niet vinden wat de 8600G op 10-bit YUV422 gebied wel of niet zou moeten kunnen, maar Windows zal de mogelijke instellingen wel koppelen aan het scherm wat je hebt. Kun je normaal gesproken zien onder Apparaatbeheer (of Device Manager voor een Engelse Windows versie) onder Monitors. Staat daar je scherm niet tussen, dan is dat doorgaans iets wat van de leverancier vandaan moet komen (als .inf bestand oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:23
De kabel is geschikt voor HDMI 2.0 neem ik aan?

Want voor normale 4k 60hz zou dat voldoende moeten wezen.

Eventueel andere kabel proberen, ik heb thuis ook zo'n kabel gehad die problemen geeft, met bepaalde apparaten deed hij het prima maar met andere ging hij niet goed werken.

[ Voor 87% gewijzigd door Mizgala28 op 28-12-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
kdekker schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:15:
Heb je wel de juiste scherm drivers geinstalleerd? Ik kon verder zo 1-2-3 niet vinden wat de 8600G op 10-bit YUV422 gebied wel of niet zou moeten kunnen, maar Windows zal de mogelijke instellingen wel koppelen aan het scherm wat je hebt. Kun je normaal gesproken zien onder Apparaatbeheer (of Device Manager voor een Engelse Windows versie) onder Monitors. Staat daar je scherm niet tussen, dan is dat doorgaans iets wat van de leverancier vandaan moet komen (als .inf bestand oid).
Ja de nieuwste drivers van AMD Adrenaline staan erop, wat het nog gekker maakt is dat zelfs op 1080p 60hz ik niet kan gaan voor 10 bit RGB, 10 bit RGB kan ik alleen selecteren bij 30hz en het maakt niet uit op welke resolutie.
Mizgala28 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:46:
De kabel is geschikt voor HDMI 2.0 neem ik aan?

Want voor normale 4k 60hz zou dat voldoende moeten wezen.
Ja de kabel is een nieuwe HDMI 2.1 kabel. De TV support 10 bit en is een OLED, vind ik toch net even wat mooier dan 8 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:23
DutchEZmoder schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:50:
[...]

Ja de nieuwste drivers van AMD Adrenaline staan erop, wat het nog gekker maakt is dat zelfs op 1080p 60hz ik niet kan gaan voor 10 bit RGB, 10 bit RGB kan ik alleen selecteren bij 30hz en het maakt niet uit op welke resolutie.
Dan zou ik een andere kabel proberen, eventueel elke HDMI poort op de TV ook mee testen als je alsnog issues hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Mizgala28 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:54:
[...]

Dan zou ik een andere kabel proberen, eventueel elke HDMI poort op de TV ook mee testen als je alsnog issues hebt.
Ja zal ik eens proberen! Word vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik denk niet dat het aan je HDMI poorten (op de TV) ligt. Die zijn allemaal 2.1.

Ik kom met een beetje googlen uit op deze waar iemand met een 8600G (eveneens Asrock ITX, maar dan de B650E PG-ITX) tegen dezelfde beperkingen aanloopt wanneer RGB gebruikt wordt. De suggestie is dat het probleem hem in het moederbord zit.

https://old.reddit.com/r/..._4k_120hz_without_chroma/

Misschien is 10 bit met 4:2:0 een optie?

edit: Zag ook nog wat over de Asrock DeskMini X600, vergelijkbaar met jouw systeem:
Reporting for any others who come across this post that I've also returned a DeskMini X600 for being unable to output 4K120, let alone 4K120 HDR.

Details:

My other PC (equipped with a 4070Ti) outputs to an LG C2 (OLED55C2PUA) via HDMI 2.1 @ 4K120 4.4.4 10bit HDR. Using the same television's input and cable, my DeskMini equipped with an 8600G APU at best can output 4K60 4.4.4 8bit HDR. BIOS and graphics drivers are all up to date.

I troubleshot with ASROCK support, AMD support, and even LG (at ASROCK's insistence) to no avail. I am also left to conclude that specs are listed incorrectly.
en
Deskmini x600 HDMI cannot support full hdmi 2.1 bandwith. not same as their description. Just same ver 2.0. Find other mini PC.

[ Voor 50% gewijzigd door spone op 28-12-2024 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
DutchEZmoder schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:50:
[...]

[...]

Ja de kabel is een nieuwe HDMI 2.1 kabel. De TV support 10 bit en is een OLED, vind ik toch net even wat mooier dan 8 bit.
Het ging me meer om de monitor inf file, van Samsung. Puur omdat ik ooit refresh rates issues heb gehad als die informatie er niet is. Misschien heeft het (n)iets van doen met jouw probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
https://pg.asrock.com/mb/...i/index.asp#Specification
1 x HDMI 2.1 TMDS/FRL 8G Compatible, supports HDR, HDCP 2.3 and max. resolution up to 4K 120Hz
TMDS is gewoon de oude HDMI 2.0. De vermelding van FRL8G is de nieuwe manier van encoding van het videosignaal, maar wel met maar 8 Gbit/s, dus nog lager dan HDMI 2.0.

Wikipedia: HDMI

Het is overigens FRL1 (9G), maar ik heb die FRL-benamingen echt nog nooit gebruikt zien worden. Er wordt gesproken over TMDS of 18 Gbit on 2.0 aan te duiden of 32/40/48 Gbit om 2.1 aan te duiden.

4K op 120hz wordt vaak bij de echte HDMI 2.1 (48 Gbit) genoemd, maar kan ook gehaald worden met HDMI 2.0 met 4:2:0-subsampling.

[ Voor 21% gewijzigd door White Feather op 29-12-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
White Feather schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:28:
https://pg.asrock.com/mb/...i/index.asp#Specification

[...]

TMDS is gewoon de oude HDMI 2.0. De vermelding van FRL8G is de nieuwe manier van encoding van het videosignaal, maar wel met maar 8 Gbit/s, dus nog lager dan HDMI 2.0.

Wikipedia: HDMI

Het is overigens FRL1 (9G), maar ik heb die FRL-benamingen echt nog nooit gebruikt zien worden. Er wordt gesproken over TMDS of 18 Gbit on 2.0 aan te duiden of 32/40/48 Gbit om 2.1 aan te duiden.

4K op 120hz wordt vaak bij de echte HDMI 2.1 (48 Gbit) genoemd, maar kan ook gehaald worden met HDMI 2.0 met 4:2:0-subsampling.
Dan moet dit het probleem zijn, wel raar dat ze dan zeggen dat er HDMI 2.1 op zit, ik hoop dat ik het bord nog kan ruilen. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
HDMI 2.0 bestaat alleen nog voor apparaten die gecertificeerd zijn toen HDMI 2.1 er nog niet was. Alle nieuwe apparaten zijn dus versie 2.1, of ze nu de hoge bandbreedte hebben of gewoon de oude 2.0 zijn.

Marketing.

Uit de toevoeging TMDS moet de consument dan halen dat het de oude versie is. Voor mij grenst dit aan oplichting, maar het zal allemaal net dichtgetimmerd zijn.

https://rog.asus.com/moth...i-gaming-wifi-model/spec/

Daar staat het wat duidelijker omschreven:
x HDMI® port***
….
***Supports 4K@60Hz as specified in HDMI 2.1.
4K@60Hz is duidelijk de oude HDMI 2.0-versie.

[ Voor 25% gewijzigd door White Feather op 01-01-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je iemand in de buurt die een beter am5 bord/pc heeft die je even kan lenen? Dan zou je even cpu kunnen wisselen en testen of het aan de cpu of bord ligt.

@kdekker ik wist niet dat er voor tv's ook soms inf's waren :o zien ze ook niet staan op de samsung website.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Damic schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:55:
Heb je iemand in de buurt die een beter am5 bord/pc heeft die je even kan lenen? Dan zou je even cpu kunnen wisselen en testen of het aan de cpu of bord ligt.

@kdekker ik wist niet dat er voor tv's ook soms inf's waren :o zien ze ook niet staan op de samsung website.
Ik heb zelf een Dell monitor, waar ik dat wel ooit in moest stellen. Alleen is mijn pc al een oudje, die via Windows 7 via de tussenliggende versies op 10 is gekomen (en eindstation, omdat ik geen tpm 2.0 heb, noch gesupporte processor). Ik durf niet te zeggen of ik tussendoor nog een keer een schone Windows 10 installatie heb gedaan. Kortom: ik weet niet meer 100% zeker waar die eigenschappen van die monitor vandaan kwamen. Grote kans dat veel gangbare monitors al standaard in Windows zitten. Iig moet dat volgens mij wel goed ingesteld zijn, wil Windows de settings tonen die bij de monitor passen.

Ps in mijn geval ging het om refresh rates, als ik me goed herinner.

[ Voor 3% gewijzigd door kdekker op 01-01-2025 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@kdekker bij monitors kun je die normaal wel gemakkelijk vinden maar een tv is dat meestal niet, de ts heeft een 4k tv aan zijn pc hangen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Damic schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:16:
@kdekker bij monitors kun je die normaal wel gemakkelijk vinden maar een tv is dat meestal niet, de ts heeft een 4k tv aan zijn pc hangen.
Dat had ik gemist. Vond nog wel een iets ander ding, wat er op leek en 'opgelost' is met een kortere hdmi 2.1 kabel: https://linustechtips.com...s95c-crashing-gpu-driver/, al gok ik dat het antwoord al door @White Feather gegeven is.

[ Voor 6% gewijzigd door kdekker op 01-01-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Moeilijk om uit te zoeken per bord welke nou echt HDMI 2.1 met hoge bandwidth heeft. Het bord wat ik kocht was €153, 1 stapje hoger is €212 en van wat ik zie heeft die precies dezelfde bandwidth. Zal zo €200 extra moeten betalen om een degelijk moederbord te hebben, erg jammer dit. Ik ga het uitzoeken, denk dat m'n vraag wel beantwoord is.

Edit:
Denk trouwens dat dit bord op zich wel redelijk is: Nog steeds niet de goede HDMI, maar die DP kan wel 4k 144hz aan. Gigabyte B650I AX

[ Voor 23% gewijzigd door DutchEZmoder op 02-01-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Ik denk dat de goedkoopste manier een DP 1.4 naar HDMI 2.1-adapter is.

Zelfs DP 1.2 zou moeten lukken qua bandbreedte, maar ik weet niet of die er zijn en echt toekomstproof is het niet.

Wikipedia: DisplayPort

2 kabels met ingebouwde adapter:
https://www.bol.com/nl/nl...m-grijs/9300000159341383/

https://www.bol.com/nl/p/...y-atmos/9300000142488002/

[ Voor 28% gewijzigd door White Feather op 02-01-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
White Feather schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:40:
Ik denk dat de goedkoopste manier een DP 1.4 naar HDMI 2.1-adapter is.

Zelfs DP 1.2 zou moeten lukken qua bandbreedte, maar ik weet niet of die er zijn en echt toekomstproof is het niet.

Wikipedia: DisplayPort

2 kabels met ingebouwde adapter:
https://www.bol.com/nl/nl...m-grijs/9300000159341383/

https://www.bol.com/nl/p/...y-atmos/9300000142488002/
Ja hier ga ik voor, bord retour sturen en dan dat bord met DP kopen icm zo'n kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Zojuist besteld dus ben benieuwd. Moederbord kon nog retour, dus zal ik doen nadat de nieuwe binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Het nieuwe bord heeft inderdaad meer bandwidth via HDMI, nog niet zoveel als m'n oude laptop, maar ik heb er vertrouwen in dat zodra m'n DP naar HDMI kabel in huis is dat ik er maximaal plezier van kan hebben...

Voortaan dus extra goed opletten naar de specificaties en HDMI 2.1 zegt helemaal niks meer.

Pagina: 1