Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:45
Wij hebben momenteel een 18 jaar oude Bulex Thermomaster 3HR. Wat ik mij afvroeg is wat de besparing zou zijn die we zouden verkrijgen met een nieuwe gasketel. Of is dat het niet waard, en zou ik gewoon nog zo lang mogelijk met die oude ketel verderdoen?

Ik lees tegenstrijdige informatie, sommigen zeggen dat het maar 10 procent is, andere bronnen beweren dan weer tot 60 procent en dat zo'n oude ketel maar 10 procent efficientie meer heeft...

Ik lees ook dat de nieuwere ketels dieper kunnen moduleren, dus dat levert misschien ook een besparing op. Wij verwarmen nu momenteel enkel de kamers waarin we zijn, dmv Tado. Dus als de ketel dieper kan moduleren kunnen we misschien alle kamers in ons huis verwarmen zonder er veel extra gas aan te verslingeren?

Ik woon trouwens in België waar een ban op gasketels nog geen sprake van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:52
Dat is al een HR condensatieketel. Dus verwacht alles behalve grote besparing.

Modulatie van de lichtste modellen is al vrij netjes (4,7kW), maar dat is zoals gewoonlijk in CV land eigenlijk veel te veel om iets mee te kunnen. Dat minimum vermogen is ruwweg het maximum wat op continue basis nodig is voor 900m3 Nederlands gas per jaar

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je woont in een sociale huurwoning, en die ketel is niet van jouw. Oude ketel eruit, nieuwe erin, en die laat je hangen als je weg gaat. Dan geef je je verhuurder een gratis upgrade, en die zal je hoogstwaarschijnlijk nooit terugverdienen met besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
RaZ schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:28:
Je woont in een sociale huurwoning, en die ketel is niet van jouw. Oude ketel eruit, nieuwe erin, en die laat je hangen als je weg gaat. Dan geef je je verhuurder een gratis upgrade, en die zal je hoogstwaarschijnlijk nooit terugverdienen met besparen.
Geen idee waar je dat haalt? Ik ben eigenaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ardana123 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:34:
[...]

Geen idee waar je dat haalt? Ik ben eigenaar...
Uit je topic dat de tuin van je buren een mooie hondenuitlaatplaats was. My bad dat ik dacht dat je ook een sociale huurder was, net als je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
RaZ schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:40:
[...]

Uit je topic dat de tuin van je buren een mooie hondenuitlaatplaats was. My bad dat ik dacht dat je ook een sociale huurder was, net als je buren.
Nee, gelukkig niet... Maar je ziet echt wel het verschil tussen eigenaars en mensen die huren. Huren gaan meestal geen fuck geven en de boel laten verloederen. Als het je eigen zooi is, dan ga je zorg dragen ervoor. Dat kakprobleem is trouwens nooit opgelost, maar we hebben er een aantal lavendelstruiken geplant en nu geen last meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
De pomp zal bij een nieuwe zuiniger zijn. Van die electriciteitsbesparing zal je niet rijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Rukapul Ik heb ergens gelezen dat de modernere HR-combiketels vooral bij de warm water bereiding een stuk zuiniger zijn dan de oudere (die met een boilervaatje).
@ardana123 YMMV - afhankelijk van het warm water verbruik.

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 28-12-2024 18:58 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
dunklefaser schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:57:
@Rukapul Ik heb ergens gelezen dat de modernere HR-combiketels vooral bij de warm water bereiding een stuk zuiniger zijn dan de oudere (die met een boilervaatje).
Moderne ketels houden geen water warm. Bij oude ketels kun je mogelijk voor warmwater de comfort functie uitzetten. Dan wordt er geen water warm gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Is een vrij goedkoop projectketeltje, in Nederland kennen we die van AWB. Qua tapwater zal je naar een Intergas Xtreme moeten om beter rendement te krijgen, verwarming is dat ding al best zuinig in. Alleen die pomp is qua stroomverbruik zuiniger bij nieuwe ketels.

Zolang de warmtewisselaar niet lek is gewoon lekker laten hangen. Wel elke 2 jaar even onderhoud laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:16
Het oude beestje lekker laten hangen tot hij kapot is en dan vervangen voor een nieuwe ketel. Eigen voorkeur is altijd Intergas, maar dat is dan ook persoonlijke voorkeur, en ons huismerk (als het even kan).

Waar waarschijnlijk meer rendement valt het halen, is een stukje CV tuning en door waterzijdig alles goed voor elkaar te maken. Bij voorbeeld kleine rotradiatoren van T10 en T11 vervangen voor 22 etc. Zorgen dat alles goed qua flow in te regelen valt zoals met instelbare thernostaatkranen en het vermogen, niet temperatuur van de cv ketel zo laag mogelijk te zetten. Modulatie thermostaat ipv aan/uit plaatsen.

Heb je nu toevallig altijd dikke witte pluimen uit je RGA tijdens het stoken?
Pagina: 1