Slopen van een vloer met vorstrand op grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsnel
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-03 00:20
Beste deskundigen!

Via dit forum heb ik me goed laten informeren over de opbouw van een geïsoleerde vloer. De nieuwe vloer moet worden aangebracht in een ruimte die geschakeld is aan onze woonkamer en die voorheen dienst deed als bijkeuken/berging (zie plattegrond). Oorspronkelijk was deze ruimte een garage die in 1968 is gebouwd.

Graag willen wij de oude vloer slopen. De vloer rust op de grond (puin, grind, zand, leem). De vloer is aan de ene zijde ca. 10 cm dik met daaronder weggezakt puin. Aan de andere zijde ca. 20 cm dik en dat dikkere deel rust direct op de grond. (Zie foto’s.)

Ik heb echter twijfel of ik de vloer zomaar weg kan slopen zonder dat de ruimte instort!!!

Nadat ik wat gaten in de vloer heb gemaakt en ook buiten de fundering een stukje heb uitgegraven, lijkt het erop dat de vloer een zgn. Funderingsplaat met Vorstrand betreft. (Zie tekening.) De funderingbalk is ongeveer 25 cm breed en 45 cm diep. Op de funderingsbalk staat een spouwmuur: 10 cm bakstenen buitenblad + 7 cm luchtspouw + 10 cm bakstenen binnenblad. Het buitenblad staat direct op de funderingsbalk. De betonnen vloer loopt onder het binnenblad door en is ca. 10 cm aldaar. Deze vloer is gestort zonder wapening op de grond. Op de foto is een soort ijzeren structuur te zien maar dat is niet een wapening die doorloopt, maar vermoedelijk ‘rommel’. Ook bevindt zich aan de onderkant van de vloer prikkeldraad in het beton. Waarschijnlijk om de boel bij elkaar te houden tijdens het storten destijds.

De volgende vragen spelen door mijn hoofd:
- Hoe kan ik deze vloer veilig verwijderen?
- Moet de fundering versterkt / verbreed worden?
- Moet de vloer evt. afgezaagd worden i.p.v. uitgehakt om trillingen te voorkomen?
- Zou een afgezaagde vloer met binnenrand, instorting kunnen voorkomen omdat er dan meer verband bestaat?
- Is het toch mogelijk om een geisoleerde vloer aan te leggen zonder dat er teveel warmte weglekt via de fundering (koudebrug)?
- Moet ik hiervoor een constructeur ingeschakelen?

(Zie ook mijn post op Tweakers over de isolatie: jgsnel in "Opbouw geïsoleerde betonnen - volgorde isolatie / beton")

Veel dank.
Jeroen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ug7AoKR79RKfhP_qIDSuS-7IVUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5x5xvfaiRexvhymzZEjkmxl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRDqshhgAfaKS2p3Q3A_lGnX1yA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lmb4Vt4QuNOrUV3txqijFDn7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETINqVxscPikOMcmHi50CeylQj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0xBM5bqibrRewGLRfvPXmt0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFH9LBSjzc_QXZaeawfwj1kVmYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZ86HPeDhcVKSb6Fl3maH2UC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3UmR4qbW6s4_H8nwmzw2UqGaT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3N39VzqKp7XFqQ66SmUsE5la.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEtmL0zTjBoNW1P5GieTSdElbSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pf5ru8usO4QMqhonaclMwAVp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFlWJ_dIKeBSMXeP_xtSH6Y1xME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrwKDbCD6YOlnrL190NJQcTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Reactie naar aanleiding van je verwijzing uit je andere topic. Eerst een disclaimer, de medetweakers en ik kennen je situatie niet. Zou zelf adviseren een constructeur berekeningen uit laten voeren aan de hand van de situatie op locatie.

Reagerende op wat ik hier zie. Je project wordt steeds meer een uitdaging. Krijg de indruk dat de binnenmuur later is gerealiseerd. Kijkende naar het bouwjaar zou ik voor die tijd geen berging met spouwmuur verwachten als standaard. Is de bijkeuken en berging niet verbonden met de woning van de buren? Als dit niet zo is, denk ik oprecht dat het voordeliger voor je is als je de berging opnieuw op zou bouwen en het van daaruit gaat isoleren / naar de huidige tijd brengt (verwijzing naar het andere topic voor diegene die even de context mist). De huidige bakstenen kun je hergebruiken voor de nieuwbouw. Beide situaties kosten in ieder geval tijd en weet niet of je mensen in gaat huren?

Wil je de huidige situatie behouden en uitgaande van een correcte tekening van binnen en buitenspouwblad. Een extra fundering aan de binnenkant realiseren en van daaruit opmetselen naar de onderzijde het binnenblad. Vervolgens één van de situaties uit je andere topic toe gaan passen voor het vervolgtraject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 16:53

cobo

I’m not make it, I create it

Ik denk dat je binnenblad later is gemetseld en geen dragend constructie is. Maar dit is eenvoudig te controleren door de balken van het dak te volgen of deze op de buitenmuur doorloopt. Als dat zo is. Dan kan je de vloer zo weg bikken. Persoonlijk zou ik dan ook de binnenblad weghalen. Aangezien die volgens jou tekeningen dan in het luchtledige hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsnel
Beste Blijhoofd_Bennie en Cobo, Fijn dat jullie met me meedenken!

Het binnenblad draagt de balken waarop het dakbeschot rust. Dus is het binnenblad dragend en gelijktijdig gebouwd. Ik heb wel een bouwtekening van de voormalige garage uit 1968 (nu in gebruik als bijkeuken/berging) en daar staat de spouw ook op. Kennelijk was de toenmalige eigenaar van mijn huidige woning zijn tijd vooruit ;-)

De woning is vrijstaand en de geschakelde ruimte (bijkeuken/berging) ook. Deze ruimte loopt echter aan een zijde precies langs de erfgrens. Opnieuw bouwen is voor ons eigenlijk niet een optie. Wel kunnen we trachten de fundering aan de binnenzijde te verbreden / versterken zodat de constructie duurzaam dragend wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
een hele berging opnieuw bouwen omdat de vloer moet worden geïsoleerd is wel echt een Tweakers advies, waarom makkelijk als het ook heel grondig kan :)
Maar wat @blijhoofd_bennie ook zegt lijkt me slim. Vraag een constructeur om met je mee te kijken in plaats van internethelden die advies geven.
Het kan ter plaatse zo uitkomen dat het veel makkelijker of ingewikkelder is dan je zelf of wij hier kunnen bedenken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsnel
Bedankt voor jullie advies No Hands en Blijhoofd_bennie!

Ik ga er een constructeur bij halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

No Hands schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:37:
een hele berging opnieuw bouwen omdat de vloer moet worden geïsoleerd is wel echt een Tweakers advies, waarom makkelijk als het ook heel grondig kan :)
Maar wat @blijhoofd_bennie ook zegt lijkt me slim. Vraag een constructeur om met je mee te kijken in plaats van internethelden die advies geven.
Het kan ter plaatse zo uitkomen dat het veel makkelijker of ingewikkelder is dan je zelf of wij hier kunnen bedenken.
Moest lachen om je tweakers advies opmerking :D .

Maar er zat wel een reden achter mijn voorstel, of is dat ook een Tweakers reactie...
Mijn gedachte: arbeidsuren zijn een grote kostenpost. Bij het aanpassen van de huidige situatie naar de gewenste standaard kan dit urentechnisch duurder uitvalt dan het volledig opnieuw opbouwen. Of het wel / niet zo is in deze situatie kan alleen de topic starter zelf beoordelen uiteraard.

@jgsnel Voelt een beetje als promotie van mijn eigen reactie, maar het is een oprecht compliment naar jou. Goede zaak als je een constructeur inschakelt. Ben benieuwd naar de bevindingen van de constructeur.

@jgsnel Ga je de werkzaamheden zelf uitvoeren of laat je (specifieke werkzaamheden) het doen? Heb geen oordeel over je keuzen, maar ben oprecht nieuwsgierig en benieuwd.

[ Voor 10% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 31-12-2024 13:05 ]

Pagina: 1