Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-03 18:58
Heb een game PC van 10+ jaar oud die het nu toch echt begint te begeven en ik overweeg om over te stappen op een laptop (ipv een nieuwe PC bouwen). Dit voor het gemak aan de ene kant en de mobiliteit aan de andere kant.

Wat ga je met je laptop doen?
Surfen en mailen gebeurt voornamelijk op de telefoon of tablet, maar voor wat meer zoekwerk in de browser is een laptop handiger. Daarnaast dient de laptop voornamelijk als tussenstation voor foto en video opslag naar een externe schijf en het uitzoeken daarvan.
Af en toe gebruik ik de laptop om foto's of afbeeldingen te bewerken in Photoshop.

Voornaamste reden om eens naar iets meer dan een laptop uit de BBG te kijken is dat ik sinds kort een 3D printer heb (Bambu P1S) en daarvoor ook designs maak met b.v. Solidworks, dit doe ik nu nog op mijn laptop van het werk (Lenovo T14) maar dit geeft restricties.

Systeem eisen volgens Solidworks:
• Processor: 64-bit, Intel of AMD
• RAM-geheugen: 16 GB of meer
• Een ondersteunde grafische kaart (zoals AMD Radeon Pro W6800 of NVIDIA Quadro RTX 6000)
• Voldoende opslagruimte (HDD/SSD) voor het installeren van de software en het opslaan van bestanden

Heb eerder begrepen dat Soldiworks ook draait op Intel UHD grappics (geïntegreerde GPU) dus dat is een optie (al lees ik verschillende verhalen), 32GB werkgeheugen is wel aan te raden (al vraag ik me af of dat voor mij nodig is, eventueel upgradebaar is ook een optie).

Wat is je budget?
richt bedrag is 700,- met max 900,- gaat er dan vooral om wat de meerwaarde is van de investering.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, hij zal voornamelijk thuis gebruikt worden op een vaste plek en zal af en toe eens rond zwerven in huis. Voornamelijk zal hij gebruikt worden op mijn thuiswerkplek waar ik ook mijn werk laptop gebruik, dit is een Lenovo ThinkPad T14s Gen 3 (21BR0066MH), deze heb ik door middel van een Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 Workstationdock Gen 2 d.m.v. 2x Display port aangesloten op 2x Lenovo ThinkVision T23i-10 (61ABMAR1IT) Zwart.

Hij zal dus ook met deze opstelling moeten kunnen werken zodat ik enkel mijn Thunderbolt connector kabel hoef om te steken

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
geen voorkeuren voor merken etc, ik ben er al weerveel te lang uit om te weten wat goed is en niet (de huidige PC build van 10+ jaar geleden is mijn laatste :P) qua alternatieven heb ik eerder ook nagedacht om toch weer een PC te bouwen, dus dat zou ook kunnen als dat goedkoper kan voor hetzelfde resultaat, maar ik leun nu meer naar een laptop wegens gemak.

zat zelf nu net te kijken aar de Acer Aspire 5 17 A517-58M-729Y maar dat is wellicht overkill.

[ Voor 4% gewijzigd door vogels op 28-12-2024 13:31 ]

Beste antwoord (via vogels op 01-01-2025 17:17)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
Is dit misschien een optie?

uitvoering: Acer Aspire 7 A715-76G-56M6

Je wens van 32 GB in combinatie met een discrete GPU beperkt je keuze flink. Deze heeft een RTX3050, dat zal allicht beter zijn dan geïntegreerde graphics. Maar wel "slechts" een i5 processor, van een paar generaties geleden ook nog.

EDIT:
Of je moet kijken naar iets met 16 GB, met SO-DIMM, zodat je later nog kan upgraden (meestal moet je dan wel heel het geheugen vervangen, doorgaans plaatst men 2 x 8GB om aan 16 te komen. Dus daar zou ik vanuit gaan als je er niets over kan vinden, dan kan het alleen maar meevallen...

categorie: Laptops

[ Voor 41% gewijzigd door Wild Chocolate op 29-12-2024 13:52 ]

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-05 14:26

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Een beetje gaming laptop kan SolidWorks prima draaien. Een interne GPU zou ik afraden, tenzij je echt hele kleine/eenvoudige samenstellingen/onderdelen wil tekenen in SW.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
Flimovic schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:34:
Een beetje gaming laptop kan SolidWorks prima draaien. Een interne GPU zou ik afraden, tenzij je echt hele kleine/eenvoudige samenstellingen/onderdelen wil tekenen in SW.
echter zitten de game laptops in de BBG in een andere prijsklasse ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
Is dit misschien een optie?

uitvoering: Acer Aspire 7 A715-76G-56M6

Je wens van 32 GB in combinatie met een discrete GPU beperkt je keuze flink. Deze heeft een RTX3050, dat zal allicht beter zijn dan geïntegreerde graphics. Maar wel "slechts" een i5 processor, van een paar generaties geleden ook nog.

EDIT:
Of je moet kijken naar iets met 16 GB, met SO-DIMM, zodat je later nog kan upgraden (meestal moet je dan wel heel het geheugen vervangen, doorgaans plaatst men 2 x 8GB om aan 16 te komen. Dus daar zou ik vanuit gaan als je er niets over kan vinden, dan kan het alleen maar meevallen...

categorie: Laptops

[ Voor 41% gewijzigd door Wild Chocolate op 29-12-2024 13:52 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-05 14:26

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

vogels schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:31:
[...]

echter zitten de game laptops in de BBG in een andere prijsklasse ;)
De vraag is is je fatsoenlijk SolidWorks will kunnen draaien. Indien ja, dan zit je aan een andere prijscategorie vast.

Zoals aangegeven ligt dat ook aan hoe je SolidWorks gebruikt. Hoe groter de samenstelling, hoe zwaarder de eisen aan de GPU.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
Flimovic schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:18:
[...]

De vraag is is je fatsoenlijk SolidWorks will kunnen draaien. Indien ja, dan zit je aan een andere prijscategorie vast.

Zoals aangegeven ligt dat ook aan hoe je SolidWorks gebruikt. Hoe groter de samenstelling, hoe zwaarder de eisen aan de GPU.
Het gaat om enkel modelleren wellicht af en toe een samenstelling van max 10 onderdelen. Maar als ik je goed begrijp is een separate GPU dus toch aan te raden voor solidworks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
Iets met bomen en een bos... als ik met dit budget (max 900,-) kijk kom ik dus eigenlijk iets tekort, kijk ik iets over mijn budget heen kom ik op een van deze twee:

ASUS ROG Strix G16 G614JV-N3134W (edit: 967,- op amazon)
Lenovo LOQ 15IRX9 (83DV00J7MH)

Waarbij de eerste iets duurder is maar dan wel 1TB heeft en thunderbolt 4 (heeft de Lenovo niet) dus die zou direct moeten kunnen werken met mijn docking (neem aan dat Thunderbolt 4 een Thunderbolt 3 dock ook overweg kan).

maarja, dan begint het toch weer te jeuken, voor dat geld kun je ook een PC bouwen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:34
Je hoeft geen laptop te nemen met de illusie dat je goede performance krijgt voor een lagere prijs. Met een pc zit je veel makkelijker (goedkoper) op de gewenste performance

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
Therazor schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:31:
Je hoeft geen laptop te nemen met de illusie dat je goede performance krijgt voor een lagere prijs. Met een pc zit je veel makkelijker (goedkoper) op de gewenste performance
Die illusie heb ik ook zeker niet, een laptop leek me alleen handiger gezien mijn huidige opstelling. zeker in combinatie met het thunderbolt 3 dock kan ik eenvoudig switchen tussen de twee laptops.
betwijfel nu echter of hetgeen ik zoek past in mijn budget (en of dat dan wel de slimste keuze is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
zit nog wat verder te speuren en als ik oven mijn budget ga kijken kom je ook bij de Lenovo Legion 5 16IRX9 uit (1299,-) wat me opvalt is dat de laptops in deze prijsklasse nog nauwelijks Thunderbolt aansluitingen hebben, alleen USB-C. maar dat gaat niet werken met mijn doc (1 snoer voor alles)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
heb de ASUS ROG Strix G16 G614JV-N3134W besteld bij Amazone voor 967,- iets buiten budget, maar hopelijk kan ik er dan weer even tegen.

heeft 16GB ipv 32GB, maar wel SO-DIMM dus ik kan eventueel uitbreiden, verder 1TB HD en een GeForce RTX 4060. ook een Thunderbolt 4 connectie dus zou ik makkelijk moeten kunnen gebruiken met mijn Lenovo ThinkPad Thunderbolt 3 Workstationdock Gen 2 (switchen tussen werk en persoonlijke laptop icm 2 schermen en rand apparatuur).
Pagina: 1