Kast aanpassen voor nieuwe inbouwkoelkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 16:08
Mijn huidige inbouwkoelkast van 185cm hoog heeft het begeven. Blijkbaar is deze maat niet meer verkrijgbaar, dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. Ik twijfel tussen een kleinere koelkast of een ietwat grotere koelkast waarvoor ik de kast moet aanpassen. Mijn voorkeur gaat uit naar de grotere koelkast, simpelweg zodat ik meer koelkast heb. Ik twijfel echter nog of dit de moeite waard is.

Om ruimte te maken voor de grotere koelkast zal ik de kast moeten aanpassen. De huidige koelkast rust op een houten plank van 20mm dik. Onder deze houten plank is 40mm loze ruimte met vervolgens een tweede plankje van 18mm dik. Dit tweede plankje is van hetzelfde materiaal als de frontjes van mijn keukenkastjes wat niet gemaakt is om het gewicht van een koelkast te dragen. Mijn idee is dus om dit tweede plankje te verwijderen en de houten plank te verlagen naar de plek waar momenteel het tweede plankje is. Zodoende win ik extra ruimte voor een grotere koelkast.

Nu heb ik nog niet eerder zo'n aanpassing gedaan aan een keukenkast. Zijn er ervaringsdeskundigen die mij van advies kunnen voorzien bij deze ingreep? Of is jullie advies: doe dit jezelf niet aan en ga voor een kleinere koelkast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAIBw4A5HNaHX-oBci3gkAgy6QA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMuQtvX93M3fo9TKdPtbG4Zf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMo2OZhs0mDBB6p1fxonigbOIZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpH8ILDfikMJCy5EdNBe4lEc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PFHkg8bh_OAh_70GbMbuQxf0Y8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZqGkDEgR0f5phGaM7JI7qf2.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-06 09:11
Klopt het dat je 60mm wil winnen? En dat je het plankje van 18mm eruit wil slopen en vervangen door het plankje van 20mm?

Weet je het merk van je keukenkastjes? Ik ken alleen IKEA Metod, en daar zou je deze plank niet zomaar even kunnen vervangen.

Wat ik zou doen als ik jou was, is kijken of je álle plankjes die momenteel onder je defecte koelkast liggen, er netjes uit kunt slopen. De keukenvloer komt dan bloot te liggen. En dan zou ik een 60x60 (neem aan dat de nismaat 60x60cm is) keramische tegel kopen (bijvoorbeeld 4cm dik, of meerdere tegels die samen optellen tot de gewenste hoogte) en op de vloer leggen. Bovenop die keramische tegel, plaats je je nieuwe koelkast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:41
Controleer even of de koelkast ventilatie ruimte aan boven-/onderkant nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
Een keukenkast is niet zo lastig aan te passen, nadeel is dat het vak geperst hout is. als je 1 gaatje verkeerd schroeft is je plank gelijk pulp en kun je er niets anders mer vlakbij schroeven.
Welke vismaat heeft je nieuw koelkast nodig? als je de hele bodem weghaalt zoals @alcx aangeeft kun je gewoon 4 klosjes op de grond leggen en daar e nieuwe bodemplaat van de kast op. Enige nadeel is dat je sleepdeur dan wellicht meilijk gaat. Dan zul je de bodem echt goed aan je nieuwe kast moeten vastmaken met twee hoekprofielen over de gehele diepte van de kast bijvoorbeeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Komen de deuren nog wel goed uit als de koelkast lager komt te staan?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:28
Als ik naar de open deur kijk lijkt je front deur iets langer naar beneden te lopen. Hoeveel cm hou je daar over? Want dat is maximale hoeveelheid die je kan zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

FredvZ schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:51:
Komen de deuren nog wel goed uit als de koelkast lager komt te staan?
Dit zal het meeste gedoe zijn.

Volgens mij laat je een koel/vries combinatie zien met 2 verschillende deuren. Dat moet ook goed genoeg matchen, anders raken de deuren de verkeerde binnendeur.

Wat kastplanken betreft is het lastig schatten. Het kan een legplank zijn die je kunt verstellen, maar de onderste is in ieder geval onderdeel van het kastframe en zal zomaar niet los kunnen.

Ik zou dit nog even wat verder uit elkaar halen aangezien de koelkast toch stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:09
Misschien kun je beide planken eruit halen en 2 balkjes op de zijwanden schroeven, anders gelijk op de vloer kitten, hou je toch ventilatie.

De deur zal inderdaad bepalen wat er maximaal mogelijk is.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:12
Waarom zou je die onderste plank weg willen halen? Dat is toch de bodemplaat van de kast?

Ik neem aan dat de kast op stelpoten staat en dat die poten aan die onderste plank geschroefd zitten?
Dan kun je daar toch gewoon de koelkast op zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:41
Met dit idee win je 6 cm, dan zou je dus een koelkast van 191cm kunnen plaatsen. Die bestaan volgens mij niet. Na 178cm is 194cm de volgende min-of-meer gangbare nismaat. Ik zou dus gaan voor een kleinere koelkast, zeker als je nog wat keuze wil hebben in modellen. Het kan best dat een nieuwere koelkast die lager is, qua binnenruimte niet tot weinig scheelt. Check de inhoudsmaten van de modellen.

Dan over het geklus:
De huidige koelkast rust op een houten plank van 20mm dik. Onder deze houten plank is 40mm loze ruimte met vervolgens een tweede plankje van 18mm dik. Dit tweede plankje is van hetzelfde materiaal als de frontjes van mijn keukenkastjes wat niet gemaakt is om het gewicht van een koelkast te dragen.
Over het algemeen:
- Is het corpus van een keukenkast een standaard rechthoek (planken links, rechts, boven, onder)
- Daar wordt dan een extra plank in aangebracht om de koelkast op te zetten. De ruimte hieronder is voor ventilatie van de koelkast. Het is belangrijk dat deze airflow blijft bestaan
- Dat je verschillende diktes meet, komt denk ik door de aluminium vochtbescherming

Ik zou niet verwachten dat de onderste plank van deze corpus een ander materiaal is dan de andere zijdes (links, rechts, boven). Zeker zoals @remmuz ook al zegt, als de stelpoten daar aan vast zitten.

Als dit allemaal zo is, dan is het simpelweg de plank waar de koelkast nu op staat weghalen. Die plank zal met deuvels vastzitten. Makkelijkst is dan een of twee zaagsnedes maken van voor naar achteren en dan gaan wrikken. Alternatief is met een multitool de deuvels doorzagen (maar dan moet je de kast met wat spanners "uitrekken" om erbij te komen).

Wat betreft de ventilatie zie ik dat er ook al een opening in de plint zit. Als je de specs van de koelkast wil aanhouden, zou je deze groter moeten maken. Dan netjes afwerken met een plintrooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat je ook doet, de maten van de vriezers zijn meestal gelijk. Als je de hele koelkast iets naar beneden haalt dan kloppen de deurtjes dus niet meer.

Wil je grotere koelkast kwijt moet je in 99% van de gevallen de winst aan de bovenkant pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02:10
Ja je kunt alles aanpassen wat je wilt, maar het kost wel tijd en materiaal. Simpelweg een grotere combi kopen en die lager neerzetten zal de afmetingen van de huidige deuren verneuken. En dan heb je nieuwe deuren nodig, die je waarschijnlijk zelf op maat moet maken.

Ik ken je huis niet en weet dus ook niet hoeveel ruimte je hebt. Maar zelf heb ik in zo'n geval een grote vrijstaande combinatie in een andere hoek neergezet, en planken gemaakt in de inbouwkast. Ik blij want simpel, vrouw blij want extra opbergruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Wij hebben zo'n zelfde aanpassing helaas ook moeten doen, dit was ook een oude koelkast met een incourante maat. Mogelijk ook 178cm.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een koelkast met één groot koelvak met een ingebouwd mini-vriesgedeelte (voor max 2 broden), en een losse vriezer in de garage.
Dus qua ruimte in de koelkast zijn we er wel op vooruit gegaan.

We hebben de twee deuren van het vries- en koelgedeelte aan elkaar vast gemaakt. Zodat je geen last hebt van de afwijkende maten. Optisch heb je dan wel nog twee losse deuren, maar eigenlijk is het maar één grotere deur geworden.

De onderkant van de kast er uit halen en de koelkast op de grond zetten zou kunnen, maar dan moet je wel nieuwe deuren in de goede maat en kleur kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:41
Als je toch voor een kleinere gaat, kan het zijn dat je de deurtjes wel passend krijgt, omdat je wat flexibiliteit hebt wat betreft de hoogte dat je de nieuwe gaat plaatsen. Moet je uiteraard wel de huidige plank of een nieuwe opnieuw plaatsen.
Pagina: 1