Koopadvies gevraagd voor Fritz mesh systeem in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusd
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-05 20:48
Vanwege toenemende aantal draadloze apparaten in huis, voldoet de huidige setup niet meer. Situatie is als volgt:

Tussenwoning met 3 woonlagen ( bouwjaar 2009 met gewapend beton) . Sinds vorig jaar overgestapt naar nieuwe provider en heb in de meterkast een Fritz 7530 AX modemrouter (wifi uitgezet). Er is een bekabelde aansluiting naar de Asus RT-AC68U in de trappekast . Om internet te verbeteren heb ik de antennes boven in het trappekast geplaatst. Ik heb me enigszins verdiept in de werking van antennes en ik lees in andere threads ook dat een antenne hoog in het trappegat kan helpen. Dit helpt zeker maar ik merk dat de rek er wel uit is. De verbinding is zeker op zolder niet denderend, ca.10 Mbps en niet altijd stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZokCvJUaBI7Q-4-_ZKrNs9QCSZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCPcMhI0zS79arcKurQqgx59.jpg?f=fotoalbum_large

Hier beneden heb ik nu ca. 500 Mbps stabiel. Als ik in de werkkamer op de 1e verdieping zit dichtbij het gat kom ik ook op 450 Mbps zenden en ontvangen maar het wil wel eens terugvallen naar 300Mbps.

Ik kan een ethernet kabel trekken naar slaapkamer op 1e verdieping maar dat is niet centraal. Bekabeld is altijd beter dan niet bekabeld maar waar is het omslagpunt?

Mijn idee is nu om de wifi van het modemrouter aan te zetten (leuk voor in de tuin). Vervolgens een AVM Fritz!Repeater 1200 of 3000 AX hoog in de trappekast te monteren. Vervolgens een Repeater 1200 AX in de werkkamer (1e verd) dicht bij trappegat en vervolgens nog een repeater op de zolder.

Ik ga dan direct naar Wifi 6, WPA3 en 8x MiMo wat volgens mij altijd een verbetering is. Daarbij heb ik maar 1 systeem te onderhouden, ik hou het graag zo simpel mogelijk.

Ik ben nu even benieuwd of de 3000AX een toegevoegde waard is omdat deze soort van triband is maar ook duurder. Andere opmerkingen hoor ik ook graag.

Alvast bedankt voor het meedenken

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:15
als je de repeaters bekabeld kan aansluiten, dan is een 1200ax genoeg, heb je een wireless backhaul nodig neem dan een 3000ax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:11
Als het signaal op zolder gering is dan is de oplossing om een access point dichterbij de zolder of op zolder zelf te plaatsen. Een ander access point in het trappegat gaat geen wezenlijk verschil maken omdat iedere router een zelfde maximale zendsterkte heeft.

Neem je router en plaats die één voor één in de kamer en de overloop van de eerste verdieping en kijk op zolder welke ruimte(s) met de hoogste verbindingsnelheid verbind(en). De router hoeft niet met een netwerk verbonden te zijn; het gaat louter om uit te vinden wat een goede plaats is. Misschien gaat het goed (genoeg) vanuit de kamer met de netwerkaansluiting?

Wat is het voor huis? Hoe oud is het? Heeft het houten vloerer, beton vloeren etc? Kun je eventueel een draad naar zolder trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusd
Dank Peter-rm,

Dan heb ik aan een 1200AX repeater voldoende om die op de plek te plaatsen waar nu de 3 antennes van de asus router zitten. Deze is bekabeld met de modemrouter in de meterkast. Blijft alleen de vraag over of het zin heeft om op de zolder een 3000AX te doen ipv ook een 1200AX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusd
Heb de constructie van huis in de vraagstelling toegevoegd.

Kabel naar de zolder trekken is helaas niet meer mogelijk. De extra leiding die er ligt, wordt gebruikt door de zonnepanelen kabels.