Computer met Ryzen 2200G compatible maken met Windows 11?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• All Bogs
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:04
Kan ik mijn oude computer met een Ryzen 2200G CPU compatible maken met Windows 11?

De tool van Microsoft valt over het gebrek aan TPM 2.0.

Ik begrijp dat de Ryzen 2200G, ondanks de naam, stiekem een Zen 1 CPU is zonder TPM 2.0 aan boord.

De computer heeft een ASRock AB350 Pro4 moederbord.

Volgens de handleiding heeft dit moederbord een TPM header aan boord van type "TPMS1".

Ik zie deze ook terug op de foto op de ASRock website (linksonder op het bord).

Kan ik hier een TPM 2.0 module inprikken om het systeem compatible te maken met Windows 11?

Ik lees hier en daar de suggestie om een exemplaar van de moederbordfabrikant te nemen.

Zou de ASRock TPM2-S passen?

Mocht dit niet werken, dan lees ik op de pagina van ASRock dat het moederbord ook APU's van de generatie "Picasso" ondersteunt (e.g. Ryzen 3400G). Als ik ergens een dergelijke processor op de kop kan tikken, dan zou het ook in orde moeten zijn, toch?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In principe zou dat moeten passen maar of dat dat gaat werken, dat is altijd de vraag. Je kan ook je eigen usb stick maken via rufus die de installatie beveiliging eraf haalt en dan kan je win11 zo installeren, alleen wat met later updates.

Ik zou voor een 3400G of zelfs beter een 5700G gaan.

Ik zien momenteel alleen een upgrade set met een 3400G staan maar misschien kun je hem vragen om alleen de cpu te verkopen? v&a aangeboden: Upgrade Set | Ryzen 3400G, B450M, 16GB 3200Mhz

De 5700G zien ik toch wel meer als aanbod. https://tweakers.net/aanb...JxMlCkpLIgtVjJKlopUSm2FgA

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 28-12-2024 15:59 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:20
Zou er persoonlijk een 5500GT in zetten uitvoering: AMD Ryzen 5 5500GT (BOX) Boxed Daarmee ga je meteen enorm vooruit in prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:22
Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf in hoeverre een APU upgrade qua prestaties zinnig is voor jou?

Als de huidige nog meer dan snel genoeg is zou je voor ~20-30 euro hier tweedehands een 3200G kunnen halen, dan ben je officieel gezien volledig Windows 11 compatibel.

Maar je zou natuurlijk ook als je dan toch onderdelen gaat vervangen kunnen kiezen wat meer uit te geven en voor een flinke prestatie-upgrade te gaan met een Ryzen 5xxx APU, in principe is elke AM4 APU compatibel met jouw bord.

Of een losse TPM module ook gaat werken durf ik helaas geen zinnige uitspraak over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• All Bogs
Bedankt voor jullie antwoorden.

Helaas lijkt niemand zeker te weten of een dergelijke TPM 2.0 module gaat werken.

Ik ben bijna geneigd om het "for science" gewoon te proberen :+

Rommelen met de installatie doe ik liever niet. De computer gaat gebruikt worden door digibeten, dus ik heb het liefst een systeem dat er zonder fratsen nog een tijdje tegenaan kan. Scheelt me waarschijnlijk een aantal telefoontjes.

Bedankt voor het suggereren van de 5000-series APUs. Op de specificaties pagina van het moederbord noemt men ondersteuning tot en met de "Picasso" generatie, maar ik zie dat latere BIOS versies ook support voor ondere andere "Cezanne" toevoegen. Qua prestaties maakt het niet zoveel uit (de 2200G is meer dan krachtig genoeg voor een veredelde Facebook machine), maar qua verkrijgbaarheid wellicht des te meer.

Ik ga er nog een nachtje over slapen. Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 13:02
All Bogs schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:47:
Kan ik mijn oude computer met een Ryzen 2200G CPU compatible maken met Windows 11?

De tool van Microsoft valt over het gebrek aan TPM 2.0.

Ik begrijp dat de Ryzen 2200G, ondanks de naam, stiekem een Zen 1 CPU is zonder TPM 2.0 aan boord.
Geeft de tool alleen aan dat TPM 2.0 mist of ook dat de CPU niet onderstend wordt? Want de 2200G staat niet op de lijst van officieel ondersteunde cpu's dus zelfs als je een werkende TPM 2.0 module vind kun je nog steeds niet officieel Windows 11 draaien. Onofficieel met de bekende truuks wel maar dan heb je ook geen TPM nodig.

https://learn.microsoft.c...-supported-amd-processors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je zou kunnen kijken in de ondersteunde CPU lijst die asrock voor dat moederbord afgeeft.
Neem er dan wel een met een geintegreerde gpu aangezien je nu dat ook hebt.
Mocht je een losse GPU (videokaart) in de pc hebben dan kan je er ook een nemen zonder geintegreerde gpu.

link: https://www.asrock.com/mb/AMD/AB350%20Pro4/#CPU

Staat ook bij welk bios je er minimaal voor moet hebben. Let wel op dat je bios update voordat je de nieuwe CPU in moederbord plaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 20:24

SpamLame

niks

Je kan TPM afvangen met een TPM module voor je bord.
Maar je 2200G CPU is nog steeds niet compatible wegens o.a. ontbreken MBEC support.

Voor mijn gemak moet je dan zoeken naar een >= 3000 series APU of >= 2000 series CPU (+ GPU) .
Staan er genoeg in V&A voor < 40 piek categorie: Processors

v&a aangeboden: AMD Ryzen 3 3200G Boxed is nog niet gereserveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik heb recent nog een nieuwe 3200G gekocht voor 42 euro. Die prijs lijkt inmiddels helaas weer wat gestegen maar met een beetje timing kun je dus nog een leuke upgrade scoren, ook als je geen tweedehands wil.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Damic schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:57:
In principe zou dat moeten passen maar of dat dat gaat werken, dat is altijd de vraag. Je kan ook je eigen usb stick maken via rufus die de installatie beveiliging eraf haalt en dan kan je win11 zo installeren, alleen wat met later updates.
Ja, want laten we een TPM module direct afstrepen. Natuurlijk gaat dat werken met de juiste module, anders zou de optie er niet zijn! Bij de aangepaste Windows 11 installatie is het maar de vraag hoe lang dat blijft werken en zadel je iemand dan met een groter probleem op.

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 29-12-2024 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• All Bogs
Nielson schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:27:
[...]
Geeft de tool alleen aan dat TPM 2.0 mist of ook dat de CPU niet onderstend wordt? Want de 2200G staat niet op de lijst van officieel ondersteunde cpu's dus zelfs als je een werkende TPM 2.0 module vind kun je nog steeds niet officieel Windows 11 draaien. Onofficieel met de bekende truuks wel maar dan heb je ook geen TPM nodig.

https://learn.microsoft.c...-supported-amd-processors
SpamLame schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:06:
Je kan TPM afvangen met een TPM module voor je bord.
Maar je 2200G CPU is nog steeds niet compatible wegens o.a. ontbreken MBEC support.
Bedankt voor jullie reacties. De tool zegt inderdaad ook dat de CPU niet ondersteund wordt. Ik nam aan dat dit door het gebrek aan TPM kwam, maar dat is dus te kort door de bocht. Overigens las ik elders dat Zen+ geen MBEC ondersteunt maar wel op de lijst van ondersteunde CPUs staat, dus dat is blijkbaar geen harde requirement?
geforce5_guy schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:51:
Je zou kunnen kijken in de ondersteunde CPU lijst die asrock voor dat moederbord afgeeft.
Neem er dan wel een met een geintegreerde gpu aangezien je nu dat ook hebt.
Mocht je een losse GPU (videokaart) in de pc hebben dan kan je er ook een nemen zonder geintegreerde gpu.

link: https://www.asrock.com/mb/AMD/AB350%20Pro4/#CPU

Staat ook bij welk bios je er minimaal voor moet hebben. Let wel op dat je bios update voordat je de nieuwe CPU in moederbord plaats :)
Bedankt voor je reactie. Goed punt betreffende het updaten van de BIOS. Als ik de pagina op de site van ASRock goed begrijp is het nog een heel puzzeltje met verschillende "bridge BIOS" versies waar ik eerst naar moet updaten.

Ik ga op zoek naar een 3200G (of een andere compatibele APU, mocht die toevallig goedkoper zijn). Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
Je kan ook een nieuw platform overwegen:
uitvoering: AMD Ryzen 7 8700G Boxed

De prestaties gaan dan veel hoger liggen van zowel cpu als igpu.
Ben je natuurlijk wel 500 kwijt voor een nieuwe set.
Pagina: 1