Interne harde schijf extern maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fed67
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 24-02 17:34
Ik heb de harde schijf uit mijn kapotte MacBook van 2009 gehaald en in een SSD harde schijf behuizing gedaan (zie foto's) Maar bij aansluiten via USB op mijn nieuwe Macbook blijft het stil, kan geen externe harddisk vinden .... Wat doe ik fout en wat moet ik doen? Zou me heel wat waard zijn om de gegevens van mijn oude MacBook weer te krijgen.

Groet,

Fedde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQax39Pdy36XT-OvIfOoPr2-nCQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/DQOt0dw6ZVtmhXkiQWRfvP2n.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nc9uSPdpgL2_49A1uRtyzl7IC0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/yHvkDQa1foNOm0OzF8nLb5DE.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-05 19:20
Beste Fedde,

1) Wat was er kapot aan je oude Macbook? Was dat de Harde schijf?
2) HDD hebben soms extra stroom nodig om te draaien, je external enclosure kan onvoldoende zijn. Dus USB poort van je nieuwe Mac kan hem niet draaien. Plug hem in in een windows laptop.
3) Ga naar "Schijfhulpprogramma" op je Mac en kijk of hij daar verschijnt bij het inpluggen. Als hij daar verschijnt dan doet hij wat en moet je even verdere uitpluizen. Of op de forum een reactie achter laten.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Het gaat om een antieke 160GB HDD.
Ik zou er niet te veel tijd in stoppen. Als je dan toch een externe opslag wil, kijk even in V&A: categorie: SSD's
Voor 2 tientjes heb je al een goede optie. (en de externe behuizing heb je immers al)

[ Voor 6% gewijzigd door michielRB op 28-12-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik gok dat de HDD te veel amperage nodig heeft, (5V ≈ 0.6A) weet niet wat voor USB versie die externe behuizing heeft? En wat is een ‘nieuwe’ MacBook?

Hoor je de HDD wel geluid maken? klikken of überhaupt iets?

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Fed67 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:34:
Ik heb de harde schijf uit mijn kapotte MacBook van 2009 gehaald en in een SSD harde schijf behuizing gedaan (zie foto's) Maar bij aansluiten via USB op mijn nieuwe Macbook blijft het stil, kan geen externe harddisk vinden .... Wat doe ik fout en wat moet ik doen? Zou me heel wat waard zijn om de gegevens van mijn oude MacBook weer te krijgen.
Zolang je de oude schijf niet hoort starten/draaien kom je niet verder natuurlijk.
Probeer andere aanwezige USB aansluitingen.
Wat voor aansluitingen heeft die USB behuizing precies?
Is het deze behuizing?
Qost - Harde Schijf Behuizing - 2,5 Inch
Eventueel een andere USB kabel proberen indien je deze hebt.
d22wth schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:02:
Ik gok dat de HDD te veel amperage nodig heeft, (5V ≈ 0.6A) weet niet wat voor USB versie die externe behuizing heeft? En wat is een ‘nieuwe’ MacBook?

Hoor je de HDD wel geluid maken? klikken of überhaupt iets?
Ik heb vele 2.5 HDD's werkend op USB gevoede adapters die zelfs nog wat meer nodig hebben dan 0.6A, normaal moet dat wel werken.
En dan zou je inderdaad iets moeten horen starten/draaien.

Maar als de schijf zelf defect is houd het wel op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Fed67 Het is onverstandig om te vertrouwen op data op een 15 jaar oude mechanische hard disk.

Het beste dat je kan doen is de data kopieren naar een nieuw opslagmedium van goede kwaliteit. Bijvoorbeeld een nieuwe 2.5" SSD van 500GB of meer. Grotere SSD's hebben meer reserveruimte.

Het gaat hier zo te zien om een normale SATA aansluiting. De wijze van kopieren is als volgt:
1. Gebruik een computer met twee of meer SATA aansluitingen.
2. Koppel de bestaande hard disks/SSD's los. Maak tevoren foto's zodat je weet hoe ze waren gekoppeld.
3. Verbind de oude 2.5" Apple hard disk en de nieuwe SSD met de SATA-stroomverbinding en SATA-data verbinding.
4. Start vanaf een USB stick op met bijvoorbeeld het open source CloneZilla.
5. Selecteer zorgvuldig het bronsysteem en het doelsysteem en kopieer de datapartitie.
6. Schakel de computer uit en koppel de eerder losgekoppelde HDD's/SSD's weer.
7. Test of de computer als voorheen opstart.

In plaats van CloneZilla kun je ook de gratis versie van Macrium Reflect gebruiken op een Windows computer.

De externe SATA behuizing kun je daarna testen met de 2.5" SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

The_Doman schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:12:
[...]

Ik heb vele 2.5 HDD's werkend op USB gevoede adapters die zelfs nog wat meer nodig hebben dan 0.6A, normaal moet dat wel werken.
En dan zou je inderdaad iets moeten horen starten/draaien.

Maar als de schijf zelf defect is houd het wel op natuurlijk.
Net even getest met een USB 3.1 SATA adapter, van Ewent, werkt prima op een USB 2.0 poort en een 2.5'' met 5V - 1A.

Voor TS, @Fed67 ik gok dat je HDD helaas 'dood' is...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
d22wth schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:49:
Voor TS, @Fed67 ik gok dat je HDD helaas 'dood' is...
Als er geen start/spinup komt inderdaad.
Maar toch vooral ook eerst nog met een andere systeem (Laptop/PC) USB2/3 poorten of dat nog verandering brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fed67
Bedankt voor alle berichten! Ben weer wat verder. Schijnt het toch te doen. Een andere USB port in m'n MacBook gebruikt en toen kreeg ik ineens de melding: Geef een wachtwoord op om de schijf 'Macintosh HD' te ontgrendelen". Maar ja, 10 jaar geleden .... dus de tot nu toe geprobeerde wachtwoorden werken niet. Iemand een idee hoe te omzeilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Fed67 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:06:
Iemand een idee hoe te omzeilen?
We gaan hier niet helpen met het omzeilen van een beveiliging. Zie artikel 7 van de huisregels.

Als je het wachtwoord niet weet, en ook de recovery key niet (meer) hebt, dan heb je pech gehad.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fed67
Het is m'n eigen oude macBook van 2009 waar ik het wachtwoord niet meer van weet. De harde schijf eruit gehaald en aangesloten aan m'n huidige MacBook. De vraag was of ik toch bij m'n bestanden kan komen. Helaas werkt mij oude brein niet meer zo goed dat ik alles van toen nog weet. Ik ben hier zeker niet om de huisregels te schenden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als de disk encrypted is en je daarvoor dus het wachtwoord nodig heb, is er denk ik vrij weinig keuze behalve juiste wachtwoord invullen..

zeker gezien de mac waar de disk uit komt overleden lijkt te zijn...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Fed67 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:15:
Het is m'n eigen oude macBook van 2009 waar ik het wachtwoord niet meer van weet. De harde schijf eruit gehaald en aangesloten aan m'n huidige MacBook. De vraag was of ik toch bij m'n bestanden kan komen. Helaas werkt mij oude brein niet meer zo goed dat ik alles van toen nog weet. Ik ben hier zeker niet om de huisregels te schenden :)
Helaas is er geen omweg. Je zult het wachtwoord moeten invullen. Als je die niet hebt en je formatteert de schijf is de encryptiesleutel weg en je data ook.

Je kunt nu als de data waarde heeft en er geen back-up is alleen nog terecht bij een betaalde hersteldienst voor een paar honderd euro, gelukkig is het niet veel data.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Fed67 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:06:
Bedankt voor alle berichten! Ben weer wat verder. Schijnt het toch te doen. Een andere USB port in m'n MacBook gebruikt en toen kreeg ik ineens de melding: Geef een wachtwoord op om de schijf 'Macintosh HD' te ontgrendelen". Maar ja, 10 jaar geleden .... dus de tot nu toe geprobeerde wachtwoorden werken niet. Iemand een idee hoe te omzeilen?
De normale wijze die Apple adviseert is hier beschreven

Hier geeft Apple meer opties.

Je kan naar een lokale (Mac)computerclub gaan en daar om hulp vragen aan deskundigen. Er zijn naast de manieren van Apple ook nog tools beschikbaar en misschien is je oude laptop (tijdelijk) te herstellen om zodoende toegang te verkrijgen. Het is handig als je nog de rekening nog hebt zodat je kan aantonen dat je de rechtmatige eigenaar bent.
Pagina: 1