Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het huis, tuin en keuken surfen, af en toe wat games (denk hier vooral aan types als Assetto Corsa, en binnenkort Assetto Corsa EVO), maar voornamelijk simulaties in Matlab, Simcenter 3D....
Voor datzelfde simulatiewerk heb ik een mobiel werkstation met een 12950HX waar ik het gros van het werk uitvoer. Deze desktop zal vooral dienen om de grotere simulaties te kunnen draaien zonder dat dat de rest van mijn werk verhinderd.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik gok op iets rond €1250, als €100 extra een wereld van verschil maakt dan is dat absoluut geen issue. Een aantal componenten, zie hieronder, zou ik van mijn huidige build willen meenemen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige build ziet er (ongeveer) als volgt uit:
Hiervan zou ik de kast (inclusief ventilatoren) en indien mogelijk de voeding van willen meenemen. De SSD laat ik waarschijnlijk achterwege omwille van de beperkte capaciteit achterwege. Daarnaast zitten er nog 2 HDDs in het systeem (1 en 3 TB), die neem ik gewoon mee als bulkopslag.
Van de randapparatuur die ik momenteel heb, ben ik tevreden, die kan dus ook gewoon mee.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De keuze voor Intel: de software die ik voornamelijk gebruik lijkt baat te hebben bij Intel CPUs, zie hier voor COMSOL resultaten. De extra meerprijs van een Ultra 9 285K lijkt het me niet waard te zijn.
Daarnaast is al mijn Matlab-code volledig geparallelliseerd, de 20 cores van de 265K kan ik dus nuttig inzetten.
Keuze voor de nVidia GPU: parallelliseren op de CUDA cores is iets wat nog op mijn todo lijstje staat
.
Ga je overklokken?
Blijkbaar is het (licht) overklokken van de E-cores nogal voordelig voor multicore toepassingen, niet cruciaal maar het is mooi meegenomen.
Wat verwacht je van ons?
Wat vinden jullie van deze build? Of mis ik iets belangrijks?
Alvast bedankt voor alle input!
Indien de huidige voeding niet voldoet, lijkt me de volgende een goede keuze (met dank aan Uszka):
Naast het huis, tuin en keuken surfen, af en toe wat games (denk hier vooral aan types als Assetto Corsa, en binnenkort Assetto Corsa EVO), maar voornamelijk simulaties in Matlab, Simcenter 3D....
Voor datzelfde simulatiewerk heb ik een mobiel werkstation met een 12950HX waar ik het gros van het werk uitvoer. Deze desktop zal vooral dienen om de grotere simulaties te kunnen draaien zonder dat dat de rest van mijn werk verhinderd.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik gok op iets rond €1250, als €100 extra een wereld van verschil maakt dan is dat absoluut geen issue. Een aantal componenten, zie hieronder, zou ik van mijn huidige build willen meenemen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige build ziet er (ongeveer) als volgt uit:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-6700K Boxed | € 307,84 | € 307,84 |
1 | Moederborden | ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K4 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT S340 Elite Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Waterkoeling | Corsair Hydro H100i v2 | € 0,- | € 0,- |
2 | Ventilators | Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 PWM, 120mm | € 24,90 | € 49,80 |
2 | Ventilators | Noctua NF-S12A PWM, 120mm | € 20,68 | € 41,36 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 | € 36,90 | € 36,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 850 Pro 256GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 435,90 |
Hiervan zou ik de kast (inclusief ventilatoren) en indien mogelijk de voeding van willen meenemen. De SSD laat ik waarschijnlijk achterwege omwille van de beperkte capaciteit achterwege. Daarnaast zitten er nog 2 HDDs in het systeem (1 en 3 TB), die neem ik gewoon mee als bulkopslag.
Van de randapparatuur die ik momenteel heb, ben ik tevreden, die kan dus ook gewoon mee.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De keuze voor Intel: de software die ik voornamelijk gebruik lijkt baat te hebben bij Intel CPUs, zie hier voor COMSOL resultaten. De extra meerprijs van een Ultra 9 285K lijkt het me niet waard te zijn.
Daarnaast is al mijn Matlab-code volledig geparallelliseerd, de 20 cores van de 265K kan ik dus nuttig inzetten.
Keuze voor de nVidia GPU: parallelliseren op de CUDA cores is iets wat nog op mijn todo lijstje staat
Ga je overklokken?
Blijkbaar is het (licht) overklokken van de E-cores nogal voordelig voor multicore toepassingen, niet cruciaal maar het is mooi meegenomen.
Wat verwacht je van ons?
Wat vinden jullie van deze build? Of mis ik iets belangrijks?
Alvast bedankt voor alle input!
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core Ultra 7 265K Boxed | € 429,- | € 429,- |
1 | Moederborden | ASRock Z890 Pro-A | € 216,- | € 216,- |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6 | € 299,- | € 299,- |
1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 43,90 | € 43,90 |
1 | Geheugen intern | Patriot Viper Venom PVV532G700C32K | € 109,- | € 109,- |
1 | SSD's | SK hynix Platinum P41 2TB | € 119,90 | € 119,90 |
Totaal | € 1.216,80 |
Indien de huidige voeding niet voldoet, lijkt me de volgende een goede keuze (met dank aan Uszka):
---|---|---|---|---|
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 129,90 | € 129,90 |
Totaal | € 129,90 |