Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Beste,

Even een natuurkundige vraag mbt het plaatsen van twee pompen in serie (verwarming met warmtepomp). De eerste is de cv-pomp in de warmtepomp-binnenunit. Deze geeft nu bij mij een flow van 21 liter per minuut. Maximale flow mogelijk is 27 liter per minuut (wanneer er geen weerstand is).

De tweede pomp die ik in serie erachter kan plaatsen heeft een maximale flow van zo een 25 liter per minuut.

Als ik lees over twee pompen in serie dan staat er dat de totale flow niet meer wordt maar wel de opvoerhoogte. (In tegenstelling tot twee pompen parallel waarbij het juist andersom is.)

Maar dan even hypothetisch:
De pomp vanuit de binnenunit heeft eigenlijk minder weerstand omdat hij hulp krijgt van de tweede pomp bij het rondpompen. Anders gezegd hoeft hij nog maar te pompen tot de plek van de tweede pomp?
Zou het dan in de praktijk niet zo kunnen uitpakken dat ik vanuit de eerste pomp meer dan de huidige 21 liter ga halen?

Dat zou namelijk mooi zijn want ik heb meer flow nodig en ik wil in verband met garantie niet de pomp in de binnenunit vervangen.

Of waar maak ik toch een denkfout?

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jingle1986 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:25:
Zou het dan in de praktijk niet zo kunnen uitpakken dat ik vanuit de eerste pomp meer dan de huidige 21 liter ga halen?
Jawel dat kan maar niet meer dan 25-27 l/min

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Juup schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:33:
[...]

Jawel dat kan maar niet meer dan 25-27 l/min
Dank voor je reactie.
Hoe kan ik voorkomen dat er cavitatie op treedt? Ik wil de pomp na ongeveer 1 meter achter de pomp van de binnenunit zetten. Het zijn twee verschillende pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-05 19:44
Leg ons eerst uit waarom er meer flow moet komen: verstopte vloerverwarming; te kleine buizen; te veel de vv verdeler groepen 'geknepen' ; wp setting...?

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 02-01-2025 10:56 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Het zijn in principe twee woningen op 1 grote WP. Pompsnelheid van binnenunit staat al op z’n hoogst.
Ik krijg nu vaak een hoge delta T van richting de 10. Door meer flow hoop ik die wat lager te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Van 21 l/min naar 25 l/min is maar een kleine verhoging, met risico op cavitatie zoals je zelf al zegt.
Als je meer info geeft komen er misschien nog andere ideeën.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51

Illusion

(the art of)

Jingle1986 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:03:
Het zijn in principe twee woningen op 1 grote WP. Pompsnelheid van binnenunit staat al op z’n hoogst.
Ik krijg nu vaak een hoge delta T van richting de 10. Door meer flow hoop ik die wat lager te krijgen.
Krijg je het nu goed warm in de woningen?
Zo Ja: dan kan je beter de aanvoertemperatuur verlagen, goed voor je COP en de deltaT zakt vanzelf.
Zo nee: dan kan je misschien beter je afvoercapaciteit vergroten. Door fans/heatboosters op je radiatoren te plaatsen.
En daarna je aanvoertemperatuur verlagen, zie boven.

Als je perse op de huidige voet door wilt, een buffervat plaatsen en vanaf daar 2 circuits voeden met aparte pompen?

[ Voor 3% gewijzigd door Illusion op 02-01-2025 12:44 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-05 17:28
Probeer anders gewoon parallel: Opvoerhoogte in een gesloten circuit is anders dan vrije opvoerhoogte: de waterdruk die van boven naar beneden drukt helpt mee om het water rond te pompen en die kolom water is gelijk aan de opvoerende kolom. Als iedere pomp voor zich het water op kan voeren naar de gewenste hoogte, dan kunnen ze samen in parallel gewoon meer water doen toch? Maar bij 21 liter per minuut (1260 liter per uur), wat best al een hoop is heb je een te hoge deltaT van 10 graden zeg je.

Als je een deltaT hebt van 10 graden en echt een flow van 21 liter per minuut, dan geeft je warmtepomp een vermogen van zo'n 15 kW. Draait ie echt op dat vermogen of klopt wellicht de werkelijke flow niet helemaal?
Als ie dat vermogen bij dit weer al nodig heeft, dan weet ik niet of het goed gaat in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Coolmint schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:51:
Probeer anders gewoon parallel: Opvoerhoogte in een gesloten circuit is anders dan vrije opvoerhoogte: de waterdruk die van boven naar beneden drukt helpt mee om het water rond te pompen en die kolom water is gelijk aan de opvoerende kolom. Als iedere pomp voor zich het water op kan voeren naar de gewenste hoogte, dan kunnen ze samen in parallel gewoon meer water doen toch? Maar bij 21 liter per minuut (1260 liter per uur), wat best al een hoop is heb je een te hoge deltaT van 10 graden zeg je.

Als je een deltaT hebt van 10 graden en echt een flow van 21 liter per minuut, dan geeft je warmtepomp een vermogen van zo'n 15 kW. Draait ie echt op dat vermogen of klopt wellicht de werkelijke flow niet helemaal?
Als ie dat vermogen bij dit weer al nodig heeft, dan weet ik niet of het goed gaat in de winter?
Klopt, het is een 15kW pomp en de dT is rond de 10 bij erg koude temperaturen.
Nu is de dT rond de 6.

Ik heb juist het buffervat in de retour (ook serie) gezet omdat dit zorgde voor mengverlies (lagere COP etc). Verder heb ik geen zoneregeling en staat alles open, dus een buffervat zou eigenlijk ook niet nodig zijn.
Maar goed, nu mis ik weer wat flow en ik kreeg het advies dit op te lossen door twee pompen in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-05 17:28
Jingle1986 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:16:
[...]

Nu is de dT rond de 6.

Ik heb juist het buffervat in de retour (ook serie) gezet omdat dit zorgde voor mengverlies (lagere COP etc). Verder heb ik geen zoneregeling en staat alles open, dus een buffervat zou eigenlijk ook niet nodig zijn.
Maar goed, nu mis ik weer wat flow en ik kreeg het advies dit op te lossen door twee pompen in serie.
[...]

Nu is de dT rond de 6.

Ik weet niet hoe lang het systeem al draait, maar we hebben de afgelopen tijd nog geen echt lage temperaturen gehad, zoals bij -10 waar je systeem normaalgesproken op berekend zou moeten zijn. Bij die temperaturen heb je dan wellicht te weinig vermogen (dat heb je nog niet kunnen testen?) Het buffervat in serie geeft geen mengverlies inderdaad, maar is dus eigenlijk inderdaad niet nodig of eventueel in parallel met de juiste configuratie van aansluiten passend bij het minimum vermogen van je 15kW warmtepomp. Ik denk dat je vooral dikkere leidingen nodig hebt en weinig knietjes en juist ruime bochten. Je vloerverwarmingssysteem heeft vervolgens idealiter een open verdeler zonder extra pomp en mengverdeler, het beste met veel groepen met beperkte lengte per groep. Heb je info over hoe je systeem er nu uitziet? Ook het aantal m2 vloerverwarming, hart-op-hart afstand, aantal groepen, lengte ervan, en diameter van aan/afvoerleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:25
Jingle1986 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:03:
Waarom wil je een lagere delta T, vanwege gelijkmatigere afgifte, of (ook) vanwege lagere AWT=hoger rendement? Kun je voor alleen het eerste niet met een 2e pomp en een open verdeler werken, dan gaat er 6L/min langs de warmtepomp en 21L/min door de warmtepomp? Evt met keerklep in de warmtepomp-bypass zodat bij uitval 2e circulatiepomp je geen kortgesloten circuit krijgt.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-05 19:24
[...]

Nu is de dT rond de 6.

Is je leidingnet wel dik genoeg? Je zou met de binnenunitpomp zo naar de 35l/min moeten kunnen gaan of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Had laatst een 14kw warmtepomp en die haalde op 32mm uponor met veel grote verdelers zo 60l/min (wat in de praktijk niet nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Technician- schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:25:
[...]

Is je leidingnet wel dik genoeg? Je zou met de binnenunitpomp zo naar de 35l/min moeten kunnen gaan of hoger.
De Max flow van de binnenunit is 27 liter. Beetje weinig volgens mij voor een WP van 15 kW.
De leidingen zijn 22mm met hier en daar wel knietjes. Daar kan ik helaas niet om heen.

Ik heb geprobeerd de pompen van de VV verdelers af te halen, maar dan blijft er amper flow over. Te lange leidingen (fermacel etc). Ik heb inmiddels de pompen er weer op gezet en de oude situatie hersteld.
Wel heb ik de inmenging op de verdeler op minimaal gezet; dus dat is al vrij ok.

Vandaar wil ik nog graag wat meer flow krijgen zonder dat ik de buffer weer parallel moet gaan zetten. Ik dacht aan een tweede pomp in serie: zie ook mijn initiële vraag en hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jingle1986 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:58:
[...]

De Max flow van de binnenunit is 27 liter. Beetje weinig volgens mij voor een WP van 15 kW.
De leidingen zijn 22mm met hier en daar wel knietjes. Daar kan ik helaas niet om heen.

Ik heb geprobeerd de pompen van de VV verdelers af te halen, maar dan blijft er amper flow over. Te lange leidingen (fermacel etc). Ik heb inmiddels de pompen er weer op gezet en de oude situatie hersteld.
Wel heb ik de inmenging op de verdeler op minimaal gezet; dus dat is al vrij ok.

Vandaar wil ik nog graag wat meer flow krijgen zonder dat ik de buffer weer parallel moet gaan zetten. Ik dacht aan een tweede pomp in serie: zie ook mijn initiële vraag en hierboven.
Nee ik denk dat de weerstand dusdanig hoog is dat je maar 27l/min haalt, als je de verdelers open maakt en de leidingen verdikt naar 28mm ben je er ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 17:06
Zolang de leidingen 22mm zijn met knietjes, mag je blij zijn met 21 l/min. Extra pompen helpen alleen het stroomverbruik omhoog, qua flow zal het weinig doen.

Accepteren of leidingwerk fors vergroten. Voor 15kw is zelfs 28mm krap als je een beetje afstand moet overbruggen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Technician- schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:11:
[...]

Nee ik denk dat de weerstand dusdanig hoog is dat je maar 27l/min haalt, als je de verdelers open maakt en de leidingen verdikt naar 28mm ben je er ook.
Ja dat dacht ik eerst ook. Maar in het boekje staat letterlijk onderstaande curve voor de pomp. Het is dus echt de max 😅 En met een beetje opvoerhoogte is het direct al minder. Vandaar dat ik een oplossing zoek om wat meer flow te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKYgXNBn0ZeWbfotT-9lqH4s-k8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjaeyBlL2sc8pjp68N8m5ZXy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Jingle1986 op 03-01-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Jingle1986 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Ja dat dacht ik eerst ook. Maar in het boekje staat letterlijk onderstaande curve voor de pomp. Het is dus echt de max 😅 En met een beetje opvoerhoogte is het direct al minder. Vandaar dat ik een oplossing zoek om wat meer flow te krijgen.

[Afbeelding]
Nou dan vervang je die pomp voor meer debiet.
Het is toch een vaste snelheid pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Technician- schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:36:
[...]

Nou dan vervang je die pomp voor meer debiet.
Het is toch een vaste snelheid pomp.
Wat bedoel je met een vaste snelheid pomp?

Ik lees dat als je zelf de pomp uit de unit gaat vervangen dat dan de garantie vervalt, daar ben ik een beetje huiverig voor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jingle1986 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:45:

[Afbeelding]
Deze warmtepomp is blijkbaar ontworpen voor een hoge dT en vindt die 10°C wel prima. Als je van 21 l/min naar 27 l/min gaat, dan zakt je dT richting de 7°C.

Ik denk dat 'dit het een beetje is'.
Pagina: 1