Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taureaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik overweeg een MacBook Air M3 te kopen, maar heb een vraag over het aansluiten van externe beeldscherm(en).

Mijn huidige setup: Lenovo X1 laptop met Samsung breedbeeld-beeldscherm. Met het 'Easy Settings' systeem van Samsung kan ik het schermen splitten in twee beeldschermen. Hierdoor werk ik op drie schermen (de laptop plus het splitscreen).

Nu lees ik dat de Air slechts 1 extern beeldscherm aan kan. Als je er 2 wilt hebben moet je de laptop sluiten.

Heeft er iemand ervaring mee of de Air het Samsung beeldscherm ziet als 1 of 2 beeldschermen?

Voor de duidelijkheid; er is slechts 1 USB-C aansluiting in gebruik voor het Samsung scherm/splitscreen.

Dank voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VBald
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-04 15:44
Hoi Taureaan,

Hier de sites van apple zelf: https://support.apple.com/en-us/117373 voor de Air en voor de Pro https://support.apple.com/en-us/101571.

Hetgeen wat je wilt is dus drie schermen zoals je Lenovo X1, echter als je de support site leest kan de MacBook Air M3 maar 2 externe beeldschermen aan en dan moet de "Lid closed." Dit is inderdaad niet waar je op zit te wachten.

Voor de Pro zijn er ook een aantal opties afhankelijk de Chip.

Het is een enorme beperking zo te zien en dan nog de vraag over 1 USB-C kabel. Heeft een kennis van jouw toevallig een MacBook M series. Vraag dan of die persoon langs kan komen en kan je het testen.

succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 10:31
Easy settings is volgens mij Windows Only en is wel nodig voor deze Samsung functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taureaan
Het grappige (of juist niet) is dat ik vandaag bij Amac en Mediamarkt was geweest en geen overtuigende antwoorden kreeg. Vervolgens de servicelijn van Apple gebeld en daar door twee mensen te woord gestaan. De eerste snapte de vraag niet en kwam dus ook niet tot een goed antwoord en de tweede complimenteerde mij met de beste vraag van 2024. Helaas kon hij in alle handleidingen het antwoord ook niet vinden.

Ik heb even gecheckt en inderdaad is easy settings geen softwaretool voor Mac gebruikers. Dus volg ik de tip op en ga morgen even de Pro van mijn zoon aansluiten. Ben benieuwd.

Ik zie op Coolblue dat zij voor Mac gebruikers ook Samsung monitoren aanbevelen. Dan zou het toch moeten werken ...

Alvast dank voor het meedenken en als er praktijkervaringen zijn dan houd ik mij aanbevolen. Tot dat ik meer weet stel ik de aankoop uit. Dat is een voordeel van het forum ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VBald
Taureaan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:58:

Ik zie op Coolblue dat zij voor Mac gebruikers ook Samsung monitoren aanbevelen. Dan zou het toch moeten werken ...

Alvast dank voor het meedenken en als er praktijkervaringen zijn dan houd ik mij aanbevolen. Tot dat ik meer weet stel ik de aankoop uit. Dat is een voordeel van het forum ;-).
Beste,

Houd er ook rekening mee dat Coolblue net zoals Mediamarkt en Apple, mogelijk geen ervaring hebben met jouw specifieke workflow. Ook al bevelen zij Samsung monitoren aan dit betekent niet dat het per se zal werken. Omdat ik zelf niet afweet van "Easy setting" heb ik twee opties:
1) Is "Easy setting" een programma op de monitor? Zo ja, dan hopen dat de Mac de monitor als twee aparte schermen ziet.
2) Als "Easy setting" software is dat op de windows laptop runt, dan moet je kijken of je een soortgelijke software kan vinden voor de Mac.

succes

[ Voor 3% gewijzigd door VBald op 29-12-2024 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:07
VBald schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:36:
Het is een enorme beperking zo te zien en dan nog de vraag over 1 USB-C kabel. Heeft een kennis van jouw toevallig een MacBook M series. Vraag dan of die persoon langs kan komen en kan je het testen.

succes.
Apple ondersteunt geen MST (multi stream transport), meerdere schermen via 1 kabel gaat niet werken helaas. De enige optie die je mogelijk hebt is een DisplayLink dock. Daarvoor moet je ook software op je mac installeren, dan werkt het mogelijk.

Ik ben hier met mijn Macbook Pro M3 voor 2 kabels gegaan, simpelste oplossing in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taureaan
Ik ben eruit. Mede dankzij jullie (en mijn zoons) hulp. Hij heeft een MacBook Pro 14" met M3-chip. Ik heb mijn scherm en zijn MBP verbonden en werkt feilloos. Je hebt geen Easy Settings software van Samsung nodig. Door te 'hooveren' over het groene bolletjes kun je het ene extra scherm (softwarematig) splitten en als twee schermen gebruiken. De MBP zelf werd dan het derde scherm.

Volgens mij werkt de MacBook Air, wat dit betreft, op dezelfde manier en dus wordt het de keuze tussen MB Pro M4 14"of een MB Air M3 15". Bij Apple is het prijsverschil slechts 100 euro. De PRO kost overal hetzelfde, maar de AIR is bij Mediamarkt of Amac veel goedkoper. Mediamarkt kan echter niet leveren. Zo kan ik ook de goedkoopste zijn ;-).

Ik neig naar de Air (300 euro goedkoper, iets groter scherm, zelfde gewicht en iets mindere processor).

Dank voor jullie hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VBald
Taureaan schreef op zondag 29 december 2024 @ 19:44:
Ik ben eruit. Mede dankzij jullie (en mijn zoons) hulp. Hij heeft een MacBook Pro 14" met M3-chip. Ik heb mijn scherm en zijn MBP verbonden en werkt feilloos. Je hebt geen Easy Settings software van Samsung nodig. Door te 'hooveren' over het groene bolletjes kun je het ene extra scherm (softwarematig) splitten en als twee schermen gebruiken. De MBP zelf werd dan het derde scherm.

Volgens mij werkt de MacBook Air, wat dit betreft, op dezelfde manier en dus wordt het de keuze tussen MB Pro M4 14"of een MB Air M3 15". Bij Apple is het prijsverschil slechts 100 euro. De PRO kost overal hetzelfde, maar de AIR is bij Mediamarkt of Amac veel goedkoper. Mediamarkt kan echter niet leveren. Zo kan ik ook de goedkoopste zijn ;-).

Ik neig naar de Air (300 euro goedkoper, iets groter scherm, zelfde gewicht en iets mindere processor).

Dank voor jullie hulp.
Zo te zien heb je een oplossing gevonden. Ga even langs in de winkels bv Amac/Mediamarkt om de Macbooks aan te raken en ze te vergelijken. Houd rekening met de kleuren, sommige houden vingerafdrukken vast. Niet vallen voor de verkooppraatjes, want bv de M1 Air instapmodel is nog steeds goed. Dus degene die je koopt zal al veel beter zijn want heeft M3 chip. Mocht je voor de Air gaan en je hebt een extra lichtnetadapter nodig voor bv onderweg, dan heb ik nog eentje die je mag overnemen. Vergeet ook niet te kijken welke software je nog erbij moet aanschaffen, bv MS Office etc.
In ieder geval succes!
Pagina: 1